Gå til innhold
Hundesonen.no

Mezzi 1.6.11


Enits
 Share

Recommended Posts

Da er Mezzi omsider hjemme!

Han har kraftig øvre luftveisinfeksjon, i tillegg til noe i lungene. de har tatt prøver å sendt videre til dyrkning.

Han skal gå på antibiotika til svarene fra dyrking foreligger.

Masse slim, veldig hoven og blør fra halsen stakkar :(

Men, nå blir han forhåpentligvis bedre raskt!

Vi liker Mezzi rolig, men sånn som han er nå er bare helt forferdelig. Tusler med hodet hengende, halen nede og orker ikke logre engang *snufs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier! Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund. Mezzi er en finsk lapphund, hann

DA er Mezzi kommet! Love at first sight! Nydeligere i virkeligheten enn på bilder er han også! Turen gikk fint, men han er noe stresset. Ikke rart når han ikke er vant til å være med andre enn

Et av de gode øyeblikkene:

Nå har mezzi gått på antibiotika i 2 dager og vi merker forskjell. Han hoster mer men allmenntilstanden er blitt bedre.

Idag fikk han være med når min samboer skulle spille kamp og i den forbindelse lurer jeg litt på dette med miljøtrening.

Holder det å oppsøke stedene og bare la han være med eller skal jeg gjøre noe spesielt i tillegg?

Nå får han timeout i bil når han ikke oppfører seg men utover det gjør jeg ikke annet enn å rose når han er flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har mezzi gått på antibiotika i 2 dager og vi merker forskjell. Han hoster mer men allmenntilstanden er blitt bedre.

Idag fikk han være med når min samboer skulle spille kamp og i den forbindelse lurer jeg litt på dette med miljøtrening.

Holder det å oppsøke stedene og bare la han være med eller skal jeg gjøre noe spesielt i tillegg?

Nå får han timeout i bil når han ikke oppfører seg men utover det gjør jeg ikke annet enn å rose når han er flink.

Bra han blir bedre :D

Jeg ville ikke gjort noe spesielt nei, bare latt ham være med uten å gjøre store greier ut av noe som helst. Høres bra ut det du allerede gjør synes jeg, ikke noe dilldall.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

Det virker å gå bedre med Mezzi. Han nyser fortsatt men hoster mye mindre :D

Idag var han med meg å så gubben spille bedriftskamp i fotball for 2. gang. Han var med sist også. Da ble det mest inn og ut av bilen i timeout, men på slutten kunne vi gå rundt fotballbanen uten problemer.

Idag gikk det mye bedre. Vi kunne gå inn på midtdelen som skiller 2 av banene der alle som skal spille og ser på står, og han taklet det fint synes jeg. Ja han blir litt stresset men det tar ikke overhånd.

Men det problemet vi har møtt på er at vi ikke kan stå i ro noe sted. Da begynner pipingen og så bjeffingen. Og det er her jeg har litt problemer med denne timeout saken. For om jeg flytter på meg da blir han jo belønnet for bjeffingen/pipingen. Så hvordan burde jeg gjøre det?

Og så er det ikke alltid vi har bil tilgjengelig for timeout, hvordan skal vi gjøre det da? For selv om vi velger oss ut et sted å plassere han i timeout ender det jo ikke adferden hans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere trenger bilen som time - out sted ville jeg holdt meg i nærheten av bilen så langt det er mulig. F.eks på fotballkampen, vær så nært bilen at den kan brukes, og tren på å være rolig der. Jo mer han får erfare å være rolig i den settingen, jo bedre. Når han takler det, og da mener jeg at han er rolig dvs puster normalt, ikke piper, ikke tråkker rundt osv, kan dere bevege dere lenger unna bilen. Dette vil ta tid, det går ikke på et par - tre ganger. Vent med å gå rundt i folkemengden til han takler å være rolig i nærheten av bilen.

Slik du beskriver jobbingen dere gjør så funker jo time - out flott så lenge dere er 100% konsekvente :) Så ikke sett dere i situasjoner som gjør det vanskelig å være konsekvent. Vanskelig, jeg vet, men stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere trenger bilen som time - out sted ville jeg holdt meg i nærheten av bilen så langt det er mulig. F.eks på fotballkampen, vær så nært bilen at den kan brukes, og tren på å være rolig der. Jo mer han får erfare å være rolig i den settingen, jo bedre. Når han takler det, og da mener jeg at han er rolig dvs puster normalt, ikke piper, ikke tråkker rundt osv, kan dere bevege dere lenger unna bilen. Dette vil ta tid, det går ikke på et par - tre ganger. Vent med å gå rundt i folkemengden til han takler å være rolig i nærheten av bilen.

Slik du beskriver jobbingen dere gjør så funker jo time - out flott så lenge dere er 100% konsekvente :) Så ikke sett dere i situasjoner som gjør det vanskelig å være konsekvent. Vanskelig, jeg vet, men stå på :)

Men, vi kan ikke alltid ha bilen i baklommen, så hvordan skal vi da håndtere det? Vi kommer jo til å gå tur på steder vi ikke kan ha bilen ved siden av oss, eller om vi er på besøk hos noen eller den slags. Hvordan skal vi da håndtere bjeffingen og pipingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, vi kan ikke alltid ha bilen i baklommen, så hvordan skal vi da håndtere det? Vi kommer jo til å gå tur på steder vi ikke kan ha bilen ved siden av oss, eller om vi er på besøk hos noen eller den slags. Hvordan skal vi da håndtere bjeffingen og pipingen?

Ja det er nettopp dette som er vanskelig :P Jeg er ingen ekspert altså, og andre kan sikkert komme med andre råd, men jeg har en hund jeg har måttet jobbe endel med stress på, og da spesielt i slike situasjoner som. f.eks en slik fotballkamp.

Som jeg ser det må dere enten finne en måte som funker som alternativ til bilen som time -out sted, eller så må dere unngå situasjoner hvor dere ikke kan bruke bilen. Det er jo ikke for alltid da :) Men fram til langtidsstresset hans går ned, og han takler stressituasjoner bedre så bør han ikke utsettes for situasjoner dere ikke kan hjelpe han å takle (ved hjelp av time-out). Det er dette som er så vanskelig med å trene vekk stress synes jeg.

Edit: kanskje er han ikke klar for å være med på besøk før han er helt rolig hjemme. Hver gang han utsettes for en slik stressituasjon går stresset hans opp, og hvis han da ikke klarer å slappe av helt når han er hjemme, vil ikke det totale stressnivået hans gå ordentlig ned før han skal bli med på noe annet (besøk/fotballkamp/tur i et miljø som stresser han/sett inn det som passer).

Edit 2: som sagt er jeg ingen ekspert altså, dette er bare mine tanker :) Jeg har jo ikke sett hverken dere eller hunden, så det er vanskelig å komme med råd. Andre kan komme med helt andre innfallsvinkler, så dere må jo gjøre det dere synes passer best for dere og Mezzi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nettopp dette som er vanskelig :P Jeg er ingen ekspert altså, og andre kan sikkert komme med andre råd, men jeg har en hund jeg har måttet jobbe endel med stress på, og da spesielt i slike situasjoner som. f.eks en slik fotballkamp.

Som jeg ser det må dere enten finne en måte som funker som alternativ til bilen som time -out sted, eller så må dere unngå situasjoner hvor dere ikke kan bruke bilen. Det er jo ikke for alltid da :) Men fram til langtidsstresset hans går ned, og han takler stressituasjoner bedre så bør han ikke utsettes for situasjoner dere ikke kan hjelpe han å takle (ved hjelp av time-out). Det er dette som er så vanskelig med å trene vekk stress synes jeg.

Edit: kanskje er han ikke klar for å være med på besøk før han er helt rolig hjemme. Hver gang han utsettes for en slik stressituasjon går stresset hans opp, og hvis han da ikke klarer å slappe av helt når han er hjemme, vil ikke det totale stressnivået hans gå ordentlig ned før han skal bli med på noe annet (besøk/fotballkamp/tur i et miljø som stresser han/sett inn det som passer).

Ja, det er veldig vanskelig. Vi vil jo at han skal kunne være med oss overalt, og er også det rådet vi har fått. Men vi har jo ikke bilen tilgjengelig over alt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig vanskelig. Vi vil jo at han skal kunne være med oss overalt, og er også det rådet vi har fått. Men vi har jo ikke bilen tilgjengelig over alt :/

Ja, og det er jeg helt enig i :) Å være med dere knytter bånd og skaper trygghet. Men kanskje bør dere vurdere å tilpasse hvilke aktiviteter dere drar på i en periode, fram til han har roet seg mer. Slik at han får inntrykk og stimuli, men uten å bli for mye og bygge på stresset hans. Vanskelig balansegang, jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han piper fordi han kjeder seg ville jeg enten bedt han legge seg eller ignorert det. Stopp mye på tur å bare stå/sitt stille :)

Ignorering er mest brukt. Om vi legger han i dekk piper han likevel :P ja vi skal stoppe mye og stå stille :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt god bedring til ham!

Jeg ville ventet med å ta ham med i situasjoner som er krevende. Fotballkamper er rimelig krevende, der skjer himla mye gøy der, altså. Hold dere mest i hjemmeområder og rolige områder. Når han takler det, kan dere øke vanskelighetsgraden og ta ham i litt mer krevende omgivelser.

Stressaussien min la jeg ned i timeout. Han kunne ligge der og pipe, men fikke ikke komme noe sted, gå noe sted, før han hadde vært stille i minimum fem sekunder. Av og til bandt jeg ham opp et tre og gikk noen få meter unna og ventet til han ble stille. Kastrering hjalp forresten på stresset hans, han ble bedre etter det. I tillegg hadde jeg fokus på at han skulle få ut energien sin på en konstruktiv måte, ikke bare ro-trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er svar på dyrkningsprøve mottatt: Lungebetennelse som er resistent til de fleste antibiotikatyper: må ha ny antibiotika. Men nå blir han forhåpentligvis snart frisk!

Hvordan blir det med Charlotte, betaler hun vetregningene? Han har neppe blitt smittet av bakterien hos dere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med Charlotte, betaler hun vetregningene? Han har neppe blitt smittet av bakterien hos dere.

Vi krangler fortsatt :/

Gav henne idag en frist innen utgangen av neste uke. Står ikke pengene på konto da tar jeg saken videre. Iforhold til oss og VÅR kontrakt er det hun som garanterer for sykdom og står ansvarlig. Så får hun ta å krangle så mye hun vil med tidligere eier uten å blande oss inn i det. :)

Regningen inkl medisiner er nå oppe i 6825,25kr samt han skal inn til kontroll om 14 dager. Koster nok litt den også. Så håper vi den nye antibiotikaen tar knekken på sykdommen en gang for alle :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt god bedring til ham!

Jeg ville ventet med å ta ham med i situasjoner som er krevende. Fotballkamper er rimelig krevende, der skjer himla mye gøy der, altså. Hold dere mest i hjemmeområder og rolige områder. Når han takler det, kan dere øke vanskelighetsgraden og ta ham i litt mer krevende omgivelser.

Stressaussien min la jeg ned i timeout. Han kunne ligge der og pipe, men fikke ikke komme noe sted, gå noe sted, før han hadde vært stille i minimum fem sekunder. Av og til bandt jeg ham opp et tre og gikk noen få meter unna og ventet til han ble stille. Kastrering hjalp forresten på stresset hans, han ble bedre etter det. I tillegg hadde jeg fokus på at han skulle få ut energien sin på en konstruktiv måte, ikke bare ro-trening.

La ned som i å fysisk legge han ned? Eller holdt det med kommando på han?

Mezzi hører ikke når han er ute, så om vi skal få det til må vi fysisk legge han ned i dekk, om vi får det til . Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men, vi kan ikke alltid ha bilen i baklommen, så hvordan skal vi da håndtere det? Vi kommer jo til å gå tur på steder vi ikke kan ha bilen ved siden av oss, eller om vi er på besøk hos noen eller den slags. Hvordan skal vi da håndtere bjeffingen og pipingen?

Nei, man har ikke alltid bilen - og jeg tror nok dere må leve med litt piping og bjeffing en stund til han tar tegningen med andre alternativer - men OM dere er på besøk hos noen og han begynner å pipe og bære seg - så finn ett egnet sted å binde han noen meter vekk fra dere, pass på at du kan ha ryggen til han og at du ignorerer - la han stå bundet til han holder fred og legger seg ned, da kan du gå å hente han igjen og la han være sammen med dere. Samme greia som i bilen - er du apekatt så får du ikke være der det er gøy.

Flott å høre at det går fremover forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man har ikke alltid bilen - og jeg tror nok dere må leve med litt piping og bjeffing en stund til han tar tegningen med andre alternativer - men OM dere er på besøk hos noen og han begynner å pipe og bære seg - så finn ett egnet sted å binde han noen meter vekk fra dere, pass på at du kan ha ryggen til han og at du ignorerer - la han stå bundet til han holder fred og legger seg ned, da kan du gå å hente han igjen og la han være sammen med dere. Samme greia som i bilen - er du apekatt så får du ikke være der det er gøy.

Flott å høre at det går fremover forresten.

Ja noe piping og bjeffing blir det, men vi må trene på det om det skal bli bedre ;)

Vi merker bedring på steder han begynner å bli vant til. Som ved bilen, og hjemme. Og vi merker da også at han ikke klarer å kjede seg. Derfor må vi jobbe mye med å stå i ro også gitt :P hehe

Det går fremover, så absolutt. Og når han nå får riktig type antibiotika er det etterhvert mulig å gå tur med han igjen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...