Gå til innhold
Hundesonen.no

Mezzi 1.6.11


Enits
 Share

Recommended Posts

er det noen grunn til at han er kvalm og må kaste opp? og er det noen grunn til at dere ikke lar han få lov til det?

Leo her spiser av og til gress som om han var en sau eller ku, dette gjør han ofte uten at han kaster opp, vet om flere lapper som leker drøvtyggere ute på tur :P men har å hendt at han har nispist gress, da gjerne i sammenheng med at han ikke finner roen inne, maser om ut o.l. og da har det vært pga. av kvalme og oppkast, oftest har det gått over da, men engang måtte vi til dyrlegen og gi kvalmestillende.

Og er han kvalm er det heller kanskje ikke så rart at han ikke vil ha mat.

Han har kennelhoste, så regner med det evt er derfor han er kvalm. veterinæren sa vi måtte prøve å unngå oppkast så godt det lot seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier! Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund. Mezzi er en finsk lapphund, hann

DA er Mezzi kommet! Love at first sight! Nydeligere i virkeligheten enn på bilder er han også! Turen gikk fint, men han er noe stresset. Ikke rart når han ikke er vant til å være med andre enn

Et av de gode øyeblikkene:

Hvorfor går dere ikke tur? Scilos hadde kennelhoste for noen år siden. Det var kjempekaldt, men han fikk på dekken og ut med oss. Ikke sånne superlangturer, men halvtimesrunder i bånd et par ganger om dagen, iallfall. Tror kanskje egentlig at han bare var forkjøla, og vår andre hund ble ikke smittet. Andre hunder holdt vi oss unna. Det gjorde vi vel egentlig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har kennelhoste, så regner med det evt er derfor han er kvalm. veterinæren sa vi måtte prøve å unngå oppkast så godt det lot seg gjøre.

da er det mer forståelig at dere ikke vil la han kaste opp. dere kunne ikke fått noe kvalmestillende til han da så han slipper å være kvalm itillegg til hosta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går dere ikke tur? Scilos hadde kennelhoste for noen år siden. Det var kjempekaldt, men han fikk på dekken og ut med oss. Ikke sånne superlangturer, men halvtimesrunder i bånd et par ganger om dagen, iallfall. Tror kanskje egentlig at han bare var forkjøla, og vår andre hund ble ikke smittet. Andre hunder holdt vi oss unna. Det gjorde vi vel egentlig uansett.

Fikk streng beskjed av veterinær om å holde han i ro, kun rett ut å tisse så inn igjen.

Nå hører det med til historien at han har noe greier på venstre side lunge også, bronkitt/tidlig lungebetennelse. Mulig det har noe å si.

da er det mer forståelig at dere ikke vil la han kaste opp. dere kunne ikke fått noe kvalmestillende til han da så han slipper å være kvalm itillegg til hosta?

Det tenkte jo ikke jeg på og nå er jo veterinæren stengt. Men han er kommet seg og har nå spist også :) Om han viser tegn til å bli kvalm igjen så får vi finne en åpen veterinær å få noe kvalmestillende da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg et helt uenig med mange av rådene du har fått om å holde bikkja i ro og minimere aktivitet jeg. Når han er frisk av kennelhosten ta han med på lange skogsturer, la ham jobbe i terrenget og bruke seg skikkelig. Én sliten hund har ikke overskudd til å finne på faenskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går dere ikke tur? Scilos hadde kennelhoste for noen år siden. Det var kjempekaldt, men han fikk på dekken og ut med oss. Ikke sånne superlangturer, men halvtimesrunder i bånd et par ganger om dagen, iallfall. Tror kanskje egentlig at han bare var forkjøla, og vår andre hund ble ikke smittet. Andre hunder holdt vi oss unna. Det gjorde vi vel egentlig uansett.

Jeg har fått beskjed om å holde i ro hvis kennelhoste, men riktig nok ikke i to-tre uker som enkelte skal ha det til. Heller to-tre dager. Men kennelhoste kommer jo også i veldig forskjellig grad, noen gangen vil hunden knapt påvirkes.

Men, det beste mot en forkjølelse for oss mennesker er en god tur på vidda, i høyden. Forkjølelsen er borte på null komma niks med litt herlig, kald luft ned i lungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et helt uenig med mange av rådene du har fått om å holde bikkja i ro og minimere aktivitet jeg. Når han er frisk av kennelhosten ta han med på lange skogsturer, la ham jobbe i terrenget og bruke seg skikkelig. Én sliten hund har ikke overskudd til å finne på faenskap

Det er en sanhet med modifikasjoner.. Granden min gjør kun faenskap (når hun er alene) om hun er sliten. Men jeg tror hun er unntaket og ikke regelen :P

Jeg tror de fleste mener at de gjerne må gå lange turer, og bruke kroppen veldig. Men det virker som at Enits har veldig mange mål samtidig og at HUN kanskje stresser litt med alt han skal lære og få til, og dermed stresser hunden. (Slik jeg har lest tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er en sanhet med modifikasjoner.. Granden min gjør kun faenskap (når hun er alene) om hun er sliten. Men jeg tror hun er unntaket og ikke regelen :P

Jeg tror de fleste mener at de gjerne må gå lange turer, og bruke kroppen veldig. Men det virker som at Enits har veldig mange mål samtidig og at HUN kanskje stresser litt med alt han skal lære og få til, og dermed stresser hunden. (Slik jeg har lest tråden)

Jeg snakker ikke om når hunden er alene, for det er noe helt annet. Men min erfaring er at de aller fleste hunder er understimulert med tanke på mosjon og aktivitet, da er ikke rotrening hverken optimalt eller det man får mest utav. Jeg ser svært skjeldent hunder som får for mye aktivitet, men veldig ofte det motsatte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et helt uenig med mange av rådene du har fått om å holde bikkja i ro og minimere aktivitet jeg. Når han er frisk av kennelhosten ta han med på lange skogsturer, la ham jobbe i terrenget og bruke seg skikkelig. Én sliten hund har ikke overskudd til å finne på faenskap

Når han ikke er syk går vi på langturer og bruker hunden. Ja han er stresset og skal ha rotrening, men han skal jo også få utløp for energien sin også :)

Ellers har jeg ikke så mange mål som det kanskje kan se ut til. Jeg vil at han skal finne seg til rette. Det vi har gjort av ting hittil er ting jeg er blitt anbefalt å gjøre fordi bla bla bla.

Men vi har nå sagt fra oss resten av kurset, så gjør vi det vi får beskjed om av veterinær nå mens han er syk, og så snart han er frisk igjen gjenopptar vi turer i skog og mark, lydighet og trikstrening for mental stimuli og selvfølgelig rotrening. Og miljøtrening: At han er med oss der vi er.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sitter jeg her da, alene. Uten hund.

Mezzi er levert til veterinæren. De tror ikke lengre det er kennelhoste da han er blitt verre og ikke bedre.

Men de skulle uansett ta en blodprøve, før de gjør noe mer. Om den ikke viser noe skal de bedøve han og gå inn i halsen og lungen med kamera for å se om de kan finne noen lokal infeksjon.

Hun står nå mellom to muligheter: Stille lungebetennelse de ikke kan se på røntgen, eller spiserøret. Hun sa det normalt er rundt men noen ganger blir det presset sammen og gjør det dermed vanskelig å spise, puste osv. (mulig hun mente luftrøret og jeg ikke hørte riktig) Uansett. Hun visste ikke helt hva hun håpet på. Om vi ikke fant noe, eller om vi skulle finne noe.

Så, nå må vi bare krysse fingrene og håpe på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sitter jeg her da, alene. Uten hund.

Mezzi er levert til veterinæren. De tror ikke lengre det er kennelhoste da han er blitt verre og ikke bedre.

Men de skulle uansett ta en blodprøve, før de gjør noe mer. Om den ikke viser noe skal de bedøve han og gå inn i halsen og lungen med kamera for å se om de kan finne noen lokal infeksjon.

Hun står nå mellom to muligheter: Stille lungebetennelse de ikke kan se på røntgen, eller spiserøret. Hun sa det normalt er rundt men noen ganger blir det presset sammen og gjør det dermed vanskelig å spise, puste osv. (mulig hun mente luftrøret og jeg ikke hørte riktig) Uansett. Hun visste ikke helt hva hun håpet på. Om vi ikke fant noe, eller om vi skulle finne noe.

Så, nå må vi bare krysse fingrene og håpe på det beste!

Huff, krysser fingrene. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje han rett og slett har pollenallergi

Er det også en mulighet? Hvordan finner vi isåfall ut det? Og hoster og brekker de seg til de spyr av det?

Edit: Søkt litt på nett nå og jeg synes ikke symptomene er lik som beskrevet. Han renner ikke fra øynene. Men fra nesen, nyser, hoster og kaster opp.

Alt er uavhengig av om han har spist, ikke spist, gått tur, ikke gått tur, vært inne, vært ute osv.

Men jeg kan jo alltids be de sende inn blodprøven for å finne ut av det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte likegodt veterinæren jeg å tipset om pollenallergi, og hun mente det ikke var sannsynlig da det har pågått lengre enn pollenspredningen har vært. Men hun skulle uansett ringe meg i ringetiden for å diskutere det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...