Gå til innhold
Hundesonen.no

Mezzi 1.6.11


Enits
 Share

Recommended Posts

Tren kontakt kontakt kontakt, gjør deg selv spennende og gjør det klart at det er du som er artig i verden og det er kun ved å kontakte deg at det blir artig. Jeg har brukt mye time-out på Thorvald, er han ikke fokusert på meg er det unna vei for å kjede seg. Samme som dere gjør med stresset hans nå egentlig :)

Lek mye i lag og kos dere, men vær obs på stresset hans da. En ting som har vært effektivt på Thorvald er at vi leker og har det DRITGØY (Thorvald trigger på jakt og kamp, så vi bruker dette), plutselig forsvinner leken, han dekkes ned og må ligge og kjede seg en liten stund. Kun på mitt signal får han komme og leke igjen, før han dekkes ned igjen og slik fortsetter vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier! Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund. Mezzi er en finsk lapphund, hann

DA er Mezzi kommet! Love at first sight! Nydeligere i virkeligheten enn på bilder er han også! Turen gikk fint, men han er noe stresset. Ikke rart når han ikke er vant til å være med andre enn

Et av de gode øyeblikkene:

Tren kontakt kontakt kontakt, gjør deg selv spennende og gjør det klart at det er du som er artig i verden og det er kun ved å kontakte deg at det blir artig. Jeg har brukt mye time-out på Thorvald, er han ikke fokusert på meg er det unna vei for å kjede seg. Samme som dere gjør med stresset hans nå egentlig :)

Lek mye i lag og kos dere, men vær obs på stresset hans da. En ting som har vært effektivt på Thorvald er at vi leker og har det DRITGØY (Thorvald trigger på jakt og kamp, så vi bruker dette), plutselig forsvinner leken, han dekkes ned og må ligge og kjede seg en liten stund. Kun på mitt signal får han komme og leke igjen, før han dekkes ned igjen og slik fortsetter vi :)

Nå får vi jo ikke leke og ha det kjekt og sånt enda, men skal helt klart bruke det når han er friskmeldt!

Ellers pleier jeg å belønne med ord når han ser på meg når vi er ute å går for eksempel.

godbiter vil jo han ikke ha :/

Ellers får jeg begynne å gå rundt med bosspannet. For når jeg går med det så ser han på meg hele tiden og går sååå fint! (tydelig at han assosierer det med barnevogn) Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Poenget med kassemetoden er jo at han skal gå på selv, det skal være en lek - ikke tvang - så her må du bare ta frem klikker, gode godbiter og en god posjon tålmodighet - klikk og belønn snuse på, en pote på, to pote på osv. til slutt så kommer han til å kaste seg på - først da kan du begynne å forvente at han skal følge med og jobbe for å komme tettere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får vi jo ikke leke og ha det kjekt og sånt enda, men skal helt klart bruke det når han er friskmeldt!

Ellers pleier jeg å belønne med ord når han ser på meg når vi er ute å går for eksempel.

godbiter vil jo han ikke ha :/

Ellers får jeg begynne å gå rundt med bosspannet. For når jeg går med det så ser han på meg hele tiden og går sååå fint! (tydelig at han assosierer det med barnevogn) Hehe

Nei, fjortisgutter kan være litt sære på godbiter, jeg har måttet gjort Thorvald interessert i godbiter sakte men sikkert. Han må jakte godbit, fange godbit, gjør den spennende (vanskelig å forklare, men jeg har en godbit i hånda som jeg peller på og sier med spennende og ertende stemme "ååååh seeee hva jeeeg haaaar åååå seeeee" uten at han får verken se eller lukte, jeg går bakover eller snur meg vekk fra ham og går vekk, da blir han nysgjerrig og følger etter, og når han søker kontakt DA er det jubel og hurra og godbit, og sånn kan vi fortsette noen ganger). Jeg har brukt stort sett kun klikker, da jeg syns det er enklest og det blir tydeligere for Thorvald hva som er poenget. Ellers, bruk deg selv, og gjør det selv kul og litt uoppnåelig. Han må jobbe for å få ha det kult med deg, for uten deg skjer det ikke en dritt. Og alltid, korte korte økter, og gi deg lenge før han blir lei. Noen sekunder/minutter holder lenge i begynnelsen med kontakttrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fjortisgutter kan være litt sære på godbiter, jeg har måttet gjort Thorvald interessert i godbiter sakte men sikkert. Han må jakte godbit, fange godbit, gjør den spennende (vanskelig å forklare, men jeg har en godbit i hånda som jeg peller på og sier med spennende og ertende stemme "ååååh seeee hva jeeeg haaaar åååå seeeee" uten at han får verken se eller lukte, jeg går bakover eller snur meg vekk fra ham og går vekk, da blir han nysgjerrig og følger etter, og når han søker kontakt DA er det jubel og hurra og godbit, og sånn kan vi fortsette noen ganger). Jeg har brukt stort sett kun klikker, da jeg syns det er enklest og det blir tydeligere for Thorvald hva som er poenget. Ellers, bruk deg selv, og gjør det selv kul og litt uoppnåelig. Han må jobbe for å få ha det kult med deg, for uten deg skjer det ikke en dritt. Og alltid, korte korte økter, og gi deg lenge før han blir lei. Noen sekunder/minutter holder lenge i begynnelsen med kontakttrening.

Ja vi har bare korte økter nå, han blir fort lei.

Ellers er han veldig glad i pølse som godbit da! Det skal han ha. Men det er ikke så praktisk å skulle ha til enhver tid. Men får gjøre som du beskriver :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hovedfokus for å få en treningsvillig hund er å gjøre trening GØY, ingen tvang og relativt lave krav, dere skal kose dere i lag og gjøre det artig å samarbeide. Det skal være mer verdt for han å jobbe for deg enn å gjøre andre ting, fordi dere har det artig i lag. Seinere, når dette er stabilt, kan an stille høyere krav, men i bunn og grunn (syns jeg) at trening er noe man gjør fordi man har det artig i lag, og man skal like å samarbeide med hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hovedfokus for å få en treningsvillig hund er å gjøre trening GØY, ingen tvang og relativt lave krav, dere skal kose dere i lag og gjøre det artig å samarbeide. Det skal være mer verdt for han å jobbe for deg enn å gjøre andre ting, fordi dere har det artig i lag. Seinere, når dette er stabilt, kan an stille høyere krav, men i bunn og grunn (syns jeg) at trening er noe man gjør fordi man har det artig i lag, og man skal like å samarbeide med hverandre :)

Er samme innstilling jeg har. Han har frem til nå vist glede ved å trene og lære nye ting. Samtidig har vi prøvd å bygge opp litt lek i han i små økter etter at han begynte å vise noe bedring iforhold til sykdommen.

Så snart han er frisk skal vi se om kamping er noe han kan synes er gøy, så kan vi bruke det også som belønning siden.

Tok i bruk klikkeren idag også, tenker jeg skal bruke den mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fra kontroll!

Han er nå "friskmeldt"

Vi kan begynne å gå turer igjen! Begynne med 30 minutter å se hvordan det går og så øke. Han er heller ikke smittefarlig lengre.

Skal gå ut antibiotikakurer, er 3 dager igjen. I tillegg skal han gå 2 dager til på kortison, så halverer vi dosen i 7 dager.

Skal ha telefonkontakt med henne da, med mindre symptomene forverrer seg. Da skal vi inn på kontroll!

Det de trodde var lungeorm viser seg å være astma/symptomer på astma. Hun mener det er der på bakgrunn av lungebetennelsen. Så vi får se hvordan det går videre.

Ellers hadde tidligere eier vært i kontakt med veterinæren å spurt om en skriftlig uttalelse på at Mezzi må ha blitt smittet etter at charlottes overtok han. Det ville hun ikke gitt :P:shifty:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi koste oss ute igår. Hadde vært på ikea å kjøpt hagemøbler. Så da plukket jeg med meg en av disse rottene alle liker så godt :P

Så mens samboer skrudde møbler koste jeg og min datter oss sammen med mezzi.

1005714_10152283467491677_1782621064_n.j

1011187_10152283469836677_26700479_n.jpg

1004719_10152283472236677_1411740808_n.j

1044700_10152283471526677_2133647067_n.j

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg og mezzi vært på vår første skikkelige "tur" etter han ble frisk!

Ikke den største og lengste turen, men han er sliten. underveis på turen kom vi over et inngjerdet område for hund også. Så nå har jeg fått sett litt hvordan han er rundt en annen hund og hvordan han fungerer løs.

Først står de å snuser på hverandre ansikt til ansikt. Høy haleføring, ørene skarpt spisset og hodet hevet. Så når de er ferdig med det så hopper mezzi rett på for å jukke... han skal jukke på A L T han!

Det "morsomme" her er jo at den andre hannhunden bød seg frem til han når jeg holdt han vekke. La rumpen sin fiint inn foran mezzi.

Etterhvert gav han seg og jeg slapp de. De gikk rundt å markerte litt og snuste på hverandre før mezzi igjen prøver seg. Denne gangen stod jeg litt for langt unna til at jeg rakk å få han ned med en gang, men, den andre hannhunden sa ifra. Med store brøl! Mezzi tok hintet og gikk.

Så hadde de en liten runde med lett lek før hormonene til de begge gikk litt over styr. For da var det om å gjøre å jukke på hverandre. Så når hun andre som eide elghunden skulle ta han begynte han å glefse etter hendene hennes, så fant ut det var på tide å gå da ja..

Men, nå vet jeg mer om mezzi og språket hans. Hva jeg må se ut for og hva jeg må passe ekstra godt på.

Brukte halti på han idag. Det er en del jobbing med det da han sloss veldig imot. Men han så ut til å slå seg til ro med den til slutt, evt var han så sliten at han ikke orket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos veterinær igjen.

Mezzi har lagt på seg og er nå 20,75kg.

Og så er han en chip rikere! (kjemisk kastrering)

Satse på den har god effekt og kan hjelpe oss på vei med miljøtrening og oppførsel :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg lei meg på mezzi sine vegne.

Vi er nå halvveis i nedtrappingen av kortison. Og vel, for hver dag som går hoster han mer.

Ikke på samme nivå som når han hadde lungebetennelse og halsinfeksjonen, men klart mer enn jeg anser som normalt, og mye mer enn min bekymringsgrense..

Så, da blir det ny samtale med veterinær på Mandag..

Andre med hunder som har astma? Må de gå på kortison hele livet? eller finnes det annen medisin? Kan de få et fint liv? må man ta hensyn eller kan de være aktiv osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det skal ikke være måte på :(

Nei dette synes jeg er fryktelig kjipt. Ikke finner jeg noe særlig informasjon med astma på hund på nett heller..

Og må vente helt til Mandag før jeg får snakket med petvett, i tillegg er veterinæren vår på ferie, så går sikkert ekstra tid før vi får vite noe mer da hun har gitt beskjed på at alt skal gå via henne. Blææ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...