Gå til innhold
Hundesonen.no

Mezzi 1.6.11


Enits
 Share

Recommended Posts

Scenario fra tur idag: gå fint (dvs ikke trekke) han går fint, jeg klikker, sier flink gutt og han øker farten og går rett i å trekke. Så sier jeg nei, gå fint, han går fint, klikk og flink gutt, trekker, nei gå fint, han går fint, klikk og flink gutt, trekker, nei gå fint osv osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da ser det ut som jeg igjen endelig skal bli hundeeier! Denne gang er valget bak rasen mer gjennomtenkt og planlagt, i tillegg til at det er en "voksen" hund. Mezzi er en finsk lapphund, hann

DA er Mezzi kommet! Love at first sight! Nydeligere i virkeligheten enn på bilder er han også! Turen gikk fint, men han er noe stresset. Ikke rart når han ikke er vant til å være med andre enn

Et av de gode øyeblikkene:

Scenario fra tur idag: gå fint (dvs ikke trekke) han går fint, jeg klikker, sier flink gutt og han øker farten og går rett i å trekke. Så sier jeg nei, gå fint, han går fint, klikk og flink gutt, trekker, nei gå fint, han går fint, klikk og flink gutt, trekker, nei gå fint osv osv :P

Hvis du bruker klikker, så er øvelsen i prinsippet slutt når du belønner - så da har han fri da! Kunsten er å drøye lenger og lenger mellom belønningene. Man kan også kreve at øvelsen fortsetter mens man belønner i noen tilfeller. Når det gjelder sitt, dekk, stå, slike øvelser, så er det lett å trekke belønningen tilbake hvis hunden bryter - men med trekking - not so much!

Personlig så har jeg aldri lykkes med å lære en hund å gå pent med den metoden der.. De hundene jeg har orket å jobbe med trekking på, så har det i grunnen funket best med et "Nei" og et advarende kremt når de begynner å glemme seg bort. Belønningen har jeg altså gitt blaffen i.. det har funket best synes jeg, men ikke perfekt. Nå gidder jeg ikke sånn trening lenger.. masse slit for lite. Siden jeg ikke har gigant hunder, så får de eventuelt gå med sele og trekke av livsens lyst, når jeg blir lei trekkingen så har vi en "gå bak" kommando som funker veldig bra - men hunden får ikke snust og kost seg eller noe, må gå pent bak der, det er en kommando for smertefrie transport-etapper. Og det med trekking, begynner å få en teori på at det der er muligens en medfødt egenskap. Strider, kelpiehannen vår, trekker som et uvær mens lille frøken Shy, går som en idiot i bånd men hun trekker ikke, har aldri trukket i bånd hun - helt av seg selv! Ingen sak med henne m.a.o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker klikker, så er øvelsen i prinsippet slutt når du belønner - så da har han fri da! Kunsten er å drøye lenger og lenger mellom belønningene. Man kan også kreve at øvelsen fortsetter mens man belønner i noen tilfeller. Når det gjelder sitt, dekk, stå, slike øvelser, så er det lett å trekke belønningen tilbake hvis hunden bryter - men med trekking - not so much!

Personlig så har jeg aldri lykkes med å lære en hund å gå pent med den metoden der.. De hundene jeg har orket å jobbe med trekking på, så har det i grunnen funket best med et "Nei" og et advarende kremt når de begynner å glemme seg bort. Belønningen har jeg altså gitt blaffen i.. det har funket best synes jeg, men ikke perfekt. Nå gidder jeg ikke sånn trening lenger.. masse slit for lite. Siden jeg ikke har gigant hunder, så får de eventuelt gå med sele og trekke av livsens lyst, når jeg blir lei trekkingen så har vi en "gå bak" kommando som funker veldig bra - men hunden får ikke snust og kost seg eller noe, må gå pent bak der, det er en kommando for smertefrie transport-etapper. Og det med trekking, begynner å få en teori på at det der er muligens en medfødt egenskap. Strider, kelpiehannen vår, trekker som et uvær mens lille frøken Shy, går som en idiot i bånd men hun trekker ikke, har aldri trukket i bånd hun - helt av seg selv! Ingen sak med henne m.a.o.

Hvordan lærte du inn gå bak kommando?

Og, om jeg skal lære han å gå fint må han jo belønnes når han gjør det riktig for å lære? Jeg hater å ha hund som trekker og vimser rundt overalt og skal markere hele veien når jeg for eksempel skal gå i tempo. Så da må jeg lære han å ikke gjøre de tingene, med gå fint kommando. Kanskje du har en bedre ide til hvordan å gjøre det?

Er generelt utrolig vanskelig å gjøre noe som helst med han idet vi går ut døren. Da finnes jeg ikke lengre og det går kun i snusing, markering og jakt på andre hunder. Vil ikke ha godbiter eller noenting sånt heller. Så om han skal høre at jeg sier nei for eksempel så må jeg ganske dypt og kraftig i stemmen for at han skal ense meg, og det er kun når ingen hunder er i synet.

Han finnes ikke førerorientert for fem flate øre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også kan funke er å kutte ut klikkeren helt, den skaper endel forventninger. Ikke dropp belønningene, men belønn uten noe "fuss" bare brått gi han en gobit for å gå pent, og ofte. Veldig ofte i starten. Så ofte at du kan belønne igjen rett etter at han har svelget ned første gobit, FØR han rekker å trekke i båndet igjen. Kombinert med å skifte rettning (noen har god effekt av å kun stoppe, jeg fikk aldri til det, men retningsskifting var genialt for snusern) hver gang båndet strammes syns jeg er en veldig effektiv måte.

Ikke forvent kontakt i starten, kun belønne for slakt bånd. Er gobitene "bra nok" så vil han etterhvert titte på deg, og da kan du jo belønne heftigere med lyd og løping eller "værsågod" for en tisseflekk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også kan funke er å kutte ut klikkeren helt, den skaper endel forventninger. Ikke dropp belønningene, men belønn uten noe "fuss" bare brått gi han en gobit for å gå pent, og ofte. Veldig ofte i starten. Så ofte at du kan belønne igjen rett etter at han har svelget ned første gobit, FØR han rekker å trekke i båndet igjen. Kombinert med å skifte rettning (noen har god effekt av å kun stoppe, jeg fikk aldri til det, men retningsskifting var genialt for snusern) hver gang båndet strammes syns jeg er en veldig effektiv måte.

Ikke forvent kontakt i starten, kun belønne for slakt bånd. Er gobitene "bra nok" så vil han etterhvert titte på deg, og da kan du jo belønne heftigere med lyd og løping eller "værsågod" for en tisseflekk osv.

Han tar ingen godbiter eller noe :( så har ikke noe han vil jobbe for :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kanskje stopp/skifte retning når han trekker veien å gå, for da blir belønningen at han får lov å gå fremover - kan funke! Å mase om kontakt når man bare går tur er heller ikke noen nyttig greie synes jeg.. bikkja skal gå og kose seg på tur, ikke gå med blikket klistra på trynet til fører - det kan man spare til en fvf e.l.

Gå bak har vi lært inn ved å gå på trange stier/plasser og holde igjen hunden bak seg ved å sperre med hender/bein når hunden forsøkte å komme forbi. Med unntak av lille Shy (av en eller annen grunn er den frøkna litt mer standhaftig..!) så har alle våre hunder lært kommandoen på den måten. Det er ikke noe vi har belønnet annet enn å gi hunden "fri" - korte korte strekninger i førsten og så økt lengden på det etterhvert. Våre hunder har vært løse under den innlæringen og det har vært en ren praktisk greie for ikke å bli nedrent bakfra på trange stier. Så viste det seg at det var en kommando man kunne bruke ellers også - veldig kjekk. Kan sikkert læres inn med litt kort bånd som du tar"bak" deg sånn at det er lettere å holde hunden igjen når den går bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tar ingen godbiter eller noe :( så har ikke noe han vil jobbe for :/

Åh - koblet ikke at du kun bruker stemme, skjønner. Da kan du jo bruke "fri" eller noe til lukteflekker - altså forlange at han går pent i xantall meter - før han får en "fri" og kan vimse som han vil littebitt, og så må han inn og "jobbe" igjen?

Edit: Det TonjeM sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kanskje stopp/skifte retning når han trekker veien å gå, for da blir belønningen at han får lov å gå fremover - kan funke! Å mase om kontakt når man bare går tur er heller ikke noen nyttig greie synes jeg.. bikkja skal gå og kose seg på tur, ikke gå med blikket klistra på trynet til fører - det kan man spare til en fvf e.l.

Gå bak har vi lært inn ved å gå på trange stier/plasser og holde igjen hunden bak seg ved å sperre med hender/bein når hunden forsøkte å komme forbi. Med unntak av lille Shy (av en eller annen grunn er den frøkna litt mer standhaftig..!) så har alle våre hunder lært kommandoen på den måten. Det er ikke noe vi har belønnet annet enn å gi hunden "fri" - korte korte strekninger i førsten og så økt lengden på det etterhvert. Våre hunder har vært løse under den innlæringen og det har vært en ren praktisk greie for ikke å bli nedrent bakfra på trange stier. Så viste det seg at det var en kommando man kunne bruke ellers også - veldig kjekk. Kan sikkert læres inn med litt kort bånd som du tar"bak" deg sånn at det er lettere å holde hunden igjen når den går bak.

Ja det er jo en måte å gjøre det på. Har brukt det en del med å stoppe idet han drar, men han forstår bare ikke at det er trekkingen som gjør at vi stopper. Fri kommando jobber jeg med parallelt som gå fint. Hehe :)

Ellers forsøkte jeg å ha han bak meg idag ved å holde båndet kort bak på ryggen, og det var mye frem og tilbake fra side til side for å prøve å komme seg forbi :P

Åh - koblet ikke at du kun bruker stemme, skjønner. Da kan du jo bruke "fri" eller noe til lukteflekker - altså forlange at han går pent i xantall meter - før han får en "fri" og kan vimse som han vil littebitt, og så må han inn og "jobbe" igjen?

Edit: Det TonjeM sa.

God ide! Den kan jeg jo prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var å miljøtrente i sentrum idag. Varm dag, masse folk og masse hunder! Gikk kjempe bra!

969740_10152332854636677_91752323_n.jpg

1009787_10152332848716677_23294809_n.jpg

995962_10152332848806677_1777825172_n.jp

1012880_10152332850421677_1397397338_n.j

1003727_10152332856406677_1283996234_n.j

Ellers har vi fått time til veterinær på Onsdag. Full ny utredning av en av de andre veterinærene. Jeg slår meg ikke til ro med astma, det er noe som rett og slett ikke stemmer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste metoden Raskha kom med brukte vi på Leo tidligere da han ikke jobbet for godbiter, funka gull! Så ville absolutt prøvd ut den :) og vi fikk tips om å telle til 3 for å få han med videre fra flekkene igjen, 1-2-3 og da gikk vi bare, et stykke med pent, fri, og 1-2-3 og gå igjen. Hjalp oss veldig i hvertfall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var å miljøtrente i sentrum idag. Varm dag, masse folk og masse hunder! Gikk kjempe bra!

969740_10152332854636677_91752323_n.jpg

1009787_10152332848716677_23294809_n.jpg

995962_10152332848806677_1777825172_n.jp

1012880_10152332850421677_1397397338_n.j

1003727_10152332856406677_1283996234_n.j

Ellers har vi fått time til veterinær på Onsdag. Full ny utredning av en av de andre veterinærene. Jeg slår meg ikke til ro med astma, det er noe som rett og slett ikke stemmer.

Så fin han er.... :wub: Men det må da være utrolig varmt med all den pelsen..godt man kan kjøle seg ned innimellom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin han er.... :wub: Men det må da være utrolig varmt med all den pelsen..godt man kan kjøle seg ned innimellom :D

Ja, det må være veldig varmt. han har ikke mistet underullen sin heller vettu. Så lurer på om han kommer til å ende opp i sommerpels i vinter :P hehe

Hadde han bare villet bade hadde det jo vært enda enklere å kjøle seg ned, men det vil han ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glemt at dere var bergensere, nå savnet jeg plutselig hjertebyen min skikkelig igjen. :cry:

Med Kuro bare stoppet jeg opp når han trakk. Gjør det forsåvidt fortsatt, men nå går vi stort sett med sele. Av en eller annen grunn går han veldig pent når vi er to som går ved siden av hverandre og jeg tar ham mellom og littegrann bak, det skjønte han visst helt av seg selv. :huh: Men sånn ellers, hvis han trekker så stopper jeg. Det funker så lenge jeg er 100 % konsekvent, men nå for tiden går jeg som regel med andre når vi går med halsbånd, og da er det veldig fort gjort å la ham gå med stramt bånd med littegrann spenn, for han trekker jo ikke MER enn det, og jeg gidder ikke stoppe når jeg går tur sammen med andre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glemt at dere var bergensere, nå savnet jeg plutselig hjertebyen min skikkelig igjen. :cry:

Med Kuro bare stoppet jeg opp når han trakk. Gjør det forsåvidt fortsatt, men nå går vi stort sett med sele. Av en eller annen grunn går han veldig pent når vi er to som går ved siden av hverandre og jeg tar ham mellom og littegrann bak, det skjønte han visst helt av seg selv. :huh: Men sånn ellers, hvis han trekker så stopper jeg. Det funker så lenge jeg er 100 % konsekvent, men nå for tiden går jeg som regel med andre når vi går med halsbånd, og da er det veldig fort gjort å la ham gå med stramt bånd med littegrann spenn, for han trekker jo ikke MER enn det, og jeg gidder ikke stoppe når jeg går tur sammen med andre. :lol:

Hehe ja, om vi går to stykker går han fint mellom oss om jeg plasserer han der. Utover det så er det trekking. ikke sånn slite seg ut trekking, men akkurat nok til at det er irriterende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering:

Vi fikk på Onsdag besøk av en venninne. Hun møtte mezzi tidligere i år, i begynnelsen av Juni. Den gang ble han ekstremt stresset og det var mye jobb for å få han til å ligge i ro når hun var her.

Nå er hun tilbake, og denne gang har hun med kjæresten sin og sønnen hans på 3 år. Og mezzi oppfører seg nesten eksemplarisk! Joda, noe høyere aktivitetsnivå på han inne. Men er gjerne ikke så lett å ligge å slappe av med en 3åring løpende rundt.! Men vi kan snakke til han, og han legger seg selv til å sove!! Det har han ikke gjort når vi har besøk tidligere! Han er også mulig å snakke til når han kaver seg opp! Helt utrolig!

Og igår fikk han bryne seg på å være på en ukjent plass. Det har tidligere fått stressnivået hans til å skyte i taket! Igår gikk det mye bedre.

Vi var på middagsbesøk til en venninne av min venninne, et voksent par og en 18 år gammel datter. Hundevante mennesker. Jo han stresset når vi kom og noe piping var det. Men han gav seg etter en liten stund! i tillegg kunne vi be han om å legge seg, og han la seg!! Åndedrettet gikk noe fort, men det er nok en medvirkende årsak til det pga varmen som er i Bergen for tiden. Men, han var blitt mye bedre!

Så om vi bare er flink å trener på det og drar mye på besøk så skal dette blir veldig veldig bra!

edit: Han hadde et par ganger der stresset tok overhånd igår og han prøvde å jukke, men vi fikk han raskt tilbake igjen, noe vi ikke har kunnet tidligere! :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røntgen er fine. Så de er rådvill. Han skulle få tak i veterinæren som har behandlet Mezzi og diskutere hva vi skal gjøre videre. Kortison har ingen effekt nå. Så skal ringe inn på mandag for å høre hva veien videre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ang stress og styr! Jeg visste det kom til å bli bedre :)

Men usj ang sykdommen. Helt utrolig at det skal være så vanskelig å få tak på! :(

Ja, vil ha han frisk nå!

Fikk vite at bakterien han hadde i lungene pleier å komme i ørene så veterinæren vi var hos nå sist var litt overrasket, og bekymret. Den bakterien er ikke å spøke med visst. Men er gode nyheter at røntgen av lungene ikke viser noen fortetninger lengre da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzi har lært seg å skru på nesen! Vi øver på søk etter godbit hjemme da det kun er der vi når inn til han foreløpig og han er blitt ganske flink. Selv om han ikke helt forstår begrepet søk enda har han forstått at nesen skal på ! Og ved veiledning og litt Peking i riktig retning finner han godbitene også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår dro jeg og Mezzi på besøk til en venninne. Hun har en søt liten dame som heter Bambi (italiensk mynde)

Det var selvfølgelig veeeeldig fristende for Mezzi å kose litt med denne damen da, men hun syntes ikke så mye om at mezzi skulle komme nær henne så det fikk han ikke lov til. Like greit siden han ikke kan oppføre seg rundt andre hunder.

Anyway, så tenkte jeg før jeg dro dit at det ville bli mye stress og kaving, og jo, det ble det. Men han klarte å legge seg ned i det minste og bli værende på et sted, så lenge fru bambi ikke løp rundt. Var noen anledninger der det tippet over for han også og han begynte å bite og jukke, men da bare la jeg han ned i bakken og holdt han der til han roet seg.

etter vel 3 timer ble vi vitne til dette:

1014361_10152354251456677_229817794_n.jp

Jeg trodde egentlig ikke mine egne øyne, så da måtte jeg ta bilde! Han la seg helt ned og slappet av! lukket øynene! helt utrolig!

Han lå sånn en stund før han begynte å bli rastløs igjen. Men det var mindre enn tidligere og han klarte å roe seg selv ned igjen etter en liten stund.

Dette kommer til å gå strålende, han må bare utsettes for andre sine hjem og nye ting, så ordner det seg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzi er for tiden på sommerferie her hos meg mens Enits er i syden med familien :)

Bare på de 3 dagene han har vært her er han kommet seg veldig, legger seg ned å roer seg fort, blitt bedre til å gå på plass etter myyye prenting fra meg da jeg ikke gidd å bli trekt på tur. :P Men jeg gidd ikke stresse med om han tusler litt rundt og slikt.. :)

Men syns jeg er teit innimellom som skal ha han i dekk og bli fordi han plager kattene når de prøver å spise :P

Heldigvis går det veldig fint med han og kattene, selvom han blir litt intens innimellom.. Kattene tar det også greit, men han får seg en lapp om han kommer for brått på de uten at jeg klarer å stoppe han i tide.

Her er han i mulkemodus fordi han ikke fikk leke med pusen :P

[url=http://s1097.photobucket.com/user/Catrasmu/media/282850_10153088261640203_92293169_n_zps474eb20d.jpg.html]282850_10153088261640203_92293169_n_zps4[/u

RL]

Men er ikke vanskelig å merke at han stresser konstant, tar aldri pause i å pese.. Kjenner det ikke er en ting jeg hadde taklet i lengden...

Edit: La til noe

Endret av Cattn
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er heldigvis flink å ikke stresse hjemme. Og tror han vil bli bedre hos deg også etterhvert som dagene går :)

Pese gjør han mye også når han ikke stresser fordi han er varm og har dårlig kondis :P

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har hatt Mezzi i snart 14 dager nå, og sant skal sies at han har kommet seg på endel områder..

Går enda bedre i bånd, både på langturer og på korte tisseturer.. Stresser litt med å komme seg fram, til han har fått tisset første gangen også går det bedre :)

Har vært på flere turer med min kusine og hunden Aron (husker ikke om hun fortsatt er medlem her, Lener89) Og de går kjempe flott sammen.. De går flott i lag som tur kamerater og som leke kamerater.. De snakker godt sammen og oppfører seg fint :)

Så han har i allefall fint språk med andre hunder som jeg har truffet på..

Jeg kjenner godt på at dette ikke er en hund jeg hadde ville hatt i lengden, da jeg ikke får den 100% klikken med han, kan være pga de mange irriterende vanene hans også, ikke vet jeg..

Men den mest irriterende og noe som får meg til å klikke er at han biter etter meg når jeg korrigerer han, og det er ikke godtatt her.. Jeg slipper da og tar tak etter halsbåndet hans for å geleide han i buret eller vekk fra området, men da biter han ofte igjen.. Det er sikkert noe som går an å trene vekk på en måte.. Men virker som han er ganske reservert og skeptisk at det er derfor..

Jeg syns i allefall han virker reservert mtp at det virker ikke som han blir 100% glad om noe skjer, men bare 70%.. Men så er jeg også veldig vant til LYKKEPILLE hunder :P hehe..

Jaja han blir vel bedre med tiden og med hard trening fra Enits og M.. Så kansskje en helt annen hund jeg får i hus ved en evt annen anledning :)

Var myyye negativt her nå.. Han er ikke bare teit og dum altså.. Er en søt liten kosegris uten like også :P:D

601454_10153123731575203_1473321294_n.jp

Furter fordi det er tom for nam :P

970909_10153111849775203_717550288_n.jpg

Ute på tur med Aron i dag. 6 km på Smøråsen

1172881_10153127637105203_719843127_o.jp

Endret av Cattn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Mezzi i snart 14 dager nå, og sant skal sies at han har kommet seg på endel områder..

Går enda bedre i bånd, både på langturer og på korte tisseturer.. Stresser litt med å komme seg fram, til han har fått tisset første gangen også går det bedre :)

Har vært på flere turer med min kusine og hunden Aron (husker ikke om hun fortsatt er medlem her, Lener89) Og de går kjempe flott sammen.. De går flott i lag som tur kamerater og som leke kamerater.. De snakker godt sammen og oppfører seg fint :)

Så han har i allefall fint språk med andre hunder som jeg har truffet på..

Jeg kjenner godt på at dette ikke er en hund jeg hadde ville hatt i lengden, da jeg ikke får den 100% klikken med han, kan være pga de mange irriterende vanene hans også, ikke vet jeg..

Men den mest irriterende og noe som får meg til å klikke er at han biter etter meg når jeg korrigerer han, og det er ikke godtatt her.. Jeg slipper da og tar tak etter halsbåndet hans for å geleide han i buret eller vekk fra området, men da biter han ofte igjen.. Det er sikkert noe som går an å trene vekk på en måte.. Men virker som han er ganske reservert og skeptisk at det er derfor..

Jeg syns i allefall han virker reservert mtp at det virker ikke som han blir 100% glad om noe skjer, men bare 70%.. Men så er jeg også veldig vant til LYKKEPILLE hunder :P hehe..

Jaja han blir vel bedre med tiden og med hard trening fra Enits og M.. Så kansskje en helt annen hund jeg får i hus ved en evt annen anledning :)

Var myyye negativt her nå.. Han er ikke bare teit og dum altså.. Er en søt liten kosegris uten like også :P:D

601454_10153123731575203_1473321294_n.jp

Furter fordi det er tom for nam :P

970909_10153111849775203_717550288_n.jpg

Ute på tur med Aron i dag. 6 km på Smøråsen

1172881_10153127637105203_719843127_o.jp

Bitingen er det aller største problemet vi har! Han tyr til biting i alle situasjoner han ikke er trygg i. Om du tilfeldigvis kommer borti han når han ikke følger med så svarer han med å bite. Han biter dog ikke hardt, men biting er biting i min bok.

Om dere har tips til hvordan å jobbe med det må dere gjerne komme med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...