Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå april!


Anette
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Hadde det ikke vært så dumt tidspunkt og blitt så dyrt så hadde jeg blitt med :aww: Dommeren der liker Smula, og vi er på jakt etter cacib.

Jentene liker visst at sofaene er borte. Ble brått god plass på gulvet til å leke da :D

Tviler på at dommern er riktig for oss.. er vist franskmann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er en av dem som måtte google, men så har jeg vett nok til å ikke dele (eller mene noe) helt ukritisk heller. Forfatteren av dette blogginnlegget får iallefall frem noen gode poeng; http://livingersblogg.blogspot.no/2013/04/kildekritikk-den-enkeltes-ansvar-i.html?m=1

Kjenner jeg at jeg er ganske lei setningen; jeg er ikke rasist asså, men....

Hadde vært kjempefint om folk som mente en hel masse om ting, særlig om folk fra andre kulturer, kunne ha lært seg forskjellen på to begrep; integrering og assimilering. Det hadde nemlig gjort alt som meget enklere for alle som skulle dele veldig mye pjatt på sosiale medier. Kildevurdering er også et manglende begrep.. Og i min fordomsfullhet mistenker jeg at de som skriver disse statusene ikke engang vet hva begrepene betyr og må Google de. Da tenker jeg at det er fint, for da har jeg jammen gjort noe for både utdanningen og utviklingen av enkelte. Så jaggu er denne fordomsfullheten ett to-egget sverd..

Tjna.

"jeg er ikke rasist, men" er selvfølgelig en viss form for motisgelse... MEN... ( ;) ) i Norge i dag har vi et stort problem med overforbruk av ordet rasisme. SOS rasisme er kanskje den bedrifta som misbruker begrepet verst, i tillegg til mediene i både norge og sverige. Det er når man blir knyttet til rasistiske tankeganger fordi man ytrer en mening om noe, at man brått må begynne å forklare seg "jeg er ikke rasist, selv om jeg mener a og b". For det er et reellt problem at, særlig innen politikken, man knyttes til rasisme og høyreekstremisme hvis man for eksempel sier man stemmer FRP. Dette er like mye FRPs eget image-problem, som det er motstandernes overdrevne behov for å rakke ned på andre. Særlig venstreradikale sosialister er glad i å rope rasist. Jeg gikk i klasse med en som ropte fra offentlig talerstol midt i Tromsø by at alle i FRP var nynazister, noe som jo er en høyst uheldig uttalelse ( http://www.itromso.no/nyheter/article87816.ece ).

Er det rart man ser behovet for å skrive "jeg er ikke rasist, selv om jeg stemmer frp"? For eksempel. Eller i andre sammenhenger, ønsker å spesifisere at andres overdrivelser ikke hører på greip? :)

Hva gjelder bilder som f.eks årsavgifta i Norge og sammenlikningen med Afrika er den jo i bestefall ekstremt simplifisert. Årsaken til bildet er selvfølgelig ikke at man ønsker å kutte bistandsstøtte til andre land, men at man er forbanna, frustrert og lei av å bo i et land som karakteriserer seg selv som "verdens beste land å leve i", "verdens rikeste" og så videre. Vi er så utrolig få mennesker i dette langstrakte land, og at det skal skje lidelse på gamlehjem, at folk skal sitte i årelange køer på sykehus uten engang å ha andre valg enn de som er, at bygder skal isoleres fordi man ikke har råd å bygge ut veg. Det er de tingene, det henger liksom ikke på greip. Sant? At man ikke har råd, hvordan kan verdens rikeste land ikke ha råd? Og man får jo aldri svar fra politikerene. Ergo blir det sure oppgulp som spres, og folk er forbanna - derfor liker de det. Hadde det nå vært slik at man sa "Norge har ikke så mye penger", så hadde det vært greit. OK, da står forventningene dertil og man forventer ikke at man skal ha råd til å ha sykehusdekning for alle, bygge ut veier osv.

Bildene som spres er lavpanna, kanskje det, men er man forbanna blir man gjerne ukritisk. Man blir gjerne dratt med populistiske uttalelser som matcher akkurat med de forbanna tankene man har inni seg. Det betyr ikke at alle de 30,000 som likte det bildet er ukritiske idioter. Men det betyr iallefall at de er forbanna på politikken i Norge, og de har en klar forventning til hvordan et land som omtales som verdens rikeste bør legges opp ifht det beste for innbyggerene.

Det er iallefall resultatet av mine tanker om slike ting.

Og man må jo innrømme, at det bildet ikke er langt fra sannheten enn så lenge en fylkesveg i Norges land ser slik ut:

bilde_4852857a.JPG

S_levei_4853959a.jpg

Og den ikke prioriteres for asfaltering før 2016/2017......... Er det rart man trykker like på et bilde som illustrerer hva en føler?

http://www.nordlys.no/nyheter/article6628318.ece

http://www.nordlys.no/nyheter/article6627840.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de på min venneliste som har delt dette veiavgift-bilde, så er vel samtlige av de ukritiske (jeg skal ikke dra det så langt at jeg kaller de idioter, noe av det er tross alt slekt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke trykka like på bildet, men jeg forstår allikevel essensen i det og er på den måten "enig i budskapet, men uenig i framstillinga". Hvor mange ekstra hadde det ikke blitt da.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de på min venneliste som har delt dette veiavgift-bilde, så er vel samtlige av de ukritiske (jeg skal ikke dra det så langt at jeg kaller de idioter, noe av det er tross alt slekt :P )

Er en felles ting for de som delte veibildet på min venneliste også. De delte også denne flagg-greia, stemmer FRP og har ikke akkurat et så hyggelig syn på ikke-vestlige innvandrere. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha veldig ensformige venner :P De som har delt det bildet på min venneliste er høyt utdannede, stemmer høyre, venstre, senterpartiet og antakeligvis FRP (men ingen tør stå fram med det). De er i arbeid med høy lønn, såvel som noen medium lønnede. Både kvinner og menn, i aldersgruppa 30-50 år. De er kritiske til åpne grenser, herunder særlig i den formen som f.eks en barndomsveninne av meg har framstilt temaet, som er blitt særdeles medieeksponert i det siste :) (Senterpartiet)

(Jeg har også venner som er aktive også på facebook om politikken sin fra rødt, SV - ingen åpent, aktive AP'ere endog, for de takler jeg ikke :lol: )

Ingen har delt flagg-greia, forøvrig.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå er det ikke veiavgift bildet jeg refererer til heller, men til et særdeles oppdiktet utsagn som Australias statsminister skulle ha uttalt. Jeg skal ikke påberope meg retten til å definere en rasist, men for meg er det at man ønsker at andre folkeslag og kulturer skal bli mest mulig lik den norske fordi man ikke kan se verdien i få en utveksling, det er en gammel europeisk myte som har bestått siden lenge før kolonitiden. Jeg trenger ikke like den, for som alle høyreekstreme er opptatt av å hevde sin rett til sin egen mening, så hevder jeg retten til å ikke skulle fordømme andre på bakgrunn av sin religion, kultur, legning eller seksualitet. Jeg blir provosert at folk tror integrering betyr "fornorsking". Jeg blir provosert av at folk deler slike utsagn i hytt og gevær på sosiale medier fordi det ufarliggjør den lille fordommen som bor i de aller fleste, som gjør at vi da ikke trenger å jobbe med oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært 'flink' og fått unna to av punktene som sto på gårsdagens todo-liste. De neste 11 (delte masse opp for å få stryke ut ting ofte) står der fortsatt og dagens liste er dermed ikke startet. Kanskje jeg blir ferdig i løpet av uken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en felles ting for de som delte veibildet på min venneliste også. De delte også denne flagg-greia, stemmer FRP og har ikke akkurat et så hyggelig syn på ikke-vestlige innvandrere. :P

Omtrent som de på min venneliste, med andre ord :lol:

Dere må ha veldig ensformige venner :P De som har delt det bildet på min venneliste er høyt utdannede, stemmer høyre, venstre, senterpartiet og antakeligvis FRP (men ingen tør stå fram med det).

Eller ganske modige, siden de tør å stå frem som FrP'ere? :P

De har forøvrig delt dette såkalte utsagnet til Australias statsminister også. Kan man nægge litt om fremmedkulturelle, så gjør de gjerne det.

Og selv om jeg er irritert på NAV med jevne mellomrom, så er jeg ganske sikker på at det er mye enklere å være revmatiker i Norge enn f.eks i disse landene som bruker bistandspengene våre på motorveier :aww::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det faktisk ingen på min venneliste som har delt dette vei-bildet (hverfall ikke som jeg har fått med meg), men det finnes da de som har delt flagg-saken, Australia-sitat-saken, gammel-dame-må-bo-på-badet-saken og alle de andre som er tatt helt ut av kontekst. Og de er uten unntak av "samme ulla". Det er gjerne de samme som klager over NAV, barnevernet, skolesystemet og helsevesenet. Som mener at Jens har skylda for alt de ikke liker med landet.
Ok, så har vi mange utfordringer og vi er ikke alltid enige om hvordan ressursene skal fordeles. Men alikevel er det lov å bruke huet, og sette seg litt inn i ting før man deler noe på facebook (eller hvor som helst ellers) - og lirer av seg den ene usannheten etter den andre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri over min homofile facebookvenn som er kjempetilhenger av FRP, en dag for noen år siden klarte jeg bare ikke dy meg og spurte hvorfor han støtter et parti son ønsker å strippe han og hans med-homofile for rettigheter, blant annet ekteskapsloven. Svaret jeg fikk var; "er ikke så farlig for jeg har ikke tenkt til å gifte meg, jeg vil bare ha Krekar ut av landet"

:rofl:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det faktisk ingen på min venneliste som har delt dette vei-bildet (hverfall ikke som jeg har fått med meg), men det finnes da de som har delt flagg-saken, Australia-sitat-saken, gammel-dame-må-bo-på-badet-saken og alle de andre som er tatt helt ut av kontekst. Og de er uten unntak av "samme ulla". Det er gjerne de samme som klager over NAV, barnevernet, skolesystemet og helsevesenet. Som mener at Jens har skylda for alt de ikke liker med landet.

Ok, så har vi mange utfordringer og vi er ikke alltid enige om hvordan ressursene skal fordeles. Men alikevel er det lov å bruke huet, og sette seg litt inn i ting før man deler noe på facebook (eller hvor som helst ellers) - og lirer av seg den ene usannheten etter den andre.

Hvordan er gammel dame må bo på badet tatt ut av kontekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke vennene mine egentlig er så ensformige (de er en salig blanding av både kjønn, legning, etnisk opprinnelse og relgion), men meninger henger sammen med hva man stemmer også (det er jo derfor man stemmer det man gjør liksom...). Og for den del, så virker rett og slett de som stemmer mer til venstre litt mer kildekritiske... Og hopper ikke på alle ting. Egentlig har jeg veldig lite politisk aktive venner på lista mi, untatt da noen ihuga FRPere som deler alt slikt de kommer over. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri over min homofile facebookvenn som er kjempetilhenger av FRP, en dag for noen år siden klarte jeg bare ikke dy meg og spurte hvorfor han støtter et parti son ønsker å strippe han og hans med-homofile for rettigheter, blant annet ekteskapsloven. Svaret jeg fikk var; "er ikke så farlig for jeg har ikke tenkt til å gifte meg, jeg vil bare ha Krekar ut av landet"

:rofl:

Det er mange homofile FRPere. Og de sier at det finnes andre saker som er viktigere enn homokampen. Som Krekar ut av landet, eller sikkert at disse få barna i Ålesund ikke får gå med sine hjemmelagde flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er noen på sonen som har lyst til å kjøpe vinterdekkene mine (Hankook)? De har pigger, og gode spor. Og jeg tviler på at jeg kommer til å ha behov for vinterdekk med pigg i når vi flytter. Tenker å selge med felgene alle felgene for 700,- (mega wheels (aluminium). Dekkmål er 195/55R15 89T. Har ikke tittet inni felgen for størrelse, kan gjøre det om noen kunne tenke seg de. Men tror de vil passe de fleste nav (senterringer kan også kjøpes). Fire hjulbolter må til (uten at jeg vet hva det egentlig heter! :lol:), ikke fem.

Åhh, hadde det bare vært sommerdekk og med en annen dimensjon..... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh - jeg har et "problem" :lol: Jeg sådde jo div på kjøkkenbenken på torsdag. Har dem i "minidrivhus" og har i grunnen ikke sett på dem siden, den som skulle spire først skulle ha spiretid på 10 -15 dager. Vel tittet på dem før jeg gikk i fjøset jeg, og der har både agurk, basilikum og gulrot (!!!) begynt å spire. Agurkspirene har snart vokst seg ut av takplassen der. Så nå ble jeg brått litt rådvill. :lol: Hadde ikke beregnet å måtte begynne å plante om og finne nye potter og plass på hvertfall et par uker enda. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...