Gå til innhold
Hundesonen.no

Matglade hunder eller ikke?


AndreaR
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Bare lurte på hva dere forer hundene deres med og hvor mye?

Nå er cavaliergutten min snart 8 måneder og jeg synes at han ikke spiser så mye som han kanskje skulle ha gjort... Han blir stort sett tilbudt mat om morgenen og ettermiddagen/ tidlig på kvelden, vanlig tørrfor, og han spiser stort sett bare en av gangene. Men nå i det siste har han begynt og spise nesten annhver dag og bare litt av skåla, synes også dere at dette er litt for lite? Kanskje han er lei av foret? Matlei? Forventer han noe godt oppi foret? Har den noe med "ungdomstiden" å gjøre?

Har dere noen tips og erfaringer?

Håper på svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår pels var matlei. Vi ga ham mat tre dager om dagen (reduserte til to) og han kunne gjerne hoppe over et måltid eller bare spise noen få munnfuller. Hvis han tømte en skål så var det mest pliktspising av sult uten noen form for entusiasme. Dette forsvant når vi skiftet til V&H. Han får 125 gram morgen og kveld, og renslikker skåla hver gang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder er bare sånn hele livet, andre er slik i perioder. Så da har man to valg slik jeg ser det, enten prøve og finne noe den liker skikkelig godt, eller holde seg hard på rutiner. Som regel så går det seg til når de lærer at det er bare da de har mulighet for og spise og får oppleve og bli sulten innimellom.

På min matlei hund så ble det tilbudt mat to ganger pr dag, noen ganger kunne hun gå nesten en uke uten og spise, mens i andre perioder kunne hun være flink lenge. I tilegg kunne jeg hoppe over et måltid i ny og ne bare for at hun skulle få oppleve og bli skikkelig sulten istede for og småspise litt to ganger om dagen, og dermed ha litt mer lyst på mat når den ble tilbudt neste gang. Hun dreiv og tulla frem til hun var ca to år, men etter det så har hun stort sett vært stabil på spisinga. Ingen kjempe iver, men hun spiser. Det eneste som kan påvirke nå er viss jeg gir annet tørrfor som hun ikke liker like godt, eller viss det blir en dag eller to med lite aktivitet, da kan hun begynne og skippe frokost igjen, men går tilbake til normalen med en gang rutinene er tilbake på plass.

Viss hunden liker annen mat som feks Vom og hundemat eller Norwegian polar (eller andre ting) så ser jeg ingenting galt i og gi det istedet for tørrfor, bare man orker det og belager seg på at man kanskje må fortsette med det en stund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har aldri vært noen storspiser, men jeg tenker så lenge han har energi spiser han vel det han trenger for å fungere :) For nok av energi har han ihvertfall! Vi får se om han begyner å spiser mer etterhvert. Vi fikk en pose med prøvefor fra eukanuba når han var litt mindre, som han likte ganske godt, så det kan hende vi prøver det litt igjen. For det virker ike som om han reagerer veldig på bytting av for :)

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har aldri vært noen storspiser, men jeg tenker så lenge han har energi spiser han vel det han trenger for å fungere :) For nok av energi har han ihvertfall! Vi får se om han begyner å spiser mer etterhvert. Vi fikk en pose med prøvefor fra eukanuba når han var litt mindre, som han likte ganske godt, så det kan hende vi prøver det litt igjen. For det virker ike som om han reagerer veldig på bytting av for :)

Takk for svar ;)

Nei, altså de fleste som er litt dårlig på og spise er kanskje litt tynne, men ikke på en slik måte at det er farlig eller noe. Det er nok værre for oss eierne som regel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige av de 3 hannhundene jeg har/har hatt har vært småspiste i "hormonperioder". Med de 2 første gikk det over av seg selv etter en liten stund, så jeg satser på at 2 1/2 åringen jeg har nå også legger det av seg etterhvert :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle hunder som trenger den mengden som står på fôrpakningene. Odin var alltid småspist, helt til han ble kastrert. Jeg var såklart glad for at han begynte å spise "ordentlig" og gav ham anbefalt mengde, og han gikk opp 2-3 kg på kort tid... 2-3 kg for mye! Så nå er vi tilbake til "småspistmengde" (ikke etter hans valg!) og vekten er fin igjen.

Så lenge hunden din har bra med energi og ok i kroppen så er det ingenting å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig fra hund til hund. Jeg har hatt to meget matglade hunder som slukte måltidet på ett sekund og så like sulten ut etterpå. De måtte jeg måle opp maten til. Han jeg har nå får så mye man han vil ha. Han spiser seg mett. Veldig kjekt å ha det sånn! Bare fylle opp skåla og ta den bort når han er ferdig. Er det tomt, så fyller jeg på mer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok eierne det er værst med :P

Han er ganske tynn, og dyrlegen sa at han godt kunne veie ihvertfall en halv kilo til, (sist gang vi var der da)

Han er jo ikke så gammel ennå heller så mye kan skje ;)

Forresten: Vi går nå på det tredje kurset vårt hos Oslo hundeskole, og der får han jo litt godis. Men det er mange av de andre eierne som har med pølsepakker til hundene sine, dette er vel ikke noe særlig?

Hvis vi har hatt kylling eller pølser til middag tar vi gjerne med noen biter av restene på kurset, men gå å mate hundene sine med pølser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi pølser til belønning går helt fint. Men jo mer snop hunden får jo mindre mat vil den spise..

Min erfaring er at noen hunder spiser faktisk mer hvis maten står fremme hele tiden.. Og så bør du fore på valpefor enda..

Sent from my GT-I9100

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi gjerne pølser, rent kjøtt, ost, pannekaker osv. til middag (søk etter "godbiter" så finner du nok noen tips på forumet her). Gi små biter så han ikke blir mett og lei på treningene.

Ville også gitt to måltider om dagen (ikke mer mat enn han spiser opp) og tatt bort maten etter 15 minutter om han ikke vil ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er veldig småspist og det å ta vekk maten fungerer ikke for ham. Han spiser litt mer hvis maten er tilgjengelig hele tiden :)

Han regulerte dårlig selv iallefall, for et par vintre siden var han så tynn at han ikke kunne være med på joggeturer eller mye fysisk trening for da hadde han bare blitt enda tynnere. Etter kastrering fikk han litt bedre matlyst heldigvis.

Min er dødskresen og liker ikke V&H heller men kanskje din gjør det AndreaR? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min Cavalier var yngre og gikk på tørrfor spiste han sjeldent og han hoppet gjerne over de fleste måltider, så vi jobbet egentlig med at skålen ble borte hver gang han gikk fra den og plutselig en dag spiste han alt han fikk.

Valpen min som nå er 7 mnd kan hoppe over ett måltid innimellom, men sjeldent. Hun er ofte ekstremt sulten.

Jeg forer med V&H, annet kjøtt og innmat.

Red: Hvis jeg sier ekstremt sulten, så høres det jo ut som om hun får for lite mat. Men hun er ihvertfall veldig klar når hvert måltid gjøres klart og kan mase litt :)

Endret av Cavalierflat
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden min (Engelsk setter) var svært småspist hele livet å hun her var det i perioder også. Etter at hun måtte kastreres for 2 år siden derimot ble hun et matmonster! Leter etter mat på tur å spiser alt om jeg ikke ser det. Maten går ned straks hun får det.

Hun har ikke trengt bli så matglad altså men,foretreker det istede for så småspist som forrige hunden var. Slipper nå bekymringen for at hunden ikke spiser nå ialefall!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min Cavalier var yngre og gikk på tørrfor spiste han sjeldent og han hoppet gjerne over de fleste måltider, så vi jobbet egentlig med at skålen ble borte hver gang han gikk fra den og plutselig en dag spiste han alt han fikk.

Valpen min som nå er 7 mnd kan hoppe over ett måltid innimellom, men sjeldent. Hun er ofte ekstremt sulten.

Jeg forer med V&H, annet kjøtt og innmat.

Red: Hvis jeg sier ekstremt sulten, så høres det jo ut som om hun får for lite mat. Men hun er ihvertfall veldig klar når hvert måltid gjøres klart og kan mase litt :)

Så hvis valpen går fra maten vil den bli borte? Og da begynte han å spise alt fordi han opplevde at maten ble borte hvis han ikke spiste den? Så hver gang valpen min går ifra maten er den borte neste gang han kommer?

Smart, noe å prøve :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er matvegrere gjennom valpealder, pubrtete og ev hele livet. Har hatt en anorektiker som først begynte å spise da han bikka to år. Det var et strev uten like å få han til å spise og jeg prøvde ALT. Han la på seg nesten 10 kg etter at han bikka 2 år, og ble likevel ikke overvektig. (Samojed hann, gikk fra 26 til 36 kg etter 2-års alder).
Ellers har jeg kun hatt matglade hunder. Noen i en slik grad at de spiser ALT de kommer over, uansett hvor mye mat de har fått i forkant den dagen. Mye genetikk i dette også. Noen linjer hos enkelte raser er kjent for matvegring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillontispa mi har dårlig matlyst til tider, virker som hun er lei tørrfor. Hun får tørrfor om morgenen/formiddagen og tørrfor blandet med vom&hundemat på kvelden. Da holder jeg som regel både vekta og matlysten oppe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering: De siste dagene har han begynt å spise mer :thumbsup:

Jeg har da begynt å ta bort maten tidligere og rost han med stemmen når han spsier, og da har han ofte fått en liten gobit eller en tyggepinne etterpå. Så da håper jeg bare at han fortsetter å spise som han gjør :heart: For noen dager siden var vi på familiedagen med Oslo hundeskole. Hundesprint og agility, og han synes agility har blitt veldig gøy så vi vurderer å kjøpe noen hopp og en tunnel til han i hagen :)

67004_519617434747380_1498718608_n.jpg388493_519604184748705_1977745442_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...