Gå til innhold
Hundesonen.no

Crufts 2013 - resultattråd


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Offordale Chevalier "Mr. Darcy" En veldig flott hannhund på alle måter synes jeg, vel fortjent. Han kunne godt blitt BIS for min del og... virker som han har et herlig temperament, skikkelig dalma

Hvilke strålende bakbeinsvinkler! Også så godt og ballansert musklet den var! Sikkert velutviklet bryst også, hvem vet! (No offence altså, tilgi min uvitenhet!)

Det slår meg at schäferfolk har veldig dårlig avreagering . Nå er det vel sånn at det ALLTID også kommer slike kommentarer når man viser bilder av mops, nappe, feite labradorer, bassets, engelsk bull

Posted Images

Det jeg synes jeg ser, også på mynder, er at hunder med alderen "synker" på beina og får mer vinkler. Er de da i utgangspunktet på grensen tunge og velvinklet i ung alder, så mister de lett fasongen.

Ja, min erfaring er også at hundene "setter" seg og får bedre vinkler når de er voksne, men jeg har ikke sett at de har mistet fasongen pga det innen min rase iallefall. Hos min rase er det mer at de blir for tunge rett og slett, men det kan være, som tulip nevnte, at de får mindre trim og trening og er mindre aktive selv, selvsagt.

Jeg tenker at hele shibaen er litt for kraftig, egentlig. I standarden står det vel at ørene skal være en forlengelse av nakken- de skal altså ikke stå "rett opp". Så det betyr nok at flere begynner å få korrekte øret. :)

Det samme gjelder vel akitaen, de har nesten lik standard..

Men jeg synes liksom at ørene tipper veldig mye framover - og det kan da umulig være sunt i lengden? Jeg tenker - om man stadig skal ha ørene mer og mer framover, så ender man fort på det ekstreme der også :). Det jeg synes jeg ser nemlig, er at samtidig med at ørene tipper mer framover, så blir øyene liggende mer inni hodet også, og at pannehuden liksom trykkes framover... *sliter med å forklare*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2013_GSD_BOB.jpg

Schäfern ser ut som den har hatt ett brudd i ryggen på ett stadie. Det er jo ikke bare en nedadgående rygglinje, men det er jo en fysisk KNEKK midt på ryggen. Men det er visstnok så vakkert at det må premieres med BIG3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfern ser ut som den har hatt ett brudd i ryggen på ett stadie. Det er jo ikke bare en nedadgående rygglinje, men det er jo en fysisk KNEKK midt på ryggen. Men det er visstnok så vakkert at det må premieres med BIG3...

Vet jo at noen schäferfolk på sonen er møkklei av at schäferhundens rygg diskuteres, men: jeg synes at den hunden var kjempeflott, frem til knekken på ryggen. Våkent fint uttrykk, kjempefin. Synd det bare gjelder halve hunden. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk ikke schäferen var så ille jeg :) Greit at den har denne ryggen, men den er virkelig ikke like ille som mye annet jeg har sett.

Jeg synes også den var bedre enn mange andre jeg har sett :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min erfaring er også at hundene "setter" seg og får bedre vinkler når de er voksne, men jeg har ikke sett at de har mistet fasongen pga det innen min rase iallefall. Hos min rase er det mer at de blir for tunge rett og slett, men det kan være, som tulip nevnte, at de får mindre trim og trening og er mindre aktive selv, selvsagt.

Men jeg synes liksom at ørene tipper veldig mye framover - og det kan da umulig være sunt i lengden? Jeg tenker - om man stadig skal ha ørene mer og mer framover, så ender man fort på det ekstreme der også :). Det jeg synes jeg ser nemlig, er at samtidig med at ørene tipper mer framover, så blir øyene liggende mer inni hodet også, og at pannehuden liksom trykkes framover... *sliter med å forklare*.

Shibaen skal være moderat. Ikke for mye, og ikke for lite noe sted. Har ikke hørt noe om problemer med "rynker i panna", som du nevner.. De skal være en forlengelse av nakken, men de skal jo ikke være overdrevne likevel. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes jeg ser nemlig, er at samtidig med at ørene tipper mer framover, så blir øyene liggende mer inni hodet også, og at pannehuden liksom trykkes framover... *sliter med å forklare*.

Enig med deg på akita med inntrykte øyne og absurd store kinn, og veldig tunge ører til tider, men anser ikke dette som et problem på shiba. Det er viktig å huske på som Kiyomi sier at ørene skal følge nakkelinja, ikke stå rett opp som hos belgere, elghunder og buhunder. Jeg eksemplifisere med egne hunder:

Aikos elghundører, plassert veldig midt oppå hodet, og alt for store:

DSC_1056.jpg

Imoutos korrekte, framoverrettede ører som en forlengelse av nakkelinja, som gir det våkne, pigge uttrykket en shiba skal ha:

774446_10152490982730301_1201955687_o_zp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes shibaen var søt, uten at jeg har peiling på shiba :-) Akita synes generelt er en mindre pen rase, jeg klarer ikke å like hodet. mens amerikansk akita er peeen synes jeg!!

schæferen er ikke av de værste jeg har sett. Den drar ikke rumpa i bakken, og har ikke like overvinkla rygg og bakben som værstingene! Såg våken ut :-) klarte ikke å få med meg bevegelsene dens? hvordan var de? vinglette eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen skal være moderat. Ikke for mye, og ikke for lite noe sted. Har ikke hørt noe om problemer med "rynker i panna", som du nevner.. De skal være en forlengelse av nakken, men de skal jo ikke være overdrevne likevel. :)

Litt feil å si rynker, kanskje, men man ser at huden på en måte trykkes litt sammen pga ørene som er tunge og framoverlent - liksom *ler*. Men jeg har altså ikke sett dette på shibaer før, men jeg syntes den fra Crufts hadde tendenser i retning akita :)

Enig med deg på akita med inntrykte øyne og absurd store kinn, og veldig tunge ører til tider, men anser ikke dette som et problem på shiba. Det er viktig å huske på som Kiyomi sier at ørene skal følge nakkelinja, ikke stå rett opp som hos belgere, elghunder og buhunder.

Ja, altså - som jeg også skrev over - jeg har ikke sett det på shibaen ennå, men man må kanskje passe seg så man ikke får samme tendens som på akitaen i årene framover :)

Jeg eksemplifisere med egne hunder:

Aikos elghundører, plassert veldig midt oppå hodet, og alt for store:

DSC_1056.jpg

Imoutos korrekte, framoverrettede ører som en forlengelse av nakkelinja, som gir det våkne, pigge uttrykket en shiba skal ha:

774446_10152490982730301_1201955687_o_zp

Gode eksempler :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså - som jeg også skrev over - jeg har ikke sett det på shibaen ennå, men man må kanskje passe seg så man ikke får samme tendens som på akitaen i årene framover :)

Jeg er faktisk ikke redd for det, for det er veldig fokus på at ørene på shibaer skal være små og trekantede, og vi er ganske gode på å påpeke det når de blir for store. :P Mange har for store ører, men da er det i alle fall viktig at de har korrekt plassering, så ikke uttrykket blir helt forstyrra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt at hvis man ikke har noe positivt å si, så skal man ikke si noe, jeg... Det positive er kanskje at det egentlig ikke er noe spesielt å si? Finner liksom ingenting positivt med den, men forsåvidt ikke noe sånn spesielt negativt heller. Det er en helt ordinær beardis i litt kjedelig pelskondisjon.. Viste seg bare "sådär" i gruppa, og så meget kjedelig ut.

Ang. lhasa'n så synes jeg den hadde usedvanlig flotte samlede poter ....

Susanne

Nå liker jeg beardisen litt bedre for hver gang jeg ser på den. Enig i at det ikke er noe som ser feil ut, men nå synes jeg i tillegg at han er pen. Leste i en kritikk fra en annen utstilling at dommeren syntes han hadde "amazing movements for his age". Liker'n jeg. Han har til og med ganske langt snyteskaft, det har jeg en svakhet for. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elmo i trav. Dessverre litt små ringer der da, men men.

Synes faktisk ikke han er så ille. Særlig med tanke på hvem som er far hans, så synes jeg Elmo virker som en mye bedre hund. Fra Tyskland ser jeg at han har en V50 plassering fra 2009 oppført, så han er ingen "spitzen V" hund akkurat.

Elmo vant i fjor også forøvrig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er normalt at hunder har kuppel på ryggen? Har de begynt å utvikle ryggfinne?

Hvor har jeg skrevet det? Jeg synes den var bedre enn mange andre Schæfere jeg har sett, det vil vel ikke si at jeg synes denne hunden er perfekt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare at fallende rygglinje er én ting - med en slik kul på ryggraden må det da være en deformatert ryggrad vi ser. Det er ingen hunder som skal ha en fysisk KUL på ryggraden uansett hvor ihjelavla de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare at fallende rygglinje er én ting - med en slik kul på ryggraden må det da være en deformatert ryggrad vi ser. Det er ingen hunder som skal ha en fysisk KUL på ryggraden uansett hvor ihjelavla de er.

Og hva har dette med resultater fra Crufts å gjøre sånn egentlig?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare at fallende rygglinje er én ting - med en slik kul på ryggraden må det da være en deformatert ryggrad vi ser. Det er ingen hunder som skal ha en fysisk KUL på ryggraden uansett hvor ihjelavla de er.

Tja, muskelknuter kan gi slik "knekk"/kul på ryggen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfern ser ut som den har hatt ett brudd i ryggen på ett stadie. Det er jo ikke bare en nedadgående rygglinje, men det er jo en fysisk KNEKK midt på ryggen. Men det er visstnok så vakkert at det må premieres med BIG3...

Fin den knekken vel? Den gir den et fantastisk vakkert og jordvinnende trav. Noe mer funksjonelt å naturlig finnes ikke. Faktisk så er det flere schæfere som er født med en "ekstra" ryggvirvel, så det er så bra så - flott utvikling, la oss se det positive, blablabla! Nei! Den bikkjen er som alle andre showschæfere, et fantastisk godt eksempel på hvor ødeleggende FORFENGELIGHET kan være.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva har dette med resultater fra Crufts å gjøre sånn egentlig?

Tja, det er jo engang slik at en del hunderaser som vinner BIR testes for sykdommer som gjør hundene vondt. Nå er ikke sch kommet på den lista just yet, men det er vel slik som at jeg prøver å ytre bekymring for hundens ve og vel (og dens flertallige etterkommere, siden det jo er en sånn flott hund som har vunnet BIG4 hos crufs!!). Litt som jeanetteH har ytret bekymring for acd'en og andre har kommentert sibbens nerver...

Nå er det engang sånn at denne kulen HYLTE meg i auan fra første stund den bikkja løp inn i ringen, men om det er slik at andre raser kan kommenteres men ikke schæfer så håper jeg vi kan få en notis i startposten om det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det engang sånn at denne kulen HYLTE meg i auan fra første stund den bikkja løp inn i ringen, men om det er slik at andre raser kan kommenteres men ikke schæfer så håper jeg vi kan få en notis i startposten om det :ahappy:

Jeg merket meg også den kulen, og jeg kan ikke fatte at det ikke slås hardt ned på så lenge man VET at slike kuler fort kan være et tegn på en ekstra ryggvirvel (om jeg ikke har forstått feil).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er jo schäferens rygg så debatert at alle er vel klar over hva alle mener. Og det kunne faktisk vært morsomt å lese om andre raser også, uten at tråden druknes i akkurat den diskusjonen. Igjen. Man kan ikke diskutere en eneste rase her inne, uten at man skal dra inn schäferen. Om så det er dachser eller bulldoger. Schäferen er tross alt verre...

Men skjønner at det bare er jeg som starter å gå lei av å lese de samme folkene lire av seg det samme om, og om og om igjen...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...