Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar
Frisbee

men har også lest det, at hvis du går lange turer med en valp og får den til å håpe mye, så kan den få det`?!? jeg går lange( lange fru blom, men kanskje 100-400meter får å ta i litt.  tur med kiara..kan det skade henne.. må jeg gå mindre? mest i skogen da og da går hun fritt...

Tviler på at så korte turer skader henne. Men du har rett i at for mye anstrengelser i vokseperioden ikke er bra. I tillegg er overvekt en miljøfaktor som kan bidra til HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisbee

nå maser jeg mye her, men hvor lange turer kan jeg  gå? hun er jo vil når hun kommer inn igjen.. hun blir 4 månder den 20

Hva slag hund er det du har igjen? Jeg tror ikke man skal være hysterisk når det gjelder det der. Slipper du hunden løs på ett jorde eller i hagen, vil den løpe og hoppe tilsammen betydelig mer enn 100 meter. La den bestemme tempo selv, ikke press den til å trave. Se på valpen din og føl deg frem. Ikke gå så langt at den blir sliten og henger etter. Du som er så oppmerksom på det kommer nok ikke til å skade hunden din på denne måten. Særlig er det viktig å ta hensyn med større raser. Der skjeellet vokser fort, og det har mye og bære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er en flat coated retriver.

men nå tror jeg får legge meg,takk, får praten...

jeg tenkte mest på når hun går på veien i bånd og ikke fritt. skogen er hun som en canin der..har ikke så langt bånd på henne når vi går ved veien.. hun er veldri ivri i biler. så det tør jeg ikke. men jeg går mest de stedene det ikke er biler da... siden er så opptatt av de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er en flat coated retriver.

men nå tror jeg får legge meg,takk, får praten...  

jeg tenkte mest på når hun går på veien i bånd og ikke fritt. skogen er hun som en canin der..har ikke så langt bånd på henne når vi går ved veien.. hun er veldri ivri i biler. så det tør jeg ikke. men jeg går mest de stedene det ikke er biler da... siden er så opptatt av de..

... så synes jeg at den aller første du skal kontakte om du har spørsmål om valpen, hundehold, mosjon, foring, helse, oppdragelse etc etc etc er eieren av hunden du har i din varetekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å kaste Aud ut, hun skapte mye action, og er ei krutt-tønne av dimensjoner. Dere er litt for opptatt av snillisme her inne, men ellers er dette et bra forum.

Selv ville jeg selvsagt ALDRI ha avlet på dyr på HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å kaste Aud ut, hun skapte mye action, og er ei krutt-tønne av dimensjoner. Dere er litt for opptatt av snillisme her inne, men ellers er dette et bra forum.

Selv ville jeg selvsagt ALDRI ha avlet på dyr på HD.

tror nesten det du kaller action kaller vi andre uhygge... Og det er nettopp "snillismen" som gjer dette forumet så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nesten det du kaller action kaller vi andre uhygge... Og det er nettopp "snillismen" som gjer dette forumet så bra!

Jeg burde nok heller skrevet "action", det ser jeg jo nå, for det er lett å mistolke det jeg skrev.

Av og til kan det være utrolig forfriskende med en diskusjon med mye temperament, hvor folk er bastante på SINE meninger, og gjør det klart i store ordelag.

Det er jo dumt hvis folk skal hyle "Steng denne tråden!" hver gang det blir litt rabalder. Da er det ikke et diskusjonsforum.

Snillisme KAN til en viss grad være bra på et forum, men her på sonen oppfatter jeg det som et sånt la-oss-alle-være-verdens-beste-venner-og-aldri-krangle-syndrom. (FlowerPower & peace on earth...)

Det blir litt tamt i lengden.

Men jeg trives greit her allikevel. I små doser :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gøy med litt action til tider :wink: Men det er jo ikke bare her hun har blitt utestengt, men det flere andre steder hun hat satt sin fot, så noe er det jo med henne... Jeg syns dette forumet er topp! :D Har vært på andre forum som har vært ille, og det er ikke gøy. Blir sånn at man ikke vil delta mer fordi man blir halshugget med en gang for den minste ting. Sorry OT. :oops:

(men enig i at noen tråder kan stenges litt fort ved krangel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sånn at man ikke vil delta mer fordi man blir halshugget med en gang for den minste ting.  Sorry OT.  :oops:

AKKURAT, og sånn føler jeg "ofte" at det å være her. (vet at det er i allefall et par andre også som føler det slik.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er jo dumt det. :D Men du tenker vel på å bli halashugget for å si din mening, og folk ikke liker det-måten? Jeg tenkte mer på hvis man skriver inn et spørsmål, så får man kommentarer som: du skulle aldri hatt hund, du er en elendig hundeeier som burde omplassere hunden med en gang, du er jo stokk dum, du kan jo ingenting osv osv. Rett og slett frekke kommentarer som jeg mener ikke hører hjemme i et forum. Og det har jeg opplevd andre steder, og det blir ikke trivelig. Derfor liker jeg meg her, siden det er regler for sånnt vås. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit å ha en nervepirrende diskusjon, der man faktisk kan vise litt engasjement, og uenighet. Men grensen går der diskusjonen går over i personangrep, stygge uttrykk og nedlatende personbeskrivelser. Jeg er en person som personlig snakker "rett fra levra", som noen vil kalle det. Men her på forumet er man nødt til å se ann brukerne generelt, og akseptere at slik vil flesteparten ha det. Som regel uttrykker jeg med med egne meninger, men uten å tilføre ord eller beskrivelser som kan virke krenkende for andre :D Jeg liker kjempegodt å diskutere. Det er noe jeg stort sett gjør hver dag. Men man er nødt til å passe seg litt. For andres meninger har like stor betydning som sin egen. Selv om jeg personlig er "flink" til å overkjøre andre om jeg diskuterer med folk jeg kjenner godt, må jeg ta hensyn her inne. Jeg har godt av å lære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på hvis man skriver inn et spørsmål, så får man kommentarer som: du skulle aldri hatt hund, du er en elendig hundeeier som burde omplassere hunden med en gang, du er jo stokk dum, du kan jo ingenting osv osv. Rett og slett frekke kommentarer som jeg mener ikke hører hjemme i et forum. Og det har jeg opplevd andre steder, og det blir ikke trivelig. Derfor liker jeg meg her, siden det er regler for sånnt vås. :D

Jeg er veldig uenig med deg, dersom folk spør om ting/tar opp saker som avdekker et dårlig hundehold eller at de forfekter synspunkter basert på manglende kunnskaper og forkastelige holdninger, skal man da ikke ha lov å ytre at man mener det?

La meg ta et eksempel: Sett at du under headingen "Valpeoppdragelse" leser at Mr X slår og sparker valpen sin hver gang den tisser inne, og dytter snuta nedi bæsjehauger for å få den til å bli renslig, men han lurer på hvorfor det ikke virker.

Så svarer du at nei, vennen, du skjønner slike metoder er avleggs og kan ikke forsvares, fordi det er vondt for valpen at han slår og sparker den. OK?

Svaret du får tilbake er ala dette: Fatter'n banka opp meg hver dag til jeg flyttet hjemmefra, og jeg har ikke tatt skade av det enda...

Skal du da ha lov å si at fyren er en dyremishandler som ikke skulle fått ha hund? Eller er det "frekt" mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig uenig med deg, dersom folk spør om ting/tar opp saker som avdekker et dårlig hundehold eller at de forfekter synspunkter basert på manglende kunnskaper og forkastelige holdninger, skal man da ikke ha lov å ytre at man mener det?

La meg ta et eksempel: Sett at du under headingen "Valpeoppdragelse" leser at Mr X slår og sparker valpen sin hver gang den tisser inne, og dytter snuta nedi bæsjehauger for å få den til å bli renslig, men han lurer på hvorfor det ikke virker.

Så svarer du at nei, vennen, du skjønner slike metoder er avleggs og kan ikke forsvares, fordi det er vondt for valpen at han slår og sparker den. OK?

Svaret du får tilbake er ala dette: Fatter'n banka opp meg hver dag til jeg flyttet hjemmefra, og jeg har ikke tatt skade av det enda...

Skal du da ha lov å si at fyren er en dyremishandler som ikke skulle fått ha hund? Eller er det "frekt" mener du?

I et slikt tilfelle vil ikke personen har nytte av å høre hvor dum h*n er, TROR JEG. Den beste måten blir for meg da å komme med andre råd til personen. Komme med min oppfatning av h*nnes kan jeg også gjøre, men med måte. Man fremstår ikke som seriøs om man slenger dritt til en man selv ikke er enig med. Om personen ikke vil høre på hva andre har å komme med, kan det bare få være sånn. En som behandler en valp på en slik måte mangler evnen til å vise empati allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men nå snakker jeg om helt vanlige spørsmål som blir besvart på en jævli måte. Feks. jeg spør om folk har tips til inneaktiviteter til hunden, hva hvilke triks jeg kan lære. Så får jeg svar som lyder: vet du hva? hvis ikke du kan gå på tur med hunden din på vanlig vis så fortjener du ikke hund i det hele tatt, har du vurdert omplassering til noen som vil bruke hunden på orntlig vis?

Eller hvis noen lurer på noen om kupering av hund, at hvorfor noen er det og noen ikke eks., så svares det: hvis ikke du vet svaret på noe så lett, burde du holde deg unna et slikt sted for dette er ikke et forum for stokk dumme mennesker. OSV. kan fortsette i det uendelige. Forstår du nå hva jeg mener? hvis noen mener at det er greit å mishandle en hund, ja da ragerere jo de fleste. Selvfølgelig. men jeg snakker nå om folk som snakker nedlatende til folk, og uttaler seg på en totalt idiotisk måte mot folk som bare spør helt ærlig om noe eller ønsker hjelp med et helt vanlig problem. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et slikt tilfelle vil ikke personen har nytte av å høre hvor dum h*n er, TROR JEG. Den beste måten blir for meg da å komme med andre råd til personen. Komme med min oppfatning av h*nnes kan jeg også gjøre, men med måte. Man fremstår ikke som seriøs om man slenger dritt til en man selv ikke er enig med. Om personen ikke vil høre på hva andre har å komme med, kan det bare få være sånn. En som behandler en valp på en slik måte mangler evnen til å vise empati allikevel.

OK - da er jeg fundamentalt uenig med deg. Å si tydelig fra til sånne folk at de mishandler dyra sine er ikke "drittslenging" i min bok - det er faktisk en PLIKT.

Jeg derimot kan ikke fatte at noen kan ses på som seriøs som lar være å gi beskjed, heller... (Og om det å kunne holde kjeften sin (alternativt sitte på hendene) er et "must" for å bli sett på som seriøs, så foretrekker jeg å bli plassert i den useriøse gruppen =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å kaste Aud ut, hun skapte mye action, og er ei krutt-tønne av dimensjoner. Dere er litt for opptatt av snillisme her inne, men ellers er dette et bra forum.

Selv ville jeg selvsagt ALDRI ha avlet på dyr på HD.

Er hun kastet ut nå da?

Jeg synes hun burde fått en sjanse til å roe seg ned før hun blir utestengt, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først om Aud: Nei, dere vet ikke hva som har blitt gjort/sagt/sendt på PM :D

Diskusjoner skal være saklige, og jeg syns det er flott om dolk har mye meninger! Men grenser går når man begynner å få de andre til å føle seg dumme, eller bruker alder/erfaring mot noen. Da er det ikke saklig lenger, og det håper jeg de fleste er enig i. Selvfølgelig er det individuelle forskjeller :D

Men det er forskjell på å si ifra til en som sparker og slår hunden sin at det er feil, og å svare på en stygg måte som går mot andre brukere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot avel på hunder som har HD!

Selv om en hund ikke viser smerte pågrunn av Hd kan den jo ha massevis av smerter.

Husk at hunder er eksperter til skuespill og skjule smerter.

nei... jeg vil i såfall aldri avle på noen raser uansett hvilke, hvis hunden ikke er i helsemessig frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Tini

har lest noen sier at det er greit å avle med hunder som har svak hd. pga det fins værre sykdommer og må se hel heten.. glem det. har hunden svak hd eller er ikke plaget av det. så vil valpen få det værre. eller ikke få det i det heletatt,men jeg ville ikke gemla på det.synes det er vikelig er useriøs av en persjon å avle på hunder med svak hd. hvs begge hundene er hd fri og å valpene skulle få pga langt ute i familene.. så har ihvetfall de i mine øyne tatt en hvis ansvard..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke denne Aud en voksen dame? Det virker som om hun ikke klarer å holde seg saklig' date=' det er ihvertfall imtt inntrykk av henne. Og hvem i alle dager avler på hunder som har Hd?[/quote']

Om Aud er en voksen dame burde jo du vite, da du godt vet hvem hun er!

Det er ikke bare HUN som har litt trøbbel med å holde seg saklig i en diskusjon...det er maaaange av dem her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...