Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

Aud: utstillingsresultater har ingenting å si når det gjelder hundens helse' date=' hvis du heller avler på en pen hund med hd, enn en uten hd som ikke er like fin så avler du heller kvantitet enn kvalitet og det blir feil![/quote']

Selvfølgelig har utstillingsresultater mye å si når det gjelder hundens helse, for en hund som ikke er klinisk frisk klarer ikke å bevege seg rasetypsik, og det at en hund ikke er klinisk frisk vil igjen virke inn på hvordan man får vist frem hunden.

HD vil aldri bli første prioritet hos meg på K.O. så dere kan bare gi opp. Og det er K.O. som er hjertebarnet mitt, den og engelsk bulldog. Dessuten er de færreste av dere aktive oppdrettere og de fleste av dere er også altfor unge til å kunne ha belegg for det dere uttaler dere om. Det er bare synsing det dere driver med. Jeg har vært tålmodig til nå, men nå gidder jeg ikke dette svadagreiene deres mer.

Lær dere noe mer om hund og oppdrett, og bli endel år eldre de fleste av dere og få dere mye mer erfaring innen oppdrett, og få et videre syn, ikke vær så innsnevret i tankegangen, så kan vi diskutere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

ok.. kommer ikke inn på siden hennes jeg... ser bare ett bilde, og en velkomsthilsen

jaja... bra hun er åpen om det da, så folk kan se etter andre oppdrettere :(

Men du klarer kanskje å scrolle deg nedover et lite stykke og trykke på *enter* nederst i høyre hjørne? Det skal ikke store kunnskapene til for å greie det, faktisk så har jeg enda ikke hørt om noen som ikke greier det.

Og nå er det på høly tid at dere slutter å diskutere mitt gjøren og laden før jeg blir virkelig ufin mot dere. Hva jeg har skrevet på min hjemmeside er det copyright på og dere har ingenting med å publisere det verken her eller andre steder uiten min tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går ann å være hoverende! Du skriver at du har vært tolmodig til nå, det er vel heller vi som har vært det siden du er ny på dette forumet. Må bare si at jeg forstår ikke hva du får igjen for å være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen har ingenting å si når det kommer til kunnskap' date=' så de kommentarene kan du bare holde for deg selv. Jeg synes du rakker mer ned på andre enn å komme med noe andre har bruk for![/quote']

Og du kan til h..e sette deg på hendene dine så slipper vi å lese mere søppel fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det er insnevret tanke gang og tenke på kvalitet over sitt oppdrett?

Jeg syntes faktisk at mange av de unge her inne tenker mer voksent og erfarent enn du som er "erfaren" og voksen tenker.

Det å avle på dårlig helse sier seg selv at ikke er bra, selvom rasen er liten her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går ann å være hoverende! Du skriver at du har vært tolmodig til nå, det er vel heller vi som har vært det siden du er ny på dette forumet. Må bare si at jeg forstår ikke hva du får igjen for å være sånn.

Hoverende............hah.........du kjennner visst ikke betydningen av det ordet.

Sett deg på hendene dine du, så kan du bli med i setteesegpåhendenesine klubben, for der bør det bli mange av dere som blir medlemmer. :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoverende............hah.........du kjennner visst ikke betydningen av det ordet.

Sett deg på hendene dine du, så kan du bli med i setteesegpåhendenesine klubben, for der bør det bli mange av dere som blir medlemmer. :evil: :evil: :evil:

Blir medlem...? La meg nå se, jeg ble medlem alså 16 november 2004, så jeg tror faktisk jeg har vært her en stund... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det er insnevret tanke gang og tenke på kvalitet over sitt oppdrett?

Jeg syntes faktisk at mange av de unge her inne tenker mer voksent og erfarent enn du som er "erfaren" og voksen tenker.

Det å avle på dårlig helse sier seg selv at ikke er bra, selvom rasen er liten her i Norge.

Det er innsnevert å ikke klare å se lenger enn nesa rekker, og å ikke klare å se på helheten, og det er typisk for de fleste av dere her inne. Dessuten så er jo de færreste her aktive oppdrettere, det kommer jo klart fram, heldigvis får jeg si.

Hva du mener om meg, blåser jeg en lang marsj i. Jeg vet i hvertfall hva jeg driver med, i motsetning til visse andre her inne. Hvis en oppdretter ikke skal avle rasetypisk og har det som hovedmål, kan oppdrettet like gjerne opphøre. Og hva mener du er dårlig helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig ikke an å diskutere noe uten at kommentarene går på personer...dette er utrolig barnslig det må jeg bare få sagt.

Og aud: du må regne med å få mange forskjellige tilbake meldinger på innlegget ditt når du velger å legge det frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir medlem...? La meg nå se, jeg ble medlem alså 16 november 2004, så jeg tror faktisk jeg har vært her en stund... :D

Ikke medlem av hundesonen, men av settesegpåhendenesineklubben, det er der du og mange andre hører hjemme, så kan dere dille med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig ikke an å diskutere noe uten at kommentarene går på personer...dette er utrolig barnslig det må jeg bare få sagt.

Og aud: du må regne med å få mange forskjellige tilbake meldinger på innlegget ditt når du velger å legge det frem!

Vel den første som ble utsatt for at andre brukere her gikk på person, er meg. Og da må de som gjør det regne med å få tidobbelt igjen. Og det kan kanskje være en ide å vite hva man uttaler seg om, for oppdrett av raser med liten populasjon er det visst bare en her i tillegg til meg som kan noe om, hvis man skal forholde seg til innleggene.

Få dere kunnskap er mitt budskap til de fleste her.

Tlbakemeldinger er greit, men det bør jo være et snev av fornuft i tilbakemeldingene, og det har til nå uteblitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du klarer kanskje å scrolle deg nedover et lite stykke og trykke på *enter* nederst i høyre hjørne? Det skal ikke store kunnskapene til for å greie det, faktisk så har jeg enda ikke hørt om noen som ikke greier det.

Og nå er det på høly tid at dere slutter å diskutere mitt gjøren og laden før jeg blir virkelig ufin mot dere. Hva jeg har skrevet på min hjemmeside er det copyright på og dere har ingenting med å publisere det verken her eller andre steder uiten min tillatelse.

Du velger jo å legge ut hjemmesiden din her, og leser du gjennom egne innlegg så blir du påminnet at du selv sier at HD resultater er offentlige, og at det er bare å sjekke opp. Så du har selv åpnet for det.

Hvorfor er du så motbydelig mot Toya her? Og mange andre også for den del. Nå slenger du jo rett og slett dritt. Dette har ikke noe med saken og gjøre, og er totalt unødvendig. Og jeg spør igjen:

Hvilken glede har du av å være på slike forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dette innelegget, fant jeg på canis. det stak virkelig inni meg:)

Det skulle ikke vært lov...

Vi fikk nicky da han var 7 uker. en nydelig liten krabat som smeltet alle han møtte.

Vi er studenter, så har ikke verdens beste råd. *Nicky ble syk om hverandre. han var til dyrelegen minst 10 ganger før han fyllte 6 mnd. Da han var 6 mnd fikk vi den verste nyheten. han hadde haltet,så vi dro til dyrelegen igjen., han hadde sterk hd...på begge hoftene.

Vi undersdøkte i hele norge. vi ville hjelpe nicky, men pengene strakk ikke til for en slik operasjon. det billigste vi fant var i bergen til 11000 kroner. Vi måtte ta den tunge avgjørelsen. vi måtte avlive Nicky.

Dagen før han skulle avlives var vi helt fra oss. vi gråt s¨å mye som jeg aldri hadde grått før. jeg hadde grått i flere dager. sent på kvelden ringte det noen til oss fra bergen. Bergens smådyrklinikk. de kunne utføre operasjonen billig for oss. 5000 ink. alt.

vi ble kjempe glade og takket selvfølgelig ja.selv om det var penger vi egentlig ikke hadde. men vi jobbet og styrte, og fikk annskaffet både penger til operasjon og reise.

10 Januar dro vi fra krsand til bergen. Han ble operert og vi dro hjem igjen. turen var tung, og nicky hadde vondt. I mai var han endelig begynt å fungere som han pleide.

Dyrelegene hadde sakt at han maks kom til å bli 4 år. og det var hvis han var heldig. Nå er han 1 og et halvt år.

i dag skjedde det. ***** godt nyttår liksom. Vi var ute å lekte i snøen. jeg sambo og nicky. Jeg rullet han rundt i snøen, og plutselig pep han. Jeg mente det ikke, det skjedde helt uten at jeg ville annet enn å leke med han. Vi lekte videre, men da viom inn så vi det. Han haltet heftig på det andre benet.

Kan det være noe annet?han må ha strekt en muskel...ikke la det være den forbanna hden. **** ta dem som avler på hd-hunder. de vet ikke hvor vondt de har det. Jeg håper på at han bare later som eller noe... men innerst inne vet jeg at det er hden... og imotsetning til forrige gang har vi ikke noe valg... vi er studenter, og akkurat fått unge

fucking happy new year

PS: jeg har selv hatt hund med hd, faktisk sto det ikke noe på stamtavla til foreldrene hans at det hadde hd og ikke mist at det lå epepsi. så jeg synes folk burde tenkte seg litt om.. å avle på hund som ikke er hd fri. selv om de har liten grad ( foreldrene) så kan de slå hart på valpene. å det er ikke godt for både valpen eller eieren.

uannsett om vi kunne sende hunden våres tilbake og å få pengene, så gjorde vi ikke det. vi var jo så klart glad i han.. så beholte han. selv om han ikke hadde så mye problemer med det, så var epepsin værst. faktisk når han hadde fått det første anfalet ringte vi til andre som hadde kjøpt. noen av dem hadde mista hunden i første anfal.. s¨å tenk på dyra med å avle på hd.. det er ikke godt får dyra.. dyra skal kunne leve et godt liv, uten å bli på først sykdom.. bare pga oppdretren vil tjene penger ( nå mener ikke jeg alle allså)

men det er bare min mening. jeg har sett hvor store plager en hund får av dette. å jeg ville aldri i mitt liv unne noen det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst å se stamtavlen til samojeden vår eller??? skulle ikke tro at hunder fra det kullet skulle fått HD i det hele tatt, men 4 av åtte hunder har HD. :D

det vi synes er litt rart er at to tisper og to hanner er rønket og hannene har svakere grad en tispene lurer litt på hvorfor jeg.

Er tisper mere utatt for hd enn hanner? noen som har peiling på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Lazita

det vet jeg ikke. men har lurt på det selv. men vet du noe om dette`? hvis foreldrene er hd fri begge og valpene har det. hva kan det kome fra`????

Det kan komme fra lenger bak enn foreldrene. Foreldrene kan være disponerte, men aldri ha utviklet det. Miljø spiller også inn vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Lazita

det vet jeg ikke. men har lurt på det selv. men vet du noe om dette`? hvis foreldrene er hd fri begge og valpene har det. hva kan det kome fra`????

Sjekker på dogweb på henne og ingen der som har hd og et få tall på mor og fars siden som har C, så hvorfor det kullet skulle bli som det ble er jo merkelig, og ja jeg vet det kan ligge lengre bak, derfor har jeg sjekket det selv på dogweb.

men som sagt det kan ligge lengre bak, noen sier at hvis det er noe ti tredje generasjon bak valpen så kommer det der i fra, men det kan også komme om søsken av foreldrene har noe greier der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippet mye...

Det å avle på dårlig helse sier seg selv at ikke er bra, selvom rasen er liten her i Norge.

Kan noen definere god helse for meg??? HD fri. Men full av allergi, frisk? HD fri. Men aggressiv, frisk? HD fri, men kronisk betente analkjertler, frisk? HD fri, men kronisk ørebetennelse, frisk? HD fri, men begynner å bli blind, frisk?

Helse er MYE mer enn HD. Det eneste som er enkelt med HD, er at det er lett målbart.

Når man er interessert i å være med å bygge opp en rase, må man tenke langsiktig. Og for meg betyr det at vhis det kommer en NY hund til Norge, med nytt blod, som er frisk og har et godt temperament, men HD C, ville gjerne brukt den mot en hund med lang, kjent anetavle uten HD. En slik hund er ikke fritt til avl, men kan bringe mye nytt inn i en populasjon der de fleste er mer eller mindre i slekt.

Men hvis en import har f eks halvsøsken i Norge/Sverige som er røntget FRI, ville jeg nok ikke brukt den.

Det snakkes om nye teknikker. Men hva med tisper som skal pares for første gang. Både på akita og shiba finnes det tisper som ikke lar seg pare, men vet det ikke før man har prøvd. Da synes jeg det er etisk uforsvarlig å inseminere på første drektighet!

Og hvordan vet man at en hund fra f eks Italia virkelig er HDfri, fordi om den har italienske papirer på dette???

Nei, da er det bedre å pare med den hunden man har anledning til å observere og som har avlesning fra et mer nærliggende land.

Skjønner at HD er fy fy fy for mange, men av og til må man tenke på helhet, og ikke bare en detalj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisbee

men har også lest det, at hvis du går lange turer med en valp og får den til å håpe mye, så kan den få det`?!? jeg går lange( lange fru blom, men kanskje 100-400meter får å ta i litt. tur med kiara..kan det skade henne.. må jeg gå mindre? mest i skogen da og da går hun fritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...