Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

Aud, du drar hele tiden frem K.o når du snakker om HD, men du avler på middels gard på dobberman også, om jeg ikke tar helt feil?

En annen ting er at vi diskuterer et tema, altså avl på HD. Derfor synes jeg ikke man skal rakke ned på hverandre, vi diskuterer ikke hverandres erfaring eller kunskapsnivå. Så uttalelser som er sagt med det for øye å virke bedre enn andre, eller få andre til å føle seg mindreverdige hører ikke til. Med dette mener jeg utsagn som "Dette har du visst ingen peiling på".

Også utsagn som "Å diskutere avl på HD er vel liten vits, siden de fleste av dere ikke er erfarne oppdrettere, og ikke klare å se på helheten." kommer vel også under samme kategori...

Og om dette er din mening, Aud, skjønner jeg ikke hva du har på slike forum å gjøre. Det er tydelig at i ditt hode er du bedre enn alle andre på alle områder. Maken til deg finnes ikke. Såpass har jeg skjønt. Og du vil aldri innse at andres meninger er verdt å høre på. Hva er da ditt motiv for å være på slike forum.

Jeg beklager dette innlegget ovenfor alle som føler at det bidrar til en dårlig stemning. Men jeg følte nå at det måtte sies. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar
Aud, du drar hele tiden frem K.o når du snakker om HD, men du avler på middels gard på dobberman også, om jeg ikke tar helt feil?

En annen ting er at vi diskuterer et tema, altså avl på HD. Derfor synes jeg ikke man skal rakke ned på hverandre, vi diskuterer ikke hverandres erfaring eller kunskapsnivå. Så uttalelser som er sagt med det for øye å virke bedre enn andre, eller få andre til å føle seg mindreverdige hører ikke til. Med dette mener jeg utsagn som "Dette har du visst ingen peiling på".

Også utsagn som "Å diskutere avl på HD er vel liten vits, siden de fleste av dere ikke er erfarne oppdrettere, og ikke klare å se på helheten." kommer vel også under samme kategori...

Og om dette er din mening, Aud, skjønner jeg ikke hva du har på slike forum å gjøre. Det er tydelig at i ditt hode er du bedre enn alle andre på alle områder. Maken til deg finnes ikke. Såpass har jeg skjønt. Og du vil aldri innse at andres meninger er verdt å høre på. Hva er da ditt motiv for å være på slike forum.

Jeg beklager dette innlegget ovenfor alle som føler at det bidrar til en dårlig stemning. Men jeg følte nå at det måtte sies. ;)

tuuuusen takk for at du skrev det der før jeg skrev det ;)

har kribla etter å skrive det samme selv...

liker ikke å skape dårlig stemning jeg heller... men har en liten følelse av at det kommer t å bli det i alle diskusjonene hvor aud skriver i...

ikke stygt ment eller noe, pga hu er så krass...

noe vi ikke er vant med... sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrett av hund er ikke enkelt dersom man skal gjøre en god jobb. Det er mange hensyn å ta - og helst skal vel alle hunder være perfekte med utmerket gemytt, helse, eksteriør og bruksegenskaper ?

Jeg ser at noen her forsvarer avl på hunder med HD dersom rasen er liten - sågar forsvares det at man avler på hunder med HD C på raser med større registreringstall. Å gjemme seg bak lite antall hunder i rasen synes jeg blir litt feil. Dersom man har en antallsmessig liten rase, så synes jeg faktisk helse og gemytt bør komme vel så langt fram som dette med at hundene som skal brukes i avl er rasetypiske. For hva er vel egentlig en rasetypisk hund ? Jo - det er en hund som du umiddelbart kan se at er et eksemplar av sin rase. Om den har litt dårlig hode eller for kort hale - kanskje har litt knappe vinkler, er litt kuhaset eller muligens har litt myk pels - så ser man likevel at hunden er av den aktuelle rasen ? Eller ? Det skal vel ganske mye til for at en dobeman ikke kan identifiseres som doberman ?

Jeg tror faktisk man må gå en litt annen veg enn Aud gjør jeg - kanskje må man akseptere å avle på hunder som ikke er fullt så bra eksteriørt, men som har bedre helse, dersom man skal bevare sin rase.

At NKKs veterinærkonsulent avler på hunder med HD kan man jo se på flere måter... enten gjør hun det fordi hun har dokumentasjon på at hunder med HD ikke lider og at HD ikke er spesielt arvelig, eller hun forsvarer slik avl FORDI hun faktisk avler på HD-hunder selv. Det blir litt som bukken og havresekken dette synes jeg... Jeg har dessverre opplevd alt for mange hunder som har hatt problemer med HD (selv hunder med svak HD) til at jeg synes man skal ta lett på dette.

HD ER arvelig - og en hund vil aldri utvikle HD om den ikke er arvelig belastet med dette, samme hvor overvektig og feilforet den blir. Dessverre er det vel også sånn at man aldri vil bli kvitt HD i de rasene som er befengt med dette med vanlig utvalgsavl (dvs avl på kun fri-røntgede individer), men som oppdrettere bør man faktisk være så seriøs at man IKKE avler på hunder med HD-diagnose høyere enn B.

Valpekjøpere har selvfølgelig også en plikt til å undersøke hva man kjøper, men hvor informert er det mulig å bli som fersk valpekjøper ? Dessverre er det ikke så lett å orientere seg i oppdretterjungelen, og det er lett å la seg lure av veltalende oppdrettere. Derfor synes jeg det påhviler en oppdretter å være oppriktig i sin informasjon til valpekjøpere - og da mener jeg å gi RIKTGE opplysninger... å bagatellisere HD-problematikken overfor en valpekjøper er IKKE riktig informasjon.

Jeg husker veldig godt en gang for mange mange år siden, da min familie skulle kjøpe hund. Vi ønsket oss en old english sheepdog. Oppdretter snakket litt om HD - hunden som skulle ha valper hadde sterk HD, men det var jo ikke noe problem, for det gikk an å oprerere dette nemlig... Som ferske valpekjøpere trodde vi jo på oppdretter fullt og fast, og hadde nok endt opp med OES om det ikke var for at oppdretter også fortalte om alt pelsstellet... det skremte oss fra å kjøpe OES. Nå tror jeg nok vi hadde takla pelsen, men kanskje ikke helt om vi hadde fått en hund med HD...

Som sagt er det ikke så enkelt å drive oppdrett, og selv om jeg er en svært aktiv utstiller som synes det er flott med eksteriørt flotte hunder, så er jeg ikke så sneversynt at jeg ikke ser at det er andre ting som er viktigere enn utseendet...

Forøvrig lurer jeg litt på hva som gjør en god oppdretter ? Er det den ENE STJERNA man har fått fram gjennom mange år - eller er det jevnt over gode hunder over flere år ?

Jeg må si meg meget enig i dette innlegget til Siri.

Så noe nytt: Det er ser er at man er meget forkusert på individer i denne diskusjonen. Man diskuterer at hunden som skal avles på har c-hofter osv. og at man skal se på helheten til den hunden for å beretige dette. Glemmer man at en hund skjeldent kommer fra ett kull som ett individ alene? enda dårligere syns jeg det er når man avler på en hund som eks er fra ett kull på 5 individer og kun denne er rønket. Si at denne bra hundene hadde en søster med b-hofter, hvorfor da ikke få leid inn denne tispen? Om den tispen som skal avles på er helhetlig så bra at man ser vekk fra Hd-resutatet så må da en søster av denne også være bra for at det skal være hvert det.

Eller er det da bare en vakker stjerne fra ett kull som bare består av 2.pr så syns ikke jeg det er hvert å avle på denne "stjernen".

Nei skal man avle HD så ma man minst ha oversikt over alle søsken (om mulig selvsagt) og ha resutatene avlest slik at man har en oversikt. Man vet jo aldri... Om din tispe/hannhund har c-AA/HD så kan en være avlivet pga forkalkning/eplepsi osv alle kan ha E-resutater osv osv.

Dette er da tenkte faktorer, men i mine øyner så må helheten i kullet være ett minimum. Ikke bare det ene enkelte bra individet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud, du drar hele tiden frem K.o når du snakker om HD, men du avler på middels gard på dobberman også, om jeg ikke tar helt feil?

En annen ting er at vi diskuterer et tema, altså avl på HD. Derfor synes jeg ikke man skal rakke ned på hverandre, vi diskuterer ikke hverandres erfaring eller kunskapsnivå. Så uttalelser som er sagt med det for øye å virke bedre enn andre, eller få andre til å føle seg mindreverdige hører ikke til. Med dette mener jeg utsagn som "Dette har du visst ingen peiling på".

Også utsagn som "Å diskutere avl på HD er vel liten vits, siden de fleste av dere ikke er erfarne oppdrettere, og ikke klare å se på helheten." kommer vel også under samme kategori...

Og om dette er din mening, Aud, skjønner jeg ikke hva du har på slike forum å gjøre. Det er tydelig at i ditt hode er du bedre enn alle andre på alle områder. Maken til deg finnes ikke. Såpass har jeg skjønt. Og du vil aldri innse at andres meninger er verdt å høre på. Hva er da ditt motiv for å være på slike forum.

Jeg beklager dette innlegget ovenfor alle som føler at det bidrar til en dårlig stemning. Men jeg følte nå at det måtte sies. ;)

=D> =D> Kunne ikke skrevet det bedre selv! Meget godt innlegg. Og ser at det lenger oppe er nevnt "tanteforum".. om det er det man kaller det å være høflig og grei så får det bare være sånn. Kjært barn har mange navn... det viktigeste for oss på sonen er at vi beholder den gode tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D> =D> Kunne ikke skrevet det bedre selv! Meget godt innlegg. Og ser at det lenger oppe er nevnt "tanteforum".. om det er det man kaller det å være høflig og grei så får det bare være sånn. Kjært barn har mange navn... det viktigeste for oss på sonen er at vi beholder den gode tonen.

enig med deg og sølvi ;) heller tantette enn skittkastingforumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke personangrep å henvende seg til en person. Mulig du synes jeg skal uttale meg på en annen måte, men det gjør jeg altså ikke.

Mulig du synes Sølvi er floink, jeg synes enkelte her inne mangler gangsyn når de kun henger seg opp i målbare ting, som til syvende og siste ikke betyr all verden for en hund.

Hvis det ikke er et forum der man skal slenge dritt til hverandre, hvorfor oppfordrer du meg å slenge litt til deg da?

Nå er det vel på tide at dere slutter å fortlle meg hvordan jeg skal formulere meg her inne. Til nå har jeg ikke skrevet noen ufine innlegg, bastante innlegg ja, men ikke ufine, og jeg er ikke ute etter å krangle, men hva med deg. Du virker ganske kranglevoren.

Er det meg du mener som mangler gangsyn? Kanskje er du ikke her for å krangle, men virker ikke som om du er her for å høre andre brukere sine meninger eller arfaringer heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vinkler vi diskusjonen over på det den begynte med.. Aud, noen av innleggene dine er krasse og kan virke fornærmende..

Det kan noen av innleggene til dere andre som har skrevet inn her også,

prøv å holde en grei tone! vi er alle forskjellige og har forskjellige oppfattninger av tingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) jeg mener vertfall at avel på hd er dumt...

tenker på de stakkars dyrene som kanskje kan få en svak eller sterk grad av hd.. som kan medføre de store smerter som kan gøre til at de sin eier dem, ¨må ta livet av dem... noe som kan medføre stor smerte for de som eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) jeg mener vertfall at avel på hd er dumt...

tenker på de stakkars dyrene som kanskje kan få en svak eller sterk grad av hd.. som kan medføre de store smerter som kan gøre til at de sin eier dem, ¨må ta livet av dem... noe som kan medføre stor smerte for de som eier...

En nær venninne kjøpte en hund av noen som driver avl av hunder med HD. Det visste hun ikke da før det var for sent. Hun måtte avlive hunden 10 mnd gammel. Den hadde store smerter pga HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nær venninne kjøpte en hund av noen som driver avl av hunder med HD. Det visste hun ikke da før det var for sent. Hun måtte avlive hunden 10 mnd gammel. Den hadde store smerter pga HD.

er sånn jeg mener... de som kjøper, blir glad i dyra.. og da må man ta vansklige valg.. og når oppdretter seriøst avler på dyr med hd, mener jeg at dette blir feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde valget mellom å avle på en hund med HD og å la vær å avle/dra ut av landet, så hadde jeg valgt det siste. For meg er ehlse hos hunden ekstremt viktig. Jeg har en rase som tydelig er avlet på størrelse og rasetypiskhet i lang tid, og man ser jo hva dette går ut over; nemlig levetiden. En ulvehund lever ikke i stort mer enn åtte år, pga mange grunner. Så for meg blir det da feil å avle på en hund som har HD, fordi det er en HELSEfeil. Ikke fordi det kun er HD jeg ser på når jeg tenker på avl (selv om jeg ikke er noen oppdretter). Man må se på den helhetlige helsen, selvfølgelig!

Dersom min hund skulle bli champion og er frisk og jeg bestemmer meg for å ha et kull på henne (jeg mener at man skal avle for å tilføre rasen noe positivt, ikke fordi man har lyst) og jeg kan velge mellom en hanne som er PERFEKT i fporhold til standarden men har HD, og en som kanskje har litt styggere vinkler eller ikke så dypt bryst men er fri for HD, så tror jeg at jeg velger den siste hannen. Så kan man heller krysse de gode valpene fra det kullet med frie hunder som har f.eks gode vinkler for å gjøre vinklene bedre, eller dypere bryst for å rette opp der. Ikke avle på HD for å ta snarveien til "en perfekt hund."

JeanetteH sa noe smart; nemlig å se på resultatene til søsknene som avlsdyret har. Det ligger jo resultater der også ;)

Aud, du trekker frem K.O og bulldog som eksempler. Dersom jeg får uttalte meg, jeg ville ikke avlet på en bulldog. Fordi hele hunden har en rekke feil, og dersom det du sier er sant (at alle individer har sterk HD) så er det på tide å kanskje gjøre noe drastisk.. Og K.O er ikke alt, vet du. Selv om en av dine K.O`er kan løpe fint rundt med HD så er det ikke alle tunge hunder som kan leve like bra med det. Samojeden til ei her inne har sterk HD, og den klarer seg fint den også. Men det betyr ikke at det gjelder for resten av individene innenfor rasen!

Som sagt, jeg er ingen oppdretter, men jeg er i min fulle rett til å ha en mening, akkurat som alle andre her inne. Selvfølgelig er det mange som reagerer når en oppdretter sier h*n avler på HD, og det må de få lov til uten å bli kalt dumme, eller at de tydelig mangler erfaring og er transynte.

Jeg tror vi heller vil ha et tanteforum enn et forum der folk er krasse og må kjøre over andre eller nedverdige dem for å få frem meningene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sånn jeg mener... de som kjøper, blir glad i dyra.. og da må man ta vansklige valg.. og når oppdretter seriøst avler på dyr med hd, mener jeg at dette blir feil...

Men samtidig er det alltid valpekjøpers ansvar å undersøke, være en slags detektiv, før man kjøper valp fra den aktuelle oppdretter. Valpekjøpere som ikke har satt seg inn i det oppdretteren de velger driver med, kan så og si ikke skylde på oppdretteren heller, så lenge oppdretter ikke har løyet når valpekjøper har stilt konkrete spm. om han/hennes avel. Men valpekjøpere har alltid et ansvar når det gjelder å sette seg inn i foreldredyr, slekt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde helt ærlig at dette ikke var noe å diskutere engang jeg, så feil kan man ta..

Jeg synes det hele er såre enkelt. Man parrer et friskt individ med et annet friskt individ - og hvis man ikke finner et friskt individ å parre med så lar man være å parre i det hele tatt. Helse er nøkkelordet i avl, og går hånd i hånd med eksteriør og bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde helt ærlig at dette ikke var noe å diskutere engang jeg, så feil kan man ta..

Jeg synes det hele er såre enkelt. Man parrer et friskt individ med et annet friskt individ - og hvis man ikke finner et friskt individ å parre med så lar man være å parre i det hele tatt. Helse er nøkkelordet i avl, og går hånd i hånd med eksteriør og bruksegenskaper.

Kunne ikke vært mer enig Charlotte! Om man ikke har den muligheten som er ønskelig, nemlig å pare to hunder som begge har bra helse, kan man like så godt la være. Utseende er, og vil bli, mindre viktig i forhold til helsehelheten.

I et eventuelt ville jeg lagt stor vekt på;

Helse og mentalitet, bruksegenskaper, utseende/utstillingsresultater, familieresultater og temperament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig er det alltid valpekjøpers ansvar å undersøke, være en slags detektiv, før man kjøper valp fra den aktuelle oppdretter. Valpekjøpere som ikke har satt seg inn i det oppdretteren de velger driver med, kan så og si ikke skylde på oppdretteren heller, så lenge oppdretter ikke har løyet når valpekjøper har stilt konkrete spm. om han/hennes avel. Men valpekjøpere har alltid et ansvar når det gjelder å sette seg inn i foreldredyr, slekt osv.

Det er det da... Oppdretter gjorde akkurat det. Hun løy.

Hun påsto at ingen hadde HD eller noe annet, at det var topp premierte foreldre.

Hun var ny hundeeier og hadde egentlig ikke så god greie på dette.

Hunden var 7 mnd når hun fikk stamtavla. da fikk hun greie på dette. moren var aldri stilt, faren har fått en rld sløyfe.

I kontrakten deres sto det også om hunden må avlives grunnet HD så får hun pengene tilbake.

Dette er nå 3 år siden og hun har ikke sett en krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde helt ærlig at dette ikke var noe å diskutere engang jeg, så feil kan man ta..

Jeg synes det hele er såre enkelt. Man parrer et friskt individ med et annet friskt individ - og hvis man ikke finner et friskt individ å parre med så lar man være å parre i det hele tatt. Helse er nøkkelordet i avl, og går hånd i hånd med eksteriør og bruksegenskaper.

VELDIG enig i dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig er det alltid valpekjøpers ansvar å undersøke, være en slags detektiv, før man kjøper valp fra den aktuelle oppdretter. Valpekjøpere som ikke har satt seg inn i det oppdretteren de velger driver med, kan så og si ikke skylde på oppdretteren heller, så lenge oppdretter ikke har løyet når valpekjøper har stilt konkrete spm. om han/hennes avel. Men valpekjøpere har alltid et ansvar når det gjelder å sette seg inn i foreldredyr, slekt osv.

ja, dette er forså vidt rett. Men om ett av foreldredyra er "utenlandsk" så er det ikke så enkelt å få sjekket opp. Da må man av og til ta oppdretters ord for at alt er ok. Det måtte jeg, og sitter nå med en tispe med HD status E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det bare Toya som så innlegget mitt? Hehe.

Nei Julie, jeg så det. :wink:

Og jeg må si jeg er veldig enig med deg i det du skriver.

Jeg hadde heller latt være å avle på en rase enn å avle på noen med HD ja. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å avle på dyr med dårlig helse, ei heller en hund som ikke er rasetypisk.

God helse + rasetypisk= hund fra Renate (etterhvert) :wink:

Noe annet enn dette kommer man ikke til å få fra meg, så greit er det. Kommer ALDRI til å falle så dypt at jeg avler på hunder med dårlig helse eller som ikke er rasetypiske, vi skal da bedre avlen innen rasen ikke ødelegge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...