Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

HD bør alltid være førsteprioritet!

Hvordan kan du si det????

Så om en hund er nervøs, har for lyse øyne, feil på evt tegninger, evt agressive tendender - så drit i det - så lenge hunden er HD fri? Om den er bærer av øyesykdom, blødersykdom og hjertefeil, så kom igjen?Den er HD fri?

Nei...HD er LAAAAANGT ifra førsteprioritet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Hvordan kan du si det????

Så om en hund er nervøs, har for lyse øyne, feil på evt tegninger, evt agressive tendender - så drit i det - så lenge hunden er HD fri? Om den er bærer av øyesykdom, blødersykdom og hjertefeil, så kom igjen?Den er HD fri?

Nei...HD er LAAAAANGT ifra førsteprioritet...

HELSE er førsteprioritet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Helse er førsteprioritet. Eller bør være. Jeg synes helse bør være prioritert FØR eksteriør. Og HD er ett av mange aspekter som bør vurderes. Ikke alle helsemessige problemer KAN forutsees, eller måles. Det kan HD. Og derfor mener jeg man bør ta hensyn til det. Av samme grunn bør man ikke avle på epilepsi eller øyesykdommer.

For å oppsummere: Alle hunder kan få helseproblemer, samme hvor frisk slekta er, MEN ved å ta hensyn til de sykdommene man vet er arvelige og som kan påvises hos avlsdyrene kan man bedre sjansene for at avkommene vil være friske sunne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men callina, du er ikke for å avle på hunder med hd?  ( hvis helsa er god ellers)

Hadde valget stått mellom to individer som var like gode/friske/alt ok, så hadde jeg tatt den HD frie.

Med tanke på valpene som skal selges etterpå - det er mye lettere å få omsatt valper etter HD FRIE foreldre.

MEN - jeg er IKKE oppdretter, og jeg skal IKKE noensinne bli det, så jeg slipper å tenke på om jeg er for eller imot. For det er ikke så enkelt som det. Som Aud sier - om man har en liten bestand, så er det mange verre ting enn HD av sykdommer.

Skulle jeg hatt en hund fra en rase hvor det var få individer, hadde jeg kjøpt en hund etter HD foreldre ja - så lenge oppdretteren hadde tatt hensyn til alt det andre,og var klar over hva denne alvet på og hvorfor denne gjorde det.

Verden er ikke sort/hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personangrep er ikke lov her inne.... syntes du ikke skal uttale deg på den måten...

sølvi er faktisk flink... og jeg mener også at avl på hd hunder skal være FY FY...

så sleng litt til meg og da...

er ikke ett forum hvor man skal slenge dritt til hverandre i diskusjoner...

Det er ikke personangrep å henvende seg til en person. Mulig du synes jeg skal uttale meg på en annen måte, men det gjør jeg altså ikke.

Mulig du synes Sølvi er floink, jeg synes enkelte her inne mangler gangsyn når de kun henger seg opp i målbare ting, som til syvende og siste ikke betyr all verden for en hund.

Hvis det ikke er et forum der man skal slenge dritt til hverandre, hvorfor oppfordrer du meg å slenge litt til deg da?

Nå er det vel på tide at dere slutter å fortlle meg hvordan jeg skal formulere meg her inne. Til nå har jeg ikke skrevet noen ufine innlegg, bastante innlegg ja, men ikke ufine, og jeg er ikke ute etter å krangle, men hva med deg. Du virker ganske kranglevoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er da ikke ute etter å krangle... men mener at det du skriver noen ganger er helt på bærtur.. greit å ha egne meninger og sånn... men du som faktisk er ny her inne, burde klare ¨å respektere at det faktisk er andre her inne som har vært her litt lengre enn deg..

og jeg syntes egentlig at du har vært krass fra første innlegget ditt... og her inne pleier vi å ha en hyggelig tone til hverandre, og jeg syntes at man skal fortsette med det, samme om du liker å snakke rett fra levra eller hva du kallte det her oppe.. det går da ann å ta hennsyn t andre, og ikke bare komme her å lage krasse innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvordan kan du si at hd ikke teller noe for en hund?

hvis du får sterk nok grad av det, så kan de som eier hunden faktisk måtte ta livet av den pga smerter og andre plager...

så at du bevisst avler på hunder med hd, syntes jeg personlig blir feil da...

men nå er ikke jeg oppdretter og, jeg vet vel ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er da ikke ute etter å krangle... men mener at det du skriver noen ganger er helt på bærtur.. greit å ha egne meninger og sånn... men du som faktisk er ny her inne, burde klare ¨å respektere at det faktisk er andre her inne som har vært her litt lengre enn deg..

og jeg syntes egentlig at du har vært krass fra første innlegget ditt... og her inne pleier vi å ha en hyggelig tone til hverandre, og jeg syntes at man skal fortsette med det, samme om du liker å snakke rett fra levra eller hva du kallte det her oppe.. det går da ann å ta hennsyn t andre, og ikke bare komme her å lage krasse innlegg...

Jeg har vel like rett som alle andre til å si min mening her. men det er lenge siden det gikk opp for meg at å forklare hvordan man må tenke for å oppdrett meget sjeldne raser og få fram gode individer, ja det blir som oftest som å snakke med veggen.

At jeg er ny her er helt uvesentlig. Jeg kjenner dessuten flere enn du aner her inne, så jeg føler meg slett ikke ny. Om folk har vært her lener ennn meg, betyr ikke at de kan mer, for det er det helt tydelig at de ikke kan.

Hvis du kaller innleggene mine krasse, sågjerne for meg, de vil fortsette å komme.

Men kanskje du heller vil ha et tanteforum?

Hva er det forresten av det jeg skriver som er på bærtur, og hvilke bær er det som plukkes da? :P;);););):P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor folk avler på hunder med HD bevisst gang på gang når det ER mange andre friske ekslemplarer av rasen å oppdrive i Norge. DET skjønner jeg ikke..

Det må da være mye bedre å avle på friske hunder og få et godt rykte isteden?

Noen jeg vet av gjør nemlig dette. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvordan kan du si at hd ikke teller noe for en hund?

hvis du får sterk nok grad av det, så kan de som eier hunden faktisk måtte ta livet av den pga smerter og andre plager...

så at du bevisst avler på hunder med hd, syntes jeg personlig blir feil da...

men nå er ikke jeg oppdretter og, jeg vet vel ikke jeg...

Vent til du blir oppdretter av en rase med liten populasjon, du, med å uttale deg om dette, for da skjønner du sikkert litt mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du blir oppdretter av en rase med liten populasjon, du, med å uttale deg om dette, for da skjønner du sikkert litt mere.

har ikke tenkt å starte med en skjelden rase...

da syntes jeg seriøst det er bedre at rasen dør ut altså, enn å avle på ikke friske hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor folk avler på hunder med HD bevisst gang på gang når det ER mange andre friske ekslemplarer av rasen å oppdrive i Norge. DET skjønner jeg ikke..

Det må da være mye bedre å avle på friske hunder og få et godt rykte isteden?

Noen jeg vet av gjør nemlig dette. :?

Når ble det mange HD frie K.O.er av excellent kvalitet her i landet? Og bare for å ha nevnt det, jeg importer de jeg har bortsett fra de jeg opdretter selv.

Og jeg har et godt rykte. De er meg alle forbinder med oppdrett av K.O. her i landet.

Jeg avler friske hunderogså, så hva er problemet ditt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fornuftig å være litt ydmyk når man er ny på et forum, uansett hvor mange på forumet man kjenner fra før av. Et forum har ofte sin egen måte å "være på" - her inne på hundesonen er normen at man er høflig, grei og litt ydmyk. Man slenger ikke ut ting som dette:

Vent til du blir oppdretter av en rase med liten populasjon, du, med å uttale deg om dette, for da skjønner du sikkert litt mere.

Om folk har vært her lener ennn meg, betyr ikke at de kan mer, for det er det helt tydelig at de ikke kan.

Skal vi begynne å diskutere det å avle på hunder med HD igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke tenkt å starte med en skjelden rase...

da syntes jeg seriøst det er bedre at rasen dør ut altså, enn å avle på ikke friske hunder...

Du bør nok helst ikke starte med oppdrett av noen rase før du har satt deg inn i hva dette går ut på. Bedre at en rase dør ut, det er det dummeste jeg har hørt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det mange HD frie K.O.er av excellent kvalitet her i landet? Og bare for å ha nevnt det, jeg importer de jeg har bortsett fra de jeg opdretter selv.

Og jeg har et godt rykte. De er meg alle forbinder med oppdrett av K.O. her i landet.

Jeg avler friske hunderogså, så hva er problemet ditt egentlig?

Nå var det ikke din rase jeg snakket om da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fornuftig å være litt ydmyk når man er ny på et forum, uansett hvor mange på forumet man kjenner fra før av. Et forum har ofte sin egen måte å "være på" - her inne på hundesonen er normen at man er høflig, grei og litt ydmyk. Man slenger ikke ut ting som dette:

Skal vi begynne å diskutere det å avle på hunder med HD igjen?

Å være ydmyk ligger ikke for meg.

Dere andre kan jo være ydyke, hvis dere vil.

Å diskutere avl på HD er vel liten vits, siden de fleste av dere ikke er erfarne oppdrettere, og ikke klare å se på helheten.

Så det er nok like greit å være enige om at vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var den jeg snakket om. ;)

Misstolka du innlegget mitt litt først kanskje? Mulig jeg er dårlig til å forklare meg også, men tørr ikke si så mye om dette.

Men jeg mener at om man heller kan avle på individer som ikke har HD så gjør man da heller det.

Så lenge de har godt gemytt og helse osv også. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du tulle?

Det finnes hauevis av Wheatens å velge mellom, og mange gode eesemplarer. Greit for meg at du har dine meninger om dette, og at du har en mening om hva som er riktig, men å si at alle andre tar feil blir dumt....

Etter hva du forteller høres det ut som at du ønsker å avle på hunder med HD... Ja, en barnslig påstand, men ut i fra dine egne formuleringer er det dette jeg får opp i hodet.

*lord..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja... mange rare meninger du har aud... men fra nå av så gidder jeg ikke diskutere med deg...

i mitt hode, så ser det ut som om du driver å sprer om deg med uhygge... ved å være krass.. så det gidder jeg ikke altså...

greit vi er uenige altså... men det du sier blir feil hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...