Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD


Frisbee

Recommended Posts

  • Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Kan noen definere god helse for meg??? HD fri. Men full av allergi, frisk? HD fri. Men aggressiv, frisk? HD fri, men kronisk betente analkjertler, frisk? HD fri, men kronisk ørebetennelse, frisk? HD fri, men begynner å bli blind, frisk?

Helse er MYE mer enn HD. Det eneste som er enkelt med HD, er at det er lett målbart.

Når man er interessert i å være med å bygge opp en rase, må man tenke langsiktig. Og for meg betyr det at vhis det kommer en NY hund til Norge, med nytt blod, som er frisk og har et godt temperament, men HD C, ville gjerne brukt den mot en hund med lang, kjent anetavle uten HD. En slik hund er ikke fritt til avl, men kan bringe mye nytt inn i en populasjon der de fleste er mer eller mindre i slekt.

Men hvis en import har f eks halvsøsken i Norge/Sverige som er røntget FRI, ville jeg nok ikke brukt den.

Det snakkes om nye teknikker. Men hva med tisper som skal pares for første gang. Både på akita og shiba finnes det tisper som ikke lar seg pare, men vet det ikke før man har prøvd. Da synes jeg det er etisk uforsvarlig å inseminere på første drektighet!

Og hvordan vet man at en hund fra f eks Italia virkelig er HDfri, fordi om den har italienske papirer på dette???

Nei, da er det bedre å pare med den hunden man har anledning til å observere og som har avlesning fra et mer nærliggende land.

Skjønner at HD er fy fy fy for mange, men av og til må man tenke på helhet, og ikke bare en detalj.

Jøssenavn jeg skrev DÅRLIH HELSE og da mener jeg DÅRLIG HELSE generelt, ikke bare HD!!! Er det så vanskelig å skjønne da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nesten det du kaller action kaller vi andre uhygge... Og det er nettopp "snillismen" som gjer dette forumet så bra!

helt enig med ricco :P

greit at man kan mene forskjellige ting, og ha diskusjoner..

men å regelrett være krass mot folk, og være ufin, det liker vi ikke her inne..

kall det gjerne snillisme, jeg kaller det god trivsel :P og at man kan si feil ting uten å få kappa av seg hue av en som kan mere,

men heller få råd og veiledning :)

seriøst folkens har lært så mye av dere den korte tiden jeg har vært her :P

Spessielt Ricco, Scalret, Silje og alle dere andre som har hatt hund lengre enn meg :D

er kjempe glad i dere alle sammen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hører hva du sier...

Siden diskusjonen i utangspunktet dreier seg om HD, og mange er veldig kategoriske på å ikke avle på HD uansett, så lurte jeg bare på om du mente at HD automatisk er lik dårlig helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hører hva du sier...

Siden diskusjonen i utangspunktet dreier seg om HD, og mange er veldig kategoriske på å ikke avle på HD uansett, så lurte jeg bare på om du mente at HD automatisk er lik dårlig helse.

var det meg det spørsmålet var ment på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så god på "triksene" her inne enda, men jeg prøvde å spørre Renate

ok... men når du skal spørre en pers om ett innlegg.. kan du finne det personenhar skrevet og trykke på quote oppe i høyre hjørne :(

hvis du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... men når du skal spørre en pers om ett innlegg.. kan du finne det personenhar skrevet og trykke på quote oppe i høyre hjørne :(

hvis du skjønner?

Skjønner... så får vi se om jeg husker... Er liksom litt vant til å skrive "mottaker" i overskriften..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hører hva du sier...

Siden diskusjonen i utangspunktet dreier seg om HD, og mange er veldig kategoriske på å ikke avle på HD uansett, så lurte jeg bare på om du mente at HD automatisk er lik dårlig helse.

Jeg hadde skrevet i flere innlegg nedover at jeg var mot å avle på dårlig eksteriør og andre helse problemer, derfor ble jeg litt #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å kaste Aud ut, hun skapte mye action, og er ei krutt-tønne av dimensjoner. Dere er litt for opptatt av snillisme her inne, men ellers er dette et bra forum.

Selv ville jeg selvsagt ALDRI ha avlet på dyr på HD.

Takk for hyggelige ord, men nå er jeg tilbake igjen, til manges glede. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud er blevet utestengt av dette forumet og bør derfor ikke diskuteres!

Rart hvor fort ting forandrer seg, siden jeg tydeligvis nå er tilbake. Men uansett, jeg skal ikke diskuteres, Jeg er nemlig ingen sak :-), jeg er en person. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det avles på raser som det ikke er så mange av, har jeg ikke noe formening om, men jeg har formening om de aller aller fleste raser, og det er at jeg er HELT I MOT å bruke en hund som ikke er HD-fri som avlsdyr.

At man bruker som argument at en hund er så vakker/har gjort det så bra på utstilling etc etc, er bare ikke godt nok.

Heller ikke at en hund er super i bruks...

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli ramset opp mange andre sykdommer som er verre, eller minst like gale som HD...

Det er ingen her inne som har sagt at det er bedre å avle på hjertefeil eller agressive hunder enn på HD...

Skal man drive med avl, skal det være for å fremme rasen.

For å fremme rasen, skal foreldredyrene være friske, mentalt bra, og de skal ha et eksteriør som er innenfor rasekravet.

Og med friske mener jeg IKKE å ha HD!

At hunder kan ha et fint liv med HD er det ikke tvil om, men det er vel heller ikke tvil om at en hund kan ha forferdelige smerter med HD.

Personlig ville jeg ALDRI vurdert å kjøpt valp etter HD-foreldre.

NB; Jeg er en voksen person som i alle fall ikke har færre hunde-år på baken enn Aud... ;):D :D :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det avles på raser som det ikke er så mange av, har jeg ikke noe formening om, men jeg har formening om de aller aller fleste raser, og det er at jeg er HELT I MOT å bruke en hund som ikke er HD-fri som avlsdyr.

At man bruker som argument at en hund er så vakker/har gjort det så bra på utstilling etc etc, er bare ikke godt nok.

Heller ikke at en hund er super i bruks...

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli ramset opp mange andre sykdommer som er verre, eller minst like gale som HD...

Det er ingen her inne som har sagt at det er bedre å avle på hjertefeil eller agressive hunder enn på HD...

Skal man drive med avl, skal det være for å fremme rasen.

For å fremme rasen, skal foreldredyrene være friske, mentalt bra, og de skal ha et eksteriør som er innenfor rasekravet.

Og med friske mener jeg IKKE å ha HD!

At hunder kan ha et fint liv med HD er det ikke tvil om, men det er vel heller ikke tvil om at en hund kan ha forferdelige smerter med HD.

Personlig ville jeg ALDRI vurdert å kjøpt valp etter HD-foreldre.

NB; Jeg er en voksen person som i alle fall ikke har færre hunde-år på baken enn Aud... ;):D :D :D:D

Dette er et meget godt innlegg, og jeg kunne ikke vært mer enig! (har vel selv nevnt dette i et innlegg) For man skal jo fremme rasen gjennom avl, og det gjer man ikke med å bruke individer med HD. Og ja, hundene kan ha et langt og godt liv med HD, men det er langt fra alltid tilfelle. Har selv hatt flere hunder med HD, og to har jeg måttet avlive i alt for ung aldre pga. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...