Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi har et potesokkproblem! (bilde)


Gjest
 Share

Recommended Posts

Vi har endelig fått bestilt oss cordura-potesokkene fra Dogbooties, og de er helt fantastiske å bruke på en liten tass som blir fort kald på potene i denne kulda.

Men vi har et problem: sokkene på frembeina sklir ned slik at kanten på sokken kommer under den femte kloa som sitter litt høyere (ulvekloa?) og ligger der og gnager.

71FB64BD-A8ED-4540-92FF-76527E6F781B-184

Burde vi ha en størrelse mindre? Større? På bakbeina sitter de som et skudd, for der får jeg stramma de litt høyere oppe. Skulle gjerne hatt de litt høyere så jeg kunne festa de over puta som sitter bakpå framlabben. Vet noen om de større størrelsene er høyere, eller er de bare bredere?

Ser at det ser ut som om sokken henger en halvmeter utenfor poten på bildet, men det er ikke så ikke altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bandasje har vi faktisk! Da må vi prøve det:)

Ser det sies rundt omkring at "Bare stram skikkelig, så sitter de godt!" Altså, de skal vel ha blodgjennomstrømning til beina også? Jeg kunne sikkert stramma så hardt at sokken ikke skled ned, siden det er strikk i borrelåsen, men ser for meg at det må være vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du legge ut et bilde av sokken når den sitter slik den gjør før den glir ned?

Vi har også sokker fra dogbooties. De kan strammes ganske mye, for det er elastisk borrelås. Husk bare å ta av sokken med en gang du er ferdig med å gå tur/etc.

ed- så må at du skrev et innlegg til. Jeg tror du rett og slett må stramme mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundekjørereksperten på Seleverkstedet fortalte meg at det var et vanlig problem og at jeg da skulle kjøpe klisterbandasje. Den rulles rundt foten en gang "under" ulvekloen og så en gang over. Da skal man visstnok unngå gnagsår.

Red.: Klisterbandansjen, som navnet tilsier, klistrer ganske godt, så antar at det også hjelper til med å holde sokken oppe.

Endret av Krokus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det late dyret mitt har bestemt seg for at det er natta og gidder ikke reise seg opp for å posere for kameraet, så du må nøye deg med liggende bilder :lol:

Undersiden:

CCC1C678-9066-4129-AF7D-633B6FFC822A-184

Oversiden:

ED2EDD8E-AA1F-4FC4-8B11-61B68A71A2B5-184

Fant ut at jeg faktisk kan dra den lengre opp og over puta som sitter bakpå beinet, kanskje den vil sitte bedre om jeg strammer den over der? Da slipper han det overflødige som slenger foran poten også:

239DDC1E-AC4F-483A-B3F0-F73DA5FA668D-184

Underside:

E32E77E7-58B2-4AD5-9C22-2757EAA652E2-184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok meningen at du skal dra de helt opp ja. :)

Red.: Trekker tilbake det. Når jeg tok en titt på min egen hunds labb igjen så kom jeg på at sokken ikke skal sitte så langt opp.

Og erfaringsmessig er jeg enig med de som ovenfor skriver at de sikkert kan strammes bedre. Jeg også satte de på for løst i starten og endte opp med å miste flere dyre sokker på snødekte jorder hvor det var umulig å finne de igjen etter at de hadde falt av.

Endret av Krokus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du drar den helt opp, da er den over kloa og den tredeputa som er synlig på bildet? Hvis ikke er den for liten. Er den bred nok for hele labben på det bredeste?

Har du sokkene over tredeputen også? Jeg setter de alltid på rett under puten, så sokken ikke går over "carpal joint" (hva kalles leddet på norsk?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sokkene over tredeputen også? Jeg setter de alltid på rett under puten, så sokken ikke går over "carpal joint" (hva kalles leddet på norsk?).

Jeg også. Over ulvekloa, under "puten". Da sitter de som et skudd..

Men har du cordura 500-sokkene? For jeg synes 330-sokkene sitter bedre fordi de er tynnere i stoffet og ikke like stive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, så nå ble det mange spørsmål her.

Jeg har cordura 330, altså de tynneste. Til vanlig, før tur, fester jeg sokken mellom kloa og puta, men da sklir den ned.

Sokken går akkurat over puta når jeg drar de helt opp, men tror kanskje den ville sklidd ned når han reiste seg og tråkka ned med poten. Jeg kunne jo prøvd et par i en str større til fremlabbene da. Sokkene er brede nok til hele poten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sokkene være så lange foran poten? Isak har ikke så mye å gå på på sine, men jeg synes ikke de er små, og han har plass til å sprike med potene inni sokken. Han har faktisk hatt de på seg når han har løpt løs også, de satt bare jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke like mye til overs når han står oppreist, for da får han jo bøy på det nederste leddet som gjør at han bruker mer av sokken, men det er litt som henger foran ja. Kanskje de er litt store?

Ikke lett det her altså! Kanskje jeg skal bestille litt av hver størrelse større og mindre og bare prøve oss frem. De koster jo kke allverden pr sokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For det første strammer du dem helt sikkert ikke nok. De har strikk i borrelåsen og kan strammes ganske mye, men da er det viktig å huske å ta dem av i pauser.

Er sokkene for store? Eller er hunden veldig kraftig bygd i forhold til høyde? Hvis den er det må du kanskje ha potesokker som er beregna på en høyere hund? Kanskje det er derfor de blir så lange? Tape kan hindre dem i å skli ned, men om de er for lange, så vil de jo fortsatt være det selv om de ikke sklir ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da prøver jeg å stramme de mer når vi skal i skogen i morgen tidlig og ser hvordan det går da :) Skulle ha et par i fleece uansett, så bestillte med 4 stk i en str mindre, de passer uansett på bakbeina om de skulle bli for små foran. Tror ikke han kan ha noe større størrelse, da blir det for mye potesokk hengende rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det sies rundt omkring at "Bare stram skikkelig, så sitter de godt!" Altså, de skal vel ha blodgjennomstrømning til beina også? Jeg kunne sikkert stramma så hardt at sokken ikke skled ned, siden det er strikk i borrelåsen, men ser for meg at det må være vondt.

Sokkene skal strammes så mye at du ikke klarer å dra de av når du prøver (ta tak i sokken under og dra. Sitter den på er den stram nok, glir den av er den for løs) :) Sitat: Harald Tunheim, en av Norges beste hundekjørere.

Og det er viktig at de tas av/løsnes i pauser, og tas av med en gang man er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært ute på morgentur i skogen, og selvom jeg stramma for harde livet måtte vi stoppe tre ganger for å dra opp sokkene. De vikker seg liksom nedover mens han løper, og når jeg stammer hardere resulterer det bare i at den gnager enda værre når den sklir ned.

Har jo bestillt en str mindre nå, så vi får prøve med de istedet, kanskje det rett og slett er for mye potesokk på poten slik at han tråkker på den i bretter når han løper, slik at han sakte med sikkert drar de nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ikke dra sokken helt inntil klørne på tærne, og så bretter du ned det overflødige over ulvekloa før du strammer til?

Jeg har prøvd den største str til dogbooties, og de var ikke lange nok til å dekke selve poten til Valpis engang. Ikke for det, de passet ikke i bredden heller, men jeg klarte å skvise ene bakpoten inni sokken bare for å ha prøvd de :lol:

En meget lykkelig doberhanne fikk overta de, de sitter som støpt på ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du ikke dra sokken helt inntil klørne på tærne, og så bretter du ned det overflødige over ulvekloa før du strammer til?

Njo, men da får jeg problemer med å feste borrelåsen, for da blir den rulla inne i sokken. Med mindre jeg vrenger de før jeg tar de på da, hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njo, men da får jeg problemer med å feste borrelåsen, for da blir den rulla inne i sokken. Med mindre jeg vrenger de før jeg tar de på da, hmm..

Du kan vrenge, eller brette ned, ikke rulle, og da er det lett å brette borrelåsen tilbake riktig vei, og stramme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...