Gå til innhold
Hundesonen.no

Fiskemiddager


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg skal spise fisk framover. Mye. Jeg er veldig dårlig på å spise fisk ofte nok, og noe av grunnen til det er at jeg ikke kan så mange måter å tilberede fisk på. Det blir liksom stekt laksefilet med noen kokte eller stekte grønnsaker ved siden av og kanskje en dæsj rømme.

Derfor lurer jeg på om noen her kanskje har gode tips til hvordan jeg kan variere fiskemiddagene mine? Både konkrete oppskrifter og mer generelle tips til tilbereding, passende tilbehør og fiskesorter/måter å spise fisk på som man kanskje ikke tenker over. Hva slags krydder egner seg til ulike typer fisk, for eksempel.

Jeg fant en oppskrift i Ingrid Espelid Hovig-boka mi (ikke den rutete, men en basiskokebok) som jeg fikk lyst til å prøve - det eneste er at jeg ikke har food processor, og det kan jo bli litt klønete:

Fiskekaker med ny vri

Tid ca. 40 minutter

4 porsjoner

1 kg renskåret torsk, sei eller hyse i biter

1 rødløk, i små biter

revet skall av 1 sitron

2 ss grovhakket persille eller dill

2 vårløk

2-2,5 dl melk

1 ts salt

1/4 ts pepper

smør eller margarin til steking

Ha fisk, løk, revet sitron, persille/dill, vårløk, melk og krydder i en food processor. Kjør til alt er godt blandet. Form deigen til små fiskekaker, ca. 24 stk. Stekes et par minutter på hver side.

Tips: Ønsker du fiskekaker med mer smak, kan du tilsette 1 ts revet ingefær, 4 finhakkede hvitløkfedd og 1 ss soyasaus. Da får du fiskekaker med asiatisk smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten jeg spiser fisk på (når jeg lager selv) er denne:

Ørretfilet (eller laks) i sølvfolie.

En skive lime oppå

En dæsj smør

Evnt. en dæsj rømme

Salt/pepper

Noe grønt som vokser i jorden som jeg ikke husker hva heter akkurat nå... har stilk... kanskje basilikum? Mamma pleier å ha i det iallefall.

Går og an å putte i litt løk, paprika osv.

Lukker sølvfolien

Setter i ovnen i 15-20 minutter

Spiser

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk i folie er veldig godt. Jeg pleier å gjøre det enkelt og kutter opp de grønnsakene jeg vil ha, krydrer fisken litt og evt andre ting jeg vil ha. Inn i ovnen på ca 200-225 grader og så lar jeg det stå i ca 30 min :) Serverer med f.eks poteter og rømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOK!

Nudler, utvalgte ferske grønnsaker eller en pose med frosne, en god saus (jeg liker ingefær til rød fisk og sitron/karry til hvit), fisk i terninger og voila, nyyydelig sunn og rimelig middag. Basen kan fint fryses, så neste gang woker man fisken halvferdig, tar det ut av panna, varmer opp basen i Woken (fra frossen tilstand) og tilsetter fisken et min el to til slik at den er gjennomstekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronmarinert laksefillet legges på sølvpapir (bedre å pakke inn egentlig, men jeg syns det tar så mye lengre tid da)

Skjære poteter i i skiver eller båter - etter smak og behag og hvor mye tid man gidder å bruke, legg i en ildfast form, ha i gulrøtter og løk, eventuelt andre rotgrønnsaker etter smak. Ha på olje og smør, og krydre godt med santa maria sitt fishfood krydder.

Stek begge deler i stekeovn til det er ferdig. Smaker himmelsk!

Her bruker vi mye lettsaltet torsk eller røkt etellerannet (hvit fisk - kolje? hyse?) med poteter, kokte eller revet gulrøtter og lofoten fiskesaus til. Den sausen setter virkelig prikken over i-en, spesielt på lettsaltet torsk.

Når fiskebilen er her så kjøper vi alltid fiskekarbonader - steinbitkakene er best - men seikakene er ikke så verst de heller. Og nei, fiskekaker fra butikken kan ikke sammenlignes engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hjemmelaget fiskesuppe.

Jeg tar det jeg har av litt forskjellig fisk, alternativt kan man kjøpe en frossen pose med wok-fisk. Jeg liker best når det er litt hvit og litt rød fisk blandet. Trekker dette i vann med litt sitron, pepper og salt. Hiver oppi en goood dæsj hvitvin, vårløk, sukkererter, gulerøtter i skiver, paprika og hva du måtte ha av grønnsaker. Når grønnsakene er møre slenger jeg oppi en dæsj matfløte eller creme fraiche, la det surre litt. Jeg liker å hive oppi litt kokte poteter så det metter litt. Klar til å spises. Kan fint lages i kjempeposjon og fryses ned til mange porsjoner med fiskemiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta sirkus en halv pakke ritzkjeks og mos til smuler, smelt 5 spiseskjeer smør og bland sammen. Ta to torskefileter uten skinn og fjern beina. Legg i en smurt form og ta smulene over og strø over litt salt (om ikke torsken er saltet). Bak i ovnen på 175 grader i cirka 20 minutter. Server med litt sitron og persille over, samt poteter og grønnsaker. Scrumdiddleyumptious :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dæsj smør i bunnen av en høykantet panne, legg på frossen fisk (sei/torskeblokk, laks whatever), ørlite vann i bunnen så det ikke "svir" seg, massevis av grønnsaker rundt, et par omdreininger på fiskekrydderkvernen, litt salt/pepper, smokk opp varmen til vannet i bunnen koker, deretter slå ned slik at det fortsetter bare dampe, legg på lokk og sett deg i soffan og sone en stund til det er ferdig :D

Blir det nok igjen kan man dagen etter tilsette litt matfløte og "røre" sammen = god fiskesuppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakt laks med ingefær og soyasaus

400 g laksefilet

1/2 dl soyasaus

3 ss finhakket frisk ingefær

Forvarm ovnen til 60 grader. Skyll fisken godt i kaldt vann. Tørk den med papirhåndkle.

Kok opp soyasausen i en liten gryte og la koke i 3 minutter, til den begynner å tykne. Ta sausen av varmen,

Legg laksen i en ildfast form og pensle laksen med soyasausen. Strø over halvparten av ingefæren.

Bak fisken i ovnen i om lag 1 time, til kjernetemperaturen er 55 grader. Bruk steketermometer.

Strø over resten av ingefæren og server.

Fisken kan også stekes på 175 grad i 12-15 minutter.

En god hjemmelaget potetstappe er fint tilbehør. Og kanskje dampet brokkoli, gulrøtter, eller det du måtte ha tilgjengelig.

Ellers: BACALAO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell er sundt og godt, og egentlig et mye bedre alternativ enn oppdrettsfisk ;-)

Feks sprøstekt filet med potetsalat.

Pannèr filet med mel, evt dobbelt pannèr. Sprøstek.

Kok poteteter, gjerne amandine. Del evt. Bland med kapers, hakket vårløk, creme fr. evt. rømme. salt/pepper.

Kan serveres med agurksalat. Eller noe annet godt ;-)

Ellers er jeg veldig glad i salma - gjerne rå i skiver. Litt soyasaus, lime, sesamfrø. Pluss litt tilbehør. Men det er jo oppdrettsfisk da...

Rakfisk er heller aldri feil. Enten trad. med potet, lefse, rømme og løk. Eller lefserull med snøfrisk og rødløk. Mmmmmm :)

Og så et billig hverdagstips; Alaska Pollock (eller torsk, eller sei) Lag på lag i ildfast form med skivede poteter, tomatskiver, purre (el.vårløk) og gjerne basillikum. Raskt og rimelig...

Like økonomisk (enda billigere?) er vår tradisjonelle spekesild. Trad. med kokt potet, rømme, løk, rødbeter og godt smør. Riktig godt er det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha fisk en dag og vil ha noe KJEMPEenkelt så kan du lage pestolaks med pasta.

Enkelt og greit, du har så mange laksefileter du vil ha selv og et glass med pesto. Klin på et godt lag med pesto, evt legg litt ved siden av også. Inn i ovnen på 170 grader til de er gjennomstekte. Samtidig koker du pasta. Ta pestoen som er til overs og bland inn i pastaen. Du kan godt salte og pepre litt i pastaen også, nam!

Alternativt wok. Wok de grønnsakene du liker og wok laksen. Så pleier jeg å ta alt i wokpannen til slutt og blande det sammen og helle over en pose med woksaus av et eller annet slag. prøv litt forskjellige, noen er veldig gode, andre not so much. Naam! Grønnsakene vi pleier å ha er brokkoli, blomkål, gulrøtter, bambusskudd, vannkastanjer og løk.

Laks er uansett godt i veldig mange varianter. Putt den i sølvfolie sammen med div grønnsaker. Prøv litt forskjellig som setter smak, som paprika, tomater, o.l. Legg de under/ved/oppå laksen, inn i ovnen til den er ferdig og ha et eller annet godt tilbehør. Poteter og bernaise er knallgodt til. ;)

Ikke alle variantene er like sunne, men du lager de jo sånn som du vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easypeasy ørett eller laks:

Kok ris

Stek fisk i ovnen eller panna (jeg velger ovn fordi syns hele huset lukter fisk om en steker i panna)

Lag saus med å mikse lime, soyasaus, fersk koriander, chilli, hvitløk og ingefær.

Det av grønnsaker en vil ha til.

Fantastisk enkelt og veldig friskt og godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fryktelig godt med laks med blåmuggost. Jeg kjøper Høng Danablu i skiver og legger oppå laksefiletene i en ildfast form og steker det i ovnen på sånn ca. 200 grader i sånn ca. 20 minutter-ish. De skivene i Danablu-pakken passer perfekt til sånne frosne laksefileter.

Ellers er det også godt med torskefilet i form med mozarella, tomat og basilikum (og en god olivenolje) oppå.

Spiser gjerne de to rettene med ris til og noe grønnsaker (brokkoli, asparges eller grønne bønner).

I forigårs prøvde jeg en sånn Maggi juici fish. Det var ganske godt og superenkelt. Puttet laksefileter, purre, gulrot og brokkoli i stekeposen, blandet kryddermiksen med en pakke soyafløte (det sto man skulle bruke matfløte, men jeg er litt laktosesensitiv, og det funka med soya) og lot det stå i ovnen en halvtimes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rema.no/under100/?service=oppskrifter&category=Fisk_skalldyr

Ellers pleier jeg å lage laks sånn her:

en bit tint laks per pers

ruccula salat

"dressing"

slik lager du dressingen:

1ss ingefær

halv chili

saft fra 2 Lime

2 fedd hvitløk

3ss soyasaus

1ts brunt sukker

Fin hakk ingefær, chili og hvitløk. Bland alle ingrediensene og hell over fisken som ligger i en ildfast form. inn i ovnen på 200 grader til fisken er ferdig.

Legg ruccula på en tallerken og legg fisken med og litt dressing over :) server med en liten dæsj rømme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg vet at fisk er lettsalta uer. *sikle* Ellers liker jeg godt Rema sin laks i form som jeg bare setter rett i ovnen. Veldig lett og godt. Jeg kjøper aldri noen annen fisk på matbutikken, kun laks/ørret. Annen fisk må jeg få fersk, enten fiske selv eller kjøpe på fiskebutikken.

Ellers går det mye i fiskekaker, fiskepudding, fiskegrateng, fiskepinner, fiskeboller osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det enkleste av det enkle:

Fiskepinner

Innbakte reker

Potetbåter fra pose

Rå blomkål og rå gulrot

Ha potetbåtene i en ildfastform m litt olje i, strø over pepper og Maldoonsalt, sett i ovnen.

Legg etter en liten stund også fiskepinnene og rekene i ovnen (på bakepapir) sånn at de blir stekt og ferdig omtrent samtidig med potetene. Server med de rå grønnsakene og evt litt remulade til :D.

---------------------------------------

Kveite

Ta et stykke kveite (til en person) og legg i lettsaltet vann med et laurbærblad eller to i. La dette trekke til fisken flyter opp.

Kok et par egg - hardkokte - og hakk dem opp (del i eggdeler på langs og på tvers f eks), bland i smeltet smør og krydre med litt salt og kanskje litt persille.

Server med rå grønnsaker, evt rotemos? Eller potetmos, evt vanlige kokte poteter :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oppskriften på en slags laks og pasta med chili bla. er utrolig god: http://wiki.err.no/oppskrifter/laks_og_pasta.html

Vi er heller ikke flinke til å spise fisk, og ingen av oss er spesielt glad i det... men prøver å variere litt med disse:

Fiskesuppe (med laks, reker eller fiskeboller i)

Fiskekaker av ulike slag, evt. fiskeburger

Fiskeboller i hvit saus med poteter (denne ukens)

Fiskegrateng

Fiskepinner

Kokt, saltet fisk (torsk eller kveite)

Blandaball/fiskeball (kjenner du sikkert fra trøndelagen)

Laks og pasta

Laksewok

Så kan man jo ofte variere en del mellom kokt, stekt, tilbehør osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også favoritten min da:

En hakket løk stekes lett i panna med litt smør (må ikke bli brun), evt også litt hvitløk om man vil.

Ha i hakket spinat (gjerne fersk, men frossen i terninger går også til nød :) - masse :)

Fres litt i panna sammen med løken.

Tøm på en boks fløte

Krydre med litt pepper (salt trengs ikke da fisken setter salt smak på det hele).

La dette koke litt inn, men ikke mye.

Legg i skiver av røkt laks på toppen og la den bli gjennomvarm.

Serveres med pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gryteretten er fantastisk god, billig OG holder seg godt et par dager! Serveres med poteter (synes jeg), men kan sikkert være god med ris også.

En løk kuttes og stekes sammen med sopp. To bokser hakkede tomater kokes litt sammen med gulrøtter, timian, salt og pepper, ( oregano) ingefær ( det siste viktig, jeg delte en liten ingefær i bittesmå biter, kan også raspes).
Fisken (sei eller torsk, gjerne den frosne gourmetvarianten) legges i og trekkes 10 til 20 min avhengig av om den er tint på forhånd.
En boks med rømme, creme fraiche e.l røres fopsiktig sammen med litt dill og sitron-, og purre eller vårløk. Serveres med poteter (helst), evt. ris. NAM!

Et annet nyydelig forslag er den vestlandske varianten av lettsaltet torsk, hvor man lar torsken trekke, koker gulrøtter og poteter, og spiser dette i potetlefse (som en wrap) med grov sennep og smør. Det er såå supergodt, mye bedre enn bare torsk alene (som jeg ikke er fullt så glad i).
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastalaks. Denne er veldig god, og sunn! Pleier selv å bruke pennepasta til.

http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Pastalaks

Så skal vi også teste ut denne her i morgen:

http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Fiskegrateng-med-laks

Ellers er det veldig lettvindt og enkelt å ta fisk i folie (varier gjerne fisketype), i biter, sammen med noe grønt du liker som paprika, rødløk, litt gulrøtter i strimler, inn i ovnen med en skive sitron, en dasj soysaus og litt nykvernet pepper. Server med forskjellig tilbehør som ris, poteter eller en frisk salat, evt. potetbåter for variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...