Gå til innhold
Hundesonen.no

Pensjonist søker ny venn!


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Nei, det er ikke jeg som er pensjonist og ser etter en hund ;).

Dette skriver jeg for å helpe en eldre dame i familien med å velge rett rase. Hun ble enke for omlag et år siden, og siste hunden døde desværre like etter dette. Nå ønsker hun seg en ny hund, men det er viktig å finne en hund som passer. Hun har hatt hund i mange år, og er erfaring. Hun har eid Schæfer, Keeshound, Pekingesere og Bichon Frisèer - site hunden var Bichon. Hun ønsker ikke en ny Bichon hovedsakelig pga pelsstellet. Så alle trimme raser utgår i grunn.

Hunden vil få vanlig med mosjon, men en spesielt aktiv rase er ikke gunstig. Tviler på at den vil bli brukt til noe annet enn selskaps hund, så det blir ikke så voldsomt mye mental stimuli på den anet enn hva som er normalt for en familie hund (tyggeleker osv). Den må ikke være stor, damen er ikke den sprekeste lenger, og det er viktig at hunden ikke blir for sterk, hun må kunne holde den igjen i en hver situsjon.

Kort fortalt

- Liten til middelsstor

- Lite pelsstell

- Ikke veldig aktiv

- Tilpasningsdyktig

- Selvstendig, men lojal

- God helse på rasen, her har valg av oppdretter mye å si.

- Gjerne litt vakt, damen føler det er trygt med en hund som sier i fra om det er noe uvanlig som skjer.

Den må i tillegg være enkel av gemytt, ikke noe sært og vrient monster som tar over hele huset på en uke.

Rasen som jeg har i tankene er egentlig Norsk Lundehund, ganske så liten og lettstelt, har intrykk av at denne er ganske enkel, dog ikke den enkleste å dressere, men damen har da erfaring.

Damen er ensom og trenger en venn. Hun lyser opp som bare det når Jatzy er på besøk, og nå har hun tanker om å anskaffe seg en ny hund.. Så alle raseforslag mottas med stort takk :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med klein eller mittelspitz om hun var fornøyd med Keeshunden, så er det jo mye det samme men i mindre pakke. Lundehund kan jo også gå, men jeg personlig syns det er litt for mye sykdom på rasen til at jeg liker å anbefale den. Det finnes jo mange andre fine spisshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten Mops tispe. :)

Jeg vet ikke helt hva hun tenker om utseendet, men det bør ikke ha noe å si om rasen ellers passer synes jeg. Skal foreslå rasen.

Min grandtante hadde lundehund under de samme "forholdene". Funket strålende det. Ellers tror jeg både tibetansk spaniel, papillon/phalene og japanese chin er raser verdt å se på. Kanskje en chihuahua fra trygge, uredde foreldre. :)

Ja, en annen eldre dame i familien min hadde Lundehund under sånn ca samme ''forhold'', og det gikk helt fint. Chihuahua tror jeg kan bli litt i det minste laget, Japanese Chin blir det samme som mops, usikker på hva hun tenker om fjeset. Papillon/Phalene har jeg fått inntrykk av at krever endel mental stimuli? Tibben kan passe bra :D

Raser som faller meg i hu:

DSG

Dvergpinscher

Whippet

Om hun ikke bryr seg om utstilling kan jo raser som shitzu og havanais klippes ned og funke glimrende.

DSG kan jo funke.. Whippet tror jeg blir for stor. Dvergpinscher kjenner jeg ikke til annet enn at jeg har inntrykk av at de er noen fæle vesen haha... Bichonen hun hadde var alltid nedklippet. Hun synes det ble for mye arbeid for en gammel kropp, og litt for dyrt med hundefrisør. Så klippe/trimme raser utgår.

Hva med klein eller mittelspitz om hun var fornøyd med Keeshunden, så er det jo mye det samme men i mindre pakke. Lundehund kan jo også gå, men jeg personlig syns det er litt for mye sykdom på rasen til at jeg liker å anbefale den. Det finnes jo mange andre fine spisshunder.

De har jeg ikke tenkt på, kanskje det kan være noe ! Hvilke sykdommer er vanlig på lundehund? Trodde de var ganske friske jeg S:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jeg ikke tenkt på, kanskje det kan være noe ! Hvilke sykdommer er vanlig på lundehund? Trodde de var ganske friske jeg S:
De kan få "lundehundsyndromet" : http://lundehund.no/om-norsk-lundehund/helse/126-intestinal-lymfangiektasi-hos-lundehund

Det er ikke så populært blant lundehundfolk å si at det er en rase med mye sykdom, men det ER det. Jeg kjenner mange lundehunder, foreldrene mine har vært aktive med rasen -og jeg tror ikke jeg kjenner noen som har hatt mer enn en lundehund og som ikke har mistet en pga L. Begge de to pappa har hatt har fått sykdommen, den eldste døde av det -den yngste lever enda, men går på kortison og har gjort det lenge, med de bivirkningene det medfører. Det er en grusom sykdom, og for min del så gjør den at jeg ikke klarer å anbefale noen å få seg lundehund, det er mange raser som har mange ulike sykdommer -men jeg ville heller hatt en hund som potensielt sett kan utvikle HD eller en eller annen øyelidelse, enn en somk kan få IL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis DSG funker så funker Papillon/Phalene også :)

Og om selvstendig, men lojal er en issue, så er ikke Tibetansk spaniel lojal. Har eid to og det er vel de minst lojale bikkjene jeg har hatt noen gang :lol: Da syns jeg Lhasa, Mops, shih tzu er mer lojale hunder.

Ellers syns jeg Sheltie kunne være noe å se på. En hund i voksen pels trenger ikke mer enn kanskje en ukjentlig gjennomgang om ikke mindre, og det bør jo de fleste hunder/raser få uansett syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste "bestillingen" tenkte jeg umiddelbart på Tibetansk spaniel, men det er en selvstendig og "katteaktig" rase. Så hva med en Italiensk mynde? En iggy må jo være den ultimate fanghund og ikke krever den stort av verken pelsstell eller aktivisering. :) Phalene/papillon eller pomme/klein kan jo også være gode kandidater. Pelsmessig krever vel både pomme og klein jevnlige gjennombørstinger for å få av pels og for å forhindre floking av underull så det er jo litt pelsstell på akkurat disse to.

Jeg vet ikke om nakenhund kan være aktuelt, men en naken kineser fra et godt oppdrett kan jo også være noe å snuse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De langhåra er overraskende rolig, synes jeg! Vi har to stk i gata og de får ikke mye tur. Selv Labradoren min får nok mindre tur enn de, for tiden, og det går jo og bra :P

Den er like "krevende" i mine øyne som DSG, Papillon og lundehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan få "lundehundsyndromet" : http://lundehund.no/om-norsk-lundehund/helse/126-intestinal-lymfangiektasi-hos-lundehund

Det er ikke så populært blant lundehundfolk å si at det er en rase med mye sykdom, men det ER det. Jeg kjenner mange lundehunder, foreldrene mine har vært aktive med rasen -og jeg tror ikke jeg kjenner noen som har hatt mer enn en lundehund og som ikke har mistet en pga L. Begge de to pappa har hatt har fått sykdommen, den eldste døde av det -den yngste lever enda, men går på kortison og har gjort det lenge, med de bivirkningene det medfører. Det er en grusom sykdom, og for min del så gjør den at jeg ikke klarer å anbefale noen å få seg lundehund, det er mange raser som har mange ulike sykdommer -men jeg ville heller hatt en hund som potensielt sett kan utvikle HD eller en eller annen øyelidelse, enn en somk kan få IL.

Tja nå kjenner jeg mange lundehunder selv og har faktisk en selv å jeg har aldri kjent en lundehund som har det..De kan fint leve med det bare eier vet hva de skal se etter akkurat som hunder kan leve med Hd..Dette blir faktisk også forsket på av NVH som klubben har gitt egne penger til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis DSG funker så funker Papillon/Phalene også :)

Og om selvstendig, men lojal er en issue, så er ikke Tibetansk spaniel lojal. Har eid to og det er vel de minst lojale bikkjene jeg har hatt noen gang :lol: Da syns jeg Lhasa, Mops, shih tzu er mer lojale hunder.

Ellers syns jeg Sheltie kunne være noe å se på. En hund i voksen pels trenger ikke mer enn kanskje en ukjentlig gjennomgang om ikke mindre, og det bør jo de fleste hunder/raser få uansett syns jeg :)

Jeg har passet en tibbe en gang, så jeg skjønner hva du mener hehe.. Hunden kommer ikke til å være løs, og damen har stor inngjerdet hage. Så det at bikkja er såpass selvstendig at den f.eks kan finne på å stikke av er ikke noe problem. Sheltie kan jo være noe :)

Når jeg leste "bestillingen" tenkte jeg umiddelbart på Tibetansk spaniel, men det er en selvstendig og "katteaktig" rase. Så hva med en Italiensk mynde? En iggy må jo være den ultimate fanghund og ikke krever den stort av verken pelsstell eller aktivisering. :) Phalene/papillon eller pomme/klein kan jo også være gode kandidater. Pelsmessig krever vel både pomme og klein jevnlige gjennombørstinger for å få av pels og for å forhindre floking av underull så det er jo litt pelsstell på akkurat disse to.

Jeg vet ikke om nakenhund kan være aktuelt, men en naken kineser fra et godt oppdrett kan jo også være noe å snuse på.

Hun liker ikke mynder, synes de ser anorektiske ut, tviler på at naken hund er noe. Igjen, nakenhund krever veldig mye stell.

Papillon krever egentlig ikke noe mental stimuli, men klart, de trives godt med det. Det er mange som har papillon og kun bruker de som turkompis. Jeg vet selv at min egen papillon hadde elsket å bare være turkompis :)

En Cavalier?

Ok, nei jeg kjenner jo ingen papillons, men har fått intrykk av at de fleste brukes til agility osv. Cavalier kunne vært noe, men her virker det som at det er enormt mye sjukdom og elendighet på rasen.

Dachs! :D

Dachser er jo i grunn ganske aktive?

De langhåra er overraskende rolig, synes jeg! Vi har to stk i gata og de får ikke mye tur. Selv Labradoren min får nok mindre tur enn de, for tiden, og det går jo og bra :P

Den er like "krevende" i mine øyne som DSG, Papillon og lundehund.

Dachs er ikke aktuelt. Jeg kjenner endel dachser, og dette er ikke rolige hunder. Snuste på rasen selv, og synes ikke den hadde passet meg engang, og jeg har aussie (som liksom er monsterhund hahaha)

Tja nå kjenner jeg mange lundehunder selv og har faktisk en selv å jeg har aldri kjent en lundehund som har det..De kan fint leve med det bare eier vet hva de skal se etter akkurat som hunder kan leve med Hd..Dette blir faktisk også forsket på av NVH som klubben har gitt egne penger til..
Ja lundehundsyndromet har jeg hørt om. Men virker ikke som at det er så voldsomt utbredt?

Raser som vi snuser på nå er vel Mops, tibbe og shiba.

Shibaen har jeg fått med meg at det er delte meninger om. Noen mener den er en brukshund, andre mener den er en familie hund. Kjenner et par shibaer der begge er vanlige familie hunder som får normalt med tur og oppmerksomhet. Noen som kan fortelle litt om shibaen? Må jo ikke glemme at denne damen har hatt hund i mange år, så hun har greie på hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med MegaMarie. Min papillon hadde også elsket å være turhund, noe hun forøvrig er i stor grad også. De kan gneldre en del, men det må trenes på. Jeg nekter å tro at papillon er en krevende rase mentalt sett, i såfall er min svært lite rasetypisk. Hun krever stort sett ingen ting hun, så lenge hun får være med på det som skjer og ligge på fanget og kose. Er hun oppstilt leker hun fint og uanstendig på egenhånd. Enkleste hunden jeg har hatt i hus noen gang i alle fall :) Blir i stor grad det man vil den skal bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva slags dachser du har truffet på (eller kanskje det er de jeg har truffet på :P )... De jeg har truffet har vært utroooolig rolige, det er de små langhårede røde eller b/t dachsene. Vet at det er forskjell på de forskjellige dachstypene da, men klarer liksom ikke helt ser for meg at de skal være så aktive at de overgår en aussie f.eks. hehe..

Tenker at det kanskje er greit med en hund som er glad og vennlig, og tar i mot gjester med "åpne armer"? Tenker at mops passer supert i alle fall, det er jo vennlige, greie og enkle hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Om trimmeraser utgår så bør sheltien følge i samme gate - himmel og hav de MÅ jo børstes og når de røyter må de børstes MYE. De er dessuten sinnsykt løsmunna så det er ikke en rase jeg ville foreslått i alle fall.

Welsh Corgi

Lundehund

Tibetansk spaniel

Papillon (skjønner ikke hvorfor den rasen blir puttet i kategorien for krevende - den er perfekt til noen som kjeder seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om trimmeraser utgår så bør sheltien følge i samme gate - himmel og hav de MÅ jo børstes og når de røyter må de børstes MYE. De er dessuten sinnsykt løsmunna så det er ikke en rase jeg ville foreslått i alle fall.

Welsh Corgi

Lundehund

Tibetansk spaniel

Papillon (skjønner ikke hvorfor den rasen blir puttet i kategorien for krevende - den er perfekt til noen som kjeder seg)

Jeg tror det er litt forskjellig igrunn :) Mange sheltier jeg har møtt som har mye enklere og mindre pels enn min papillon, som igjen er en pelsbombe med tjukk pels til bakken (hvis hun ikke blir klipt) og har pels som tover seg på null komma niks..

Men jeg tror en papillon kunne passet henne fint :) Litt pelsstell må man jo alltids regne med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...