Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn til en liten jeger


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skal vi se. Noen forslag med forklaring i parantes: - Vena (venator=jeger på latin. Forkortet versjon. Uttales med trykk på første e-en) - Avis (uttales på engelsk. Jobber ikke du i den bransjen og?

Det var kult, slenges på lista med en gang. Passer jo godt til Chico det, på en tispe altså

Jeg likte SandyEyeCandy sitt forslag om Mädchen. Evt. andre tyske alternativ kan jo være "Liebling" eller kanskje "Liebchen".

Rypa vel? ;)

Red: Mose er Moos på tysk- og det er det eneste friluftsrelaterte/jaktrelaterte jeg finner som ikke er tungt, stygt og maskulint å høre på ;)

Red2: Jaktmerker ja. Norrøna da? Supert som stamtavlenavn om ikke annet.

Rypa var jo egentlig veldig enkelt men skikkelig tøft. Har jo dobbeltbetydning også, for meg ihvertfall.

Moos er også kult, kan også minne om Moose på engelsk, altså elg og munstern er kjent for å være en skikkelig allrounder.

Ellers så fant jeg vitenskapelig navn for black grouse (passer også siden jeg liker whiskey) og det er lyrurus tetrix. Lyrurus er jo kult og kan forkortes til Lyrus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god KV det :)

Og en vakker og flink ES :)

Nå har jeg egentlig falt for:

Alternativ 1: Phasianus Colchicus som er det vitenskapelige navnet til fasan, og jeg syntes chicus minner litt om Chico.

Til daglig "Fazan" uttalt som Ben Redic Fy Fazan

Alternativ 2: Lyrurus Tetrix som er det vitenskapelige navnet til black grouse, med andre ord orrfugl. Passer fint fordi de brukes mye på skogsfugl og Black Grouse er et whiskey merke.

Til daglig "Lyrus" som jeg syntes er veldig fint som hundenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte Lyrus :)

Nå får noen bare rope ut om de kjenner hunder som heter det :P Men jeg tviler på at det er mange!

Det falt faktisk veldig i smak, også hos mor, venter svar fra pappa som ønsker å være deleier. Og så liker jeg at stamtavlenavnet er vanskelig å si, syntes det er litt gøy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagopus (pus til vanlig :P ) (Lagopus muta = fjellrype, Lagopus lagopus = Lirype. Lagopus betyr vel noe som harefot)

Lyrurus tetrix (Lyrus) - Orrfugl

Kula

Saga (er vel et ammunisjonsmerke?!)

Benelli (haglemerke)

Artemis (jaktgudinne)

Diana (Jaktgudinne)

Caza (jakt/vilt? spansk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagopus (pus til vanlig :P ) (Lagopus muta = fjellrype, Lagopus lagopus = Lirype. Lagopus betyr vel noe som harefot)

Lyrurus tetrix (Lyrus) - Orrfugl

Kula

Saga (er vel et ammunisjonsmerke?!)

Benelli (haglemerke)

Artemis (jaktgudinne)

Diana (Jaktgudinne)

Caza (jakt/vilt? spansk)

Kula er jo det Tinka ble kalt, og det er faktisk et navn jeg liker godt. Det tror jeg må tilbake på listen, det falt av når jeg skulle ha hannhund sist.

Caza er også fint, og betyr noe ala jakt/vilt, men Casa betyr hus.. kanskje litt vel likt siden det uttales på omtrent samme måte.

Detter tilbake på Lyrus jeg, og lurer bare på om du så at jeg foreslo det, eller omd et allerede var en tanke du hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kula er jo det Tinka ble kalt, og det er faktisk et navn jeg liker godt. Det tror jeg må tilbake på listen, det falt av når jeg skulle ha hannhund sist.

Caza er også fint, og betyr noe ala jakt/vilt, men Casa betyr hus.. kanskje litt vel likt siden det uttales på omtrent samme måte.

Detter tilbake på Lyrus jeg, og lurer bare på om du så at jeg foreslo det, eller omd et allerede var en tanke du hadde?

Jo, så det var foreslått, men det stod også på lista mi som jeg har skrivd her :P Søkte på litt fuglearter og da fant jeg betyrningen til Lirype/fjellrype og Orrfugl som jeg likte på latin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, så det var foreslått, men det stod også på lista mi som jeg har skrivd her :P Søkte på litt fuglearter og da fant jeg betyrningen til Lirype/fjellrype og Orrfugl som jeg likte på latin :)

Aha!

Må smake litt på Lyrus tror jeg, teste å rope det litt. For det har liksom mye betydninger for meg, og passer godt til jakthund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1: Phasianus Colchicus som er det vitenskapelige navnet til fasan, og jeg syntes chicus minner litt om Chico.

Til daglig "Fazan" uttalt som Ben Redic Fy Fazan

Alternativ 2: Lyrurus Tetrix som er det vitenskapelige navnet til black grouse, med andre ord orrfugl. Passer fint fordi de brukes mye på skogsfugl og Black Grouse er et whiskey merke.

Til daglig "Lyrus" som jeg syntes er veldig fint som hundenavn.

Skulle jeg kalt opp en tispe etter en pip (og det må jo være en skogsfugl siden det er en munsterlender) måtte det være Bonasia, etter Bonasa bonasia, eller jerpe.

Ellers står det stor respekt av å stå i døra og rope inn Ben Redic Fy Fazan!

Skal det være et oppdretternavn til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kalt opp en tispe etter en pip (og det må jo være en skogsfugl siden det er en munsterlender) måtte det være Bonasia, etter Bonasa bonasia, eller jerpe.

Ellers står det stor respekt av å stå i døra og rope inn Ben Redic Fy Fazan!

Skal det være et oppdretternavn til dette?

Ikke noe oppdretternavn til nei. Men jeg vil ha et litt ordentlig navn på stamtavle for det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, Førkja og Glufsa betyr ikke det samme akkurat. :lol:

Kommer kanskje litt an på hvor man er fra, men der familien min er fra kan det tidvis bety det samme.

Men har jeg forstått det rett så er hovedbetydning jente?

:blink:

Om jeg skulle springe rundt og spørre folk om de har sett Glufsa mi- så hadde jeg vel blitt drevet fra bygda :D Så nå ble jeg veldig nysgjerrig på den nøyaktige betydningen der dere kommer fra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Om jeg skulle springe rundt og spørre folk om de har sett Glufsa mi- så hadde jeg vel blitt drevet fra bygda :D Så nå ble jeg veldig nysgjerrig på den nøyaktige betydningen der dere kommer fra :ahappy:

Tja familien er fra en øy oppi Nordland, og tror det er den betydningen du tenker på ja. Hadde ikke blitt særlig populær om jeg ropte på Førkje.

Men nå har mamma kommet med sine mening om at Lyrus er et hannhundnavn, selv syntes det det er ganske nøytralt men mer feminint enn maskulint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...