Gå til innhold
Hundesonen.no

Kald bil


bikkjene
 Share

Recommended Posts

det blir rå luft. Jeg sjekker hva hunden liker av kaldt og varmt, har hunden for eks drevet på aktivt er den våt sanne ting er viktige å ta med i forhold til når man må pakke inn hunden når den venter i blen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også an på hva slags bil man snakker om.. En stasjonsvogn med "innetemperatur" kontra en vare/kassebil. Bak i Hiacen min blir det aldri varmt på vinteren (pga hel vegg), så når det er skikkelig kaldt ute sørger jeg for varme og gode tepper beardisene kan ligge på - også får boston'en reise i flykasse foran hos meg. Det tar ganske lang tid før det er skikkelig kaldt der foran, liksom..

Da kan vi reise noen timer ("dyd av nødvendighet"), men lar de ikke ligge i bilen lengre tid når det er særlig under 0. Hvis jeg "må" forlate dem så får den eldste på varmedekken - de andre har full pels, så jeg satser på at det er greit...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger et ullteppe over burene, da holder den varmen hundene selv produserer en stund. Vanskelig å angi noen temperatur, jeg tror det viktigste er å sjekke ofte hvordan hundene har det. Når jeg har hundene i bilen mens jeg er på jobb så kjører jeg en tur i lunsjpausen for å varme opp bilen. Pass på at underlaget er tørt og rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo mye om hva som er komfortabelt for hundene også. Om man har hunder som trives i kulde eller ikke. Jeg er rask med å sette dekken på hundene i bilen. Særlig siden jeg hadde hel vegg så jeg ikke fikk så mye varme bak til de. Og det var kaldt hele tiden. Likevel så er ikke mine ekstremt kuldegrader, så jeg lar de ikke ligge timesvis når det er over minus 10 grader. Men så kjenner jeg på de om de er varme under jakkene sine også, evt setter på doble dekken om behovet er der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at hunden er tørr når den legges i bilen, samt at underlaget er isolerende og tørt, synes jeg. Dersom det er 5 minus eller mer, får hunden på seg dekken dersom den må ligge lenge i bilen. Ellers har jeg funnet ut at det er fantastisk å legge slike varmepads under teppet i buret - slike som man får kjøpt på Clas Ohlson f eks til å ha i sko eller votter på vinteren. De varmer i mange timer og ser ut til å holde hunden varm lenge :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve er en skikkelig frossenpinne så han er aldri lenge alene i bilen når det er kaldt. Max 30 min mens jeg er å handler liksom og da i en oppvarmet bil siden buret står i baksete. Han har både dekken/ullgenser på og ligger på ullfilt og kan likevel fryse, så nå har jeg funnet fram Back on track minifilten. Den reflekterer kroppsvarmen og er veldig varm å ligge på. Sølve elsker BOT filten sin og den er genial å ha i bilburet synes jeg - bare et tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok mest an på hunden. Varga kan måtte finne seg i og ligge i bilen i en del timer på treningsdager evt om jeg skal noe som hun ikke kan være med på, Hun har ikke mye pels, men klarer seg alikevell fint. Det har væll vært i nerheten av -10 her oppe i vinter, men jeg har ikke tatt i bruk dekken enda. Men, det er viktig at de har isolerende og varmt underlag og gjerne fleece eller ull nermerst kroppen i tilfelle de er våte eller drar med seg snø inn i bilen som smelter. Jeg har også et fleeceteppe over buret og blir det -10 eller kaldere så kommer det på et dekken. Se an hunden, det finnes hunder med mye pels som fryser lett og hunder med lite pels som tåler mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ofte blir kaldere i en bil enn ute.

Kva byggjer du dette på? Det vil tvertom vere varmare inni ein bil enn ute, jo kaldare det er ute, jo større vil forskjellen bli. Det er fordi hunden sjølv avgir varme, som skallet på bilen vil halde på. Jo tettare bilen er, jo mindre vil varmen forsvinne ut (sjølvsagt). Dermed vil ofte ein vanleg personbil med plast og foring halde betre på varmen enn ein enkel kassebil av typen Berlingo eller Caddy, utan noko innerforing innanfor metallkarosseriet. Men det vil likevel aldri bli kaldare inni ein bil med eit levande (varmblods) vesen i, enn utanfor.

Eg veit ikkje kor stor ein Scharpendoes er, men jo større hunden er, jo mindre kaldt vil det bli i bilen, fordi ein stor hund har større kroppsmasse å avgi varme frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ennå usikker på om jeg skal la hunden vente i bilen i helga mens vi er på Dogs4All eller bare bli værende hjemme. Pga. reisevei kan vi sikkert bli kanskje åtte-ni-(ti) timer borte fra hunden om den blir værende hjemme. Hvis vi lar hunden vente i bilen mens vi er på hundemessa så kan vi gå småturer og tisseturer oftere. Vet ikke hva som er best. Bikkja er vant med å være hjemme ca. fem-seks timer men ikke så lenge som åtte-ni timer. Redd hun må skikkelig på do mens vi er borte og sånn. Hvis hun er i bilen så har vi en stasjonsvogn og bikkja blir da liggende på setet bak i bilen i en egen hundesele der. Schaperdoez har en "pelskåpe" så hun har mye pels og hun er mellomstor med 15-16 kilo :D Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i alle fall IKKE gått ifra den i bilen hvis den er fastspent med bilsele - det kan fort bli veldig skummelt.

Men i bilen løs i baksetet eller i bur? Neppe noe problem for noen timer.

Hvorfor ikke ta med et bur og ta med hunden inn på utstillingen?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke spesielt kaldt nå om dagen?

Jeg tenker aldri noe særlig over det, og mine får ligge noen timer i bil om de må det om vinteren. Vi har som regel alltid to i hvert bur, burene står på isopor, de har lammeskinn og babydyne inni burene og hverandre ikke minst. Itillegg har de godt med pels, og jeg har aldri merket noe til det. Med korthåren passer jeg bare på at hun har på seg ullgenseren og får ligge med de mest pelsa langhårene, de har aldri klaget ihvertfall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså - mine hunder, eller rettere sagt - frem til i våres så var mine hunder med på jobb i bilen hver dag. Eldstemann har vært det siden han var valp. Helt ned til -10 grader. Til å begynne med i kassebil som var j.... kald, senere i en mindre Berlingo multispace som er som en personbil.

Den ene av mine hunder har ikke pels i det hele tatt, så ved minusgrader fikk hun på seg dekken - men ned mot null hadde hun ikke noe ekstra på. Tørre tepper i buret og saueskinn hos den uten pels funker fint. Hundene var varme og gode når jeg sjekket de.

I kassebilen la jeg ett godt lag med aviser i bunnen av burene og tepper oppå - de var aldri kalde når jeg sjekket de.

At det skal være noe problem å la hunden ligge i bilen til helgen kan jeg ikke forestille meg - det er meldt plussgrader.

Mine skal være med, og den korthåra skal stilles så hun får være med inn - han andre får ligge i bilen og jeg er ikke det minste bekymret for at han skal bli kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund ligger i bil i bur på vinteren under trening o.l. Han har ullpels fra Ikea over madrassen sin (5cm tykk) Så har han dyne som han kryper under. I tillegg legger jeg dyne over buret. Han er alltid god og varm. Hadde han ikke krøpet under dyna med hele seg hadde jeg nok hatt litt mer dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke hunden er veldig frossen av seg, så kan jeg ikke se at det er noe problem å gå fra hunden om man skal på jobb, shoppe eller hva som helst. Vi har en frossen hund, men likevel foretrekker hun å sitte i buret i bilen fremfor å være med inn på kontoret på jobb.

Det jeg synes er mer viktig, er at man må tenke på at muskelene blir kalde, slik at man ikke tar ut hunden av bilen og forventer at den skal rett ut på hard trening etter å ha sittet stille i en kald bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med hunden. Et bur med et skikkelig godt underlag av fleece/ull hadde vært og foretrekke for min del, har du en litt god og myk pute av noe slag unnerst med fleece/ull oppå er det fint for hunden og synke nedi midten der, da får den litt varme opp på sidene også, viss ikke så ville jeg tatt med en god seng/pute, lagt et pledd oppi og lagt det bak i bilen og oppbevart hunden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har korthårshund og har wetbed i bunnen av buret og samtidig fleecedress på dyret :-) om man samtidig legger ullpledd eller fleeceteppe over buret så isolerer det godt. når jeg har sjekka min hund så har han vært varm til tross for minusgrader ute :-)

Jeg har tøybur i bilen og det isolerer bedre. (hakke egen bil enda, så tøybur i bil jeg låner :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...