Gå til innhold
Hundesonen.no

Er øreteiping/utstilling juks?


Ane
 Share

Recommended Posts

Men det er jo lett å finne ut om feks ståører har vært teipet, og jeg må nå si at jeg lett ser om en Sheltie har svakeører eller ikke.

Og man som oppdretter lærer å se slike ting.

En AK eller Schäferhund som har annlegg for stå ører, men trenger litt hjelp: vil man se det når de er i bevegelse. Ørene er "svake" og vipper litt både hit og dit. (en hund som ikke ha annlegg for stå ører, vil aldri få det)

En Sheltie trenger man bare se på akkurat i det den reagerer litt negativt på noe, da kommer den ørestillingen den har mest annlegg for når den titter fram igjen og strammer ordentlig. Eller man kjenner/ser litt inni flippen så vil man fort finne ut hvem som har hatt lodd/tyggis i ørene de siste dagene.

Jeg er en av de som stiller hundene mine og ønsker presentere hundene så godt som mulig, men jeg har aldri klart å skjule svakhetene så godt at de ikke ser de. Dommerene er ikke dum heller, men det ER helhelten dommeren ser etter. Og jeg har enda ikke stilt for en dommer som ikke har påpekt feil i en eller anne grad.

Grove feil vil du aldri helt klare å lure en hel dommerstand med, kanskje en og annen som er virkelig usikker som dommer. Men du vil se om en hund gjør det bra på utstilling eller om den hadde flaksen med seg 1 av 10 ganger. Det helhetlige resultatet sier iallefall ganske mye for meg som oppdretter og bruker

Nei, om det er slik at dommeren alltid gjennomskuer alt man forsøker å skjule eller har fikset opp i, så er det selvsagt ikke juks å dysse ned svakhetene. Men da må jeg innrømme at jeg iallfall ikke ser poenget med å gjøre det i det hele tatt.

Er det ikke større verdi i å få hunden bedømt med sine svakheter like synlige som sine styrker?

Men det har jo ingen verdi når vi bare jukser vettu. Dommerne er jo blinde eller dømmer den som holder i snora :aww:

Er sarkasmen egentlig nødvendig?

For meg hadde det ikke hatt noen verdi å tape ører og å skjule feil om jeg skulle hatt hunden min på utstilling, da hadde jeg ikke fått det jeg var ute etter. Er det da så utrolig frekt å ønske bedre innsikt i hvordan andre tenker, spesielt de som drar på utstilling ofte? Noen leser åpenbart mye arroganse og angrep i mine innlegg, det er kjipt om jeg framstår slik, for jeg er faktisk oppriktig interessert. Jeg ser ikke ned på de som driver med utstilling på noen slags måte.

Slik micromanaging av hundens utseende ser ganske rart og ekstremt ut utenfra, og det er utenfra jeg står. Igjen, dette kommer fra noen som selv har tapet ører. Jeg er da like skyldig som den som taper ører med ringen for formål.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva er poenget med å fake og skjule ting på hunden på utstilling? Hvis jeg drar på utstilling er det fordi jeg ønsker en eksperts evaluering av hunden min målt opp mot rasestadard, og da er det helt u

For det der er ikke bittelitt snevert liksom :rolleyes2: For Smula, Willy, Blaze og alle de andre som vinner litt gjør det bare fordi vi er så flinke til å skjule feilene deres, og har ingenting med

Jeg trur årsaken til at "øreteiperne" reagerte med full ild her nå, er måten du spør på. Du spør ikke hvorfor ører teipes, du spør hvorfor det er greit, og legger dermed premisset om at det ikke er gr

Nei, om det er slik at dommeren alltid gjennomskuer alt man forsøker å skjule eller har fikset opp i, så er det selvsagt ikke juks å dysse ned svakhetene. Men da må jeg innrømme at jeg iallfall ikke ser poenget med å gjøre det i det hele tatt.

Er det ikke større verdi i å få hunden bedømt med sine svakheter like synlige som sine styrker?

For etter å ha fått en kvalitetssetting så begynner konkurransen, og om du har to hunder du syns er jevn gode så velger du gjerne den som står og viser seg best? Iallefall finner jeg det logisk.

Forøvrig om man kjenner rasestandaren så er svaktheten til Talli t.o.m tydelig på bildet. Men det fins faktisk ingen hund uten en svakhet så vidt meg bekjent.

(forøvrig så ble den andre hunden vist av "ett kjent tryne" den vant ikke for det om. Og jeg hadde med begge hundene selv så det er ikke å "henge ut" ;) )

251997_10150739395300072_6200091_n.jpg

Edit:

Hvis man kaller det å "framheve hundens posetive/bra sider". Finner man det like ille?

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren og, visste at vi gjorde noe feil :lol: Burde jo ha utsatt bryllupet når det ikke ble valper her, ikke rart hundeholdet vårt ikke går i pluss :D

Amatør! :fish::teehe: Men faktisk er det de som beregner hvor mye man kan tjene på å ha kull, for så å planlegge utgifter ut fra det (og hvordan de klarer å gå i pluss skjønner jeg ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike uttaleser finner jeg utrolig provoserende, for det betyr egentlig at alle de gode resultatene jeg har oppnåd med hundene mine er kun for at man er kjent i miljøet? Ikke pga hunden min faktisk er godt eksteriør?

Tror du folk går rundt og kjenner alle de 10000 x ? dommerene som fins der ute? I alle land i hele verden?

I og med at jeg kjenner de fleste bruksdommerene på østlandet, gjelder det samme der da?

Gode resutlater = betalt/lagt med dommern? Sånn for så sette det på spissen.

Derav noen raser! Når folk melder seg ut av NKK og ut av raseklubber fordi de syntes miljøet i rasen har gått over styr, da er det noe galt! Når lik hund får bunnkarakter ene dagen og toppkarakter neste kun ved bytte av handler, da er det noe galt mener jeg!

Og når man i ringen rakker ned på alle bikkjer bortsett fra sine egne, ja, da syntes jeg det har gått over styr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det vil si mye hvordan genotypen til hundene er og ikke bare fenotypen..

Sent from my GT-I9100

Oh, jeg er glad jeg har en venn som heter Google.

Og når man i ringen rakker ned på alle bikkjer bortsett fra sine egne, ja, da syntes jeg det har gått over styr!

Men hva har det med utstilling å gjøre? Jeg er sikker på at det finnes idioter blant frimerkesamlere og fuglekikkere også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derav noen raser! Når folk melder seg ut av NKK og ut av raseklubber fordi de syntes miljøet i rasen har gått over styr, da er det noe galt! Når lik hund får bunnkarakter ene dagen og toppkarakter neste kun ved bytte av handler, da er det noe galt mener jeg!

Og når man i ringen rakker ned på alle bikkjer bortsett fra sine egne, ja, da syntes jeg det har gått over styr!

Hva mener du med "bunnkarakter" og "toppkarakter"? At en hund får VG en dag og CK neste dag?

I reglene er det faktisk en liten margin forsjell på de resutlatene der.

Forøvrig har jeg hørt det samme om meg selv siden 2008 som det du beskriver over. En av beskyldningene var pga jeg sto å pratet med en person som skulle inn i en annen ring. Dommerene i min ring stoppet opp og pratet med denne personen imens jeg sto der. Dette ble observert (og jeg vekslet ikke ett ord med dommeren en gang.) Du kan jo tenke deg hva konklusjonen ble når jeg vant?

Og jeg finner det enda mer intressant når man faktisk melder seg ut av raseklubber istedet for å kjempe for det man tror på om man virkelig er engasjert i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg er glad jeg har en venn som heter Google.

Men hva har det med utstilling å gjøre? Jeg er sikker på at det finnes idioter blant frimerkesamlere og fuglekikkere også.

Jeg kan gi en bedre forklaring hvis du ønsker? Jeg glemmer innimellom at jeg har nerdetendenser som dukker opp en gang i blant :unsure:

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi en bedre forklaring hvis du ønsker? Jeg glemmer innimellom at jeg har nerdetendenser som dukker opp en gang i blant :unsure:

Sent from my GT-I9100

Neida, det går bra. Og nerdetendenser er ofte positivt det. Kunnskaper kan man vel aldri få nok av? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det går bra. Og nerdetendenser er ofte positivt det. Kunnskaper kan man vel aldri få nok av? :)

Hehe jeg trives som nerd.. Men som regel er det bare jeg som ikke får meg nerdetendensen :lol: jeg er bare vanlig hundeinteressert, trodde jeg.. Helt til nå i det siste :P gubben er imponert at jeg har endelig fått det me meg også :lol:

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at jeg er en ihuga uttsillings reiser da, med både Nordisk og Int Ch :D Mer enn det de fleste har her inne, så jo, jeg har gjort litt annet enn bare stått ringsides ;) Fortsatt er jeg imot juksing. Oppdrett prøver jeg å drive med og, også har jeg hele 2 stk at 3 som ikke duger boendes hjemme :) Nei, for meg er hundene verdt litt mer enn noen skarve tittler. Men det hadde kanskje vært anderledes hvis jeg hadde drevet med noe bruks, det tar liksom litt mer tid enn noen skarve utsttillinger...

Og det skal du få ditt velfortjente klapp på hodet for, siden du er så flink! :D

Nei, det har jeg ikke. Du forstår vel at kan kritisere enkelte deler av konseptet uten at man generaliserer det til hele aktiviteten og dens innhold.

Men de enkelte delene av konseptet, som f.eks å fremstille sin hund på best mulig måte de tre minuttene man har foran dommeren, har blitt kalt å jukse, Mari.

Da får du gå og plukke på de som mener og uttrykker dette da, 2ne, i stedet for å kalle meg overfladisk og dum. Jeg har ikke sagt en dritt om hvor glad eller ikke glad utstillingsfolket er i hundene sine, for SELVSAGT er de like glad i hundene sine som alle andre er.

Jeg har stilt hund, jeg har jobbet som skriver på flere utstillinger og jeg har vært med å arrangere utstillinger. Når kvalifiserer man seg til å få lov til å ha en mening?

Du er ikke den eneste som har svart i denne diskusjonen, og du var heller ikke den eneste jeg siterte. Enkelte av dine meningsfeller har knapt vært på en utstilling, de har kanskje stilt ut egen hund en gang (og skal jeg tippe, så gikk det ikke så veldig bra), og allikevel så mener de en hel masse bullshit om utstilling, hvordan det brukes, og hvordan miljøet er. Da er det alt fra trynefaktor, som JeanetteH var inne på, til at hver enkelt utstiller jukser. Er det virkelig vanskelig å forstå at det reageres på det?

Så, er øreteiping bare fordi eierne ikke vil vise at de har hunder med feil? Det har liksom ikke noe å si for eventuell avl, kun for eiers håp om å vinne en sløyfe? Synes fokuset blir helt feil jeg. Det er liksom rasene utstillingen er ment for, men det handler bare (satt på spissen, jeg vet mange faktisk er ærlige og bruker hunder som faktisk ER brukandes, og som burde brukes i avl) om å kunne skryte av at man har vubnnet ditten og datten, uavhengig om hunden faktisk er brukandes i avl.

Gidder du eller? Hva veit du om f.eks mitt fokus? Bare fordi at jeg stiller bikkja mi og gleder meg over at hun gjør det bra så betyr ikke det at jeg ikke har fokus på svakhetene hennes, enten det er eksteriørt eller mentalt - og jeg tror jeg veit ganske mye mer om min hunds mentale svakheter enn du gjør om din, fordi jeg har fokus på den delen OGSÅ. Har du mentaltestet din hund? Har du prøvd å konkurrere med henne?

Derav noen raser! Når folk melder seg ut av NKK og ut av raseklubber fordi de syntes miljøet i rasen har gått over styr, da er det noe galt! Når lik hund får bunnkarakter ene dagen og toppkarakter neste kun ved bytte av handler, da er det noe galt mener jeg!

Og når man i ringen rakker ned på alle bikkjer bortsett fra sine egne, ja, da syntes jeg det har gått over styr!

At miljøet i rasen går over styr, har neppe noe med hva de konkurrerer i, men hvordan mennesker det er i miljøet. At en hund får "bunnkarakter" den ene dagen og "toppkarakterer" den neste bare ved bytte av handler, trenger ikke å bety så mye mer enn at den handleren som får "toppkarakterer" er en bedre handler enn den som fikk "bunnkarakterer". Belgerpia f.eks, er mye flinkere til å handle hund enn hva jeg er, det ville vært rart om det ikke gjorde en forskjell på en og samme hund. Det er synlig at jeg ikke syns det er så stas å stille hund, liksom. Bikkja merker det, dommeren merker det. Det trenger ikke ligge noe mer bak enn akkurat det.

At folk rakker ned på andres hunder har ikke noe med utstilling å gjøre, det har noe med dårlig oppdragelse å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sarkasmen egentlig nødvendig?

For meg hadde det ikke hatt noen verdi å tape ører og å skjule feil om jeg skulle hatt hunden min på utstilling, da hadde jeg ikke fått det jeg var ute etter. Er det da så utrolig frekt å ønske bedre innsikt i hvordan andre tenker, spesielt de som drar på utstilling ofte? Noen leser åpenbart mye arroganse og angrep i mine innlegg, det er kjipt om jeg framstår slik, for jeg er faktisk oppriktig interessert. Jeg ser ikke ned på de som driver med utstilling på noen slags måte.

Slik micromanaging av hundens utseende ser ganske rart og ekstremt ut utenfra, og det er utenfra jeg står. Igjen, dette kommer fra noen som selv har tapet ører. Jeg er da like skyldig som den som taper ører med ringen for formål.

Oisann! Jeg har ikke sagt noe om dine innlegg, så ikke få såre tær. Det er derimot andre som hevder at utstilling kun handler om å skjule feil, at de som vinner kjenner dommeren osv, og da blir man oppgitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis øretaping ikke er juks, hvorfor er det å farge /kritte/sverte pels/øyerander det?

Hvorfor er det juks å operere øyelokk feks, iom at hunden faktisk kan få et bedre liv med opererte øyne?

Hvor går grensen på å vise fram hunden sin best mulig uten å skjule den genetiske arven?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, hunden er søt, men det er ikke pga ørene.

Skjønte ikke helt den her jeg? Selvfølgelig er det ikke ørene hans som gjør han søt, men for andre så hadde han vært omplassert for lengst pga ørene. For meg så er han søt samme søren hvordan ører han har :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis øretaping ikke er juks, hvorfor er det å farge /kritte/sverte pels/øyerander det?

Hvorfor er det juks å operere øyelokk feks, iom at hunden faktisk kan få et bedre liv med opererte øyne?

Hvor går grensen på å vise fram hunden sin best mulig uten å skjule den genetiske arven?

Problemet kommer jo når disse hundene settes i avl.

Jeg er "overfladisk" og hadde lett teipet ører om det hadde vært nødvendig. Jeg hadde selvsakt opperert om det hadde gjort livet bedre, men da hadde det ikke blitt skjult i en avlssammenheng. Om ører ikke er arvelig, hvorfor er da amerikanske grande ører ofte feil og rare (ofte). Der har jo rasen vært kuppert lenge. Jeg vet ikke, har bare hørt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du eller? Hva veit du om f.eks mitt fokus? Bare fordi at jeg stiller bikkja mi og gleder meg over at hun gjør det bra så betyr ikke det at jeg ikke har fokus på svakhetene hennes, enten det er eksteriørt eller mentalt - og jeg tror jeg veit ganske mye mer om min hunds mentale svakheter enn du gjør om din, fordi jeg har fokus på den delen OGSÅ. Har du mentaltestet din hund? Har du prøvd å konkurrere med henne?

Og hvor snakker jeg om DEG og DIN hund? Jeg gir da blanke i hva du gjør med din hund, jeg snakker på generelt grunnlag. Ikke ta alt så personlig da? Jises..

Jeg SKREV at jeg vet det er folk som bruker hunden OG stiller den ut. Jeg vet det er folk som også har fokus på feil, slik du har, men nå er ikke du lik alle andre, eller alle andre lik deg. Folk er forskjellige og folk SKJULER feil. De finnes. Eller tror du ikke de gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen jeg:

Hvis man kaller det å "framheve hundens posetive/bra sider". Finner man det like ille?

Jeg tenker, same shit but different wrapping. Hvis man fortsatt gjør det samme så er det jo ikke noen forskjell. Hvis fokuset bare ligger på å få hunden til å se best mulig ut, og at man da skjuler, kamuflerer eller manipulerer hundens utseende, så blir det for meg feil. Min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kaller det å "framheve hundens posetive/bra sider". Finner man det like ille?

Jeg ser på dette som to forskjellige ting. Når jeg stiller vorstehhundene, så vil jeg at de skal se bra ut, men jeg driver med den grunn ikke å skjuler feilene dems(med vilje hvert fall). Jeg løper for eksempel slik at hun ene får vist de flotte bevegelsene sine. Jeg synes ikke det er noe negativt å fremheve det som er bra, så lenge man lar det "mindre" bra være der, og ikke prøver å skjule det.

Jeg vet at to av våre bærer halen for høyt, pga. noe høyt halefeste. Jeg vet også at en del "korrigerer" dette ved å slå hundene på halen når de hever den, og hundene etterhvert lar halen ligge for å unngå dette ubehaget. Vi har blitt tipset om å trene slik av en oppdretter av rasen vår, og jeg synes det er helt feil!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at to av våre bærer halen for høyt, pga. noe høyt halefeste. Jeg vet også at en del "korrigerer" dette ved å slå hundene på halen når de hever den, og hundene etterhvert lar halen ligge for å unngå dette ubehaget. Vi har blitt tipset om å trene slik av en oppdretter av rasen vår, og jeg synes det er helt feil!

Men det er jo noe som påfører hunden smerte - taping av ører skal ikke medføre ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo noe som påfører hunden smerte - taping av ører skal ikke medføre ubehag.

Som jeg spurte tidligere i tråden, er det noen "rettningslinjer" på hvordan man teiper? Jeg ser jo for meg(har aldri møtt en hund med teip) at man kan teipe for stramt osv. Og det kan jo ikke være noe behagelig? Eller om teipen gnager? :)

Må si at det er typisk at de som snakker høyest om hvor ille utstilling er, er de som ikke stiller ut hunden sin..

Samme som at de som er mest kritisk til avlshunder der eier er åpen om "feil", er de som ikke kan nok om oppdrett selv..

Sikter du til meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg spurte tidligere i tråden, er det noen "rettningslinjer" på hvordan man teiper? Jeg ser jo for meg(har aldri møtt en hund med teip) at man kan teipe for stramt osv. Og det kan jo ikke være noe behagelig? Eller om teipen gnager? :)

Sikter du til meg? :P

Det er ikke bare å slenge på en teip nei.. Men helt smertefritt og null ubehag for hunden..

Og jeg snakket generelt.. Men vil du ta det til deg, så får det være opp til deg ;)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å slenge på en teip nei.. Men helt smertefritt og null ubehag for hunden..

Og jeg snakket generelt.. Men vil du ta det til deg, så får det være opp til deg ;)

Så fortell hvordan det gjøres da? Og hvordan vet du at det ikke er litt ekkelt å ha ørene teipa i noen uker? :P Jeg sier ikke at det er vondt, men det er vel mer behagelig å ikke ha de teipa, enn å ha de teipa, tenker jeg :)

Det virka nesten som om det var til meg, men jeg stiller så da var det vel ikke til meg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor snakker jeg om DEG og DIN hund? Jeg gir da blanke i hva du gjør med din hund, jeg snakker på generelt grunnlag. Ikke ta alt så personlig da? Jises..

Jeg SKREV at jeg vet det er folk som bruker hunden OG stiller den ut. Jeg vet det er folk som også har fokus på feil, slik du har, men nå er ikke du lik alle andre, eller alle andre lik deg. Folk er forskjellige og folk SKJULER feil. De finnes. Eller tror du ikke de gjør det?

Jeg skreiv "f.eks meg", eller? Du veit ikke hvordan fokus alle andre på en utstilling har heller?

Jeg kjenner forøvrig mange som er lik meg, jeg. Så å si alle jeg omgås med, faktisk. Men hey - miljøet jeg vanker i, er helt sikkert unikt.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...