Gå til innhold
Hundesonen.no

Er øreteiping/utstilling juks?


Ane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva er poenget med å fake og skjule ting på hunden på utstilling? Hvis jeg drar på utstilling er det fordi jeg ønsker en eksperts evaluering av hunden min målt opp mot rasestadard, og da er det helt u

For det der er ikke bittelitt snevert liksom :rolleyes2: For Smula, Willy, Blaze og alle de andre som vinner litt gjør det bare fordi vi er så flinke til å skjule feilene deres, og har ingenting med

Jeg trur årsaken til at "øreteiperne" reagerte med full ild her nå, er måten du spør på. Du spør ikke hvorfor ører teipes, du spør hvorfor det er greit, og legger dermed premisset om at det ikke er gr

Nettopp fordi i utstillingsringen vil korrekte ører være et konkurransefortrinn - og fordi man ikke ser hensikten med å OGSÅ ta hensyn til ørene i avlen når det er så mye annet å ta hensyn til, så taper man ørene for at iallefall de skal se nogen lunde riktige ut. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få til å forklare det noe bedre, egentlig... :)

Skjønner hva du mener :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg henger et cert i bruks så uendelig mye høyere enn alskens titler i utstilling.

Det gjør det ikke for meg :aww: Det er tross alt mye vanskeligere å bli utstillingschampion enn å bli brukschampion!

Ja, det er det vel. Jeg er ikke noe super utstiller, så jeg har ikke satt meg inn i hva man kan skjule og ikke, så jeg vet ikke helt.

Men jeg vil gjerne presisere at jeg har stilt en del selv, vorstehhundene, og har veldig lyst på en "stillerase"(i tillegg til lp) neste gang. Så jeg er absolutt ikke imot utstilling. Bare når det blir for ekstremt, og premiene til hunden betyr mer for en enn selve hunden.

Jeg tror ikke det er noen her på sonen som syns at premiene til hunden betyr mer enn selve hunden. Det er akkurat sånt som det her som irriterer meg i disse diskusjonene. Jeg kjøpte Nora for å ha en hund å konkurrere med i LP og bruks jeg, og pga den crappy mentaliteten hennes så er akkurat det litt vanskelig, men det er ingen av dere som tror at jeg ikke er glad i henne av den grunn, er det vel? Men så fort man sier at man syns at en rasehund skal se ut som den rasen den er, og at man syns det er morsomt å stille den ut, så er man ikke glad i hunden sin om den ikke vinner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor?

HVorfor bryr du deg om hva jeg liker å diskutere eller ikke om du alikevel mener at det jeg har å si er forutinntatt og uinteressant?

Hvis du allikevel mener at det bare er juks og fanteri, og dommere ikke kan se gjennom jukset og oppdrettere er så kørka at de ikke skjønner det at en hund med feilstilte ører avler feilstilte ører, så er det strengt tatt ingenting å diskutere?

Jeg mener ikke det bare er juks og fanteri. Jeg ser at utstilling har styrker og verdier, og jeg ser at det er svakheter og negative konsekvenser. Hadde jeg aldri diskutert utstilling så hadde jeg heller aldri skjønt hva som er poenget med det i det hele tatt, men det har jeg altså lært, og jeg ser logikken i det. Øretaping synes jeg er stappteit, på tross av at jeg har gjort det selv.

Hun har da sagt både A og B og når jeg fant det, finner dere det også :D

Ooh, meg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlevde turen sørover! Litt etter Løten poppa plutselig "fyll på olje omg omg!!"-varsellampa, så måtte stoppe på Espa og gjøre det - og jeg klarte det sjæl :D Handywomanpoeng! Aldri gjort det før jeg, har bare hatt bil i litt over et år :P

Ang ører, min ble teipa litt som liten, ørene hadde nok kommi opp okkesom, men han mistrivdes skikkelig med hengeører, gikk og klødde seg konstant og rista på hodet (ja, vi sjekka at han ikke var syk), og orket ikke se ham sånn. Han klødde seg mindre med teip på faktisk, så den teipinga har jeg null dårlig samvittighet for, snarere tvert imot :) Selv om det hevder jeg går på utstilling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det jo dette med at utseende er en sånn overfladisk ting, mens arbeidstitler sier noe helt annet. Man kan jo stille seg selv spørsmålet: hvis ungen din er dritgod i sjakk og vinner masse titler, mens nabokjerringa sin unge deltar i little miss universe (eller hva f de heter disse "beauty pageants"-greiene). Hvilken av de to grupperingene er mest sunn? Hvilken av disse to grupperingene har minst bitching, minst baksnakking, minst ubehageligheter, mobbing, odds for at foreldre stresser barna mer enn de trenger.... etcetc.

Og i overførsel er jo dette gjerne nøyaktig hvordan det er med hunder og, ikke for det - det er sikkert masse misunnelse ute og går i bruks og lydighetsmiljøer. Kanskje ikke så mye i jaktmiljøer?

Ellers er jeg gullende enig med Mari som sier det jeg ikke får sagt, siden alle bare ser personen meg foran ordene jeg skriver; utstilling har blitt en konkurranse om å skjule feil i stedet for å ha en hund som er hva den er.

Elsker bikkja mi for hennes skavanker, kunne ikke falt meg inn å si jeg ikke hadde klart å bo i samme hus som henne fordi hun bærer halen feil.

Og ja, the pirate bay er nede - for alle sammen. Lame, fordi jeg tenkte å laste ned Ted og se i kveld. Jaja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo ikke at man skal akseptere det. Det er bare sunt å utfordre grensene og diskutere hvilken type juks man godtar og hvor man setter grensen.

Nei, selvfølgelig ikke :) . Jeg syns juks er latterlig uansett sport og har aldri sett poenget med det, at man kan glede seg over en "seier" man jukset seg til :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVorfor bryr du deg om hva jeg liker å diskutere eller ikke om du alikevel mener at det jeg har å si er forutinntatt og uinteressant?

Jeg mener ikke det bare er juks og fanteri. Jeg ser at utstilling har styrker og verdier, og jeg ser at det er svakheter og negative konsekvenser. Hadde jeg aldri diskutert utstilling så hadde jeg heller aldri skjønt hva som er poenget med det i det hele tatt, men det har jeg altså lært, og jeg ser logikken i det. Øretaping synes jeg er stappteit, på tross av at jeg har gjort det selv.

Ooh, meg? :D

Jeg syns kanskje muligens at hunder er veldig pene med de ørene de skal ha og så lenge det ikke gjør vondt, ville jeg nok kanskje teipet opp hengeører som skal stå, hvis det hjelper, da. Bare fordi jeg er jålete.

Oui :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig er det svært få forunt å greie å karre til seg et cert i bruks - hvor mange ulike hunder får tildelt et brukscert i løpet av et år liksom? Hvilke raser er det som figurerer i toppen? For alle andre raser som kanskje ikke får eiere som orker å trene så mye som det kreves for å oppnå slike meritter, så kan det være en ok gulrot å oppnå titler, heder og ære på annet vis (og der kommer man inn på dette med å kanskje kunne tildele titler også i lavere klasser innen bruks/lp - som viser at hundene faktisk har greid å oppnå visse resultater selv om de ikke ligger på nivå med et brukscert :)).

Det er det. Men man skal ha mål og ambisjoner etter egen ferdighet og hundens kvaliteter. For noen er et opprykk til B en kjempeprestasjon, for andre en selvfølge.

Men det handler om interesser også. For noen vil nok cert på utstilling henge høyere enn hva man oppnår i bruks, fordi de har andre interesser. Og da har man jo igjen rasevalg, linjevalg etc. Jeg har ikke sånn kjempemot utstilling egentlig. Men jeg ser det på som konkurranse, og ikke avlsverktøy. På "mine raser" klarer jeg å bedømme selv hva jeg mener er et ønskelig eksteriør etter mine øyne. Men så går det så sykt mye på bevegelser for min del. Hadde jeg skulle lånt en hannhund til avl, så hadde vedkommende eier måtte finne seg i å løpe mye for meg først. :lol:

Og jeg er enig i titler i lavere klasser. I utstilling har man jo titler for "alt" snart... Og jeg trur mange hadde blitt motivert å trene for å få noe å sette foran navnet på hunden.

Lurer forøvrig hvorfor alle de beste damen er opptatt, eller om det er utilgjengeligheten som gjør at de er bedre enn andre. :lol:

Edit: Takk Bananen. :D Den skal jeg prøve ut!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVorfor bryr du deg om hva jeg liker å diskutere eller ikke om du alikevel mener at det jeg har å si er forutinntatt og uinteressant?

Fordi jeg tar det som en personlig fornærmelse når folk mener jeg er overfladisk og ikke er glad i bikkja mi så sant hun ikke vinner på utstilling, bare fordi at jeg syns det har en misjon, og foretrekker at rasehunder ser ut som de rasehundene de er.

Åh nei, det er sikkert alle de andre utstillerene det, ja..

Jeg mener ikke det bare er juks og fanteri. Jeg ser at utstilling har styrker og verdier, og jeg ser at det er svakheter og negative konsekvenser. Hadde jeg aldri diskutert utstilling så hadde jeg heller aldri skjønt hva som er poenget med det i det hele tatt, men det har jeg altså lært, og jeg ser logikken i det. Øretaping synes jeg er stappteit, på tross av at jeg har gjort det selv.

Alt har styrker og verdier, svakheter og negative konsekvenser, men det er bare utstilling som konkurranseform som gjør deg overfladisk, blind og dum.

Jeg syns øretaping er stappteit jeg og, men samtidig så syns jeg at ståørene til belgeren ER belgeren. Belgere med hengeører ser ut som bastarder. Vil jeg ha en bastard, så kjøper jeg bastard. Heldigvis for meg så hadde Nora ståører da jeg henta henne, så jeg slutta aldri å være glad i henne.

Og ja, avreagering er for bikkjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er litt skremmende (ja jeg synes faktisk det) at noen ikke klarer å bo med hunder som har feil ører. WTF liksom? Er man ikke glad i dyret for den dem er, eller pga utseende? Hvis jeg skulle ha tenkt sånn så måtte jeg ha kasta ut både Trym og Bodil, Trym har jo "stygge" (jeg synes de er sjarmerende) ører, og Bodil ser jo unektelig litt rar ut med underbittet sitt (synes det kler hu jeg, det gir hu et veldig arrogant utseende :lol: ) Nei, vet du hva, kjøper jeg en hund og den får feil så går det i shitt happends boksen min.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen her på sonen som syns at premiene til hunden betyr mer enn selve hunden. Det er akkurat sånt som det her som irriterer meg i disse diskusjonene. Jeg kjøpte Nora for å ha en hund å konkurrere med i LP og bruks jeg, og pga den crappy mentaliteten hennes så er akkurat det litt vanskelig, men det er ingen av dere som tror at jeg ikke er glad i henne av den grunn, er det vel? Men så fort man sier at man syns at en rasehund skal se ut som den rasen den er, og at man syns det er morsomt å stille den ut, så er man ikke glad i hunden sin om den ikke vinner..

Jeg tenker på de som sier de vil omplassere hunden om den ikke duger i ringen, eller slike ting. Da er jo utstillingen viktigere enn hunden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlevde turen sørover! Litt etter Løten poppa plutselig "fyll på olje omg omg!"-varsellampa, så måtte stoppe på Espa og gjøre det - og jeg klarte det sjæl :D Handywomanpoeng! Aldri gjort det før jeg, har bare hatt bil i litt over et år :P

Kjøpte du boller???? DET er det store spørsmålet når man har stoppet på Espa :D.

Men så var det jo dette med at utseende er en sånn overfladisk ting, mens arbeidstitler sier noe helt annet. Man kan jo stille seg selv spørsmålet: hvis ungen din er dritgod i sjakk og vinner masse titler, mens nabokjerringa sin unge deltar i little miss universe (eller hva f de heter disse "beauty pageants"-greiene). Hvilken av de to grupperingene er mest sunn? Hvilken av disse to grupperingene har minst bitching, minst baksnakking, minst ubehageligheter, mobbing, odds for at foreldre stresser barna mer enn de trenger.... etcetc.

Tja, når man har vanket i idrettsmiljøet litt, så ser man jo at det er ikke bare de overfladiske skjønnhetsidealforeldrene som pusher og driver sine barn mer enn godt er. Det er mange foreldre som er så ambisiøse på sine barns vegne at de pusher på i treningen.

Og i overførsel er jo dette gjerne nøyaktig hvordan det er med hunder og, ikke for det - det er sikkert masse misunnelse ute og går i bruks og lydighetsmiljøer.

Misunnelse og ufred har du i alle miljøer der konkurranseaspektet er inne i bildet. Folks konkurranseinstinkt - uansett hvor det brukes - har en tendens til å få fram det verste i enkelte (se bare på dopere hva de er villige til å gjøre for å vinne?).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det ikke for meg :aww: Det er tross alt mye vanskeligere å bli utstillingschampion enn å bli brukschampion!

He he. Men altså. Jeg har ikke noe i mot at andre har andre mål og interesser enn meg. Bare så det er poengtert. For meg er bruks viktigst, for andre utstilling.

Eneste jeg ikke tar seriøst, er rally lydighet. :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg tar det som en personlig fornærmelse når folk mener jeg er overfladisk og ikke er glad i bikkja mi så sant hun ikke vinner på utstilling, bare fordi at jeg syns det har en misjon, og foretrekker at rasehunder ser ut som de rasehundene de er.

Vel, det har jeg aldri ment, 2ne. Det kan jeg jammen ikke huske jeg har gitt uttrykk for heller.

Jeg har mye respekt for mange mennesker som driver med utstilling, mange av dere er her inne på sonen også, så at jeg synes noen sider av utstilling er kritikkverdig trenger du absolutt ikke ta personlig.

Åh nei, det er sikkert alle de andre utstillerene det, ja..

Nei, det tror jeg jammen er unntakene.

Alt har styrker og verdier, svakheter og negative konsekvenser, men det er bare utstilling som konkurranseform som gjør deg overfladisk, blind og dum.

Wow. Vel, dette nivået er det vanskelig å diskutere på gitt, så det er jammen bra du ikke ville delta.

Og ja, avreagering er for bikkjer..

You keep saying that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utstilling har blitt en konkurranse om å skjule feil i stedet for å ha en hund som er hva den er.

For det der er ikke bittelitt snevert liksom :rolleyes2:

For Smula, Willy, Blaze og alle de andre som vinner litt gjør det bare fordi vi er så flinke til å skjule feilene deres, og har ingenting med at de faktisk er pene og rasetypiske og at vi klarer å vise frem akkurat det..

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte fordi da viste jeg at jeg fikk svar av en som hadde gjort det selv. Men så tenkte jeg heller spørre her. Du må slutte å være så såra pga. jeg ikke syntes det er greit å skjule feil på hunder.

Bare så det er sagt så er jeg ikke såra over at du synes det ikke er greit å skjule feil på hunder, jeg ler faktisk litt over det hele fordi:

Men for å vise her da, Doffen sine ører henger som regel slik:

197051_10152238557550072_2120064387_n.jpg

Men siden det ene er litt lett så vrenger det seg ofte og vifter over til rosenøre. Dag 1 på utstilling var øret hans pent og korrekt, men neste dag hang det litt løst og eneste vi kunne gjøre var å massere det for å prøve å få det til å henge pent.

Jeg synes nemlig det er ikke noe pent når det henger slik:

230073_10152233110285464_1820930797_n.jpg

Jeg er for all del like jævlig glad i hunden min, men jeg synes ikke det er pent, og om han hadde vært teipet en liten periode som mye yngre ville f.ex det ikke vippet så mye opp og ned hele tiden og stadig byttet mellom hvordan det henger. Jeg liker symetri og jeg liker å ha to like. Jeg synes ikke ett av hvert er noe pent.

Her igjen ser du et av hvert:

305615_10152213771690464_189937309_n.jpg

Synes det da er så fantastisk at du mener jeg blir så hårsår over din mening om å skjule feil når jeg faktisk IKKE GJØR DET.

Her igjen ser du et øre som irriterer meg :aww:

579036_10152153648645464_1458855666_n.jpg

Amiga måtte jeg aldri røre øra på. Men jeg ser stadig flere som må teipe sine corgi ører (og jeg ser at det er enkelte linjer som skiller seg mer ut). Der er det faktisk en såpass stor feil å komme med ører som henger ned at det er ikke vits å dukke opp i det hele tatt, så jeg forstår jo at folk teiper de for å få de stive. Øre ansatsen og hvor de henger på hodet er fortsatt evnt feil, men ørene står iallefall opp og de ser ut som rasen de er:

85839d107e6c26c4c382081e2c5c0c0f.jpg

c41157d604bcfec16ecfccb7a30fea60.jpg

De skal nemlig være big bold and out there

303837_10150816669565464_804145463_20370510_113163431_n-600x422.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du boller???? DET er det store spørsmålet når man har stoppet på Espa :D.

Nei, gidder ikke å handle boller hver gang. Kjører nemlig relativt ofte forbi, dvs hver gang jeg sørover (mamma og pappa bor i Nes i Akershus) :P Espaboller :heart: Mannen i kassa ble sikkert fornøyd med å kunne bistå med noe annet enn boller for en gangs skyld :P Måtte ha hjelp til å finne riktig olje, men klarte å peile og fylle på helt selv :D Jeg har nemlig varsellampeangst, og hadde mest lyst til å bråstoppe når lampa begynte å lyse og ringe pappa :P Men har lært at ved gule lamper kan man kjøre videre en stund, så da turte jeg det, hehe.

Tja, når man har vanket i idrettsmiljøet litt, så ser man jo at det er ikke bare de overfladiske skjønnhetsidealforeldrene som pusher og driver sine barn mer enn godt er. Det er mange foreldre som er så ambisiøse på sine barns vegne at de pusher på i treningen.

Misunnelse og ufred har du i alle miljøer der konkurranseaspektet er inne i bildet. Folks konkurranseinstinkt - uansett hvor det brukes - har en tendens til å få fram det verste i enkelte (se bare på dopere hva de er villige til å gjøre for å vinne?).

ENIG! Er nok minst like mange ulykkelige og pushede barn innen idrettsmiljøene som ellers. Hvor mange skihoppere, dansere og turnere er det som ikke har havna på spiseforsryrrelseskjøret, liksom. Men idrett er jo så sunt, så det er sikkert ikke farlig det. Bare de ikke begynner å spille dataspill går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ok. Men jeg lurer på hva som er kvalitetssikringen rundt at dommere plukker ut hunder som det jukses/fakes/skjules med. Det var der jeg tolket Pippin&Symra, men det kan hende jeg tolket henne feil.

Det finnes vel ingen kvalitetssikring, og av og til skjer rare ting i ringen. Men jeg synes helt klart at det er en hovedtendens at de beste hundene vinner. Vi får ta denne diskusjonen videre en annen gang, trøtt jeg.

Og siden det kommer en snekkermann i morgen klokka åtte så er det vel bare å hute seg i seng. Begynner å glede meg litt til de er ferdige ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det der er ikke bittelitt snevert liksom :rolleyes2:

For Smula, Willy, Blaze og alle de andre som vinner litt gjør det bare fordi vi er så flinke til å skjule feilene deres, og har ingenting med at de faktisk er pene og rasetypiske og at vi klarer å vise frem akkurat det..

Jamen selvsagt - jeg er en jævel på å skjule alle feil... Eller var det kanskje sånn at jeg faktisk trener hunden godt fysisk, i tillegg til at jeg børster og steller pelsen sånn at den framstår bedre enn mange av de andre hundene i ringen sin pels? OG at jeg kanskje vet hvordan jeg skal handle en hund i ringen? Muligens legger jeg mer arbeid i å få hunden min til å framstå som den vakre hunden han er enn det mange andre gidder å gjøre med sine hunder? Nei.... det er nok ikke det, selvsagt - jeg bare jukser, jeg :D.

Nei, gidder ikke å handle boller hver gang. Kjører nemlig relativt ofte forbi, dvs hver gang jeg sørover (mamma og pappa bor i Nes i Akershus) :P Espaboller :heart: Mannen i kassa ble sikkert fornøyd med å kunne bistå med noe annet enn boller for en gangs skyld :P Måtte ha hjelp til å finne riktig olje, men klarte å peile og fylle på helt selv :D Jeg har nemlig varsellampeangst, og hadde mest lyst til å bråstoppe når lampa begynte å lyse og ringe pappa :P Men har lært at ved gule lamper kan man kjøre videre en stund, så da turte jeg det, hehe.

Gule lamper er heldigvis ingen krise - røde lamper skal man høre på :lol:.

ENIG! Er nok minst like mange ulykkelige og pushede barn innen idrettsmiljøene som ellers. Hvor mange skihoppere, dansere og turnere er det som ikke har havna på spiseforsryrrelseskjøret, liksom. Men idrett er jo så sunt, så det er sikkert ikke farlig det. Bare de ikke begynner å spille dataspill går det bra.

:lol:

Men man får alikevel sånn ekkel bensinstasjonbolleklump i magen etter å ha spist dem...

Du vantro :shocked:

Espaboller er noe helt eget, det, for tenk... Det er bare der jeg spiser boller - jeg er egntlig ikke så glad i boller, jeg, men Espabollene går den uten problemer altså :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er litt skremmende (ja jeg synes faktisk det) at noen ikke klarer å bo med hunder som har feil ører. WTF liksom? Er man ikke glad i dyret for den dem er, eller pga utseende? Hvis jeg skulle ha tenkt sånn så måtte jeg ha kasta ut både Trym og Bodil, Trym har jo "stygge" (jeg synes de er sjarmerende) ører, og Bodil ser jo unektelig litt rar ut med underbittet sitt (synes det kler hu jeg, det gir hu et veldig arrogant utseende :lol: ) Nei, vet du hva, kjøper jeg en hund og den får feil så går det i shitt happends boksen min.

Jeg syns ikke at belgeren er belger om den har hengeører. Den skal heller ikke ha digre kålbladstore ører som står ut på sidene, det skal være fine, rette ører på toppen av hodet. Det gjør faktisk ganske mye av uttrykket til belgeren. Hvorvidt jeg hadde "klart" å leve med en belger med hengeører eller ikke, veit jeg ikke, men pen hadde jeg ikke syns den var.

Jeg tenker på de som sier de vil omplassere hunden om den ikke duger i ringen, eller slike ting. Da er jo utstillingen viktigere enn hunden? :)

Jeg har solgt hund som ikke dugde til det den var ment til, jeg syns til en viss grad at det man har lyst til å gjøre med hunden, er en del av hundeholdet. Såpass overfladisk er jeg, tydeligvis.

He he. Men altså. Jeg har ikke noe i mot at andre har andre mål og interesser enn meg. Bare så det er poengtert. For meg er bruks viktigst, for andre utstilling.

Og noen av oss er grådige og vil ha begge deler :)

Vel, det har jeg aldri ment, 2ne. Det kan jeg jammen ikke huske jeg har gitt uttrykk for heller.

Jeg har mye respekt for mange mennesker som driver med utstilling, mange av dere er her inne på sonen også, så at jeg synes noen sider av utstilling er kritikkverdig trenger du absolutt ikke ta personlig.

Siden jeg er dronninga av quoting, here goes:

Jeg synes utstilling bare er juks uansett jeg, så :whistle:

Var ikke det jeg mente, men AnetteH skreiv om ikke det var OK å snu på en pote når det finnes "utallige andre måter å fikse hunden på". Ergo er det ikke rart man synes utstilling ikke akkurat er for å vise en hunds styrke, men heller skjule dens svakheter. Way to go avlsmål! :thumbs:

Hva er poenget med å fake og skjule ting på hunden på utstilling? Hvis jeg drar på utstilling er det fordi jeg ønsker en eksperts evaluering av hunden min målt opp mot rasestadard, og da er det helt uten verdi for meg å vise en hund hvor feilene er mest mulig skjult. Jeg vil jo vise fram HELE hunden med plusser og minuser, ikke en fake versjon. Da har ikke lenger den evalueringen så mye verdi for meg, og for våre helt ærlig så kan det føre til at utstillingsmeritter mister sin verdi også.

Men, så skal det også sies at jeg ikke helt forstår utstillingsbasillen, jeg er en outsider og meningene mine speiles vel I det.

Helt enig i at ingen hunder er perfekte, men hvor er avlsverdien i en bedømming om hunden ikke måles som helhet, med hud og hår? Jeg synes dens imperfeksjoner også skal bli bedømt, ellers er det ikke lenger en bedømming i mine øyne, men en konkurranse i hvem som er flinkest til å skjule feil. Dette er vanskelig for meg å forstå.

Joda, det er ok. Men jeg lurer på hva som er kvalitetssikringen rundt at dommere plukker ut hunder som det jukses/fakes/skjules med. Det var der jeg tolket Pippin&Symra, men det kan hende jeg tolket henne feil.

Ja, da var det jo som jeg tenkte. Og da skjønner jeg ikke helt greia tror jeg :) Da må det jo være bedre å avle på "riktige" ører, enn ører som er teipa "riktig"? *Gruble*

Det betyr jo ikke at man skal akseptere det. Det er bare sunt å utfordre grensene og diskutere hvilken type juks man godtar og hvor man setter grensen.

Eller dra på utstilling uten et mål om å skjule feilene på bikkja og faktisk få den bedømt etter hvordan den ser ut?

Bare en liten tanke jeg har er at man er så inni hampen fastsatt på denne standarden.. HUnder er dyr, dyr utvikler seg. De forandrer pels, de forandrer farge og fysikk. Hvorfor kan vi ikke bare la de forandre seg uten å måtte tviholde på denne standarden? Joda jeg forstår det egentlig, men det irriterer meg :P

Nå har jo jeg brukshunder, så jeg er ikke så nøye med ører og slikt. Så lenge de klarer å karre til seg en "Good" er jeg evig fornøyd. For meg henger et cert i bruks så uendelig mye høyere enn alskens titler i utstilling. Men. Dersom jeg eksempel kjøper meg mudi igjen, eller en annen utstillingshund, så hadde jeg sikkert brydd meg litt mer om utseende.

Men som Siri sier, utstilling er konkurranse nå. Avlsmessig så trur jeg mange oppdrettere er vel så gode til å bedømme eksteriøret til en hund, som en del av dommerne (så sant de ikke rammes av kennelblindhet....). I tillegg til at subjektive meninger kommer inn. Noen vil ha hunder opp mot max størrelsen, noen vil ha de mindre etc etc.

Så jeg er absolutt ikke imot utstilling. Bare når det blir for ekstremt, og premiene til hunden betyr mer for en enn selve hunden.

Men så var det jo dette med at utseende er en sånn overfladisk ting, mens arbeidstitler sier noe helt annet. Man kan jo stille seg selv spørsmålet: hvis ungen din er dritgod i sjakk og vinner masse titler, mens nabokjerringa sin unge deltar i little miss universe (eller hva f de heter disse "beauty pageants"-greiene). Hvilken av de to grupperingene er mest sunn? Hvilken av disse to grupperingene har minst bitching, minst baksnakking, minst ubehageligheter, mobbing, odds for at foreldre stresser barna mer enn de trenger.... etcetc.

Og i overførsel er jo dette gjerne nøyaktig hvordan det er med hunder og, ikke for det - det er sikkert masse misunnelse ute og går i bruks og lydighetsmiljøer. Kanskje ikke så mye i jaktmiljøer?

Ellers er jeg gullende enig med Mari som sier det jeg ikke får sagt, siden alle bare ser personen meg foran ordene jeg skriver; utstilling har blitt en konkurranse om å skjule feil i stedet for å ha en hund som er hva den er.

Elsker bikkja mi for hennes skavanker, kunne ikke falt meg inn å si jeg ikke hadde klart å bo i samme hus som henne fordi hun bærer halen feil.

Nei, selvfølgelig ikke :) . Jeg syns juks er latterlig uansett sport og har aldri sett poenget med det, at man kan glede seg over en "seier" man jukset seg til :lol: .

Du ser hva jeg mener? Det gjentas om igjen og om igjen og om igjen at det er juks og fanteri og overfladisk, dette med utstilling, sant?

Når jeg går lydighetskonkurranse med min crappy hund, så er det ingen som peser meg på at jeg går på rolige stevner sånn at lydberørtheten hennes ikke ødelegger for oss, for alle er enige i at man skal gi hunden de beste forutsetningene for å lykkes. Alle skjønner nødvendigheten ved å trene på helomvending etter helomvending i fvf, fordi det ser penere ut når hun gjør det sammen med meg, fremfor å beine foran meg så fort hun bare kan. Når jeg solgte en av mine tidligere hunder fordi hun ikke eide skyggen av arbeidsegenskaper, så var det svært få som åpent syns jeg var overfladisk som ikke klarte å være glad i henne "bare" av den grunn - de aller fleste skjønte faktisk at jeg kunne være glad i henne til tross for at jeg valgte å selge henne, men at den tiltenkte bruken faktisk var litt av poenget med å ha hund. Men prøv å si at du stiller opp bikkja di så godt du kan for å skjule at hun har overdrevent med vinkler bak og for lite vinker foran, så er du brått overfladisk og jukser, og hele poenget med utstilling er jo borte. Da handler det brått ikke om å gi hunden de beste forutsetningene for å lykkes, da driver man med triks og lureri.

Alle som har prøvd å konkurrere med hunden i noe, er skjønt enige om at det å få et brukscert eller et LP-cert henger høyere enn et utstillingscert, men det er bare når du syns det er gøy å få utstillingscert du plutselig ikke er glad i hunden din om den aldri vinner et. Det ville ikke falt folk inn engang å lure på om jeg var glad i Nora allikevel, selv om hun aldri ever noen sinne kommer til å ta et brukscert, til tross for at hun faktisk ble kjøpt for å være brukshund, ikke utstillingshund.

Det er lov å ha flere tanker i hodet samtidig. At jeg stiller opp Nora sånn at hun ikke står understilt, betyr ikke at jeg ikke veit at hun er steil i fronten og overvinkla bak. Det betyr heller ikke at det ikke har vært en av (en trilliard) ting som har vært vurdert og tatt hensyn til i de 3-4 årene jeg har leita etter hannhund til henne. Det går an å ønske seg et korrekt eksteriør OG bra mentalitet samtidig - og heldigvis for meg, så har Nora ganske pene ører, men av ALT som skal tas hensyn til når man velger avlsdyr, så er ører også ganske langt nede på lista mi, altså. Det til tross for at jeg syns at belgere med hengeører ser ut som blandingshunder.

Og nå prata jeg meg helt bort. Poenget er at jo.. Det er politisk korrekt å mene at utstilling er roten til alt ondt her i hundeverden, og at man er en overfladisk juksemaker om man driver med sånt tull. Det er jo ikke sånn at det kan være en av flere aktiviteter man driver med, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser hva jeg mener? Det gjentas om igjen og om igjen og om igjen at det er juks og fanteri og overfladisk, dette med utstilling, sant?

Herregud, nei. Jeg har aldri ment at alt med utstilling er juks, fanteri og overfladisk. Jeg mener at om man fikser opp i feil og mangler, så kan man argumentere for at det er juks, jeg synes at det er en diskusjon verdt å ta, og det i verste fall kan ta vekk fra verdien som utstilling tross alt har, evt skal ha. Det siste er det tydeligvis uenighet om også innad i utstillingsverden.

Deler av utstilling er kritikkverdig og de delene må jeg da få lov til å diskutere. Du trenger ikke ta det så innmari personlig, 2ne.

Hva skjer om man plutselig ikke kan være kritisk eller diskutere da? Er det dit man vil?

Resten fikk jeg ikke lest, det er bare å beklage, for nå må jeg legge meg. Full dag i morgen og sent ute allerede.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK 2ne :D Applaus! Omplasserer man en trekkhund fordi den ikke vil trekke er man bare grei som tenker på bikkjas beste, men gjør man det samme med en utstillingshund fordi dét tilfeldigvis er det man interesserer seg mest for er man en dust som ikke er glad i bikkja..

Gule lamper er heldigvis ingen krise - røde lamper skal man høre på :lol:.

Har begynt å lære det nå, jeg bare blir lett panisk lell. Venter nesten bare på at bilen skal gå i lufta neste sekund, samme hvilket gul-lys som er på :lol: Ja, er biln00b. For to år siden var jeg livredd, og ønsket ikke å ha lappen ellernoe. Men så kjøpte jeg hund og flytta vekk fra sentrum, så da begynte det å bli nødvendig med bil lell :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det ikke så mange som får til, så da må man av og til velge hva som er viktigst for en.

Selvsagt. Og jeg velger at det viktigste for meg, er å få en hund jeg kan gjøre begge deler med :)

Herregud, nei. Jeg har aldri ment at alt med utstilling er juks, fanteri og overfladisk. Jeg mener at om man fikser opp i feil og mangler, så kan man argumentere for at det er juks, jeg synes at det er en diskusjon verdt å ta, og det i verste fall kan ta vekk fra verdien som utstilling tross alt har, evt skal ha. Det siste er det tydeligvis uenighet om også innad i utstillingsverden.

Deler av utstilling er kritikkverdig og de delene må jeg da få lov til å diskutere. Du trenger ikke ta det så innmari personlig, 2ne.

Og allikevel har du kalt utstilling for juks i fire av innleggene dine i denne diskusjonen, Mari.

Det jeg tar personlig, er den skinnhellige holdningen enkelte får når man diskuterer utstilling. Litt sånn "jeg er ikke så overfladisk at jeg bryr meg noe om utstilling jeg, for jeg er glad i hunden min uansett hvordan den ser ut". Seriøst. Jeg kunne vært like ufin og sagt at de som ikke bryr seg om utstilling, bryr seg ikke om utstilling fordi bikkjene deres ville ikke fått en excellent om de stilte for en blind dommer engang. At man er klar over sin hunds feil og mangler, betyr ikke at man ikke er glad i den - og ironisk nok, så er utstilling den eneste hundesporten der det er juks å fremstille hunden sin best mulig.

Hva skjer om man plutselig ikke kan være kritisk eller diskutere da? Er det dit man vil?

Selvsagt, men skal man være kritisk og fordømme den største hundesporten her til lands, så burde man ha et litt bredere erfaringsgrunnlag enn at man har stått ringside på en utstilling en gang.

Resten fikk jeg ikke lest, det er bare å beklage, for nå må jeg legge meg. Full dag i morgen og sent ute allerede.

Sov godt! :ahappy:

.. Har jeg funnet nok en grunn til å få meg hvit puddel - de syns i mørket! Nå har jeg stått ute og ropt på krøllebølla, også satt hun så pent foran beina mine og lurte på hvorfor hun aldri fikk godbiten sin.. *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...