Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det som gjør at hundene ALLTID må kaste opp på tekstiler?


Line&Luna
 Share

Recommended Posts

Luna har gått på antibiotika i 14 dager, men har kastet opp de siste dagene, så har kuttet ut medisinen og etter 3 runder med oppkast i dag så er det bare fiskepudding hun har klart å beholde. Blir en tur til vetten i morgen, men gruer meg til natta... Ikke noe er som å våkne av brekninger... :blink:

MEN det som egentlig er det jeg lurer på, hvorfor skal de på død og liv kaste opp på tekstiler??? :gaah:

Om det så er gulvtepper, dyner, madrasser, puter, pledd, sofaen eller klær...

Jeg har bare ett soverom, og selvfølgelig har hun kastet opp på dyna i senga... yippi... :x:wacko:

Takk og lov at jeg har en ekstra dyne...

Men har noen en ide om hvorfor det er sånn??? Bare nysgjerrig liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg lurt på også.. Forrige søndag kom Leo tassene opp, danderte seg midt i senga og kastet opp! Blæh.. Men det slår ikke feil, han søker seg inn på tepper, puter, dyner, pledd og senger om han må spy... Og helst ikke sine egne senger om han har andre steder som er bløtt,men er det ikke det, ja da kan han vel spy i senga si..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mana er så flink at hun løper fra tepper og sånt hu, for å spy på gulv de få gangene hun gjør det. Samme med nøddriting om hun er alene hjemme og har magetrøbbel.. Hun har den vanen med å dekke til dritt da. En gang hadde hun "gjemt" uhellet sitt under en dorull :lol: Og ved en tidligere anledning dyttet hun senga si over det.. Tullingen..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noe må det jo være... :blink:

Men skal sies da, at som regel prøver hun å si ifra, det er bare det at når man ikke er hjemme, så er det jo ingen å si fra til :no:

Så da er det vel min egen skyld, siden jeg ikke er hjemme hele tiden :icon_confused::rofl:

For nå, da fiskepuddingen kom opp igjen, så rakk vi faktisk å få kommet oss ut! Og er ikke akkurat lei meg for det :innocent:

Så da blir det vel fasting til vi har fått vært hos vetten i morgen, er jo ikke noe moro for henne heller, og det virker som hun blir litt slapp av det. (Noe jeg også blir hvis jeg spyr 4-5 ganger i løpet av en dag).

Stakkar lille jenta mi :console::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmisen er en slukhals av dimensjoner, så han har vi lært å putte hodet nedi en plastpose når han må spy. Rekker han ikke det, foretrekker han å spy på gulvet.

Verre med ekle borzoien. Fant menneskebæsj på tur nå lørdag, spydde det opp i sofaen, oppå tepper, pc-lader etc...Ekle, ekle hund!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caro spyr akkurat der han ligger da han, også etterpå tror jeg han syns det er litt "ekkelt/ubehagelig" (lukta kanskje?) så da går han bort fra der og legger seg et annet sted. :) Den ene gangen han har spydd på en seng var på hans egen heldigvis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leja spyr helst i sofaen eller i vår seng, Chessea som regel på gulvet, innimellom på teppene. Jeg tror det rett og slett er fordi de begge spyr mest om natta (hvis det er noe) og det er hhv. i senga mi og på gulvet de stort sett sover.

Eller så er det bare at Leja er mer ondskapsfull enn Chessea :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første schäfertispe hadde blitt dårlig i magen en dag hun var alene hjemme, og da hadde hun gjort i fra seg oppi en sko. Ingenting var utover ellers, og det var bare å ta skoen og kaste den. :lol: Ellers trekker de fleste mine ut, men da jeg bodde i blokk og kasta de inn i dusjen da starta å spy, så trakk Bogar inn der en dag han var hjemme alene og måtte spy. Men Noomi har lett for å trekke mot meg (dvs hun har gjort det de to gangene hun har spydd...)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kjipt.. Min er heldigvis motsatt, han spretter ut av sofa/seng for å spy, helst på så stor og åpen flate som mulig. Takk og lov!

Slik er (var) Laffen òg alltid.

Han brukar å stå og brekke seg ein del gongar før han faktisk spyr, så vi har alltid nytta oss av den tida til å kaste han ut, så no, om han byrjar å brekke seg og eg kjem til han, spring han bort til døra og ut :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler, men lurer på om vi er inne på noe ang. teorien om å søke trygghet. Hunden min hopper ned av soffa/seng/madrass - men "må" spy på teppene på gulvet. Det er mye gulvareal å hente, men her skjer det altså på teppene hver gang. Det som slår meg ifht trygghetsteorien er at hunden helst krøker seg under stuebordet og spyr der. I ett hjørne (det løper en midtdeler på langs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være noe i det med trygghet ja, men hvorfor er det tryggere på gulvteppet enn på laminatgulvet 20 cm unna??? Ikke vet jeg...

Men vet alltid når det har skjedd ett uhell når jeg kommer inn ytterdøra, for når jeg da ser frøkna, så sitter hun og skammer seg. Er uten unntak, hun sitter gjerne også i et hjørne, skammekroken liksom. Og vi har ALDRI skjelt på henne når hun har hatt et uhell, så vet ikke hvorfor hun føler hun må unnskylde seg...

Hun har heldigvis aldri gjort fra seg i en sko eller gjemt det bort, så er ganske åpenlyst hva som er skjedd. Men skulle gjerne hatt ei som holdt seg til åpne flater, det hadde helt klart vært å foretrekke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien om trygghet kan vel ha noe for seg, men jeg skjønner ikke helt at det skal være tryggere oppi sengen min enn for eksempel bak den? Den andre evolusjonsmessige teorien som er nevnt, nemlig at spyet trekker nedi tekstiler (eller mose og annen vegetasjon i stedet for på berg) og dermed ikke signaliserer til andre om at det finnes et sykt dyr i nærheten synes jeg også høres logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

casper søker seg til tepper når han skal kaste opp... urk! Pleier å grafse til meg en avis eller et håndkle og holde hodet hans over der. eller åpne døren ut hvis vi er nære, for jeg tror han vet at oppkasting er en uteaktivitet, og han løper ut.

Han har aldri prøvd å gjøre det i sengen eller på møbler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre og har sagt; Det er vel fordi de søker etter myke overflater som suger til seg det meste, og dermed kamuflerer. Det samme er det jo når de ikke er stuerene og tisser inne, da foretrekker de myke (tekstile) overflater, sånn som tepper. Sammenligner man det med naturen, er det mye med fornuftig å kaste opp / gå på do på steder som trekker det til seg, ikke midt på en stein f.eks. Dette er jo ikke noen form for markering, og da har det ingen hensikt i at andre skal vite at det har vært noe der - og da er det best å skjule alle spor :)

Både katter og hund her i huset søker tepper om noe må opp og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor doffen konsekvent løper til teppet eller hopper opp i senga når han vil tisse inne? Vi har mange fine gulv men de konsekvent klarer han å unngå.... :-P

Det med tissing trur jeg har en annen årsak. Antar at det er fordi det er mjukt og godt og litt i "høyden" oppi senga, og ikke minst fordi det er så mange deilige dufter der. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...