Gå til innhold
Hundesonen.no

Ambull gikk berserk utenfor butikk


Justisia
 Share

Recommended Posts

Artikkel (nå funker den)

Eieren, en mann fra Fredrikstad, er en gammel kjenning av politiet, sier nestleder i ordensavdelingen, Inge Jensen.

– Jeg kjenner til andre hunder som også er skadet av denne bestemte amerikanske bulldogen. Vi har hatt flere til behandling her. Slike hunder må avlives, mener den erfarne veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så grusomt! Stakkars lille Moby :no:

Hvis det stemmer som veterinæren sier :

"Jeg kjenner til andre hunder som også er skadet av denne bestemte amerikanske bulldogen. Vi har hatt flere til behandling her. Slike hunder må avlives, mener den erfarne veterinæren." så er jeg jammen enig i det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også de kommentarene da, om at det bare er eiers feil og blablabla. HVORFOR kan ikke hunder være skrullete, akkuratt som vi mennesker? Hvorfor er det tilsynelatende en egen naturlov for hunder som gjør at de ikke kan ha noen gale koblinger i hjernen eller mangler på stoffer i hjernen som gjør de uforutsigbare/agressive/nervøse? Dette er for meg fullstendig ulogisk..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også de kommentarene da, om at det bare er eiers feil og blablabla. HVORFOR kan ikke hunder være skrullete, akkuratt som vi mennesker? Hvorfor er det tilsynelatende en egen naturlov for hunder som gjør at de ikke kan ha noen gale koblinger i hjernen eller mangler på stoffer i hjernen som gjør de uforutsigbare/agressive/nervøse? Dette er for meg fullstendig ulogisk..

Selvsagt finnes det skrullete hunder, men om eier tar ansvaret sitt alvorlig, vil ikke den skrullete hunden få anledning til å leve ut skrullene sine. DERFOR er det eiers feil, og ikke hundens.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt finnes det skrullete hunder, men om eier tar ansvaret sitt alvorlig, vil ikke den skrullete hunden få anledning til å leve ut skrullene sine. DERFOR er det eiers feil, og ikke hundens.

Men HVOR mye skal man passe på? Uhell kan skje den beste. Nå sier jeg ikke at denne eieren var ansvarlig, men si at du hadde hatt en hund som var tenkendes til å bite vilt fremmede. Selvfølgelig hadde den alltid vært i bånd når du gikk tur, men hva om båndet røyk eller du glapp det selv? Uhell kan skje alle. Selvfølgelig var det eiers feil sånn sett, men ikke nødvendigvis eiers feil at hunden var skrullete, som det ser ut som om de fleste mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVOR mye skal man passe på? Uhell kan skje den beste. Nå sier jeg ikke at denne eieren var ansvarlig, men si at du hadde hatt en hund som var tenkendes til å bite vilt fremmede. Selvfølgelig hadde den alltid vært i bånd når du gikk tur, men hva om båndet røyk eller du glapp det selv? Uhell kan skje alle. Selvfølgelig var det eiers feil sånn sett, men ikke nødvendigvis eiers feil at hunden var skrullete, som det ser ut som om de fleste mener.

Når det skjer flere ganger går det fra å være uhell til uansvarlig, og det var vel ikke akkurat første gangen den hunden gikk løs på andre hunder? Håper den blir avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skjer flere ganger går det fra å være uhell til uansvarlig, og det var vel ikke akkurat første gangen den hunden gikk løs på andre hunder? Håper den blir avlivet.

Sa ikke at denne eieren var ansvarlig, tenkte mere generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HVOR mye skal man passe på? Uhell kan skje den beste. Nå sier jeg ikke at denne eieren var ansvarlig, men si at du hadde hatt en hund som var tenkendes til å bite vilt fremmede. Selvfølgelig hadde den alltid vært i bånd når du gikk tur, men hva om båndet røyk eller du glapp det selv? Uhell kan skje alle. Selvfølgelig var det eiers feil sånn sett, men ikke nødvendigvis eiers feil at hunden var skrullete, som det ser ut som om de fleste mener.

Uhell skjer med ikkeskrullete hunder også, nettopp fordi det er uhell. Når det skjer flere ganger er det ikke uhell (for da hadde jo eier lært, og hatt kraftigere kobbel og bundet hunden til seg istedenfor å bare holde i kobbelet osv) men en uansvarlig eier. Igjen, det faller på eieren, og har de ikke vett og vilje til å ha kontroll, må de avlive hunden eller gi den til noen som klarer å holde kontroll. Fortsatt er det ikke hundens feil, men menneskets.

Jeg har selv hatt en hund jeg har måttet ha stålkontroll på, og det var uhyre slitsomt hundehold i begynnelsen, til jeg hadde omstilt meg selv, og det ble en vane. Men jeg ble sliten av folk rundt som ikke kunne ta hensyn når de ble pent spurt, ikke av å måtte ha kontroll på bikkja, det var lett som en plett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ble sliten av folk rundt som ikke kunne ta hensyn når de ble pent spurt, ikke av å måtte ha kontroll på bikkja, det var lett som en plett.

Men hvor mye skal omgivelsene måtte ta hensyn til idiotbikkjer da? Selv om de blir spurt liksom? ER det ok å ha idiotbikkjer i samfunnet, samme hvor ansvarlig eier de har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye skal omgivelsene måtte ta hensyn til idiotbikkjer da? Selv om de blir spurt liksom? ER det ok å ha idiotbikkjer i samfunnet, samme hvor ansvarlig eier de har?

Ja, så lenge eier har kontroll. Da vil den jo ikke være til bry for omgivelsene i det hele tatt.

Og omgivelsene må da klare å la være å klappe en hund, om de blir pent advart på forhånd om at den vil bite?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye skal omgivelsene måtte ta hensyn til idiotbikkjer da? Selv om de blir spurt liksom? ER det ok å ha idiotbikkjer i samfunnet, samme hvor ansvarlig eier de har?

Jeg tenker at man kan forvente vanlig høflighet, at man får gå i fred når man ber om det.

Jeg synes ikke det er for mye forlangt, det handler ikke så mye om å ta hensyn, men mer om å ha litt respekt for andre og deres behov selv om de er annerledes enn sine egne. Grunnen til at man ønsker å gå i fred er egentlig irrelevant synes jeg.

I min erfaring så virker den generelle befolkning å ha samme mening (unntak er kanskje Oslomarka? :P), for jeg fikk stort sett gå i fred uten særlig om og men eller store reaksjoner når jeg uttrykte det på en ok måte.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...