Gå til innhold
Hundesonen.no

Vakre naturopplevelser


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Det er jo litt langt fra Oslo (for å si det mildt), men her MÅ man jo reklamere for Nord Norge. Senja f.eks. Überkoselige Hamn hotell kan anbefales på det varmeste.

Ellers er jo mitt barndoms paradis (og Djervekvinnens voksenparadis) Steigen verdt å nevne. Kritthvite strender, stupbratte fjell og bare verdens fineste plass. Helt ærlig, det finnes ingen steder som er finere! ^^

Litt nærmere er jo Rondane nydelig da, jeg liker meg der også. Trollheimen er også en mulighet. Men Nord Norge er jo helt spesielt og unikt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alternativet er å få pass til de andre hundene og ta med Cita eller Tia på flyet, men vi blir jo da uten bil.

Om jeg skulle ha dratt til Nord-Norge ville jeg gjerne ha fått med meg hvalsafari, snøscootertur og hundekjøring, og f.eks bestige de 7 søstre, Trollfjorden etc. Kan man kombinere dette på samme tur, eller vil det være vanskelig å klatre opp Trollfjorden når snøscooter-sesongen er? Jeg forestiller meg at fjellturene er finest på våren/sommeren, men vil gjerne få med meg en del av vinteraktivitetene også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer og vinter er to forskjellige ting både ifht føre, vær og lysforhold. Så her tror jeg du må bestemme deg for hva du ønsker :) hvalsafari er best fra andenes og gjerne senhøstes eller tidlig vår, så det blir litt midt i mellom. Har vært på hvalsafari men så ikke en eneste hval, så husk det :P kjipt å dra langt for ikke å få en skjit :P

Personlig ville jeg dratt i Mai-Juni til området mellom Brønnøysund opp til Lofoten. Og etter å ha vært på den strekka et par ganger må jeg bare si: Lofoten er og blir amazing. Lofoten ER så bra som folk sier, etter min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer og vinter er to forskjellige ting både ifht føre, vær og lysforhold. Så her tror jeg du må bestemme deg for hva du ønsker :) hvalsafari er best fra andenes og gjerne senhøstes eller tidlig vår, så det blir litt midt i mellom. Har vært på hvalsafari men så ikke en eneste hval, så husk det :P kjipt å dra langt for ikke å få en skjit :P

Personlig ville jeg dratt i Mai-Juni til området mellom Brønnøysund opp til Lofoten. Og etter å ha vært på den strekka et par ganger må jeg bare si: Lofoten er og blir amazing. Lofoten ER så bra som folk sier, etter min mening :)

Hva bør man se i Lofoten rundt mai? Har som sagt lyst til å klatre opp Trollfjorden, og kanskje Reinefjorden er verdt en kikk? Men disse stedene ligger jo et stykke unna hverandre, og det blir kanskje litt vanskelig med hund og ingen bil?

Kunne evt ha leid leiebil en dag og tatt turen opp til Andenes for hvalsafari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min absolutte favoritt er nok Nordland med Lofoten og Tysfjord. Nydelige områder med mange muligheter. Har vært på padleturer ytterst i Lofoten (Reine), og dykka med spekkhuggere i Tysfjord. Nå er spekkhuggerne forsvunnet lengre ut i havet, og bort fra fjordene i nord (de følger silda som har foradra sine "ruter" de siste årene). Skal man se hva ville jeg dratt lengre nord, til Andøya. Der er det hvalgaranti på båtene, og du kan få se de store hvalene som grindhval, blåhval, spermhval, nise, vågehval og noen ganger spekkhuggere. Her drives det også interessang forskning for de som er like hvalgeek som meg.. :angel:

Ellers syns jeg Senja i Troms er fantastisk! Nydelig natur, og fantastiske turmuligheter.

Jeg trives jo veldig godt i fjellet, og Skarveheimen er fantastisk flott.

Ellers er Finnmark utrolig flott! Som du skjønner er jeg spesielt svak for Nord-Norge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å ta deg lengre fri og kjøre oppover da? (du må da snart ha lappen i boks??)

Det skal nemlig jeg og kjæresten til sommeren satser vi på, ta ett par uker ferie og kjøre langs kysten med mål i tromsø :) Har sett alt for lite av Norge så satser på at det forandrer seg i 2013!

Ellers skal jeg uansett på jobbseminar i Lofoten (Svolvær) i september neste år og vi har blitt lovet at vi skal få oppleve mer enn innsiden av hotellet, så det gleder jeg meg til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvalgaranti er vel noe sånn som at du enten får pengene tilbake eller enda ett cruise gratis, husker ikke. Jeg har aldri vært med på noe man har betalt for, så jeg har aldri vært under noe hvalgaranti ( :P ) - men har vært med på 3dagers sildecruise hvor vi hverken fant sild eller spekkhuggere (som Heidi nevner), og tøffa over Andsfjorden og utover i over 2-3 timer uten å se en skjit. Det var først på Svalbard jeg fikk se hvithval og grindehval.

Og jeg vet ikke HELT om jeg kjenner denne store fascinasjonen for Trollfjorden :P Har vært der inne med Hurtigruta på tur til Bodø og det var ikke noe høytidelig i forhold til den gudefryktigheten jeg får av å være i Lofoten. MEN - er det noe du absolutt vil så går det nok an :) Bare vær OBS på at avstandene i bil ikke er som her sørpå :P Leiebil er ikke såååå dyrt, om man først skal ha seg en flott opplevelse :)

Troms og Finnmark har jeg vært på kryss og tvers, og etter min mening er Troms og Finnmark finest på vinteren. Særlig på randone. Senja er fin på sommeren, og her har dere f.eks muligheten til å slå to fluer i en smekk:

Start fra Tromsø, kjør ut på velkjente Kvaløya (for de som så 71 grader nord forrige uke ;) ), ta ferga fra Brensholmen til Senja, kjør ned yttersia av Senja og hils på Senjatrollet, ta den fantastiske fergeturen fra Gryllefjord til Andsnes, over Andsfjorden. Her er det stor sjans for å se hval (endog ikke når jeg dro over :lol: ). Kjør fra Andenes ned via Sortland, opplev Reka, Nyksund og Stø! Kjør Sokmarknes - Melbu, ta ferga over til Fiskebøl og kjør ned Lofoten. Husk å ta avstikkerene som går til yttersiden av Lofoten - det er der fjellene gjør deg religiøs. Kjør helt ut til Å, snu og ta ferga over vestfjorden fra moskenes til Bodø - og ta en svipptur ut til Saltstraumen før dere leverer bilen og flyr ned fra Bodø.

DET er en fin tur. Jeg har ikke gjort den i ett, men har vært hele strekka. Det er hundreogfillioner muligheter for toppturer, rib-turer mellom holmer og fjorder, havørner, hvaler, padling, sykling, midnattsol med tørrfisk, sandstrender og nord-norge i all sin prakt :)

Sukksukk akk :)

3811330720_57f604f47b.jpg

Dette bildet er tatt fra bilen, mens vi stod og venta på vikeplikt på ei bru. Go figure hva man kan gjøre når man kommer seg ut av bilen.... :D Reine, forøvrig :P

EDIT: Måååå bare snike inn et bilde av Reka. Det er så mange som glemmer hvor fantastisk Vesterålen også faktisk er.

3340283115_c6c67a02b8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å komme seg ut til Andøya uten bil? Ser på Gulesider at det er 2 1/2 time mellom Trollfjorden og Andøya, kan det stemme?

Hvalgaranti, hva går den ut på? :P Se hval eller få pengene tilbake?

Det kan stemme bra med 2 1/2 time ja. Det er litt begrenset kollektivtrafikk i Lofoten og Vesterålen, men det går an. Dog tror jeg det er bedre å heller leie bil enn å satse på å reise mellom kollektivt. Jeg tror dere vil få mye mer ut av det om dere har leiebil en dag eller to. Om turen skal tas til Andøya anbefaler jeg også å vestsiden av øya i tillegg (bussene går stort sett på østsiden, og om man skal via vestsiden må man bytte buss i Risøyhamn). Hurtigruta legger til havn på Andøya også, men da må man uansett ta buss videre da den legger til i Risøyhamn.

Det er også mulighet til å dra ut til Bleiksøya (fuglefjell), der det hekker enormt mye lundefugl, og det er veldig mye havørn å se, i tillegg til hvalsafari.

Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle fergeturen fra Senja til Andenes for fantastisk, men de har fått ny båt så det sies at opplevelsen er mye bedre nå enn da jeg var over sist (anbefaler uansett at man er nogenlunde stø på sjøen, for det kan være veldig urolig over fjorden :P ). Stø og Nyksund som Kanger nevner er og må-se plasser syns jeg, det er noe helt spesielt der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle fergeturen fra Senja til Andenes for fantastisk, men de har fått ny båt så det sies at opplevelsen er mye bedre nå enn da jeg var over sist (anbefaler uansett at man er nogenlunde stø på sjøen, for det kan være veldig urolig over fjorden :P ). Stø og Nyksund som Kanger nevner er og må-se plasser syns jeg, det er noe helt spesielt der ute.

:o SNAKKER DU STYGT OM FINE FERGETUREN!!

*flir* greit, jeg er litt ferge-frelst. Har ikke tatt den turen på snart 10 år tror jeg, så min fascinasjon ligger nok til den gode gamle ferga som vugga fram og tilbake og fram og tilbake i 2 deilige timer. Svusj svusj sa det rundt meg, det var måkeskrik, varmt i lufta, jeg satt helt alene (!) ute på dekk ca midt i Juli, fjellene forsvant sakte fra oss, jeg speida og speida etter hval og alt var egentlig helt forbarska flott <3

Glemte helt av Bleik ja, Andenes (herunder NESET, ikke hele øya:P ) er jo i seg selv vakkert med spisse fjell fra hav og opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o SNAKKER DU STYGT OM FINE FERGETUREN!

*flir* greit, jeg er litt ferge-frelst. Har ikke tatt den turen på snart 10 år tror jeg, så min fascinasjon ligger nok til den gode gamle ferga som vugga fram og tilbake og fram og tilbake i 2 deilige timer. Svusj svusj sa det rundt meg, det var måkeskrik, varmt i lufta, jeg satt helt alene (!) ute på dekk ca midt i Juli, fjellene forsvant sakte fra oss, jeg speida og speida etter hval og alt var egentlig helt forbarska flott <3

Glemte helt av Bleik ja, Andenes (herunder NESET, ikke hele øya:P ) er jo i seg selv vakkert med spisse fjell fra hav og opp :)

Spør de som vasker der hvor fantastisk endel har hatt det på turen over *flire*. Jeg var dausjuk i flere timer etterpå, og har siden konsekvent kjørt rundt i stedet, men jeg er helt håpløs så fort det blir mye vugging. :P

Bleik, Stave (ååh Måtind <3 ), Nordmela (heimbygda, og vakreste stedet i verden tenk!), Børra, og ikke minst Skjoldehamn (der må man nesten ha offroader om en skal kjøre hele veien rundt, for halve strekka er skikkelig møkkaveier *ler*). Finefine øya. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle steder, vel? :P Har kjørt mye rundt i Norge, og har enda ikke være et sted jeg ikke har likt skikkelig. Vært minst på nordvestlandet, men ellers kan jeg gå god for hardangerområdet, Jæren (om du vil ha noe annet enn fjell :lol: ), Valdres (valdresflye!), Rondane, Trollheimen og flere steder du har fått mer utdypa allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker å gå med sekk på ryggen, så er turen fra Hjerkinn til Otta veldig fin. Tar en ukes tid. Er noen hytter på veien (jeg mener å huske at det er mulig å gå fra hytte til hytte), og det er tog og bussforbindelser dit, så man kan fint dra dit uten bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troms er finest i julig og august, synes jeg. Og Troms har alt! Det er Norge i minatyr! Her får man alpefefjell (Lyngsalpene), innland i Indre Troms, skjærgårder (Senja, Sommarøy) og ja, i det hele tatt, det meste er her :) Vil man oppleve nordlys og mørketid er januar og febaruar bra. I februar kommer sola. Og bare for å ha sagt det, vil du se midnattsola trenger du absolutt ikke dra til Nordkapp, den kan du fint se alle andre steder i Nord-Norge også! Nordkapp er oppskrytt og dyrt.

Har du lyst å oppleve noe kult som ikke alle gjør, er Millionfisken i Salangen i juli verdt å få med seg. Det er hjemkommunen min og der og i området rundt er det flere ting man kan få med seg. Midt Troms er generelt veldig pent.

Kan komme med flere tips om det er interessant, hadde litt dårlig tid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alternativet er å få pass til de andre hundene og ta med Cita eller Tia på flyet, men vi blir jo da uten bil.

Om jeg skulle ha dratt til Nord-Norge ville jeg gjerne ha fått med meg hvalsafari, snøscootertur og hundekjøring, og f.eks bestige de 7 søstre, Trollfjorden etc. Kan man kombinere dette på samme tur, eller vil det være vanskelig å klatre opp Trollfjorden når snøscooter-sesongen er? Jeg forestiller meg at fjellturene er finest på våren/sommeren, men vil gjerne få med meg en del av vinteraktivitetene også :)

Fjelltur er finest sensommer/høst, syns jeg. Vinteraktiviteter vinter/tidlig vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på tur med sekk på ryggen (f.eks hytte-til-hytte) eller litt mer sivilisisert. Hvis du tenker tur med sekk på ryggen så kan jeg varmt anbefale en fjelltur fra hytte til hytte i Stølsheimen på sensommeren! Nydelig terreng (variert og fint), flott utsikt utover vestlandsfjordene og overkommelige avstander mellom hyttene (6-12 timer med pauser).

Et turmål jeg vil ta for meg til sommeren er en fjelltur oppom trolltunga.

Et vinterturmål i litt mer siviliserte former er en tur til Sven Engholm og hans huskyfarm. Det koster nok flesk, men du kan kanskje tilby deg å hjelpe til litt med foring o.l. for å få litt rabatt. ALT inni hyttene er hjemmelaget i krokete trær, reinsdyrgevir, stein funnet på en sledetur o.l. Det kan bare ikke beskrives hvor fint det er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...