Gå til innhold
Hundesonen.no

"La hundens værhår være i fred!"


MiO
 Share

Recommended Posts

Har aldri fjerna værhår på aussien min, og hu har cert.. Ikke har jeg sett mange aussier uten værhår heller, enkelte har jeg jo sett da..

Synes det er dyreplageri å dra ut værhåra på dem. `Èn ting er trimme raser som må klippes med maskin, da følger jo barten med uansett. Og om noen trimmeraser er utsatte for inngrodde værhår, da burde mange kanskje vurdere hvor sundt det er for bikkja å være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig, jeg tenker at om man føler man må klippe værhårene til hunden for å få den til å bli penest mulig, så har man blitt litt blasert innen utstillingsverdenens tilstand og krav. Jeg kan si d

Jeg tenker ikke dyreetikk i det hele tatt jeg altså, det gjør neppe SKK heller. Bare at det er enda et lite skritt mot at man mister mer og mer bakkekontakt når det gjelder skjønnhet og utstilling. De

Det en vesentlig forskjell på lurvete lang pels som ikke er stelt, og naturlige værhår på hodet og ansiktet til hunden... At de må fjernes for at dommere skal kunne se konturene.. FNYS!

Jeg vet ikke jeg - men har du sett en puddel som IKKE har fått barbert ansiktet? Det er både plagsomt og uhygenisk rett og slett, og siden det vil være klin umulig å barbere RUNDT hvert enkelt værhår så raker man bort alle.

Det er vel ikke verre enn at man børster og vasker på samme måte som vi andre med skjegghunder gjør :P

Men altså - jeg har heller ikke sett noe som helst poeng med å fjerne værhårene med mindre man har rase som klippes på snuten (bedlington skal jo også klippes på snuten, og jeg husker jeg syntes det var ekkelt de første gangene når jeg klipte værhårene også). Når det er sagt, så ER ikke hunder noen "naturens barn" lenger, så om værhårene hos ville dyr har en funksjon, så er den funksjonen antakeligvis mikroskopisk for dagens hunder. Jeg finner tidvis slike værhår på gulvet her hjemme - så de detter nå av innimellom de også, slik andre hår gjør :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen fjerner værhåra på Siberians også, det står til og med som en av de tillatte stedene å fikse på pelsen med saks i standarden!

Der og rundt potene/mellom tærne for å få et reinere inntrykk er lov.

Mine hunder har aldri sett snurten av en saks, og kommer heller aldri til å gjøre det. Om dommeren synes de blir for behåret mellom tærne så får det bare være, men nå har ikke mine "tøfler" de har "reine" og fine konturer naturlig. Værhåra, tja. De synes jo. Men har aldri fått noen kommentarer på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen krøllehunder får også krøllete værhår. Bogar sine måte stusses for at de ikke skulle være til bry for han. Lot jeg de vokse, krøllet de over øynene seg slik at de faktisk kom inn på selve øyet. De rundt nesa kom inn i munnen hans og irriterte. Klippet de ikke helt ned, med holdt de kortere enn hva de var naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare tanken på å NAPPE værhår må nærme seg dyreplageri. Det er jo ingen tvil om at de har har en følelse i røttene som gjør at de f.eks. blunker hvis man berører dem. Men selve håret i seg selv er det selvsagt ingen problemer å klippe av - det gjør ikke vondt på noen som helst måte. Da vil jeg tro at det å gre floker i bartene (med laaange værhår tullet inni floken) vil være klart mer vondt...

På boston terrier er det vanlig å klippe de vekk, ja. De blir faktisk endel "anneledes" i uttrykket - ja, kall det gjerne "renere" (men ikke som i hygiene). Bostonene (og sikker andre hunder) har jo værhår som tyter ut i alle retninger pga rynkene, så jeg har oppdaget at ett av dem faktisk gnager huden til Moxy inne i rynken på den ene siden av nesen. Jeg har hørt at svenske dommere faktisk misliker at man fjerner dem på rasen, og så ofte Moxy stiller ut så rekker man jo ikke variere lengden på dem fra dommer til dommer..

Så jeg har en stund hatt de helt kort-korte (dvs så de ikke synes) på henne, men for tiden har hun et "bustefjes" og jeg er i tvil hva jeg skal gjøre til Herning...

Siden jeg ikke skal stille henne selv blir de nok klippet når jeg setter henne igjen hos boston-folket, så jeg burde kanskje gjøre det selv for å være sikker på at ingen faktisk napper dem. DET ville jeg synes var fælt å høre at noen har gjort, altså.

Men jeg fikk dog høre at man burde beholde de værhårene som er ovenfor øynene - nettopp pga at når de går rundt og snuser på bakken så utgjør de en refleks som beskytter øynene for strå/kvist og kvast.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper værhårene på Boxerne før utstilling. Det er ganske så vanlig. Men vet at det på korthåret saluki ikke gjøres.

Jeg napper de selvsagt ikke som det virker som mange tror er vanligst, men klipper.

Jeg har aldri merket noen som helst forskjell på hundene mine om de har lange værhår eller om de er klippet vekk.

"Meg" skriver: Men det fortelles/skrives/rapporteres om at hunder som får fjernet værhårene, letter "går på ting" i mørket, i tett skog, oftere får skrammer på snuten rett etter at de er klippet, osv, osv. Så jo, de brukes nok. også av våre domestiserte hundedyr. Hvor i all verden har du hørt, lest noe slik? Jeg har tvert i mot alltid lest og hørt at katters værhår har en annen funksjon enn på hund. De regnes som et ekstra føleorgan. Hunder derimot har på langt nær samme følelse i sine.

Jeg syns hunden får et renere og tørrere uttrykk uten værhårene på utstilling. På samme måte stusser jeg lårene bak, under buken, haletippen og andre slike vorter med hår på som boxeren ofte har i fjeset. For meg blir hundene penere. Og skal jeg på utstilling vil jeg at hunden skal vise seg fra sin beste side. Hadde noe av dette vært på noen som helst måte vondt eller ubehagelig for hunden ville jeg selvsagt ikke gjort det siden vi snakker kosmetisk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den britiske kennelklubben er av samme oppfatning som den svenske, men ikke fullt så klare: http://www.thekennel..._news&h=240&f=0

Til den som lurte på dette med effekter av fjerning av værhår- det kan leses noe om det her http://www.google.no...uWJmT_BdSoaJLZg

Mer om værhår http://www.psycholog...s-have-whiskers

http://books.google.no/books?id=gbZXYnE2KlgC&pg=PA96&lpg=PA96&dq=vibrissae+in+dogs&source=bl&ots=kMNNL0DyJb&sig=TIGv4ob0XNrUni2W2-LDqlw2R1A&hl=no&sa=X&ei=aXOFUK64BKXQ4QT_sICYAg&ved=0CB4Q6AEwADgK#v=onepage&q=vibrissae%20in%20dogs&f=false (noe omdiskutert forfatter sånn ellers, men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenk så rart at kenneklubbene ikke ønsker at man skal NAPPE UT værhårene på hunden sinsmiley-devil25.gif Prøv å napp deres egen bart! :bug: Det er flere å siden jeg fant ut at jeg har nok værhår fordi jeg trenger dem :angel:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenk så rart at kenneklubbene ikke ønsker at man skal NAPPE UT værhårene på hunden sinsmiley-devil25.gif Prøv å napp deres egen bart! :bug: Det er flere å siden jeg fant ut at jeg har nok værhår fordi jeg trenger dem :angel:

LITT forskjell på vanlige hår og værhår da :) men vondt nok å nappe øyebryn hehehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de blir jo likefullt borte da, så det tar bar bort aspektet "vondt å fjerne dem"

Ikke vondt å fjerne og merker ingen forskjell på hunden om de er der eller ikke. Det er grunn nok for meg til å fortsette å fjerne de. Ser overhodet ikke forskjell på dette kontra det å klippe av litt bustekrøll på haletuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å napp deres egen bart! :bug:

Det gjør jeg med altfor jevne mellomrom (jeg skylder på kortisonbruk, det gir visst tynnere hud og økt hårproduksjon, og det er sikkert lurt med mer pels om man har tynnere hud. Heldige meg :aww: ), og jeg ser ikke hverken problemet eller likheten, kjenner jeg :P Og ja, jeg skjønte du tulla, men ikke alle i tråden her gjør det?

Jeg napper øynebryn og jeg. Jeg er skikkelig gæern. En gang prøvde jeg epilator på leggene til og med.. Er ikke jeg en Jackass, så veit ikke jeg :aww:

Det er flere å siden jeg fant ut at jeg har nok værhår fordi jeg trenger dem :angel:

Det heter hurpehår på damemennesker :aww:

Syns det er sånn passelig interessant at det er dyremishandling å klippe værhår på aussie, men "greit" på puddel. Hva er det man kaller sånt igjen? Inkonsekvent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberte ansiktet på Bimbi bedlington glatt, jeg altså. Det er stor forskjell på å barbere og å nappe, når det gjelder smerte. Jeg napper også øyenbrynene mine. Det gjør ikke vondt. Men barten gjør sinnsykt vondt og hvis du sier at jeg skal barbere den, finner jeg fram fisken. Ørehår napper jeg på hund, men værhår, neiogneiogneiognei. Hurpehår var fint :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberte ansiktet på Bimbi bedlington glatt, jeg altså. Det er stor forskjell på å barbere og å nappe, når det gjelder smerte. Jeg napper også øyenbrynene mine. Det gjør ikke vondt. Men barten gjør sinnsykt vondt og hvis du sier at jeg skal barbere den, finner jeg fram fisken. Ørehår napper jeg på hund, men værhår, neiogneiogneiognei. Hurpehår var fint :teehe:

Åh, når du sier det - krøllebølla syns det er mye verre å nappe ørehår enn det er å få barbert snuta. Spør dere henne, så er det dyremishandling, barbering er bare en liten fisleting i forhold :P

Selvsagt må du ikke barbere ned barten, den må nappes den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som snakker om at det er greit å nappe ut værhårene?

Til den som lurte på dette med effekter av fjerning av værhår- det kan leses noe om det her http://www.google.no...uWJmT_BdSoaJLZg

Jeg lurte! :) Siden jeg ikke har merket noe på mine egen hund.

Det er mye jeg ikke er enig i. Artikkelen begynner med å fortelle at overkjeven tar opp stor plass i sanse-systemet i hjernen, og det "suggests" at værhårene er viktige. De begrunner det også med at evolusjonen fjerner det som ikke er nødvendig (men dette gjelder jo ikke på hunder? Lite survival of the fittest der... )

Han sammenligner så med smågnagerne. Fjerner man værhårene på de nyfødte gnagerne (her snakker de om å nappe de ut, som ingen her på sonen snakker om?), så påvirker det utviklingen av hjernen. Dette kan jeg forstå. Jeg har sett at rottene bruker værhårene til å føle seg fram. Vil si at det er langt å hoppe fra de til hunden.

Kattene blir så dratt fram. Blinde katter med værhår kan fange mus, men ikke blinde katter uten værhår. - Heller ingen surprise, men jeg ser fortsatt ikke noen feil med å klippe hundens værhår.

Men så kommer det om noe som er relevant. En som har forska på villhunder i deres naturlige miljø har observert at ihvertfall èn mulig funksjon er at de plukker om lukter i vinden. Derfor kan det være lettere for de å finne byttet. (Fortsatt ikke grunn nok til å ikke klippe værhårene på Larsern, men kanskje relevant for hunder som blir brukt på jakt? Dette er jo observert på villhunder, så våre hunder kan jo ha mistet denne evnen.)

Det er også snakk om at værhårene hjelper med å plukke opp jordas "geomagnetic field", altså at kan hjelpe rovdyrene med å kartlegge "hjemmebanen". - Det har jeg liten tro på...

Videre kommer det eksempel fra noen vizsla'er som får mye øyeskader når de ikke har noen hår over øynene. Dette er vel det eneste i artikkelen som jeg er enig i. Jeg tror på at det er lettere for hunden å lukke øynene i tide hvis den har hårene over øynene.

Konklusjon: Ingen grunn til å slutte å stusse Larse-skjegget når det splitter seg.

Endret av :)Kine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En periode var det noen som klipte vekk værhåra på shibaene sine ifm utstilling. Dette kom i kjølvannet av et meget nitidig groomingkurs holdt av en papillon- og en am. akita-oppdretter. En am. akita er en reindyrka utstillingshund. Det er slett ikke en shiba. Jeg har aldri klipt og kommer aldri til å klippe værhåra på mine røde farer. Jeg liker at de lukter skog, får frost i barten og ser ubehandla og likevel strømlinjeforma ut, helt for egen maskin. :heart:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fjernet værhår på hunder, så egen erfaring har jeg kke. Men det fortelles/skrives/rapporteres om at hunder som får fjernet værhårene, letter "går på ting" i mørket, i tett skog, oftere får skrammer på snuten rett etter at de er klippet, osv, osv. Så jo, de brukes nok. også av våre domestiserte hundedyr.

Min puffe har fått disse klippet fra starten av. Han har frem til nå ikke vært skadet på noen steder på noen måter, og er sin andel ute i naturen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at evolusjonen ikke gjelder hunder?

Sannsynligvis fordi at hundeavl er menneskestyrt, og har fint lite med survival of the fittest å gjøre? Uten menneskelig assistanse i avlsprogrammet hadde det vel vært en del raser som hadde dødd ut, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg aldri møter en utstillingsdommer som er mer opptatt av værhårene på hunden min enn kroppsbygning, vinkler, pels og gemytt...

Har en dachs-pelsdott som egentlig skal nappes to ganger i året. Det er en rimelig utrivelig jobb, og blir møtt med store protester hver gang. Det er da behov for hyppige kose-klø og pølsebit-pauser. Heldigvis stopper nappinga i snuteområdet, så ingen værhår ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg aldri møter en utstillingsdommer som er mer opptatt av værhårene på hunden min enn kroppsbygning, vinkler, pels og gemytt...

Jeg håper heller ikke det. Jeg liker bare at hunden min ser så pen ut som mulig og når det ikke innebærer noe ubehag for henne så ser jeg ikke noe galt i det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...