Gå til innhold
Hundesonen.no

"La hundens værhår være i fred!"


MiO
 Share

Recommended Posts

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig, jeg tenker at om man føler man må klippe værhårene til hunden for å få den til å bli penest mulig, så har man blitt litt blasert innen utstillingsverdenens tilstand og krav. Jeg kan si d

Jeg tenker ikke dyreetikk i det hele tatt jeg altså, det gjør neppe SKK heller. Bare at det er enda et lite skritt mot at man mister mer og mer bakkekontakt når det gjelder skjønnhet og utstilling. De

Det en vesentlig forskjell på lurvete lang pels som ikke er stelt, og naturlige værhår på hodet og ansiktet til hunden... At de må fjernes for at dommere skal kunne se konturene.. FNYS!

Hva med hunden som potensiell avlshund, hvis det er viktig at korrekt ørestilling er noe som bringes videre?

Utstilling som avlsverktøy handler om å si noe om avlsegenskapene til foreldrene til hunden som stilles, ikke om avlspotensialet til individet som stilles. Det er vel dette perspektivet jeg alltid har blitt forklart, det synet på utstilling som i mitt hode gir mest mening, og som jeg mistenker (dessverre?) har falt litt bort? Jeg tror også at det er mange som ikke er klar over hva ustilling skal og ikke skal brukes til i avlsarbeid.

Jeg synes teiping av ører er noe tull. Det sier jeg som en som selv har gjort det som fersk hundeier. Det føltes rart da, og det virker rart nå, men alikevel bukket jeg under for forventingen fra de erfarne. Go figure.

De ganger jeg har stilt hunden min så har det vært fordi jeg har ønsket en evaluering av min hunds eksteriør fra en dommer som kan mer om dette enn meg. Da er det meningsløst for meg å stille en hund som er fikset og trikset med, jeg vil ikke få det jeg er ute etter. Men så mener jeg også at kosmetiske feil (hengeøre kontra rosenøre på amstaff f.eks) ikke bør veie så tungt i utstillingsringen.

Dette er mine personlige meninger selvsagt, og det kommer fra noen som ikke har et fnugg konkurranseinstinkt i utstillingsringen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg aldeles ikke "ballesparket", og synes det er helt ok å diskutere episoden som hendte meg på generelt basis. Hendelsen har gjort meg en erfaring rikere, og bikkja har heldigvis ikke tatt noen skade av det ( men av hensyn til framtidige utstillere har jeg gjort arrangøren oppmerksom på episoden slik at jeg kan få gjort mitt for å hindre at det skjer igjen slik i etterkant )

Når det gjelder værhår synes jeg de sitter der for en grunn, og de skal få lov til å være akkurat der de er. Søte er de også!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...