Gå til innhold
Hundesonen.no

"La hundens værhår være i fred!"


MiO
 Share

Recommended Posts

Det er jo kun på raser som blir klippet i ansiktet dette er ett tema - jeg har aldri hørt at det gjøres på andre raser.

Det er langt fra uvanlig å klippe bort værhårene på raser som ikke klippes.

Feks på en av mine raser, boston terrier.

Har selv fått spørsmål om hvorfor jeg ikke klipper bort værhårene på Gåttfred da dette vil gi et renere uttrykk.

For min del så regner jeg med at dommerne fint klarer å se forbi værhårene på utstilling, har ikke fått en eneste komentar fra dommere angående dette.

Og den dagen vi møter en dommer i ringen som synes at det er et must å klippe værhår, så får det bare komme...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Helt ærlig, jeg tenker at om man føler man må klippe værhårene til hunden for å få den til å bli penest mulig, så har man blitt litt blasert innen utstillingsverdenens tilstand og krav. Jeg kan si d

Jeg tenker ikke dyreetikk i det hele tatt jeg altså, det gjør neppe SKK heller. Bare at det er enda et lite skritt mot at man mister mer og mer bakkekontakt når det gjelder skjønnhet og utstilling. De

Det en vesentlig forskjell på lurvete lang pels som ikke er stelt, og naturlige værhår på hodet og ansiktet til hunden... At de må fjernes for at dommere skal kunne se konturene.. FNYS!

Og den dagen vi møter en dommer i ringen som synes at det er et must å klippe værhår, så får det bare komme...

Problemet er vel at du aldri vil få vite hvilket cert, BIR eller gruppeplassering man mister pga at hunden ser ut som et bustetroll i ansiktet istedenfor så "clean" som dommeren vil ha den...

I disse sunnhetstidene så vil vel aldri noen dommer åpenlyst fortelle at det er pga værhårene, ikke renklippet fargemarkeringer eller annet tullete småtteri som koster deg en plassering eller to. De fleste skjønner jo at det er litt ekstremt å si at den tapte pga værhår, liksom, men det betyr ikke at de faktisk både mener og gjør det.

Men tja, jeg er litt delt på hele temaet selv, jeg. Har ingen problemer med å klippe dem vekk - merker heller ingen forskjell på Moxys funksjonalitet før/etter - men synes jo at det er litt "spesielt" fordet (og jeg måtte dobbeltsjekke med oppdr. når jeg hørte det første gangen)...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg aldri møter en utstillingsdommer som er mer opptatt av værhårene på hunden min enn kroppsbygning, vinkler, pels og gemytt...

Jeg vet ikke om hun synes det var nødvendigvis viktigere, men jeg vet om en norsk dommer som kommenterer det :lol: "Hunden din ser ut som en MUS! en MUS!"

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er sånn passelig interessant at det er dyremishandling å klippe værhår på aussie, men "greit" på puddel. Hva er det man kaller sånt igjen? Inkonsekvent?

Er ikke ultimatumet satt av puddeleiere at om man ikke klipper pelsen i trynet så vokser den til all evighet? Da er det jo bare menneskers avl på hunder som er fullstendig ufunksjonable ifht naturens intension som utgjør problemet. Hvis valget nettopp står mellom pest eller kolera (klippe værhår/få så mye pels i ansiktet at man ikke ser eller kan spise).

Sånn sett synes jeg det er OK i dyrevernsmessig hensyn at en puddel blir barbert - mens det ikke finnes en eneste god unnskyldning for å klippe aussier (eller andre raser, for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ultimatumet satt av puddeleiere at om man ikke klipper pelsen i trynet så vokser den til all evighet? Da er det jo bare menneskers avl på hunder som er fullstendig ufunksjonable ifht naturens intension som utgjør problemet. Hvis valget nettopp står mellom pest eller kolera (klippe værhår/få så mye pels i ansiktet at man ikke ser eller kan spise).

Sånn sett synes jeg det er OK i dyrevernsmessig hensyn at en puddel blir barbert - mens det ikke finnes en eneste god unnskyldning for å klippe aussier (eller andre raser, for den saks skyld).

Så å klippe værhår er like ille som pest eller kolera? Snakk om å sette ting i perspektiv, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er sånn passelig interessant at det er dyremishandling å klippe værhår på aussie, men "greit" på puddel. Hva er det man kaller sånt igjen? Inkonsekvent?

Jeg kaller det ikke dyreplageri, jeg synes bare det er unødvendig. Hvis ikke dommeren klarer å se om hunden har et bra ansikt selv om værhårene "står i veien" synes jeg man skal gå på dommerne. Ikke bare de som stiller ut og tror de får en fordel med klippede værhår, men også dommere som premierer slikt tull. Det er så mye annet som skal stemme på en hund, at værhår eller ikke, blir tullete å dømme...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det ikke dyreplageri, jeg synes bare det er unødvendig. Hvis ikke dommeren klarer å se om hunden har et bra ansikt selv om værhårene "står i veien" synes jeg man skal gå på dommerne. Ikke bare de som stiller ut og tror de får en fordel med klippede værhår, men også dommere som premierer slikt tull. Det er så mye annet som skal stemme på en hund, at værhår eller ikke, blir tullete å dømme...

Det blir vel som om jeg tar med meg en lurvete hund med lang pels som ikke er stelt. Om dommeren ikke klarer å se om hunden min er bra selv med en lurvete pels så er det dommerne det er noe feil med.

Jeg syns det hele munner ut i at man prøver å gjøre hunden sin så presentabel som mulig før utstilling. Hvordan man velger å gjøre det er litt opp til enhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel som om jeg tar med meg en lurvete hund med lang pels som ikke er stelt. Om dommeren ikke klarer å se om hunden min er bra selv med en lurvete pels så er det dommerne det er noe feil med.

Jeg syns det hele munner ut i at man prøver å gjøre hunden sin så presentabel som mulig før utstilling. Hvordan man velger å gjøre det er litt opp til enhver.

Det en vesentlig forskjell på lurvete lang pels som ikke er stelt, og naturlige værhår på hodet og ansiktet til hunden... At de må fjernes for at dommere skal kunne se konturene.. FNYS!
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med hest i mange år, og der er det også vanlig (på mange konk hester) å klippe værhår.

Har hørt at det da skal være vanskelig for hesten å finne mat osv, og skille ut høy fra halm i boksen f.eks. Men jeg har ALDRI lagt merke til at de får noen problemer uten værhårene.

Ponnien min renspiste boksen like pent både med og uten. De reagerer jo heller ikke på at man klipper de.

Nappe derimot tror jeg er vondt.

Jeg syns værhår er veldig søtt da, og det er ikke vanlig å klippe de på "Mine" raser så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel som om jeg tar med meg en lurvete hund med lang pels som ikke er stelt. Om dommeren ikke klarer å se om hunden min er bra selv med en lurvete pels så er det dommerne det er noe feil med.

Jeg syns det hele munner ut i at man prøver å gjøre hunden sin så presentabel som mulig før utstilling. Hvordan man velger å gjøre det er litt opp til enhver.

Nei, det er ikke det samme å komme med en ustelt hund som å komme med en hund med værhår!

Pelsen er en del av hunden, og at den er ren, stelt og glansfull er en del av det som bedømmes. Værhår skal vel strengt tatt ikke bedømmes??

Men hvis du vil klippe værhår, så må du gjerne det, men jeg kommer ikke til å gjøre det med hundene mine igjen. Jeg gjorde det som sagt med Molly, og ikke bare ser de mye grovere ut når de vokser ut (fordi de er klippet rett av og altså får en tykk ende), det vokser i tillegg ut nye, fine værhår. Så nå har hun dobbelt så mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact - et par uker etter at jeg har klippet værhårene til Moxy så begynner hun å bli meget ubehagelig å ha på fanget pga "skjeggstubb".. LOL

Men nei - de er ikke noe tykkere verken i tupp eller bunn pga klippingen (hun er klippet endel ganger), og jeg tviler på at klipping stimulerer til økt produksjon av disse - at det kommer flere eller på andre steder er nok arv - ikke ytre påvirkning. Eller blir kanskje gamle utstillingsboston'er nærmest griffon'er når de blir eldre og har blitt klippet mange, mange ganger?

Får se hva jeg gjør med dokost-trynet til Moxy før neste helg - har ikke helt bestemt meg. Men jeg synes faktisk de er penere (les: mindre stygge) uten værhår, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact - et par uker etter at jeg har klippet værhårene til Moxy så begynner hun å bli meget ubehagelig å ha på fanget pga "skjeggstubb".. LOL

Men nei - de er ikke noe tykkere verken i tupp eller bunn pga klippingen (hun er klippet endel ganger), og jeg tviler på at klipping stimulerer til økt produksjon av disse - at det kommer flere eller på andre steder er nok arv - ikke ytre påvirkning. Eller blir kanskje gamle utstillingsboston'er nærmest griffon'er når de blir eldre og har blitt klippet mange, mange ganger?

Får se hva jeg gjør med dokost-trynet til Moxy før neste helg - har ikke helt bestemt meg. Men jeg synes faktisk de er penere (les: mindre stygge) uten værhår, da..

Susanne

Jeg uttrykte meg kanskje uklart. Hårene i seg selv er ikke tykkere, men de virker grove siden enden på dem er rett avklipt og ikke går ut i en tynn tynn spiss... At hun har fått flere, er ikke noe jeg innbiller meg, det har hun helt tydelig fått. Om hun hadde fått dem uansett, vet jeg ikke. Men fakta er iallefall at jeg ikke kommer til å gjøre det med de andre, For Molly var veldig delikat i ansiktet før klippingen, men virker grovere i uttrykket nå, ettersom værhårene er grovere. Ja, eller SER grovere ut ettersom de er rett avklipt. Så jeg angrer på at jeg klippet dem, og kommer ikke til å gjøre det med de andre.

Hva gjør du for at de ikke skal være rett avklipt og tykke i enden? Siden Moxy sine ikke er tykke i tuppen, klipper du dem kanskje på en spesiell måte? Molly sine (de som er klippet) er like tykke fra rot til tupp (og virker dermed tykkere enn de nye), mens de nye som er grodd ut, er normale; tykke ved roten og avsmalnende mot tuppen som en nål.

Hadde det ikke vært vondt for hunden, skulle jeg ha nappet de jeg har klippet og latt dem vokse ut på ny, slik at de ble avsmalnende og spisse i tuppen. Det ser mye mer delikat og rent ut, enn skjeggstubbene hun har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttrykte meg kanskje uklart. Hårene i seg selv er ikke tykkere, men de virker grove siden enden på dem er rett avklipt og ikke går ut i en tynn tynn spiss... At hun har fått flere, er ikke noe jeg innbiller meg, det har hun helt tydelig fått. Om hun hadde fått dem uansett, vet jeg ikke. Men fakta er iallefall at jeg ikke kommer til å gjøre det med de andre, For Molly var veldig delikat i ansiktet før klippingen, men virker grovere i uttrykket nå, ettersom værhårene er grovere. Ja, eller SER grovere ut ettersom de er rett avklipt. Så jeg angrer på at jeg klippet dem, og kommer ikke til å gjøre det med de andre.

Hva gjør du for at de ikke skal være rett avklipt og tykke i enden? Siden Moxy sine ikke er tykke i tuppen, klipper du dem kanskje på en spesiell måte? Molly sine (de som er klippet) er like tykke fra rot til tupp (og virker dermed tykkere enn de nye), mens de nye som er grodd ut, er normale; tykke ved roten og avsmalnende mot tuppen som en nål.

Hadde det ikke vært vondt for hunden, skulle jeg ha nappet de jeg har klippet og latt dem vokse ut på ny, slik at de ble avsmalnende og spisse i tuppen. Det ser mye mer delikat og rent ut, enn skjeggstubbene hun har nå.

De kommer nok til å bli mer som en nål etterhvert som de vokser ut.

Boris har heller ikke fått flere, og alle hans er spisse i tuppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper bare rett av, jeg - helt inne ved huden.. Har vel aldri studert hennes værhår så mye som jeg har gjort mens vi har diskutert dette - men de er ikke særlig grove eller "rett avkuttet" på noen måte - de ser helt naturlig ut, selv om de er korte...

De er vel sånn rundt 1,5-2 cm nå. Hun var renklippet til bostonspesialen (mid. august) - men hun hadde skjeggbust når hun ble BIR på NKK Hamar (13/10) - så jeg tror ikke det har noen stor betydning i utst.ringen, da..

Jeg har dog aldri klippet de som sitter på øyebrynene (pga at de skal "beskytte" øynene) - men de er ikke verken lengre eller annerledes enn de fleste andre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg tenker at om man føler man må klippe værhårene til hunden for å få den til å bli penest mulig, så har man blitt litt blasert innen utstillingsverdenens tilstand og krav.

Jeg kan si dette fordi jeg ikke er bitt av utstillingsbasillen og dermed står utenfor; det virker rett og slett som et veldig absurd steg å ta for skjønnheten. I så henseende er jeg glad for at SKK setter på bremsene litt, for det er absolutt en snål utvikling med micromanaging på det nivået og jeg kan ikke helt se for meg at det ganger sporten.

Det er ikke ment som kritikk på noen måte, jeg håper det ikke blir oppfattet slik. Vi er alle blasert på et eller annet nivå i det som engasjerer oss, jeg er absolutt ikke noe unntak.

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg tenker at om man føler man må klippe værhårene til hunden for å få den til å bli penest mulig, så har man blitt litt blasert innen utstillingsverdenens tilstand og krav.

Jeg kan si dette fordi jeg ikke er bitt av utstillingsbasillen og dermed står utenfor; det virker rett og slett som et veldig absurd steg å ta for skjønnheten. I så henseende er jeg glad for at SKK setter på bremsene litt, for det er absolutt en snål utvikling med micromanaging på det nivået og jeg kan ikke helt se for meg at det ganger sporten.

Det er ikke ment som kritikk på noen måte, jeg håper det ikke blir oppfattet slik. Vi er alle blasert på et eller annet nivå i det som engasjerer oss, jeg er absolutt ikke noe unntak.

Jeg står med beina godt planta i uttillingsverdenen, er nok langt over middels opptatt av utstilling.

Men jeg kunne ikke vært mer enig!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å klippe værhår er like ille som pest eller kolera? Snakk om å sette ting i perspektiv, liksom..

Han/hun har vel ikke sagt at det "er like ille som pest eller kolera". Enten tuller du og later som du ikke vet, eller så vet du ikke at det er et uttrykk som betyr å måtte velge mellom to onder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han/hun har vel ikke sagt at det "er like ille som pest eller kolera". Enten tuller du og later som du ikke vet, eller så vet du ikke at det er et uttrykk som betyr å måtte velge mellom to onder.

Jeg er fullstendig klar over at det er et uttrykk som betyr at man må velge mellom to onder, men når hun skriver som her:

Er ikke ultimatumet satt av puddeleiere at om man ikke klipper pelsen i trynet så vokser den til all evighet? Da er det jo bare menneskers avl på hunder som er fullstendig ufunksjonable ifht naturens intension som utgjør problemet. Hvis valget nettopp står mellom pest eller kolera (klippe værhår/få så mye pels i ansiktet at man ikke ser eller kan spise).

Sånn sett synes jeg det er OK i dyrevernsmessig hensyn at en puddel blir barbert - mens det ikke finnes en eneste god unnskyldning for å klippe aussier (eller andre raser, for den saks skyld).

Så kjenner jeg at jeg syns dette med "dyrevernsmessige hensyn" blir strukket litt langt. Det er ikke dyremishandling å klippe eller barbere en hund. Seriøst. Når jeg barberte ned bakbeinet til terven som klør, så var det ingen som leet på et øynebryn. Når man barberer ned en hundemage fordi den skal ha valper, så er det ingen som tenker tanken engang at det er dyremishandling. Når man klipper ned en hund fordi man ikke gidder å ha alt nødvendig pelsstell, så er det aldri ever noen gang snakk om at det er vondt for hunden. Men klipp en håndfull hår som er plassert i trynet på bikkja, og det er pest eller kolera. Så igjen. Snakk om å sette ting i perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg tenker at om man føler man må klippe værhårene til hunden for å få den til å bli penest mulig, så har man blitt litt blasert innen utstillingsverdenens tilstand og krav.

Jeg kan si dette fordi jeg ikke er bitt av utstillingsbasillen og dermed står utenfor; det virker rett og slett som et veldig absurd steg å ta for skjønnheten. I så henseende er jeg glad for at SKK setter på bremsene litt, for det er absolutt en snål utvikling med micromanaging på det nivået og jeg kan ikke helt se for meg at det ganger sporten.

Det er ikke ment som kritikk på noen måte, jeg håper det ikke blir oppfattet slik. Vi er alle blasert på et eller annet nivå i det som engasjerer oss, jeg er absolutt ikke noe unntak.

Er forsåvidt enig med deg - det var en helt "HÆÆ??" opplevelse for meg også for et par år siden - jeg har vært relativt involvert i utst.verden i noen tiår, men likevel aldri engang tenkt på at dette gjøres...

MEN, når det så hardnakket ble hevdet at man "må" gjøre det på boston terriere - så synes jeg at jeg hadde to valg: enten bare skyve det helt ifra seg og anta/tro at det er nærmest mishandling og fullstendig galskap, eller faktisk gjøre det og danne seg et et eget og velinformert syn på hva det eg. går ut på, hvordan og hvorfor.

DA kan jeg i alle fall uttale meg om dette og gi andre mine erfaringer om temaet mer enn bare å "synse og tro"..

Jeg VET at det ikke er smertefullt å klippe av værhårene i seg selv - har klippet ned nok av hunder (beardiser) for å ha erfaring til å si det. Og hadde jeg merket minste uvilje fra Moxy på at jeg gjorde det, hadde jeg selvsagt heller ikke fortsatt.

Men hun har vært klippet kanskje 5-6 ganger i sitt liv - og det ene værhåret kommer hun alltid å få klippet (vokser i en rynke så det gnager et sår). Hun verken stanger inn i ting, mister balansen eller virker å være påvirket av det i det hele tatt - verken med eller uten værhår.

Så nei - det er ikke spesielt dramatisk at noen gjør det og det plager meg ikke det minste å gjøre det heller. Men akkurat er hun bustete og "naturlig", og har vunnet på utstilling også slik, så hvor mye det har å si i utst.ringen har jeg ennå ikke fått noe klart svar på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke dyreetikk i det hele tatt jeg altså, det gjør neppe SKK heller. Bare at det er enda et lite skritt mot at man mister mer og mer bakkekontakt når det gjelder skjønnhet og utstilling. Det er så små skritt at man ikke ser retningen om du skjønner, men når det tas mange nok av de, så har man plutselig havnet en plass man ikke ønsker å være.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...