Gå til innhold
Hundesonen.no

Ryggavlastende utstyr når man har hund som drar...


soelvd
 Share

Recommended Posts

Så har Monti funnet frem til unghundtiden sin, et drøyt å gammel. Var kanskje på tide å få noe annet enn eksemplarisk valp og unghund i hus.

Han kunne gå fint i kobbel. Faktisk helt perfekt, gikk fint på min side hele turen. Så en dag skrudde han av øra og resultatet er at jeg kommer hjem sur og vondt i ryggen etter hver eneste tur.

Jeg er i grunn ikke ute etter tips om hvordan vi kan få løst problemet, jeg ser han jobber med seg selv, men hormonene bare bobler over og uansett hvor mye han vil så mister han bare hodet fullstendig med alt det spennende å se på og alle de spennende luktene.

Men, som sagt, synes ikke ryggen min dette er spesielt kjekt, spesielt ikke skuldre og korsrygg. Han er 30 kg og det sier seg selv at det er tunge belastninger på en rygg som er dårlig fra før.

Finnes det feks gode magebelter eller lignende som kan ta av for litt av trykket uten å rive meg overende? Eventuelt andre geniale oppfinnelser? Har fra før av bånd med strikk som tar av for endel av eventuelle rykk. Vi bruker også ganske kort bånd, men jeg ser ikke helt for meg at problemet løser seg ved lengre bånd heller.

Jeg er gravid, om det har noe å si for utstyret dere evt kommer på.

Hjeeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke i hva slags område dere vanligvis går turer i, men kanskje det hadde vært en idé å bare bruke langline (eventuelt en halv)? Min drar også forferdelig mye når vi bruker kobbel, men med langlina kommer han bort til alle stedene han vil snuse, tisse, klapre.. - uten at armen og resten av kroppen min trenger å følge etter.

Magebelte med strikk/demping er også å anbefale! Personlig foretrekker jeg at dempingen sitter i beltet fremfor i kobbelet, men det er jo smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår ett slag for baggen beltet. Jeg har mye vondt i rygg og hofter, når jeg går med dette og Uta trekker som verst er det ikke fult så ille. Grime? Lære han at selv om han er unghund på hormonrus, må han oppføre seg :P Ohhh så enkelt å si *ler*

Superenkel forskning viser at man trenger bare et par turer på skikkelig glattis, og tendens til aggressjon, så har unghunden lært seg å gått pent i bånd :whistle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magebelte ja, kanskje helst baggen sitt da siden det har stropper som forhindrer det i og gli opp. Eller så vet jeg mange som bruker klatreseler for og få minst mulig belastning på ryggen.

Edit: Om det er et problem og bruke sele/magebelte pga gravid mage så er det vell alternativ som grime/gå pent sele eller langline (som nevnt) som gjelder

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertlig takk for mange gode svar! Skal definitivt sjekke ut belter og lignende. Det må i det fall være noe med god støtte, jeg kjenner tendenser til sårt bekken.

Flexiline :D:P

Over mitt lik :lol: Ei dame i nærheten har en svær golden som hun går turer på i ca 50 m omkrets fra huset - i flexi. Tjo og hei, det ser snålt ut til tider altså.

Nå vet jeg ikke i hva slags område dere vanligvis går turer i, men kanskje det hadde vært en idé å bare bruke langline (eventuelt en halv)? Min drar også forferdelig mye når vi bruker kobbel, men med langlina kommer han bort til alle stedene han vil snuse, tisse, klapre.. - uten at armen og resten av kroppen min trenger å følge etter.

Magebelte med strikk/demping er også å anbefale! Personlig foretrekker jeg at dempingen sitter i beltet fremfor i kobbelet, men det er jo smak og behag.

Vi bor i et boligfelt og går som regel i 10-15 min før vi kommer til skogen. Nå som det ikke er båndtvang er det greit sånn, slipper han med en gang jeg kommer til skogen. Men da er jo allerede ryggen utslitt av å jobbe seg frem til skogen. Som det forresten tar en halvtime å gå til med mongohunden i andre enden. Så det er dessverre altfor folksomt og trafikkert til å bruke noe langline (og i grunn også flexi).

Hvorfor liker du bedre demping i beltet?

Jeg slår ett slag for baggen beltet. Jeg har mye vondt i rygg og hofter, når jeg går med dette og Uta trekker som verst er det ikke fult så ille. Grime? Lære han at selv om han er unghund på hormonrus, må han oppføre seg :P Ohhh så enkelt å si *ler*

Det er greit. Om du har noen andre forslag enn ubeskrivelig masse tålmodighet eller en tur der man blir så sint at man har mest lyst til å denge den ***** bikkja i bakken (det gjør jeg ikke, men jeg sier klart ifra hva som er lov eller ikke, han glemmer det igjen med en gang, som om han ikke klarer styre noenting) så kom med det. :lol: Jeg trøster meg med at jeg vet han kan. Han er bare så stappa med hormoner at han ikke får til å skjerpe seg. Tror jeg. Liker jeg å unnskylde meg med. ( :lol: ).

Grime ja. Det hadde han sikkert hata (jeg er så sur på den bikkja nå at det er like før jeg liker tanken på å plage han litt tilbake :P ). Jeg har faktisk i desperasjon etter å komme meg hjem festa enden på kobbelet som en slags grime på han. Det gjorde det innmari mye lettere for meg, selv om det ble mange sprett og hopp fra han.

Superenkel forskning viser at man trenger bare et par turer på skikkelig glattis, og tendens til aggressjon, så har unghunden lært seg å gått pent i bånd :whistle:

Superenkel forskning viser at det:

1. Ikke finnes is/snø/kulde på vestlandet nå.

2. Gravide må være forsiktige med is.

3. Gravide må være forsiktig med blodtrykket.

:lol: Forøvrig høres det ut som en artig historie.. :whistle:

(Jeg ler litt av meg selv nå altså. Mulig det er tendenser til nervøs/sint latter siden jeg snart må ut på nok en helvetestur.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superenkel forskning viser at man trenger bare et par turer på skikkelig glattis, og tendens til aggressjon, så har unghunden lært seg å gått pent i bånd :whistle:

Phø, den superenkle forskingen stemmer ikke her hos meg! Han synes bare det var utrolig stas at jeg brått lå på bakken og var rasende. Lært noe? Nope... Kjøpte brodder og det funka fint til å holde seg på beina om ikke annet.

Det er greit. Om du har noen andre forslag enn ubeskrivelig masse tålmodighet eller en tur der man blir så sint at man har mest lyst til å denge den ***** bikkja i bakken (det gjør jeg ikke, men jeg sier klart ifra hva som er lov eller ikke, han glemmer det igjen med en gang, som om han ikke klarer styre noenting) så kom med det. :lol: Jeg trøster meg med at jeg vet han kan. Han er bare så stappa med hormoner at han ikke får til å skjerpe seg. Tror jeg. Liker jeg å unnskylde meg med. ( :lol: ).

Det innebærer vold og aggresjon, så jeg tror ikke vi går der. Babbisen i maven har ikke gått av så sinna mamma :P Ikke hjelper det heller, du er bare mer forbanna, kynnerne er sterkere og gubben er dust og bikkja er druknet. Så nei, kjenner ikke til noen metode som gjør at du går rundt på en blomstereng med din harmoniske goldengutt *flir*

Grime ja. Det hadde han sikkert hata (jeg er så sur på den bikkja nå at det er like før jeg liker tanken på å plage han litt tilbake :P ). Jeg har faktisk i desperasjon etter å komme meg hjem festa enden på kobbelet som en slags grime på han. Det gjorde det innmari mye lettere for meg, selv om det ble mange sprett og hopp fra han.

Helt seriøst, så hadde jeg faktisk kjøpt grime til han. Er ikke så lenge igjen til du litt større og det blir bare vanskeligere og vanskeligere å gå med han. Du kroppen din beveger seg anderledes og verden er litt utfordrerne, så jeg ville uten tvil gått til innkjøp av en grime, det er ikke noe slemt i det hele tatt om han får venne seg til det. Jeg brukte det på Asti når han var inne i en slik periode og var bare teit og i alle rettinger. Det var utrolig deilig å slappe av i kroppen. Så gikk vi heller i sele i motbakker, så han fikk strukket på seg og gjort fra seg. For grime blir litt "gå pent her".

Lykke til på turen i dag, håper den ikke blir fult så ******* som du forventer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phø, den superenkle forskingen stemmer ikke her hos meg! Han synes bare det var utrolig stas at jeg brått lå på bakken og var rasende. Lært noe? Nope... Kjøpte brodder og det funka fint til å holde seg på beina om ikke annet.

Det innebærer vold og aggresjon, så jeg tror ikke vi går der. Babbisen i maven har ikke gått av så sinna mamma :P Ikke hjelper det heller, du er bare mer forbanna, kynnerne er sterkere og gubben er dust og bikkja er druknet. Så nei, kjenner ikke til noen metode som gjør at du går rundt på en blomstereng med din harmoniske goldengutt *flir*

Helt seriøst, så hadde jeg faktisk kjøpt grime til han. Er ikke så lenge igjen til du litt større og det blir bare vanskeligere og vanskeligere å gå med han. Du kroppen din beveger seg anderledes og verden er litt utfordrerne, så jeg ville uten tvil gått til innkjøp av en grime, det er ikke noe slemt i det hele tatt om han får venne seg til det. Jeg brukte det på Asti når han var inne i en slik periode og var bare teit og i alle rettinger. Det var utrolig deilig å slappe av i kroppen. Så gikk vi heller i sele i motbakker, så han fikk strukket på seg og gjort fra seg. For grime blir litt "gå pent her".

Lykke til på turen i dag, håper den ikke blir fult så ******* som du forventer

Hahaha, nå fikk jeg meg en god latter, Margrete. Du setter virkelig ord på følelsene og kroppen min for tida :lol: Og jeg kjenner jeg skriver fortere, trykkere hardere på knappene og blir varmere i toppen bare av å skrive om bikkja for tiden. Jeg elsker jo den fine, fine hunden, men fy flate så dum han er! Gubben er også dust for tiden, du vet jammen mye :whistle::lol:

Monti får springe masse løs i skogen på tur og raser gjerne rundt i en time eller to hver dag, så jeg synes ikke synd på han når han må gå fint en halvtime hver dag i tillegg, altså.

Ang den superenkle forskningen til Krutsi så tolket jeg det sånn at det var hun som gikk på en smell med glatt underlag og hund som dro overende og deretter raseri som fikk hunden til å gå fint. Mulig jeg tar feil :P

Nå reiser jeg på dyrebutikken og ser på seler og grimer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er snak om noen mneder som ryggen verker og du har mongo hund hadde jeg kjøpt grime eller lignende og brukt det med god samvittighet den tiden.

Altså, unghunddritt-tiden skal da vel ikke vare mange ukene, vel.. :whistle: Men ryggvondten gjør kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, nå fikk jeg meg en god latter, Margrete. Du setter virkelig ord på følelsene og kroppen min for tida :lol: Og jeg kjenner jeg skriver fortere, trykkere hardere på knappene og blir varmere i toppen bare av å skrive om bikkja for tiden. Jeg elsker jo den fine, fine hunden, men fy flate så dum han er! Gubben er også dust for tiden, du vet jammen mye :whistle::lol:

Vært gravid selv :aww: Gubber er duster da! Det er konsekvensen av å gjøre oss gravide (nope vi hadde jo ikke noe å si :whistle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart grime :D.

Jeg bruker grime som nødløsning på guttungen her som fortsatt av og til later som han er fjortis *host*. Dersom jeg vet jeg skal gå tur der det er mulighet for å støte på sau i skogen f eks, så har guttungen på grima sånn at jeg kan koble om og leie ham i grime forbi sauene (jeg har ikke nubbsjanse til å holde ham om han først får synet av sau....). Det letter situasjonen der og da - dyret lærer ingenting, men overlever takket være at eieren greier å beherske seg og ikke ligger langflat på snørra etter en idiotisk sauehund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært gravid selv :aww: Gubber er duster da! Det er konsekvensen av å gjøre oss gravide (nope vi hadde jo ikke noe å si :whistle:)

Det er hans feil. Alt sammen. At jeg er gravid, at kjøttkakene ikke smaker som de pleier og at bikkja ikke går i bånd. Alt sammen! :lol:

Pølse i hånda :P

Tro meg, jeg har prøvd. Maaaange ganger. Han gir F.

Ellers har jeg vært på en times tur nå sammen med en venninne og hunden hennes (han pleier å være enda verre når det er med andre hunder). Det ble grimekjøp på dyrebutikken i stad.

Nå er jeg litt sånn: :jump::bananas::shifty::queen:

Ingen løsning i lengden, men vi går jo bare til skogen og der får han løpe fritt og snuse så masse som han vil, så jeg har ikke dårlig samvittighet. LALALAA... Jeg tror faktisk jeg hadde glemt hvor hyggelig det var å gå på tur.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baggenbelte MED baggen-strikk kobbel på 1 m, som du kan gripe tak i. Funker fint når min 30 kgs hund trekker som en gal. Kjøp også sånn stropper som du fester rundt bena som holder beltet på hofta, så slipper du at det sklir opp på babymage. :)

EDIT: Evt. grime ja. :) Blir brukt som en nødløsning her også. Og en sånn antri-trekk sele som du fester kobbelet i forann på brystet (grime ga litt gnagsår her i huset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baggenbelte MED baggen-strikk kobbel på 1 m, som du kan gripe tak i. Funker fint når min 30 kgs hund trekker som en gal. Kjøp også sånn stropper som du fester rundt bena som holder beltet på hofta, så slipper du at det sklir opp på babymage. :)

EDIT: Evt. grime ja. :) Blir brukt som en nødløsning her også. Og en sånn antri-trekk sele som du fester kobbelet i forann på brystet (grime ga litt gnagsår her i huset).

Takk for tips. :) Tviler på at grimen gir gnagsår her, han dro ikke i det hele tatt med den på heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. :) Tviler på at grimen gir gnagsår her, han dro ikke i det hele tatt med den på heldigvis.

Vi har vel testet den på fire hunder her i huset. Min erfaring er at de første turene trekker de ikke, men så blir de gradvis mer vant til den og prøver seg litt mer. Og det er da gnagsårene dukker opp (på samtlige fire hunder). Godt mulig det ikke blir noe problem, men hold ett øye med det i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...