Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

35 minutter siden, Mirai skrev:

Uten at jeg vet, så tipper jeg at hun mener å "kaste" tråden med høyre hånd. Jeg har hvertfall begynt med det når jeg strikker med to farger, har en på venstre som vanlig og den andre på høyre hånd som "kastes" over pinnen. Engelsk måte?

Ja, det gir mening. :) Hva er fordelene? Mindre surr med nøstene? Blir strikken penere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Mirai skrev:

Uten at jeg vet, så tipper jeg at hun mener å "kaste" tråden med høyre hånd. Jeg har hvertfall begynt med det når jeg strikker med to farger, har en på venstre som vanlig og den andre på høyre hånd som "kastes" over pinnen. Engelsk måte?

Det stemmer ja, mamma kalte det kaste ihvertfall.

Jeg syntes det var lettere å få passe avstand på trådene enn om jeg har begge trådene på en finger (eller på hver sin finger som jeg hadde da). Visstnok også mye lettere om man strikker med flere farger også, for da kaster man bare de, og har basefargen på venstre hånd.

Gikk ganske fort også når jeg fikk teken på det, som var etter et par omganger med 300ognoe masker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12209464_10156240031130529_725136816_o.j

12207923_10156240031435529_909283201_n.j

Da barndomsveninnen min fortalte at hun var gravid med en gutt strikket jeg dette teppet med noen drops garn som egentlig skulle brukes til en genser. Jeg har ingen strikke-skills, men dette var overkommelig. Strikket det for 6 mnd siden, men hun fikk plutsselig et megafint hjemmestrikket teppe av en veninne med skills, så jeg har ikke turd å gi dette. Jeg vet heller ikke hvordan jeg fester tråder.

Så hvordan fester man trådet og hva skal jeg bruke det til nå? Det er for lite til meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

Ja, det gir mening. :) Hva er fordelene? Mindre surr med nøstene? Blir strikken penere?

Ja, jeg syns det har vært vanskelig å tvinne nøster og få til riktig fasthet på baksiden med å ha begge på venstre finger. Ble fort for stramt om jeg måtte bære tråden med meg over mer enn tre tråder, selv med "tvinning" bak der. Jeg har lært en super metode for å tvinne og bære tråden med når jeg strikker med en på hver finger nå! :) Så for min del blir strikken penere, i mønsteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd mitt første hundedekken med litt hjelp fra mamma. Jeg har ikke tatt i en symaskin på 12 år og selv da jeg tok i en symaskin for 12 år siden, så lærte jeg meg ikke helt å bruke den. Så med tanke på at jeg er helt fersk og ganske grønn når det kommer til håndarbeid, så ble jeg ganske fornøyd :)

Blir noen justeringer på malen osv. til neste gang da. Ville hatt det til å dekke mer på lårene og litt tettere hals, samt litt bedre plass i fronten med beina.

12193519_10207950021130916_5243247199696

12208840_10207950020530901_4187160989387

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mari skrev:

Ja, det gir mening. :) Hva er fordelene? Mindre surr med nøstene? Blir strikken penere?

jeg har prøvd å strikke fargestrikk med tohåndsteknikk, og for meg funker det dårlig, siden strikkefastheten min er helt annerledes i britisk/amerikansk stil enn kontinental (norsk stil). Og jeg syns det er lettere å få riktig lengde på trådene på baksiden om de blir matet med på vanlig strikk. Også syns jeg det er enklere å tvinne trådene på bak om jeg holder de samme hånd.

Andre syns derimot det er enklere å få ting til å få riktig fasthet og at det er raskere med tohånds, muligens fordi de tenker på det litt som tegning, at man strikker bakgrunnen med en farge og "tegner" inn med kontrastfargen(e).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mirai skrev:

Ja, jeg syns det har vært vanskelig å tvinne nøster og få til riktig fasthet på baksiden med å ha begge på venstre finger. Ble fort for stramt om jeg måtte bære tråden med meg over mer enn tre tråder, selv med "tvinning" bak der. Jeg har lært en super metode for å tvinne og bære tråden med når jeg strikker med en på hver finger nå! :) Så for min del blir strikken penere, i mønsteret. 

Du må gjerne dele tvinne tips, der sliter jeg fortsatt litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

Du må gjerne dele tvinne tips, der sliter jeg fortsatt litt...

Det kan nok hende du må gjøre dette mens du leser for at det skal gi mening :P ..

Hvis du skal bære fargen fra venstre hånd: stikk høyre pinne gjennom neste maske på venstre pinne, som om den skal strikkes rett. Deretter gjør du et kast med fargen på venstre hånd, men det skal gå fra høyre og til venstre over pinnen. Altså ikke "rundt under" som ved vanlig kast. Så gjør du et kast med fargen på høyre hånd på vanlig måte (fra baksiden og opp rundt pinnen på venstre side av pinnen). Hvis du har gjort riktig så ser du at trådene henger fra hver sin retning over pinnen og krysser hverandre på fremsiden av pinnen? Da er det bare å løfte vekk tråden du kastet vekk sånn at den løftes "bak" og henger der :) .

Hvis du skal bære med deg tråden som er på høyre finger (tvinne den med deg): stikk høyre pinne gjennom neste maske på venstre pinne, som om den skal strikkes rett. Så tar du et kast med fargen på høyre finger (den som skal bæres bak). MENS den henger på pinnen, så gjør du et kast med fargen fra venstre hånd (nå henger begge trådene samme vei over pinnen, right?), og så tar du "av" kastet du gjorde først med fargen fra høyre. Da vil fargen fra venstre hånd holde den andre fast :) .

Det finnes sikkert video men jeg vet ikke hva det heter :P . 
Jo, her: https://youtu.be/O2L4Fo82zwk?t=135

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg har sydd mitt første hundedekken med litt hjelp fra mamma. Jeg har ikke tatt i en symaskin på 12 år og selv da jeg tok i en symaskin for 12 år siden, så lærte jeg meg ikke helt å bruke den. Så med tanke på at jeg er helt fersk og ganske grønn når det kommer til håndarbeid, så ble jeg ganske fornøyd :)

Blir noen justeringer på malen osv. til neste gang da. Ville hatt det til å dekke mer på lårene og litt tettere hals, samt litt bedre plass i fronten med beina.

12193519_10207950021130916_5243247199696

12208840_10207950020530901_4187160989387

Jeg (og mamma) har også nettopp sydd fleece genser. Ikke lett å følge en oppskrift på nettet, så vi har tatt inspirasjon derfra, og fra en genser jeg hadde kjøpt på butikken. Vi kommer nok til å fortsette å finne bedre løsninger, men dette ble resultatet:

Han blinker litt til Blitz :lol: Lekker frøken!

12219473_10156210601275597_4855447267254

12208765_10156210601300597_8415619761578

Det ble veldig mye prøving og feiling. MEn gøy når det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snoffe skrev:

Jeg (og mamma) har også nettopp sydd fleece genser. Ikke lett å følge en oppskrift på nettet, så vi har tatt inspirasjon derfra, og fra en genser jeg hadde kjøpt på butikken. Vi kommer nok til å fortsette å finne bedre løsninger, men dette ble resultatet:

Han blinker litt til Blitz :lol: Lekker frøken!

12219473_10156210601275597_4855447267254

12208765_10156210601300597_8415619761578

Det ble veldig mye prøving og feiling. MEn gøy når det går bra :)

Ser ut som vi kanskje har brukt samme oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Sprettballen skrev:

Ser ut som vi kanskje har brukt samme oppskrift?

Det kan godt hende :) jeg hadde også en genser jeg kjøpte på ullared som var veldig lik i mønsteret, så vi har brukt litt av begge deler :) 

Lurer litt på om det kunne vært noe å klippe halsen skrå for å få den smalere oppe ved hodet. Så tror jeg skal prøve på det neste gang jeg syr genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snoffe skrev:

Det kan godt hende :) jeg hadde også en genser jeg kjøpte på ullared som var veldig lik i mønsteret, så vi har brukt litt av begge deler :) 

Lurer litt på om det kunne vært noe å klippe halsen skrå for å få den smalere oppe ved hodet. Så tror jeg skal prøve på det neste gang jeg syr genser.

Jepp, det var min tanke også. Jeg har sydd den sammen litt på skrå framme, sånn at den ble smalere opp mot hodet, men fortsatt ble den ganske vid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jepp, det var min tanke også. Jeg har sydd den sammen litt på skrå framme, sånn at den ble smalere opp mot hodet, men fortsatt ble den ganske vid.

Tenker også at det kan være en ide å sy et innsnitt bak på lendet på dekkenet. Tror det kan gi en bedre passform over rumpen.

Er så gøy å planlegge alt sånn, får så mange ideer hele tiden :lol:   

 

Siden jeg ikke har lagt ut det bildet her så gjør jeg det. Endte opp med å krympe en ullgenser i vask, så sydde det om til Casper :D 

12105792_10156161475690597_1997079935902

Endret av Snoffe
La til litt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Teserere skrev:

Hjelp. Nå har jeg to armer på en pinne og skal begynne å øke. Kan jeg ha 2 masker jeg øker på siden av? Første og siste maske på pinnen. Hvis ikke skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til. .. på magic loop. 

Jeg økte på maske nummer to på den ene siden av arbeidet og siste maske på andre siden (slik at det ble en maske imellom økningene), men jeg økte vel egentlig med feil teknikk (som om man skal øke på enden av arbeidet).

Neste gang skal jeg øke på tråden imellom maskene og da ender jeg med to masker, så får det bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, HeleneFS skrev:

Da barndomsveninnen min fortalte at hun var gravid med en gutt strikket jeg dette teppet med noen drops garn som egentlig skulle brukes til en genser. Jeg har ingen strikke-skills, men dette var overkommelig. Strikket det for 6 mnd siden, men hun fikk plutsselig et megafint hjemmestrikket teppe av en veninne med skills, så jeg har ikke turd å gi dette. Jeg vet heller ikke hvordan jeg fester tråder.

Du har lagd et teppe til dem til tross for at du ikke er en djevel med strikkepinner. Det er kjempeflott, og venninna di kommer til å sette STOR pris på det uansett. :) Du kan gjøre det enkelt med trådfestinga og bare tvinne dem fast langs kanten. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3. november 2015 kl. 12.45.46, Mari skrev:

Wohoo! Grattis en gang tl!

Jeg synes Puerperium er fin og lettstrikket. Omslagsjakken Seamless Kimono er superpraktisk på sånne små, jeg strikket nettopp en til en venninnes baby og den er superpopulær. Man kan jo pimpe den opp eller ned som man selv vil egentlig.
Og så synes jeg Melkers hentesett er kjempefint og gir uante muligheter for alt fra spreke til duse fargevalg. Jakken i Liv Laga Babysett er også veldig fin synes jeg. Vevstrikken ser kjempefancy ut, men er veldig veldig enkel. 

Oh, disse tipsene likte jeg :D Her kommer det jo maibaby, og den kommende mormora vil gjerne settes igang på strikkeprosjekter, så må se litt på hva vi vil ha/har behov for. Skal sjekke ut nøstebarn sine og :) 

Trønder-mai trenger dog ikke være så varmt at det gjør noe, vanskelig å forutsi :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aslan skrev:

Oh, disse tipsene likte jeg :D Her kommer det jo maibaby, og den kommende mormora vil gjerne settes igang på strikkeprosjekter, så må se litt på hva vi vil ha/har behov for. Skal sjekke ut nøstebarn sine og :) 

Trønder-mai trenger dog ikke være så varmt at det gjør noe, vanskelig å forutsi :P 

H fikk en nøstebarn omslagsjakke, som både hun og I har brukt mye :)

Jeg er spent på natta, virker som mengden søvn er direkte relatert til mengde grøt jeg får inn i ungen. Eller, rettere sagt mengden våkentid. Idag var hun sånn halvveis interessert i grøten, så da blir jeg ikke overraska om hun er sånn halvveis interessert i å stå opp klokka 04 :p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...