Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

15 timer siden, SiriEveline skrev:

Fant akkurat ut at mannen jaggu skal få seg en skikkelig jaktgenser til bursdagen (17. Januar).

Men hvilket garn? Pris er ikke viktig, men må være raskt å få tak i så jeg kan begynne straks så jeg har håp om å bli ferdig.

Det må ikke klø, eller sige, eller nuppe seg til (dette er kanskje mer personbetinget...). Og det må være 22m/10cm på pinne 3.5.

Oppskrift sier Sterk fra Du Store Alpakka, noen som har erfaring med det? 

Jeg bruker det til å strikke sokker. Slitesterkt og veldig mykt :) Veldig glad i det garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Nå er Faen´a-kofta helt ferdig, med knapper og alt! :D Jeg skal dampe den i morra kveld eller mandag, da har jeg strykejern tilgjengelig. Så skal jeg få stefaren min til å stå modell, den ser så mye finere ut når den henger på noen med brede nok skuldre til å fylle den. 

Den blir sendt i posten til pappa, MED SPORING selvfølgelig.

Den ser litt skjev ut på hengeren, men den er rett altså! :) For den observante strikker ser dere kanskje at jeg glemte en rad med hodeskaller på den ene armen :lol: ... jaja, det er hvertfall ingen som har maken!

Siden dette er min første jakke noensinne, så tenkte jeg at jeg kan dele noen erfaringer jeg har gjort meg på veien..

Generelt:
Følg med i oppskriften! Jeg har gjort unødvendige feil fordi jeg har vært sikker på at jeg husket det som stod, istedet for å dobbeltsjekke. Blant annet skulle jeg sette av 10 masker på en tråd på toppen av vrangborden til bolen, sånn at jeg kunne plukke opp masker der senere og strikke stolpene OPPOVER på bolen. Det glemte jeg jo (i tillegg til litt diverse jeg glemte i mønsteret..), men jeg lærte heldigvis at jeg kunne plukke opp masker etter jeg hadde klippet opp foran, da måtte stolpene mine bli "bortover" og motsatt retning av vrangborden nederst. Dette ble heldigvis ganske pent :lol: . Ser ikke ut som en feil.

Fell av løøøøøøst på kanter som skal sys fast noe sted... ellers sitter du der som en nisse og skal sy fast en stram kant du ikke kan dra i, og risikerer at den "drar" i jakka sånn at den ikke ligger flatt.  

Har også lært meg tvinneteknikk som gjør det enkelt å bære både mønster- og bunnfarge, noe jeg har syntes var vanskelig tidligere. Skrev om det et par sider bak i tråden her!

www.strikkepiken.blogg.no har veldig mange tips og teknikker som kan være nyttige til mange strikkeprosjekter!

Montering: 
Det står så kjekt i oppskriften "klipp opp og sy på armene og belegg". Jaha, det høres jo enkelt ut, og ikke særlig tidkrevende! Bare sy det på, liksom.
Men så står du der, da. Med en symaskin og et plagg du har brukt ørten timer på. BE OM HJELP!! Her syntes jeg det var utrolig greit å få hjelp av noen som har gjort det før. For det første kan jeg ikke bruke symaskin, og for det andre så er det noe med å se det i levende live og ikke bare på Youtube først. Tanta mi viste meg hvordan jeg skulle markere nedover (til armhull) med en tråd og deretter hvordan jeg skulle sy nedover, bortover og oppover igjen for å få riktige sømmer og grei avstand mellom alt som skulle gjøres. Det tok lengre tid enn antatt. Jeg fikk lage hull nummer to selv, det gikk overraskende greit faktisk. Hjalp sikkert at hun hadde en grisedyr symaskin fra 80-tallet som til og med nybegynner-Julie hadde klart å bruke i søvne.
Da jeg skulle sy på armene måtte jeg først feste dem med knappenåler (ja, og forresten, du trenger knappenåler!!), det tok ganske lang tid det også og jeg var veldig nøye med å få det til å ligge riktig sånn at jeg ikke skulle ende med en "klump" med stoff og rynkete armer.
Etter at jeg hadde frest og brukt uendelig lang tid på å feste armen, var det bare å kvinne seg opp og sy på belegget. Samme greie igjen, det må ligge riktig sånn at det blir jevnt fordelt rundt armhullet. TIPS: pass på når du fester belegget og hater hele verden og spesielt synåla, at du er nøye med hvor du stikker nåla sånn at du ikke syr "gjennom" stoffet og tråden kommer ut på fremsiden av jakka ;) . 

Stolper og belegg:
Jeg endte som sagt med å plukke opp masker til stolpene langs med oppklippskanten. Tok et råd fra internett som sa plukk opp tre masker, hopp over den fjerde og gjenta. Det funket bra! Ser hvertfall ut som jeg har fått stolper med riktig lengde som ikke drar seg sammen eller er for lange og blir "vifteformet". Måtte passe på å felle av disse ganske løst også.

Belegg er noe drit som jeg har tenkt til å unngå på neste jakke :P . Jeg var redd for å sy på bånd bak, men jeg prøver det neste gang. Det tok ganske mye tid å strikke dem og sy dem på. Spesielt å sy dem på bak var tidkrevende for jeg var redd for at det skulle vises foran, mtp at de var ganske tjukke (Smart-garn). 
Fordel med å strikke belegg: du får perfekt lengde til å dekke sårkanten, og det kan hende det er enklere å sy på enn bånd fordi det er elastisk. 

Knapper: 
Spør om tips i butikken hvis du er usikker sånn som meg! Jeg trodde jeg visste hva jeg ville ha da jeg stod og så på de 1948684 eskene med knapper, men så hjalp damen i garnbutikken meg og vi la knappene nedover stolpen for å se hva som passet. Det gjorde det mye enklere å avgjøre enn å bare se på én og en knapp på lokket av en boks..
PS: det er også ganske kjedelig å sy på knapper og du må kanskje prøve deg litt frem, men det blir faktisk ganske bra når det er ferdig altså!

Har tatt den ned igjen fra hengeren nå altså, så den ikke skal bli dratt og stygg.
IMG_20151121_131344.jpg

Jeg brukte samme tipset som på stolpene, ta opp tre masker og så hopp over den fjerde. Var noen som nevnte at det kan bli for stramt om man ønsker å brette den dobbelt, men det skulle jo ikke jeg. Syns dette ble bra! Har nok bommet litt og ikke plukket opp i "riktig maskerad" hele veien, men. 
Her også ser det litt skjevere ut enn hva det egentlig er, syns jeg. Skal dampes så kanten blir litt rettere.
IMG_20151121_131849.jpg

IMG_20151121_131813.jpg

IMG_20151121_131704.jpg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... Hei, jeg heter Pixie og jeg kan ikke strikke(vinker sjenert). Men jeg har veldig lyst å strikke enkle gensere til valpen. Mønster kan jeg bare drømme om(håper å få til en slags hodeskalle etterhvert) men jeg kan såvidt få til rett og vrang. Er det noen som har en ekstremt enkel oppskrift eller youtubevideo som til og med en strikkenoob kan få til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pixie skrev:

Ehm... Hei, jeg heter Pixie og jeg kan ikke strikke(vinker sjenert). Men jeg har veldig lyst å strikke enkle gensere til valpen. Mønster kan jeg bare drømme om(håper å få til en slags hodeskalle etterhvert) men jeg kan såvidt få til rett og vrang. Er det noen som har en ekstremt enkel oppskrift eller youtubevideo som til og med en strikkenoob kan få til? 

Sjekk her http://www.garnstudio.com/lang/no/search.php denne har jeg strikekt og syntes den var enkel, gjorde den om til genser http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=102&d_id=45&lang=no minuset var at den voks men kråka av en BC var jo ikke så stille og busker skulle det da løpes gjennom dem ahr også strikekskole på siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Teserere skrev:

Jeg syns ikke det er det at drops er vanskelig å forstå nødvendigvis, ville heller sagt at problemet med oppskriftene er at de er mangelfulle og tar utgangspunkt i at du er god til å strikke og kan mye. 

Litt sånn: "Strippeoppskift på votter: Strikk en vott, gjenta en gang til" :p

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Ehm... Hei, jeg heter Pixie og jeg kan ikke strikke(vinker sjenert). Men jeg har veldig lyst å strikke enkle gensere til valpen. Mønster kan jeg bare drømme om(håper å få til en slags hodeskalle etterhvert) men jeg kan såvidt få til rett og vrang. Er det noen som har en ekstremt enkel oppskrift eller youtubevideo som til og med en strikkenoob kan få til? 

Jeg driver med en genser fra boka  "Hundestrikk: for bikkjekalde dager". Og oppskriftene i den er ganske godt forklart/detaljerte og mange forskjellige variasjoner og 3 størrelser. Flere av de kunne du med enkelhet ha endra til å ha noen små hodeskaller på om du vil det :) 

Jeg låner min fra biblioteket nå, men vurderer faktisk å kjøpe den, så bra syns jeg den er :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Mirai skrev:

Noen av dere som har utskiftbare pinner? Lurer på å ønske meg til jul, om det er noe tess. Eventuelt forslag til litt mer "luksuspinner" enn vanlig?

Det var en diskusjon om det for noen sider siden her, de fleste var enige om at en knitpro trepinnesett er skikkelig digg. Jeg digger mitt knitpro symphonie luksussett :wub:.  Spesielt med noen ekstra vaiere og utvidelsessettet for tykt garn. Det eneste jeg ikke digger med settet er utseende på veska og de små "pungene" som følger med. Men veska funker for oppbevaring av settet.

226_knitpro_luksus_sett_symphonie_wood_1

Strømpepinnesettet mitt (også knitpro symphonie), korte trestrømpepinner er fantastisk.Vel verdt om man bruker strømpepinner i det hele tatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forelsket meg i Karbonz serien, strikket lettere og syntes tråden gled enkelt selvom jeg har strikket fast.

De er varme og ganske myke å strikke med tiltross for hva det kan hørtes ut som. Men har trepinner også og de er bra altså, bare at jeg må strikke pittelitt løsere for at det ikke skal bli for tungt. Dog pluss for at de er lydløse :)

Og det sagt så har jo alt litt med garnet å gjøre, det blir jo litt forskjellig.

Ellers så MÅ man huske å stramme skikkelig godt. De gangene jeg har slurvet så har pinnen som oftest begynt å løsne, men oppdager det jo fort da maskene detter nedi i sprekken.

Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg på sikt til å ha kanskje dobbelt opp med karbon og tre (prøve cubicz også) som jeg bruker om hverandre basert på garn og slikt på prosjektet.

 

Begynner å lande på farger til Marygenser for herre.. står mellom passe tradisjonelt med grønn (8906 skog) som grunnfarge og natur (0100) på snøløvmønsteret, eller litt annerledes med grå (0501) genser og mønsteret i petrol (8905 havdypet). Med sistnevnte fargevalg blir det petrolgenser til meg med grått mønster, og en av delene til lillegutt, med førstnevnte ender vi nok alle opp med helt lik genser.

Noen som har tanker?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tekopp @SiriEveline Takk for tanker! Jeg har i utgangspunktet tenkt på Karbonz, så det var jo spennende at noen hadde erfaring med dem. Knitpro sitt sett er lekkert (virker som man får med litt mer?), men jeg tror jeg har konkludert med at jeg strikker best på noe annet enn tre. Hvertfall på de trepinnene man får på garnbutikkene syns jeg garnet ofte sitter litt "fast" og jeg kjøper som regel nikkelpinner og digger dem. 

Angående farger til gensere så er jeg ikke så veldig hjelpsom, men jeg ville ikke strikket så alle tre hadde helt like. Det er jo bare en smakssak :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekler en uglepute som består av sekskantede og femkantede lapper. Jeg tenker å hekle dem sammen, men er så usikker på hva som gir best resultat. Har lyst å hekle sammen med enten fastmasker eller staver, men uten å få sånn utstikkende kant.. noen tips til hvordan få det til finest mulig? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mirai skrev:

@Tekopp @SiriEveline Takk for tanker! Jeg har i utgangspunktet tenkt på Karbonz, så det var jo spennende at noen hadde erfaring med dem. Knitpro sitt sett er lekkert (virker som man får med litt mer?), men jeg tror jeg har konkludert med at jeg strikker best på noe annet enn tre. Hvertfall på de trepinnene man får på garnbutikkene syns jeg garnet ofte sitter litt "fast" og jeg kjøper som regel nikkelpinner og digger dem. 

Angående farger til gensere så er jeg ikke så veldig hjelpsom, men jeg ville ikke strikket så alle tre hadde helt like. Det er jo bare en smakssak :) . 

Det tenker jeg også, derfor jeg tror kombinasjon av to farger men omvendt kan bli fint, alternativt helt forskjellige farger en til hver. Hmm tror jeg starter med en grønn til mannen og finner andre farger til C og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laikamor: krepsemasker er vel best om du ikke vil at det skal stå ut for mye :) De er ikke så høye.

Mirai: Karbonz er knitpro det også, så man kan utvide med trepinner etterhvert om man vil det. Symphoniesettet har litt mer "ting", men jeg syns karbonz settet ser fint ut, liker faktisk utseende bedre på den mappa enn på settet jeg har ;) 

Jeg syns symphonie pinnene har mye mindre "grip" enn bambus pinner og andre trepinner jeg har prøvd, men skjønner godt at noen kanskje ikke syns de er like digg som jeg syns de er. Har ikke prøvd karbonz selv, så kan ikke sammenligne.

(mentions og sitater funka brått ikke, håper folk får med seg svarene alikevell).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tekopp skrev:

Laikamor: krepsemasker er vel best om du ikke vil at det skal stå ut for mye :) De er ikke så høye.

Mirai: Karbonz er knitpro det også, så man kan utvide med trepinner etterhvert om man vil det. Symphoniesettet har litt mer "ting", men jeg syns karbonz settet ser fint ut, liker faktisk utseende bedre på den mappa enn på settet jeg har ;) 

Jeg syns symphonie pinnene har mye mindre "grip" enn bambus pinner og andre trepinner jeg har prøvd, men skjønner godt at noen kanskje ikke syns de er like digg som jeg syns de er. Har ikke prøvd karbonz selv, så kan ikke sammenligne.

(mentions og sitater funka brått ikke, håper folk får med seg svarene alikevell).

Takk, skal se om jeg finner en tutorial på det :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...