Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Noen som har strikket Skappelgenseren?

 

Har snurpa inn maskene fra 80 til 72 på for- og bakstykke, men lurer på om jeg skal gå ned en pinnestørrelse også pga sig. Noen som har innspill? Har startet å strikke litt, men funderer litt på om jeg skal rekke det opp eller ikke...

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har strikket Skappelgenseren?

 

Har snurpa inn maskene fra 80 til 72 på for- og bakstykke, men lurer på om jeg skal gå ned en pinnestørrelse også pga sig. Noen som har innspill? Har startet å strikke litt, men funderer litt på om jeg skal rekke det opp eller ikke...

Verken jeg eller min mor gikk ned en pinnestørrelse når vi strikket skappelgenseren. Vi brukte en størrelse mindre pinner på vrangborden bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken jeg eller min mor gikk ned en pinnestørrelse når vi strikket skappelgenseren. Vi brukte en størrelse mindre pinner på vrangborden bare. 

Jeg er ikke så stor og ganske lav. Jeg har hørt at genseren er fryktelig stor og jeg ønsket at den gikk litt over knærne ihvertfall! Derfor jeg har endret den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har strikket Skappelgenseren?

 

Har snurpa inn maskene fra 80 til 72 på for- og bakstykke, men lurer på om jeg skal gå ned en pinnestørrelse også pga sig. Noen som har innspill? Har startet å strikke litt, men funderer litt på om jeg skal rekke det opp eller ikke...

Jeg har lagd to. På nr 2 gikk jeg ned en pinnestørrelse (brukte samme på hele genseren) og den holder fasongen vannvittig mye bedre, på anbefalt pinnestørrelse er stoffet for "slaskete" syns jeg. Min genser er fortsatt (veldig) stor på meg, så er du petit ville jeg både gådd ned i størrelse og maskeantall.

Vær obs på at ermene fort blir veldig lange også. Ikke tenk at ermet skal nå helt opp til armhulen, men heller opp til midt på overarmen. Ha gjerne noen færre masker på ermet enn anbefalt også, de er kjempevide.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd to. På nr 2 gikk jeg ned en pinnestørrelse (brukte samme på hele genseren) og den holder fasongen vannvittig mye bedre, på anbefalt pinnestørrelse er stoffet for "slaskete" syns jeg. Min genser er fortsatt (veldig) stor på meg, så er du petit ville jeg både gådd ned i størrelse og maskeantall.

Vær obs på at ermene fort blir veldig lange også. Ikke tenk at ermet skal nå helt opp til armhulen, men heller opp til midt på overarmen. Ha gjerne noen færre masker på ermet enn anbefalt også, de er kjempevide.

Takk for svar! Jeg bruker drops-garn og her er anbefalt pinnetykkelse på det tynneste garnet 5. Jeg strikker i pinne 6. Lurer på om jeg skal gå ned til 5 og ha opprinnelig maskeantall eller beholde det reduserte og strikke i nummer 6. :P  Eller ha redusert antall og mindre pinne! Klarer ikke bestemme meg.

 

Takk for tips med ermene! Hørte også at man burde strikke den kortere også fordi den ville sige ned. Synes oppskriften er veldig dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg bruker drops-garn og her er anbefalt pinnetykkelse på det tynneste garnet 5. Jeg strikker i pinne 6. Lurer på om jeg skal gå ned til 5 og ha opprinnelig maskeantall eller beholde det reduserte og strikke i nummer 6. :P  Eller ha redusert antall og mindre pinne! Klarer ikke bestemme meg.

 

Takk for tips med ermene! Hørte også at man burde strikke den kortere også fordi den ville sige ned. Synes oppskriften er veldig dårlig!

Drops alpakka? Jeg ville ikke gått ned helt til størrelse 5, for litt av det som er pent med genseren er at den er løs, oversized og draperer (med ull får man fort litt annen effekt).

Str 6 og redusert antall masker + lengde er det jeg hadde gått for. Oppskrifta sier tross alt pinnestørrelse 7.

Orginaloppskrifta er veldig røff og enkel, i skappelstrikk boka har de en mye mer detaljert oppskrift.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drops alpakka? Jeg ville ikke gått ned helt til størrelse 5, for litt av det som er pent med genseren er at den er løs, oversized og draperer (med ull får man fort litt annen effekt).

Str 6 og redusert antall masker + lengde er det jeg hadde gått for. Oppskrifta sier tross alt pinnestørrelse 7.

Orginaloppskrifta er veldig røff og enkel, i skappelstrikk boka har de en mye mer detaljert oppskrift.

Da gjør jeg som jeg allerede holer på. :) Jeg har Skappelboka, men savner bedre bilder + mulighet for litt justering av størrelse. De fleste plaggene håpløst store, selv på disse høye, modellpene damene. Kanskje det ikke er helt boken for meg :D

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør jeg som jeg allerede holer på. :) Jeg har Skappelboka, men savner bedre bilder + mulighet for litt justering av størrelse. De fleste plaggene håpløst store, selv på disse høye, modellpene damene. Kanskje det ikke er helt boken for meg :D

Bare å spørre om du vil ha hjelp til å modifisere strikkinga :)

Ei bok jeg har jeg tror du hadde likt er "Little red in the city". Flere flotte gensermønster, og massevis av fantastiske forklaringer og bilder på hvordan man skal få de til å passe deg perfekt :heart:. Lærer man seg først noen av teknikkene/tankemåtene hjelper det på andre mønster senere også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spørre om du vil ha hjelp til å modifisere strikkinga :)

Ei bok jeg har jeg tror du hadde likt er "Little red in the city". Flere flotte gensermønster, og massevis av fantastiske forklaringer og bilder på hvordan man skal få de til å passe deg perfekt :heart:. Lærer man seg først noen av teknikkene/tankemåtene hjelper det på andre mønster senere også.

Du kommer alltid med så mye gode tips! Takk! :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så stor og ganske lav. Jeg har hørt at genseren er fryktelig stor og jeg ønsket at den gikk litt over knærne ihvertfall! Derfor jeg har endret den litt.

Den første jeg strikket ble faktisk alt for liten til meg (er rett over 170, og normalt bygget), så den ble "donert" til min søster som er under 160 :P Jeg hadde da færre masker enn det som er beskrevet i oppskriften til Skappel :) 

Ermene siger veldig! Så du trenger ikke strikke dem like lang som på en vanlig genser :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spørre om du vil ha hjelp til å modifisere strikkinga [emoji4]

Ei bok jeg har jeg tror du hadde likt er "Little red in the city". Flere flotte gensermønster, og massevis av fantastiske forklaringer og bilder på hvordan man skal få de til å passe deg perfekt [emoji813]. Lærer man seg først noen av teknikkene/tankemåtene hjelper det på andre mønster senere også.

Åå den boken tror jeg at jeg hadde digget!

Bare for pinglete til å prøve engelsk!

Her strikkes det som bare det, igang med min første genser. Endte opp med marius mønster, men skal putte inn ryper istedenfor, samt lagt inn falsk flettebord istedenfor perlestrikk.

Men fy søren for et evighetsprosjekt. Må bare jobbe litt med en lue til C innimellom for å ha noe som faktisk blir ferdig på noen kvelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Så flink du er! :)

Tusen takk :). Var litt nervøs for å legge ut, siden dette er noen av det første jeg har laget.

Så utrolig stilig @busann :) 

Vanligvis syns jeg kort er teit, men hadde jeg fått et slikt hadde jeg blitt superglad/hadd det på utstilling hjemme.

Tusen takk, veldig moro at folk liker det jeg lager.

Veldig stilige kort! Ville laget noen helt uten tekst også :) .

Har endel uten tekst ennå, men de er jo ikke ferdig ennå. Tenkte du på ha noen blanke hvor folk kan skrive selv, eller kort uten muligheten for tenkt?

Endel av dem er jo faktisk prøvekort også, så jeg så hva som fungerte,

Wow! Flotte kort!  Hvordan lages de?

Tusen takk.
Mye bretting, kutting og liming. Fargelegging med stempel noen da.
Mye oppskrifter på youtube, om du vil prøve selv.

 

Endret av busann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå den boken tror jeg at jeg hadde digget!

Bare for pinglete til å prøve engelsk!

You can do it! Begynner du å strikke på engelsk åpner et helt nytt og fantastisk univers av strikkeoppskrifter seg, hvor de fleste mønstrene forklarer ting ned til hver minste detalj, og holder deg i hånda gjennom strikkinga. 89% av "hva pokker er det egentlig jeg skal gjøre nå?" problemene man har i norske mønster er ikke der i engelske. Spesielt ikke i de man finner på nettet/kjøper på ravelry.

En ting jeg digger med Ysolda boka også, er at man kan kjøpe den som en pdf/ravelry (+ trykt bok. Eller begge) utgave. Så printer man bare ut de mønstrene man faktisk vil lage, og tegner/noterer så mye man bare vil på de. Genialt.

Du kommer alltid med så mye gode tips! Takk! :) 

Så godt å høre at du syns det da :) :icon_redface:

Endret av Tekopp
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for pinglete til å prøve engelsk!

Her strikkes det som bare det, igang med min første genser. Endte opp med marius mønster, men skal putte inn ryper istedenfor, samt lagt inn falsk flettebord istedenfor perlestrikk.

 

Prøv deg på en oppskrift på engelsk (Ravelry) og så ser du hvor utrolig komisk det er at du vegret deg for å prøve på engelsk, men kaster deg ut i å endre Mariusmønster med den største selvfølge. :D @Tekopp har helt rett, engelske oppskrifter er en milliard gang bedre enn de fleste norske. De er detaljerte, de følger deg gjennom hele plagget og det er langt mindre rom for feil. 

Knit, purl, increase, decrease = rett, vrang, øke, minske. Vær så god. Det er omtrent alt du trenger. :lol: 

c0033e0861a47349678de850992ca878.jpg

Endret av Mari
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

You can do it! Begynner du å strikke på engelsk åpner et helt nytt og fantastisk univers av strikkeoppskrifter seg, hvor de fleste mønstrene forklarer ting ned til hver minste detalj, og holder deg i hånda gjennom strikkinga. 89% av "hva pokker er det egentlig jeg skal gjøre nå?" problemene man har i norske mønster er ikke der i engelske. Spesielt ikke i de man finner på nettet/kjøper på ravelry.

En ting jeg digger med Ysolda boka også, er at man kan kjøpe den som en pdf/ravelry (+ trykt bok. Eller begge) utgave. Så printer man bare ut de mønstrene man faktisk vil lage, og tegner/noterer så mye man bare vil på de. Genialt.

Så godt å høre at du syns det da [emoji4] :icon_redface:

Genialt!

Bruker paden mye nå for da slipper jeg å printe ut og har alltid med meg oppskriftene (om paden er med da..)

Prøv deg på en oppskrift på engelsk (Ravelry) og så ser du hvor utrolig komisk det er at du vegret deg for å prøve på engelsk, men kaster deg ut i å endre Mariusmønster med den største selvfølge. [emoji3] @Tekopp har helt rett, engelske oppskrifter er en milliard gang bedre enn de fleste norske. De er detaljerte, de følger deg gjennom hele plagget og det er langt mindre rom for feil. 

Knit, purl, increase, decrease = rett, vrang, øke, minske. Vær så god. Det er omtrent alt du trenger. [emoji38] 

c0033e0861a47349678de850992ca878.jpg

Ok, neste prosjekt blir engelsk!

Syntes norske er teite med forklaringer ja... men jeg har kommet langt fra å kun strikke pannebånd, luer og babyteppe. Bare på et år ca! Og det fordi jeg har tuet prøve meg på noe nytt, så da må jeg nok bare oppi inn i den engelske verdenen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes norske er teite med forklaringer ja... men jeg har kommet langt fra å kun strikke pannebånd, luer og babyteppe. Bare på et år ca! Og det fordi jeg har tuet prøve meg på noe nytt, så da må jeg nok bare oppi inn i den engelske verdenen!

 

Det kommer til å åpne seg en ny verden for deg. Om du ikke har bruker på Ravelry.com, så må du ordne deg det. Det en helt super side. Alle verdens garn ligger inne, en halv million oppskrifter (ikke en overdrivelse) og MASSE prosjekter å surfe til inspirasjon. :heart: 

edit: Og du kan legge inn hele garnlageret ditt der slik at du får oversikt, og lage strikkekø, organisere masse favoritter av både designere og type strikk. Du kan filtrere på alle mulige måter og rett og slett bare sitte i timesvis og leke deg og planlegge. Jeg elsker ravelry. :lol:

Endret av Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å åpne seg en ny verden for deg. Om du ikke har bruker på Ravelry.com, så må du ordne deg det. Det en helt super side. Alle verdens garn ligger inne, en halv million oppskrifter (ikke en overdrivelse) og MASSE prosjekter å surfe til inspirasjon. [emoji813] 

edit: Og du kan legge inn hele garnlageret ditt der slik at du får oversikt, og lage strikkekø, organisere masse favoritter av både designere og type strikk. Du kan filtrere på alle mulige måter og rett og slett bare sitte i timesvis og leke deg og planlegge. Jeg elsker ravelry. [emoji38]

Har bruker der ja, men visst ikke det siste du skriver der. Da må jeg definitivt lære meg litt inni der, god grunn til å rydde i garnet. Hvordan kan egentlig garnhaugen vokse når jeg strikker som bare det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bruker der ja, men visst ikke det siste du skriver der. Da må jeg definitivt lære meg litt inni der, god grunn til å rydde i garnet. Hvordan kan egentlig garnhaugen vokse når jeg strikker som bare det??

"Stash" funksjonen er genial der, det gjør det så mye enklere å søke gjennom mønster man vil strikke og se om man har noe som funker.

Min stash-side på ravelry. Bildene mine er ikke fantastiske, men pokker så praktisk å ha når man går igjennom og ser etter noe! Anbefaler virkelig å ta bilder mens man legger ut ting.

Og om noen vil ha meg som "venn" der hadde det vært gøy forøvrig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...