Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Har noen av dere prøvd å hekle fast kant istedet for å sy med symaskin før man klipper opp til jakke?

http://ninapetrina.blogspot.no/2014/02/klippetips-for-strikkejakker.html

Edit: Fant ut at det er uaktuelt for meg uansett, siden jeg har superwash-behandlet garn. Så da står det at jeg må sy med maskin også, og heklekanten blir evt. bare estetisk. 
Edit 2: Eller hvertfall: Har du strikket mønsterstrikk over klippemaskene? Eller strikker med superwashbehandlet garn eller glatt garn? Sy en søm med attersting ved siden av hekleradene før du klipper. Da låser du av trådene på baksiden på mønsterstrikken. En atterstingsøm vil også dobbelsikre deg mot alle bekymringer om at glatt garn vil kunne komme til å gli ut av hekleraden og rakne.

Endret av Mirai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere prøvd å hekle fast kant istedet for å sy med symaskin før man klipper opp til jakke?

http://ninapetrina.blogspot.no/2014/02/klippetips-for-strikkejakker.html

Edit: Fant ut at det er uaktuelt for meg uansett, siden jeg har superwash-behandlet garn. Så da står det at jeg må sy med maskin også, og heklekanten blir evt. bare estetisk. 

Edit 2: Eller hvertfall: Har du strikket mønsterstrikk over klippemaskene? Eller strikker med superwashbehandlet garn eller glatt garn? Sy en søm med attersting ved siden av hekleradene før du klipper. Da låser du av trådene på baksiden på mønsterstrikken. En atterstingsøm vil også dobbelsikre deg mot alle bekymringer om at glatt garn vil kunne komme til å gli ut av hekleraden og rakne.

Jeg har prøvd på prøvelapper. Men får ikke teknikken helt til. Verdt å teste på en liten prøvelapper før man tar ei hel kofte.

Jeg fikk ikke til å fange begge fargene i strikkinga, bare den fremste av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så modige med saksa. Yikes! En dag skal jeg prøve meg jeg også.

 

I dag ble jeg ferdig med Storm Door. Det er strikket i Succulent Fiber MCN fingering i fargen "Shaded Rose". Helt fantastisk deilig garn. Det ligger til blokking nå, men jeg er en utålmodig sjel og måtte ta bilder pre-blokking også. :D

Knuten på ene enden improviserte jeg etter inspirasjon fra et annet mønster. Synes det funker bra og jeg fikk brukt opp litt ekstra garn også. :)

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

 

file_medium2.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mari, er det noen som får til det så er det deg! 

Jeg tenkte å sette igang med montering i morgen. Har spurt på koftegruppa om noen har gode linker til montering (knappestolper). Kanskje noen her har? 
Jeg er så redd det skal bli skeivt og stygt. Sånn knotearbeid er ikke min greie kjenner jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modig og modig, bolen og armene ligger her ferdige og har gjort det i snart to uker... :whistle: .

@Kaja på min så kommer jeg til å sy, klippe opp og så plukke opp masker til stolpe langs kanten. @Teserere fortalte meg da hun hadde strikket babyteppe og skulle sy på kant etterpå at det var veldig vanskelig å få det til sånn at kanten lå pent på teppet og at det "dro" seg skjevt. Så jeg tror at jeg har større sjanse for å få stolpene pene dersom jeg plukker opp langs kanten og strikker stolpene ut, enn å strikke dem og så sy på.. også litt fordi jeg er ca 1% god på symaskin :P . 
Edit: men det går vel an for hånd også.

Endret av Mirai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt det på fanakofta, men turte ikke å sydde ned maskin. Nå gruer jeg meg til å klippe. Forstår ikke hvordan jeg skal få til knappestolper. Oppskriften er ganske dårlig forklarende. 

Jeg gjør som Mirai og plukker opp knappestolpen (tre masker over fire omganger, altså hopper man over hver fjerde omgang) selv om jeg syr klippekanten på symaskin.

Strikker du knappestolpen separat er det fortsatt vanlig å sy den på for hånd, for da kan du passe på at maske for maske passer oppover.

Det fine med mønster som fanakofta er at det er lettere å passe på at man plukker opp/syr på i rett linje oppover pga mønstret, flytter man det ei maske fram eller tilbake vises det og ser ikke ikke pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begynt å strikke? Jeg hadde FOU oppgave for noen år siden da jeg tok et årsstudie i kunst og håndverk og som den oppgava valgte jeg å strikke hundedress til min havanais. Jeg strikket prøvelapp av en hel haug med forskjellige garn men det garnet som passet best til hunden min var Sandnegarn Alpakka - det klør ikke og sliter ikke på pelsen :) Han haaaater å ha klær på seg men den dressen protesterer han faktisk ikke mot så jeg tror den er ganske behagelig :) 

246887_10150284305446352_2023193_n.jpg?o

Så fin dress! :) Har ikke vært her inne noe særlig i det siste, så så svaret ditt sent og har kjøpt et annet garn, men skal skrive opp dette garnet da det sikkert blir mer på hunden senere og. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig tatt litt pause fra strikking og ryddet alt garn ned i boden. Men nå skal vi ha julemesse på skolen og jeg vil gjerne bidra litt. Tips til enkle, raske prosjekter til ting som kan selges på en julemesse om ca en måned? Gjerne både julete og andre ting? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig tatt litt pause fra strikking og ryddet alt garn ned i boden. Men nå skal vi ha julemesse på skolen og jeg vil gjerne bidra litt. Tips til enkle, raske prosjekter til ting som kan selges på en julemesse om ca en måned? Gjerne både julete og andre ting? :)

Hekler du? :) Her er et par raske og lette skrikeoppskrifter 

Dogwood 

Cool Wool 

Søt uglelue Chouette 

Lue med enkle fletter

Superenkle tøfler

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal strikke ett sjal (Ginko Crescent) som bruker Madeline Tosh Merino Light. Har dere forslag til andre gode garn som kan bestilles fra Norge siden jeg ikke finner det på norske sider? Frakt+tid gjør at jeg gjerne vil slippe å bestille fra utlandet.

MEN om jeg må det: hvor er det best å bestille madelinetosh?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal strikke ett sjal (Ginko Crescent) som bruker Madeline Tosh Merino Light. Har dere forslag til andre gode garn som kan bestilles fra Norge siden jeg ikke finner det på norske sider? Frakt+tid gjør at jeg gjerne vil slippe å bestille fra utlandet.

MEN om jeg må det: hvor er det best å bestille madelinetosh?

Har ikke noe tips på garn, for jeg hadde gått for Madelinetosh. Jeg er sjanseløs... WEBS har $10 avslag på internasjonal shipping ved kjøp over $75 for tiden, og de har nettopp fått ny forsendelse av Madtosh Merino Light. De har opp til 25% rabatt ut fra hvor mye du kjøper for, sånn sett går momsen opp i opp om du kjøper endel samtidig. Jeg har handlet mye derfra og har ikke hatt noen problemer. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genseren kommer seg fremover og fortsetter det sånn tror jeg bol og ermer kan settes sammen til helgen! Da begynner det "fryktede" mønsteret...

Spørsmålet er jo om jeg bør gå opp en pinnestørrelse?

Jeg føler alltid at det blir stramt med mønster... andre tips?

Hvor ofte tvinne om tråden må fraktes? Og hvordan tvinner man egentlig, kanskje noen tilogmed har link til en god video?

Det utroligste med denne genseren er at mens jeg har holdt på har jeg faktisk fått ferdig et par UFOer, en er rakt opp og en er gjort ferdig, en tredje er nesten ferdig mangler bare å montere knapper (som jeg ikke har) og strikke opp og lage hette. Sistnevnte er kjørepose til C som visst ble str 2 år ish, aner ikke hva jeg skal gjøre med den for tviler på at han er mye interessert i en kjørepose på den alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanakofte ferdig :D wooot. 

Okei, jeg løy. Jeg mangler belegg, men jeg tror jeg skal kjøpe bånd og sy på i stedet. Jeg kan bruke den nå da, med knappene igjen, fram til jeg får gjemt sårkantene.

Kjøpt garn til nytt prosjekt i dag. Ei venninde ønsket seg Holmenkollengenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekler du? :) Her er et par raske og lette skrikeoppskrifter 

Dogwood 

Cool Wool 

Søt uglelue Chouette 

Lue med enkle fletter

Superenkle tøfler

 

Har du tilfeldigvis strikket chouette? Jeg synes den var så søt, så kjøpte garn og pinner i går. Ser det er mange som har strikket den i nepal, men det hadde de ikke der jeg handlet, så fikk tips om at dale cotinga var mest likt. Men ser jo at selv om jeg legger opp til største størrelsen blir den bitteliten. :( Så nå tenkte jeg prøve drops andes, som jeg ser mange har brukt. Men blir forvirret av at folk skriver mye forskjellig i forhold til størrelse. Vil gjerne strikke i baby og barnestørrelse, hvilke størrelse bør jeg legge opp til da, om jeg strikker ganske likt strikkefastheten til garnet? Evt om du har andre tips på garn som kan passe, som er lett tilgjengelig i Norge? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilfeldigvis strikket chouette? Jeg synes den var så søt, så kjøpte garn og pinner i går. Ser det er mange som har strikket den i nepal, men det hadde de ikke der jeg handlet, så fikk tips om at dale cotinga var mest likt. Men ser jo at selv om jeg legger opp til største størrelsen blir den bitteliten. [emoji20] Så nå tenkte jeg prøve drops andes, som jeg ser mange har brukt. Men blir forvirret av at folk skriver mye forskjellig i forhold til størrelse. Vil gjerne strikke i baby og barnestørrelse, hvilke størrelse bør jeg legge opp til da, om jeg strikker ganske likt strikkefastheten til garnet? Evt om du har andre tips på garn som kan passe, som er lett tilgjengelig i Norge? [emoji4] 

Kan hentr tre nøster med Nepal turkis av meg om du vil?

Jeg var visst fargeblind på butikken og skulle egentlig ikke ha turkis, men en mer aqua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du tilfeldigvis strikket chouette? Jeg synes den var så søt, så kjøpte garn og pinner i går. Ser det er mange som har strikket den i nepal, men det hadde de ikke der jeg handlet, så fikk tips om at dale cotinga var mest likt. Men ser jo at selv om jeg legger opp til største størrelsen blir den bitteliten. :( Så nå tenkte jeg prøve drops andes, som jeg ser mange har brukt. Men blir forvirret av at folk skriver mye forskjellig i forhold til størrelse. Vil gjerne strikke i baby og barnestørrelse, hvilke størrelse bør jeg legge opp til da, om jeg strikker ganske likt strikkefastheten til garnet? Evt om du har andre tips på garn som kan passe, som er lett tilgjengelig i Norge? :) 

Nei, jeg har ikke strikket den, men har hørt den er liten i størrelsen. Jeg hadde strikket prøvelapp om jeg var deg, så kan du regne deg fram til hvilken størrelse du burde strikke :) Lua er kjempesøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...