Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Jeg kjøpte meg en ny veske i dag, men den har bare knapp til å lukke igjen med, og jeg kunne tenke meg å sy i en glidelås - er det mulig? Den er liksom-skinn utenpå med en "innerveske" i stoff. Prøvde å søke litt på youtube, men fant are tutorials på å feste glidelås i veske du lager selv - det blir jo ikke helt det samme som å sette inn en i allerede ferdig veske.. Tips?

det er mulig, men jeg antar at det vil bli fryktelig "knotete" i mangel på bedre ord.

Du kan enten sprette opp stoffveska, og så sy på glidelåsen (siden du får brettet den ut riktig) evt sy glidelåsen i for hånd. Det siste alternativet er nok det enkleste av de, men jeg kan ikke garantere at det blir veldig pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mulig, men jeg antar at det vil bli fryktelig "knotete" i mangel på bedre ord.

Du kan enten sprette opp stoffveska, og så sy på glidelåsen (siden du får brettet den ut riktig) evt sy glidelåsen i for hånd. Det siste alternativet er nok det enkleste av de, men jeg kan ikke garantere at det blir veldig pent :)

Det er det jeg tenker og, at det blir lettest for hånd - jeg får bare prøve, er jo ikke værre enn å sprette opp igjen om det ikke blir pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tenker og, at det blir lettest for hånd - jeg får bare prøve, er jo ikke værre enn å sprette opp igjen om det ikke blir pent :)

Helt riktig holdning :thumbsup:

Jeg ville prøvd å sy glidelås på en prøvelapp først, for å tørrtrene på håndsømmen, men ellers er det bare å kaste seg ut i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en bekreftelse i sokkeoppskriften :lol:

deretter settes M.3 (= 35 m) på en tråd = 21-25-25 m til hæl. Strikk M.5 over disse m i 5-5½-6 cm, sett en merketråd, deretter felles det til hæl – se forkl over

35m er satt av på en kjempesikkerhetsnål. M5 skal da strikkes frem og tilbake, sant?

Her er oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en bekreftelse i sokkeoppskriften :lol:

35m er satt av på en kjempesikkerhetsnål. M5 skal da strikkes frem og tilbake, sant?

Her er oppskriften.

Ja, du skal strikke striper frem og tilbake nedover hælflappen.

Forøvrig hadde du ikke trengt å sette over på en tråd/sikkerhetsnål, jeg bruker å bare la de maskene på fremsiden av sokken som ikke strikkes når man strikker hæl stå på ei pinne, liksågreit.

Så strikker du selve hælen, og deretter plukker du opp masker på begge sidene av hælflappen mens du starter på nytt igjen på de maskene som har stått uvirksomme på forsiden av foten.

(åh, dropsmønster, hvorfor skal de være så knappe/dårlige til å forklare?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da tenkte jeg riktig :) syns bare det er lettere når jeg slipper pinnene jeg ikke bruker, og da er jeg fsilker på at de ikke sklir av :)

Ser den. Jeg har ikke problem med at pinnene glir ut etter at jeg bytta over til trepinner (og jeg strikker stramt nok til at de sitter selv om det er metall, stort sett..)

Pinnestoppere kan også løse det problemet forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjempefine, særlig den nederste! Er det vanskelig å sy i/ få tak i elastisk stoff?

Jeg syns det gikk kjempelett! Sydd på én to tre.

Mønsterstoffene er fra ebay, av type jersey. Og stoffet i livet og beina er ribb, og kjøpt på stoff og stil. Vil tro de fleste tekstilbutikker har det inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært litt kreativ i de sene kveldstimer :lol: litt stram og litt kort, men ellers er jeg superfornøyd altså! Melvin derimot...

Postet bilde

Kjempefin :)

Iria ser forøvrig sånn ut når hun får på seg klær også, men glemmer helt at hun har på noe med en gang vi kommer ut ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ferdig med en ny (og forbedret) sele. Den gamle blå røk, og ble for liten omtrent samtidig, og den grønne jeg laget for en stund siden, satt ganske dårlig på ham når han var løs eller gikk med langline. Så da ble det ny brystsele, for det er det som sitter best på ham.

Fleece på innsiden foran brystet, så den er ekstra myk. Reimen ringen sitter i er forsterket med nylon innvendig, da dette var en svakhet på forrige sele. Er også kryssydd alle steder, med søm også fra en rem og over på en annen i endene for å prøve å forhindre svake punkter i vinklene. Mykeste, og forhåpentligvis den mest slitesterke selen jeg har laget hittil. :) Matchende halsbånd er neste prosjekt.

Sånn sett er halsbånd mye enklere og triveligere å sy, for de får ikke slike svake punkter, og de passer alltid. De første halsbåndene jeg sydde, var hverken godt sydd eller kryssydd, trådene var ikke festet i endene eller andre slike ting, og har fortsatt absolutt ingen slitasje eller problemer med dem. Forsterker, kryssyr og fester trådendene på dem nå likevel, men er tydeligvis ikke egentlig nødvendig.

-IMG_9584_zps8bcb4c37.jpg

-IMG_9585_zpsa4637959.jpg

-IMG_9586_zps9e2ceacb.jpg



Som vanlig er modellen passe rastløs. :wub:

-IMG_9574_zps9625737d.jpg

-IMG_9576_zpsde164680.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strikke en Mariuslue! Fikk Mariusboka av @Teserere til jul, så det var vel på tide. Gikk fint å strikke lua, fikk prøvd meg på litt mønsterstrikking igjen og det gikk greit. Ting jeg lærte: være flinkere til hvilken vei jeg bytter farge med garnet over hverandre.

Så nå har jeg ambisjoner om å strikke genser til meg selv :lol: !

Lua ble dessverre litt liten pga. jeg brukte helt feil garn (Sandnes Garn - mini alpakka), men myk og god. Passer nok til et barn, så sønnen til ei venninne skal få prøve den. Den er i en deilig mørk lilla og rosa.

IMG_20150201_225227.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...