Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Jeg har aldri heklet noe før, men har lyst til å prøve meg. Noe som er greit å starte med? Bestemorsruter utgår, da jeg ikke gidder å sy sammen ting etterpå (har 300 lapper til lappeteppe liggende, som jeg aldri får surret meg til å sy sammen). Tenker vel kanskje en hals hadde vært greit å starte med, men synes hekleoppskrifter er vanskelig å finne. Må være på norsk!

EDIT: Og en ting til! Jeg har tenkt til å strikke denne: http://www.trinekok.blogspot.dk/2012/11/rvestreger-gratis-strikkeopskrift-med.html. Men er litt usikker på hva slags garn jeg skal bruke. Noen som har forslag? Den store alpakka, drops eller dalegarn er alle garn jeg lett kan få tak i. :)

Denne halsen holder jeg på med, veldig enkel og fin :)http://www.hverdagsmagi.com/2011/09/martha-cowl-scarf-heklet-skjerf.html

Flere bilder av halsen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til Martha Cowl som hun har kopiert finner du her. :) Den er gratis.

Men jeg ba spesifikt etter noe på norsk da. :) Synes det er vanskelig å lese oppskrifter på engelsk, når jeg foreløpig ikke kan så veldig mye hekling. Men veldig fin hals, tror jeg skal prøve meg på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ba spesifikt etter noe på norsk da. :) Synes det er vanskelig å lese oppskrifter på engelsk, når jeg foreløpig ikke kan så veldig mye hekling. Men veldig fin hals, tror jeg skal prøve meg på det. :)

Det var mer fordi i det norske mønsteret så stod det at linken til originalmønsteret var død. En pet peeve for meg at designeren skal få cred'en, s jeg ville presisere. Bare en teit greie. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mer fordi i det norske mønsteret så stod det at linken til originalmønsteret var død. En pet peeve for meg at designeren skal få cred'en, s jeg ville presisere. Bare en teit greie. :)

Det skjønner jeg veldig godt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter en oppskrift på høye sokker. Skal strikke i Alpakka sitt strømpegarn og sliter med at vrangborden blir så slapp. Tenkte at om jeg strikket til nesten oppunder kneet så ville de sitte bedre.. kanskje...

Noen som vet om mønster på gode høye sokker?

Edit: Fant denne http://www.ravelry.com/patterns/library/knee-high-stretch-socks-170

Endret av AussieAllTheWay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heklefolk! Jeg er totalt nybegynner. Begynte å lære meg hekling for to dager siden, og kan hittil luftmasker, kjedemasker, fastmasker, staver og til dels magic circle. Jeg lærer meg for det meste ting på youtube, og der går det jo som regel i engelsk (i alle fall de videoene jeg ser godt nok til å lære). Kan noen oversette engelske heklebegrep til norsk? :innocent: Hekling for dummies? :innocent:

Single crochet = ?

Double crochet = ?

Slip stitch = ?

Half double crochet = ?

Triple crochet = ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på en ribbestrikket lue, sånn helt enkel en, type:

S0000007015379_F_W40_20130716101719.jpg

Jeg kunne jo bare kjøpt en, men de rimeligste er jo bare akryl og jeg vil helst ha ull. I tillegg til at jeg har så stort hode at one size som oftest ikke passer. :icon_redface: Derfor kan jeg jo like gjerne strikke en selv! Men jeg vil ha den såpass finmasket som det lua jeg la inn bilde av er. Og da bør jeg vel bruke nokså tynt garn og nokså tynne pinner. Forslag til hva slags type garn jeg kan bruke? (Vil gjerne ha en litt varm oransjefarge forøvrig.) Og hvor tynne pinner tror dere jeg bør strikke på? Eller kanskje noen rett og slett har en oppskrift som foreslår garn og pinnetykkelse? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heklefolk! Jeg er totalt nybegynner. Begynte å lære meg hekling for to dager siden, og kan hittil luftmasker, kjedemasker, fastmasker, staver og til dels magic circle. Jeg lærer meg for det meste ting på youtube, og der går det jo som regel i engelsk (i alle fall de videoene jeg ser godt nok til å lære). Kan noen oversette engelske heklebegrep til norsk? :innocent: Hekling for dummies? :innocent:

Single crochet = ?

Double crochet = ?

Slip stitch = ?

Half double crochet = ?

Triple crochet = ?

Ordliste

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på en ribbestrikket lue, sånn helt enkel en, type:

*klipp*

Jeg kunne jo bare kjøpt en, men de rimeligste er jo bare akryl og jeg vil helst ha ull. I tillegg til at jeg har så stort hode at one size som oftest ikke passer. :icon_redface: Derfor kan jeg jo like gjerne strikke en selv! Men jeg vil ha den såpass finmasket som det lua jeg la inn bilde av er. Og da bør jeg vel bruke nokså tynt garn og nokså tynne pinner. Forslag til hva slags type garn jeg kan bruke? (Vil gjerne ha en litt varm oransjefarge forøvrig.) Og hvor tynne pinner tror dere jeg bør strikke på? Eller kanskje noen rett og slett har en oppskrift som foreslår garn og pinnetykkelse? :P

Herregud, Ingvild, du kommer til å blir så lei av ribbestrikk! :lol: Pinne 2 kanskje?

Hva med Malabrigo Sock i Terracotta?

Sock-24_large.jpg?23266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på en ribbestrikket lue, sånn helt enkel en, type:

S0000007015379_F_W40_20130716101719.jpg

Jeg kunne jo bare kjøpt en, men de rimeligste er jo bare akryl og jeg vil helst ha ull. I tillegg til at jeg har så stort hode at one size som oftest ikke passer. :icon_redface: Derfor kan jeg jo like gjerne strikke en selv! Men jeg vil ha den såpass finmasket som det lua jeg la inn bilde av er. Og da bør jeg vel bruke nokså tynt garn og nokså tynne pinner. Forslag til hva slags type garn jeg kan bruke? (Vil gjerne ha en litt varm oransjefarge forøvrig.) Og hvor tynne pinner tror dere jeg bør strikke på? Eller kanskje noen rett og slett har en oppskrift som foreslår garn og pinnetykkelse? :P

Jeg strikker denne: http://strikke.blogspot.no/2011/12/ribba-luer-med-oppskrift.html i babymerino ull fra drops. Vet ikke om det kunne vært noe.

Og jeg gikk på en garnsmell i dag. 25% på alpacagarn fra drops jo! Så da ble syv nøster i rødt med meg hjem. Tror det skal bli rød skappelgenser (jeg er kreativ...) om jeg ikke finner på noe spenstigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Ingvild, du kommer til å blir så lei av ribbestrikk! :lol: Pinne 2 kanskje?

Hva med Malabrigo Sock i Terracotta?

Sock-24_large.jpg?23266

Det har du helt rett i at jeg kommer til å bli! :lol: Har hekleprosjekt jeg kan bytte litt på med da. Sånn for variasjonens skyld. :aww: Men jeg bør jo helst begynne med en lue som jeg kan ha ambisjoner om å bli ferdig med mens det fremdeles er vinter. :P

Garnet så bra ut og fargen er vel i grunnen akkurat slik farge jeg kunne tenke meg. :)

Jeg strikker denne: http://strikke.blogspot.no/2011/12/ribba-luer-med-oppskrift.html i babymerino ull fra drops. Vet ikke om det kunne vært noe.

Hm, nja. I utgangspunktet vil jeg ha det mer finmasket enn den, men det kan kanskje hende at jeg må gi opp det og gå for noe litt grovere. Men oppbrettet kant skal jeg i alle fall ha!

Tror jeg skal teste litt med tynne pinner og noe restegarn jeg har liggende for å se hvor dørgende kjedelig det faktisk kommer til å bli å strikke en sånn lue som jeg har lyst på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal teste litt med tynne pinner og noe restegarn jeg har liggende for å se hvor dørgende kjedelig det faktisk kommer til å bli å strikke en sånn lue som jeg har lyst på. :P

Jammen jammen. Om du bestemmer deg for å kjøre på så har du kastet bort alle de maskene jo! Jeg hadde bare begynt å strikke jeg. Om prosjektet blir liggende for lenge så har jeg en tendens til bare gi opp, rekke opp,legge bort garnet og late som det aldri skjedde. En vakker dag finner jeg det fram igjen og så blir det til noe vakkert!

Malabrigo har veldig deilig og vakkert garn. :) Men det er et semi-solid, så det er fargesjatteringer i det. Det er ikke helt ensfarget. Tenkte det var lurt å si fra. Slik ser det ut oppstrikket.

alga1_medium2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jammen. Om du bestemmer deg for å kjøre på så har du kastet bort alle de maskene jo! Jeg hadde bare begynt å strikke jeg. Om prosjektet blir liggende for lenge så har jeg en tendens til bare gi opp, rekke opp,legge bort garnet og late som det aldri skjedde. En vakker dag finner jeg det fram igjen og så blir det til noe vakkert!

Malabrigo har veldig deilig og vakkert garn. :) Men det er et semi-solid, så det er fargesjatteringer i det. Det er ikke helt ensfarget. Tenkte det var lurt å si fra. Slik ser det ut oppstrikket.

Men det er jo så teit om jeg kjøper garn til et prosjekt som det aldri blir noe av! Da er det bedre å bruke en halvtime på å finne ut hvor smått jeg kan gidde å strikke. :aww:

Hmm, ok. Må smake litt på om jeg vil ha det slik eller helt ensfarget tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mer fordi i det norske mønsteret så stod det at linken til originalmønsteret var død. En pet peeve for meg at designeren skal få cred'en, s jeg ville presisere. Bare en teit greie. :)

Hei. Linken på denne halsen var lenge død. Brukte veeeeldig mange timer på å prøve å spore opp oppskriften på nettet, men måtte til slutt lage min egen variant. Ser nå at hun har lagt ut mønsteret igjen, så da vil jeg selvfølgelig legge en link til det i bloggen min. Jeg krediterer alltid de som krediteres skal ;-)

Som du ser her var jeg ikke den eneste som var på jakt etter oppskriften ;-)

http://www.crochetme.com/media/p/112228.aspx

Når det er sagt så er ikke min oppskrift helt lik som hennes. Min har ingen rett eller vrang side, noe som er en fordel siden skjerfet skal vikles rundt.

Ellers tusen takk til alle som hekler halsen min. Håper dere blir fornøyd med resultatet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Random quote

Du, Mari, hvor er det egentlig du handler alt det fine garnet du viser frem her? Jeg blir helt sånn: :drool: når du legger ut ting du strikker/hekler, for det er så fine farger og garn :)

Jeg har lyst til å utvide garnhorisonten min, men er litt feig, så jeg trenger å bli pekt i riktig retning... Jeg liker aller best å strikke med pinne 3-3,5, men har ikke nok kunnskap om fancygarn til å kunne vurdere selv om det kan erstatte f.eks. smart eller peer gynt.... Er det noen som har noen tips?

Og f.eks. garn som kan brukes til Osloanorak (som jeg har planlagt å begynne på etter Mariusprosjektet og Eskimogenserprosjektet jeg holder på med nå...)?

Og hvor kjøper dere strikkepinner? Jeg har lest at det er mange som bruker eBay. Men hvilke selgere selger pinner av god kvalitet? Og hvilke kan stoles på?

:|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med alt for mye om dagen...

- hals i grå Puno, den blir så DEILIGGGGGGG. Trenger et nøste til for å kunne gjøre den ferdig.

- flodhesten mangler kun øyne!! Ahhh!!

- en hette med hals på, voksenstørrelse (hvit).

- en hette med hals på til, men i lilla og litt mindre..

- eksperimenterer med en zombielue, inspirert av Mari og uglemønsteret jeg har laget før :) .

Litt lei for at jeg ikke har bilde av denne som ble ferdig, men den er gitt bort, så jeg venter på bilde fra den når den er i fysisk bruk på ungen som fikk den :P .

Har også gjort ferdig en veske/nett :D .

Husker ikke om jeg postet bilde av uglelua da den ble ferdig, men her er den hvertfall:

Picture0439.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter en oppskrift på høye sokker. Skal strikke i Alpakka sitt strømpegarn og sliter med at vrangborden blir så slapp. Tenkte at om jeg strikket til nesten oppunder kneet så ville de sitte bedre.. kanskje...

Noen som vet om mønster på gode høye sokker?

Edit: Fant denne http://www.ravelry.com/patterns/library/knee-high-stretch-socks-170

Disse skal jeg begynne på til meg selv :)

17-1.jpg

Edit:

dette skjer hver høst:

Therese innser at de nærmer seg jul, og hvis hun vil gi bort noe hjemmelaget må hun sette igang og produsere. Hun har ikke strikket på en stund, mon tro hvorfor? Når hun setter igang innser hun hvor gøy det er å produsere, og hun kan ikke skjønne hvorfor hun la bort strikketøyet! :raksha: Hun tenker at når jula er ferdig må hun bare fortsette og produsere neste års julegaver så det blir mindre stress før jul! November og desember flyr avgårde, og Therese strikker så pinnene gnistrer :raksha: . Innen jula er omme er hun så lei av strikking at pausen varer helt til neste høst :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse skal jeg begynne på til meg selv :)

Edit:

dette skjer hver høst:

Therese innser at de nærmer seg jul, og hvis hun vil gi bort noe hjemmelaget må hun sette igang og produsere. Hun har ikke strikket på en stund, mon tro hvorfor? Når hun setter igang innser hun hvor gøy det er å produsere, og hun kan ikke skjønne hvorfor hun la bort strikketøyet! :raksha: Hun tenker at når jula er ferdig må hun bare fortsette og produsere neste års julegaver så det blir mindre stress før jul! November og desember flyr avgårde, og Therese strikker så pinnene gnistrer :raksha: . Innen jula er omme er hun så lei av strikking at pausen varer helt til neste høst :lol:

Er på tide du får strikket de sokkene der, jeg har et minnet om at du snakket om dem for sånn....1,5 år siden :lol: . De er jo sååå fine!! Jeg strikket nesten lua helt ferdig, men så manglet jeg litt brunt til toppen, så da rakket jeg opp hele lua... haha!!

Sokkene dine ble kjempefine forresten :D .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...