Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

I ren desperasjon over manglende fantasi så har jeg begynt å hekle bestemorruter av restegarn. Bruker Bayby Alpaca Silk og noe annen tynn alpakka jeg fikk her på sonen :)

vet ikke hvor langt jeg kommer, har ikke så mange nøstene, men pyttsann, tidsfordriv :P

20421_10152759974421780_8894752205491249

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Endelig ferdig med min første sokk (til voksne) etter å ha knotet meg avgårde med tynt garn og pinne 2.5mm. Så oppdaget jeg at tåen er skjev... jeg har bare bommet med en kvart runde så det er mulig å bruke sokken. Men vet ikke om jeg orker å lage en til som også blir feil, særlig nå som jeg har funnet et mønster jeg liker enda bedre, og tror jeg har igjen nok garn til to sokker til. Da får den andre bare være prøvesokk.

post-4874-1433458732,123_thumb.jpg

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overtatt en absurd mengde med div garn. Mye sokkegarn, og jeg gidder ikke strikke sokkegarn. Hva annet er kult å lage av "mor åse" gråspraglet garn? Er også masse tynn bommulstråd, som jeg forbinder med hekling. Hva i allverden finner jeg på av den? :o Og ikke minst, hvor får man kjøpt ekstra timer i døgnet så jeg faktisk rekker dette. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe grei "hekling for grønnskollinger" info/artikkel/bok/etter eller annet på norsk å anbefale? :)

Boka "løkke for løkke" er veldig fin (har avanserte teknikker i tillegg til nybegynner)

Ellers hadde vi en del forskjellig på folkebiblioteket på temaet, kommer nye bøker som stort sett er ganske like nesten hvert år.

Det jeg har brukt mest selv er faktisk ett lite blått hefte utgitt av coats kjøpt på garnbutikken/husfliden. Bare enkle tegninger og forklaringer som faktisk hjelper når jeg står fast :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overtatt en absurd mengde med div garn. Mye sokkegarn, og jeg gidder ikke strikke sokkegarn. Hva annet er kult å lage av "mor åse" gråspraglet garn? Er også masse tynn bommulstråd, som jeg forbinder med hekling. Hva i allverden finner jeg på av den? :o Og ikke minst, hvor får man kjøpt ekstra timer i døgnet så jeg faktisk rekker dette. :aww:

Du bare tar vare på det og bruker litt og litt når ånden kommer over deg! :D Den veldig tynne bomullstråden kan være fin til f. eks løpere eller duker.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overtatt en absurd mengde med div garn. Mye sokkegarn, og jeg gidder ikke strikke sokkegarn. Hva annet er kult å lage av "mor åse" gråspraglet garn?  Er også masse tynn bommulstråd, som jeg forbinder med hekling. Hva i allverden finner jeg på av den? :o  Og ikke minst, hvor får man kjøpt ekstra timer i døgnet så jeg faktisk rekker dette. :aww: 

Mor aase sokkegarn er for grovt/stikkende til å brukes til annet enn sokker syns jeg. Så jeg hadde donert det til det lokale aldershjemmet om jeg ikke ville bruke det selv. De tar sikkert imot heklegarn du ikke ønsker å bruke selv også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mirai i at du bare tar vare på det og bruker det til sokker etterhvert som du får lyst til å strikke det, og etterhvert som du, Bonden og Lillemor trenger sokker :P . Da kjøper du tilleggsgarn i spreke farger som du lager striper eller annet mønster av, så blir det ikke så kjedelig å strikke. Garn er temmelig holdbart, skjønner du.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare tar vare på det og bruker litt og litt når ånden kommer over deg! :D Den veldig tynne bomullstråden kan være fin til f. eks løpere eller duker.

Mor aase sokkegarn er for grovt/stikkende til å brukes til annet enn sokker syns jeg. Så jeg hadde donert det til det lokale aldershjemmet om jeg ikke ville bruke det selv. De tar sikkert imot heklegarn du ikke ønsker å bruke selv også.

Enig med Mirai i at du bare tar vare på det og bruker det til sokker etterhvert som du får lyst til å strikke det, og etterhvert som du, Bonden og Lillemor trenger sokker :P . Da kjøper du tilleggsgarn i spreke farger som du lager striper eller annet mønster av, så blir det ikke så kjedelig å strikke. Garn er temmelig holdbart, skjønner du.

Takk takk! Tar vare på det ja, man vet aldri hva jeg finner på. Fant oppskrift på søt "trekkhund" - lang pølsehund til å legge i trekkfulle vinduer og sånt, og det har vi mange av :aww::lol:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Tar vare på det ja, man vet aldri hva jeg finner på. Fant oppskrift på søt "trekkhund" - lang pølsehund til å legge i trekkfulle vinduer og sånt, og det har vi mange av :aww::lol:

Ikke få helt dilla på å strikke slike da, sist jeg hadde læstedilla (raggsokker?) fikk jeg brannsår/dyp fure på fingeren der jeg holdt garnet, siden det var så grovt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få helt dilla på å strikke slike da, sist jeg hadde læstedilla (raggsokker?) fikk jeg brannsår/dyp fure på fingeren der jeg holdt garnet, siden det var så grovt :P

:lol: ! Polstre fingern kanskje? Har mange vinduer, og støtt og stadig lotterier i bygda de trenger gevinster til, så blir alltids kvitt dem :aww:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Så lenge garnet kjennes greit ut og passer til formålet. Hva skal du lage?

Det er Mor Aase superwash og jeg er redd det er for grovt til et babyteppe... Liker fargene da, så kan jo bare bruke det til noe annet og hekle et nytt i ekte babygarn ;)

post-13965-0-18040900-1433757360_thumb.j

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Mor Aase superwash og jeg er redd det er for grovt til et babyteppe... Liker fargene da, så kan jo bare bruke det til noe annet og hekle et nytt i ekte babygarn ;)

attachicon.gif20150608_115201.jpg

mor aase superwash er en av garnene som blir mye mykere av en vask eller to i milo/annen egnet ullvask, da midlet den er behandlet med gjør at det kjennes grovere ut.

Er enig i at det kanskje er litt grovt til babyteppe uansett, men jeg syns det egner seg godt til voksenteppe (har ett pledd underveis i samme garn selv). Evt kan du avslutte der du er nå på det, sette på frynser og bruke det som sjal/skjerf om vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mor aase superwash er en av garnene som blir mye mykere av en vask eller to i milo/annen egnet ullvask, da midlet den er behandlet med gjør at det kjennes grovere ut.

Er enig i at det kanskje er litt grovt til babyteppe uansett, men jeg syns det egner seg godt til voksenteppe (har ett pledd underveis i samme garn selv). Evt kan du avslutte der du er nå på det, sette på frynser og bruke det som sjal/skjerf om vinteren :)

Aha, det visste jeg ikke :) Får kjøre det i vask når det er ferdig. Kan vel enkelt gjøres om til en poncho også, får tenke litt på det! Har du tips til garn som vil gjøre seg som babyteppe? Babyull har som oftest ikke særlig spreke farger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det visste jeg ikke :) Får kjøre det i vask når det er ferdig. Kan vel enkelt gjøres om til en poncho også, får tenke litt på det! Har du tips til garn som vil gjøre seg som babyteppe? Babyull har som oftest ikke særlig spreke farger..

Er det merino er det velegnet. Jeg har også brukt sokkegarn noen ganger (de som er 80%merino 20%nylon er fine, sier lappen at det er "ull" er det gjerne litt grovt).

Avhengig av mottaker kan man bruke alpakka også, og heller lage det luftigere på tykkere pinne/krok.

pickles.no har mye fint, men også yarn.com har mye kjekt (og billig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisu fra Sandnes garn finnes i ganske mange gøyale farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på bestilling lagd mine første 108-steiners malaer. Og de blei fantastisk fine, og jeg er så glad for at hun som fikk dem ville ha begge to (jeg lagde to alternativer fordi jeg ikke klarte å samle alt jeg ville i bare ett kjede), for de er virkelig lagd med hjertet:

Malas_zpse757mcyw.jpg

Til venstre: Azurit chrysocolla (de turkisfarga), oliventre, lavastein og howlite.

Til høyre: Oliventre, azurit chrysocolla (de oransje), agate, gullsandstein og glass.

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider