Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Hva slags garn (i tillegg til det på linken) ville du tenkt at kunne passe? Og evt. hva kan være et veldig dårlig valg?

Edit: har jo lyst til å strikke noe større enn et sjal eller babyteppe nå :P .

Den kombinasjonen fra Pickles blir nok altfor varm til sommerkjole uansett seg jeg for meg.

Jeg ville valgt et garn som ikke har så mye spenst slik at plagget holder formen mest muig. Jeg ville ikke valgt superwash merino flertråds-garn f.eks, det ser jeg for meg vil sige og bli slarkete i bruk.

Bomullsgarn har ofte ganske lite spenst, jeg har ingen erfaring med Drops Muskat eller Belle som oppskriften er skrevet for.

Om jeg var deg ville jeg forhørt meg litt i en garnbutikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Hvis jeg skulle strikket en kjole tror jeg at jeg ville tenkt på at ren ull ikke trenger å vaskes hele tiden, mens bomull må vaskes like ofte som for eksempel en bomullsskjorte. Men man bruker kanskje ikke en sånn kjole så ofte at den blir utvasket med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt på bursdagsgave til faren min, den kofta i midten her. Den heter Faen´a kofte :P Men jeg har byttet ut der det står FAEN´A i mønsteret rundt armene og bolen med initialene til pappa *fnis* . Lurer på å skrive ØL ØL ØL på det andre ermet, haha.

Gruer meg allerede til montering..

216706_1024.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt på bursdagsgave til faren min, den kofta i midten her. Den heter ****´a kofte :P Men jeg har byttet ut der det står ****´A i mønsteret rundt armene og bolen med initialene til pappa *fnis* . Lurer på å skrive ØL ØL ØL på det andre ermet, haha.

Gruer meg allerede til montering..

Fikk strikkeboka disse er i til jul. Den er kjempekul! Strikk i Strid heter den, og har masse feminist-, homo-, kommunist-, og miljø-oppskrifter. Marimannen vil også ha ****'a-kofte, jeg vegrer nettopp pga av monteringen. :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en negativ partypooper, men de sokkene blir å ha ganske kort levetid. Jeg ville sagt at de var ment til å ha på innendørs når man sitter og slapper av (for om man går noe særlig på de blir ulla under slitt bort veldig fort).

 

Til en annen gang, så eksisterer det sokkegarn med kasmir innhold, så de blir supermyke, men vesentlig mer slitesterke. Det er har med spinninga og nyloninnholdet å gjøre, selv om de og slites ganske fort. Da er det gjerne 15%nylon, 5%kasmir og 80%merino.

Sokkene falt skikkelig i smak, mer en forventet så nå har jeg bestilling på brukssokker ;)

Men da trenger jeg å vite hva slags garn dette kasmirgarnet er så jeg kan få tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkene falt skikkelig i smak, mer en forventet så nå har jeg bestilling på brukssokker ;)

Men da trenger jeg å vite hva slags garn dette kasmirgarnet er så jeg kan få tak i det.

Så fint at hun likte de :)

Jeg kan foreslå Dream in colour smooshy (de har ett tykkere garn også, som heter dream in color classy, samme fiberinnhold på den siden).

Evt Three irish girls glenhaven cashmerino.

Både yarn.com og loopyewe er butikker jeg har handlet på og er fornøyd med.

Sist jeg kjøpte et sånt garn gikk egentlig bare på etsy og søkte etter "cashmere sock yarn". Mange av de som håndfarger på hobbybasis bruker samme garn som base, så det er ofte ikke så farlig hvem man velger i forhold til garnkvalitet, og man kan heller fokusere på fargen. Så langt har jeg ikke klart å bli skikkelig skuffa over ett etsy-garnkjøp..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk strikkeboka disse er i til jul. Den er kjempekul! Strikk i Strid heter den, og har masse feminist-, homo-, kommunist-, og miljø-oppskrifter. Marimannen vil også ha Faen'a-kofte, jeg vegrer nettopp pga av monteringen. :teehe:

Ja, det er den boka jeg har! :D Mye morsomt inni der, var pappa som ga meg boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at hun likte de :)

 

Jeg kan foreslå Dream in colour smooshy (de har ett tykkere garn også, som heter dream in color classy, samme fiberinnhold på den siden).

Evt Three irish girls glenhaven cashmerino.

Både yarn.com og loopyewe er butikker jeg har handlet på og er fornøyd med.

 

Sist jeg kjøpte et sånt garn gikk egentlig bare på etsy og søkte etter "cashmere sock yarn". Mange av de som håndfarger på hobbybasis bruker samme garn som base, så det er ofte ikke så farlig hvem man velger i forhold til garnkvalitet, og man kan heller fokusere på fargen. Så langt har jeg ikke klart å bli skikkelig skuffa over ett etsy-garnkjøp..

Takk!

Skummelt dette, kan bli dyrt tror jeg. Må nok bruke opp de fabelnøstene jeg har før jeg går løs der (får heller strikke med dobbeltgarn for å kvitte meg med det raskere :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Skummelt dette, kan bli dyrt tror jeg. Må nok bruke opp de fabelnøstene jeg har før jeg går løs der (får heller strikke med dobbeltgarn for å kvitte meg med det raskere :P).

Garn kan bli dyrt ja B)

Men om man tar prisen pr nøste og deler det på antall timer med underholdning kommer det ikke så ille ut :lol:

Og når man først bestiller garn kan man jo kjøpe mer enn ett nøste, sånn at det lønner seg i forhold til portoen ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøster du opp fra hesper regelmessig er det greit å ha ett hespetre (og kanskje en nøstemaskin).

swift-and-winder-www.jpg

Men gjør man det en sjelden gang funker det helt fint å ha en person til å sitte med hespa på hendene og en annen som nøster opp.

9ad908370ae0df0c7b66ebbecb82b8d4.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hekle en sau og en uglepute til julegave. Sauen er en bamseting som blir stående til pynt regner jeg med (gave til voksne folk altså). Er det ok å hekle med spargarn da (det billige polyestergarnet fra sparkjøp)? Hekler en pute i det til meg selv, og syntes det var veldig mykt og godt, og godt å hekle med. Solid virket det også. Bøe jeg legge mer.penger i det, eller er det et ok garn når jeg skal gi bort produktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hekle en sau og en uglepute til julegave. Sauen er en bamseting som blir stående til pynt regner jeg med (gave til voksne folk altså). Er det ok å hekle med spargarn da (det billige polyestergarnet fra sparkjøp)? Hekler en pute i det til meg selv, og syntes det var veldig mykt og godt, og godt å hekle med. Solid virket det også. Bøe jeg legge mer.penger i det, eller er det et ok garn når jeg skal gi bort produktene?

Om ting ikke skal brukes eller være nær huden, så er det vel samme hva slags garn en bruker? Mvh pragmatikeren. :teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ting ikke skal brukes eller være nær huden, så er det vel samme hva slags garn en bruker? Mvh pragmatikeren. :teehe:

Det jeg også tenker. Trenger ikke være noe varme osv i det heller, så jeg regner med det er ok. Så lenge de har greit med farger da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånne "nøster", da må man lage nøster av det selv? Hva trenger man da?

Nøster du opp fra hesper regelmessig er det greit å ha ett hespetre (og kanskje en nøstemaskin).

swift-and-winder-www.jpg

Men gjør man det en sjelden gang funker det helt fint å ha en person til å sitte med hespa på hendene og en annen som nøster opp.

9ad908370ae0df0c7b66ebbecb82b8d4.jpg

Man kan også sette seg med beina i kors, og hekte hespa rundt begge knærne. Fungerer best på litt lange hesper, da. :) Men veldig greit hvis man bor alene/ de andre ikke har tålmodighet til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også sette seg med beina i kors, og hekte hespa rundt begge knærne. Fungerer best på litt lange hesper, da. :) Men veldig greit hvis man bor alene/ de andre ikke har tålmodighet til å hjelpe.

ryggen på en stol funker også :)

Men gjør man det mer enn en gang i året er hespetre virkelig en god innvestering, spesielt på nøster som er 1000m lange og slikt, mye enklere, raskere og mindre sjangs for forferdelige floker. Når hespetreet ikke er i bruk tar det knapt opp noe plass som helst sammenbretta oppå bokhylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...