Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ha noe mer...


Wednesday
 Share

Recommended Posts

Labbis og rottis røyter omtrent på samme måte :)

Næh, labbis røyter jo året rundt for å holde pelsen vanntett, mens en rottis røyter to ganger i året. Såklart kan alle korthårsraser slippe litt hår ellers i året, men ikke røyte. Da har de ev et fett/vitaminproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Også må jeg bare ilustrere hvor godt Staff og Basenji går overens :angel: Ojda, noen må stoppe meg!

Tenker labrador jeg. I den vil du få alt du vil ha tror jeg, samt at den vil komme godt overens med basseluskene! Noen vil kanskje si at det er en dorsk og treg hund, men velg linjer med litt omhu, ho

Hmmmm, jeg liker vorsteher! Skal se nærmere på den.

Næh, labbis røyter jo året rundt for å holde pelsen vanntett, mens en rottis røyter to ganger i året. Såklart kan alle korthårsraser slippe litt hår ellers i året, men ikke røyte. Da har de ev et fett/vitaminproblem.

Merkelig, det gjor ikke de jeg har hatt i hus. De røytet en - to ganger i året akkurat som venninen min sine rottiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant med to-ganger-i-året-røyting med schäferne vi hadde. Skal gå an å overleve det, så lenge hunden ikke ligger i tøysofaen og legger igjen alt sammen der. Tror det er det samboeren har sett seg litt lei på :P

Jeg mener ikke at hunden må tåle kulde så veldig godt, bare at det er kjekt å ha en hund som orker å bli med på tur selv om det er vinter eller bare dårlig vær, liksom :) Den trenger ikke tåle teltturer i tjue minus. (For det tåler ikke jeg heller). Men basenjien er altså ekstremt pysete.

Hårene til en rottis er heller ikke slik som trer seg inn i klær, sofa og slikt. Det legger seg bare som et teppe oppå er min erfaring :-)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine, fine hunder! Men jeg synes den blir litt liten! Også orker jeg ikke enda en værpyse :lol: Har faktisk tenkt litt på ridgeback da... Hvordan er den?

Hvis den hobby-lydigheten ikke er veldig viktig, så kan den passe fint til beskrivelsen din. Med litt vekt på "kan". Det er ikke nødvendigvis en rase som det er lett å få innkalling på, men til gjengjeld bryr de seg ofte ikke veldig om folk og dyr. Kovu er litt feil sånn... Kovu synes trekk på ski er stas (men du må ha god kontroll på 40 kg hund før det er mer morsomt enn skummelt), og de er jo generelt sett hunder som liker å løpe og jobbe.

Den er litt mer værsolid enn pinscheren, noe som er en av grunnene til at vi valgte rr i stedetfor.

Du kan få låne Kovu når vi skal til syden i vinter? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra at jeg ikke tror salukien er så mye "mer" enn basenjien, basenjien min er hvertfall hundre ganger lettere å jobbe med enn salukien, men hverdagslydigheten inne sitter på lukisen, den får jeg ikke til med basenjien. :lol: Men poenget var at jeg skulle si at salukien min elsker å trekke og bryr seg døyten om vær. Han må ha sokker om det veldig kaldt i snøen, og bør jo ha dekken om det er kaldt og surt og han ikke er løs, men bortsett fra det så er det han som bryr seg minst om været her i huset. (med untak av polarhunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert trekkhunder da, eller røyter de for mye? Mana synes jeg faktisk ikke røyter noe særlig. bare to ganger i året jeg merker det sånnsett. Og det kan gjerne børstes av iløpet av en uke om man jobber iherdig med børsten innimellom, haha. Litt hår får man jo fra alle hunder.

Ellers så er kanskje ikke vorsteh noe dårlig forslag nei. Dalmis? Whippet? Lapphund?

Hm. Trekkhund har jeg aldri vurdert, men det er kanskje ikke et dumt forslag :) Men kan ikke de være litt vanskelige å ha løs? Jeg vet ikke så mye om dem, så skal lese litt :)

Bare husk at det må litt jobb til for å få dem til å gå løs, det er jo fortsatt jaktinnstinkt i dem. Men trikset jeg gjorde med Yaris var å få inn innkalling så fort som mulig, jobbet endel med valpeinnkalling. Og gikk med han løs store deler av tiden i starten, da har de ikke så stor radius. Og det er overhodet ikke umulig eller vanskelig altså, bare minner på at det bør være et fokuspunkt i starten. Ellers er det kjempeflotte hunder :)

Mhm, dette har jeg jo vært borti med basenjiene :) Har en så god innkalling på dem som jeg klarer nå. Men de blir døve når de jakter da... :aww: Kunne kanskje være greit å gå for en rase som er litt enklere å få god innkalling på denne gangen...

Hvis litt av poenget er å få en hund som har lyst å være med ut året rundt så er vel ikke saluki noe sjakktrekk å anbefale. Og heller ikke når det kommer til det å trene lydighet. Der fungerer nok whippeten bedre, men heller ikke den vil synes at ordtaket "det fins ikke dårlig vær bare dårlig vær" er et bra ordtak.

Hva med schnauzer? Mellom eller riesen?

Riesen er fine! Men der er det pelsstell da. Selv om jeg ikke er superengasjert når det kommer til utstilling, hadde det vært greit å i det hele tatt ha muligheten til å stille den ut en gang iblant. Men om det går an å sette pelsstellet bort til noen andre (og det ikke er for dyrt), kunne riesen absolutt vært aktuelt!

Belger. Hannhunder røyter ca 1 gang i året , pelsstellet er minimalt.

Min siste likte ikke når det ble for varmt , ellers er de alltid med.

Jeg innbiller meg at de leker godt med basenjier også.

Lyd er ikke et problem på rasen , da hadde jeg aldri hatt en.

Jeg innser at belger hadde passet inn her, hadde det bare ikke vært for at jeg ikke liker dem... :aww:

Hvis den hobby-lydigheten ikke er veldig viktig, så kan den passe fint til beskrivelsen din. Med litt vekt på "kan". Det er ikke nødvendigvis en rase som det er lett å få innkalling på, men til gjengjeld bryr de seg ofte ikke veldig om folk og dyr. Kovu er litt feil sånn... Kovu synes trekk på ski er stas (men du må ha god kontroll på 40 kg hund før det er mer morsomt enn skummelt), og de er jo generelt sett hunder som liker å løpe og jobbe.

Den er litt mer værsolid enn pinscheren, noe som er en av grunnene til at vi valgte rr i stedetfor.

Du kan få låne Kovu når vi skal til syden i vinter? ;)

Låne Kovu? Hmmmm... Ja?? :D Dette er en rase jeg absolutt vil lære mer om.

Sånn bortsett fra at jeg ikke tror salukien er så mye "mer" enn basenjien, basenjien min er hvertfall hundre ganger lettere å jobbe med enn salukien, men hverdagslydigheten inne sitter på lukisen, den får jeg ikke til med basenjien. :lol: Men poenget var at jeg skulle si at salukien min elsker å trekke og bryr seg døyten om vær. Han må ha sokker om det veldig kaldt i snøen, og bør jo ha dekken om det er kaldt og surt og han ikke er løs, men bortsett fra det så er det han som bryr seg minst om været her i huset. (med untak av polarhunden).

Dette høres jo veldig bra ut! Jeg har ikke noe imot å måtte kle på hunden, bare den orker å bli med ut! :)

Men så er det dette med lydigheten da. Den er ikke veldig viktig for meg, men nå etter å ha hatt basenji en stund er jeg litt nysgjerrig på hvordan det er å ha en hund som er bittelitt mer førerorintert og alt det der. Jeg vil gjerne gå på litt forskjellige kurs og teste ut litt av hvert. Jeg vil ikke at det skal bli sånn at jeg vil mer enn hunden! (Samtidig er det kjipt å få en hund som vil mer enn meg :P )

Jeg tenkte dalmatiner, men de røyter kanskje for mye for deg.

Toller?

Nja, dalmatiner er fine de, men det er de der bittesmå stikkehårene som graver seg inn overalt :P Toller liker jeg ikke så godt.

Staff selvfølgelig, men de blir kanskje litt små.

Jeg er også en smule rar, Bullehunder er liksom det som står hjertet mitt nærmest, men fy å lyst jeg har til å eie en Saluki en gang :wub:

Staffer er kule! :D De kan muligens være aktuelle!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stikkhårene fra dalmatineren får du fra ridgeback også, bare sånn at du er klar over det. Men dalmisen har rykte på seg for å røyte MYE, så rr har bare halvparten så mye av de hårene da. :P

Ja, jeg glemte å få med i innlegget at det var det at det var så MANGE av dem som var hovedproblemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staff selvfølgelig, men de blir kanskje litt små.

Jeg er også en smule rar, Bullehunder er liksom det som står hjertet mitt nærmest, men fy å lyst jeg har til å eie en Saluki en gang :wub:

Måtte le litt av denne, jeg hadde tenkt til å kommentere "Ikke staff hvertfall" siden hun vil ha en som blir med ut i allslags vær. Melvin tror han er allergisk mot regn nemlig :aww: Men det er jo absolutt en herlig rase da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen nevnt etnahund? Kunne den vært no?

Hmm... Er ikke helt fan.

Her er noen av de rasene jeg har tenkt på, og noen som jeg har fått foreslått av andre (ikke bare her), og som jeg liker:

Rottweiler: Her liker jeg best de "små", nette typene. Jeg blir helt betatt hver gang jeg ser en! Men her er det jo litt helseissues jeg må være obs på. Også er det kanskje en risk for at jeg kan ende opp med for mye hund? Har snakket med noen som har litt peiling på rottweiler, og de mener den kan passe inn hos meg, hvis jeg ikke går for den hvasseste brukshunden.

Saluki: Nydelige nydelige dyr, og jeg hadde egentlig bestemt meg for en slik en! Men så er jo noe av greia at jeg ønsker meg en litt mer førerorientert hund da. Meeeen salukien kan jo brukes til mye gøy den og, for eksempel lure coursing! Det er veldig fristende...

Ridgeback: Dette er jo mest fordi jeg liker utseendet :P Vet litt for lite om dem, så de må jeg forske på.

Korthåret vorster: Liker dem veldig godt, og med denne burde jo trekkbiten være i boks. Men jeg er bittelitt skeptisk likevel, mest pga jaktinstinktet. (Akkurat som om ikke saluki har det, liksom... Vanskelig! :gaah: )

Riesenschnauzer: Denne kunne jo passe rett så bra, hadde det ikke vært for pelsstellet!

Staff: Disse er fine! Men en terrier, og jeg vet ikke helt om jeg liker terriere så godt. Men har tenkt mange ganger at jeg burde ha en staff.

Korthåret collie: Denne hadde jeg egentlig aldri tenkt på (bare på vanlig collie, og der kom jeg fram til at det ble for mye pels!), men Aya sa så mange bra ting om den, at jeg nesten er nødt til å sjekke litt mer rundt den.

Puddel: Fine! :D Men pelsstell...

Er sikkert mange jeg har glemt nå.

Hadde aldri trodd at rasevalg skulle være så vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nesten en Kamar, du! :lol: Men bare nesten. Han er æresmedlem av trekkhundklubben (men også svimeklubben, men det kan alltid ordnes!), han kan ta lek som belønning, han kan apportere og leke litt mer, han kan base i snøen, synes det er relativt greit å gå i regnet. Men igjen, han har Pøbel å se opp til - Pøbel synes alt i hele verden er KULT! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le litt av denne, jeg hadde tenkt til å kommentere "Ikke staff hvertfall" siden hun vil ha en som blir med ut i allslags vær. Melvin tror han er allergisk mot regn nemlig :aww: Men det er jo absolutt en herlig rase da :D

Tror det er noe eget med gutte Staffer, de er noen store pingler når det kommer til vær :lol: Men når hun er vandt til Basenjier og drittvær så er faktisk Staffen hakket bedre :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke frekt ment :) Men det eksisterer da vel ingen hunderase du som ikke behøver pelsstell i form av klipping/napping, som har underull (og tåler kulde godt), men som til gjengjeld ikke røyter mye (iallefall sesongmessig)?

Skotsk hjortehund? :ahappy:

Den gir sjelden lyd fra seg, enten det er ute eller inne. Den er således ikke en vakthund.

Pelsen er lett å stelle, ingen trimming eller klipping, bare en god gjennomkamming og børsting en gang i uken er nødvendig.

Hjortehunden har ingen røyteperioder, og den pelsen som løsner følger med ved børsting. Hjortehunden er kanskje en av de mynderaser som passer det norske klimaet best. Den fryser ikke, den tåler fuktig vær bra og den får sjelden pelsen full av søle, snø eller annet rusk og rask, da selve «kroppen med pelsen» sitter så «høyt oppe».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt spes at så mange anbefaler "sære" raser, når W allerede har to særinger. Jeg tenker at det er viktig at du ikke får deg enda en hund som ikke gidder noenting, men som heller ikke henger fra taklampa dersom du ikke er helt i slaget.

Det åpenbare alternativet for meg, ville vært labrador eller golden. Greit, det er litt pels, men dette er stort sett ukompliserte, ålreite allroundhunder som er med på det du vil og som er takknemlige å jobbe med for en som vil snuse på ulike hundesporter. Hvorfor være så spennende og spesialisert når alt du vil ha er en lojal kompis som har lyst til å være sammen med deg og finne på kule ting?

Jeg har lenge vurdert rottweiler, men kommet fram til at jeg ikke tar sjansen, sjøl om jeg veit akkurat hvilken oppdretter jeg ville kjøpt fra. Grunnen til dette er at til tross for at rottisen er tidenes familiehund så lenge den blir brukt, så er det fortsatt en "brutal" rase med mye vokt og drifter, som jeg ikke veit om jeg tør å stole på at jeg klarer å forvalte. Og så har du den voldsomt grove bjeffinga...

Nå velger jeg meg riktignok en rase som er litt som en rottis med pels, hehe, men uten alt alvoret. Rottiser blir litt for alvorlige i alle fall for meg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg tror kunne passer godt er: En eller annen retriever, tibetansk terrier, Puddel (mellom eller stor) eller jakt cocker.

Puddel glemte jeg! :heart:

Jaktcockere har jo ofte sinnssykt mye stress, tviler på at det er helt noe for hobbytrening og turer? Jeg kjenner ingen personlig, så her er jeg på gyngende grunn. Men tibetansk terrier må være verdens verste gneldrebikkje. Ville ikke hatt en om jeg fikk den kasta etter meg, etter å ha hørt hvordan de holdt på på rasestanden deres på D4A i forfjor. Vi snakker masseslagsmål og utagering mot alle som gikk forbi. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg tror kunne passer godt er: En eller annen retriever, tibetansk terrier, Puddel (mellom eller stor) eller jakt cocker.

Puddel glemte jeg! :heart:

Med tanke på at hun vil ha minst mulig pelsstell, og ihvertfall ikke noe klipping eller napping, så er vel kanskje ikke puddel førstevalget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...