Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ha noe mer...


Wednesday
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ikke ha ny hund på en god stund, men har begynt å fundere litt på hva slags hund jeg vil ha neste gang. Basenjien er en finfin rase, men det er noen ting jeg savner. Som for eksempel muligheten til å overtale dem med på tur i dårlig vær :aww: De nekter jo å gå ut hele vinteren omtrent! Og ikke når det regner... Eller bare blåser... :lol: Jeg ønsker meg en hund som er litt mer fokusert på meg, som holder seg litt mer i nærheten når den er løs. Jeg vil ha en hund som jeg kan ta med på lydighetstreninger med klubben! (Men det blir bare en liten hobbygreie, i såfall. Jeg er ikke interessert i konkurranser e.l) Også savner jeg veldig å ha en hund som trekker! Jeg har så lyst på kickbike :P Det hadde vært helt katastrofe å ta med hundene jeg har nå på kickbike-tur :lol: Altså: jeg vil for det meste bruke hunden til tur, med trekk og kløving, og kanskje bittelitt lydighet.

Jeg har noen krav da. Jeg er svært allergisk mot bjeffing! Da er det sikkert noen raser som utgår. Og jeg vil ha minst mulig pelsstell. Jeg kan sikkert klare å børste litt, men klipping eller napping er utelukket. Jeg har sett litt på rottweiler, liker utseendet til denne typen hunder. Ser for meg at en liten, søt tispe kunne passe hos oss. Men er veldig åpen for andre forslag!

Edit: Samboeren ville at jeg skulle skrive at vi heller ikke vil ha en hund som røyter mye! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Også må jeg bare ilustrere hvor godt Staff og Basenji går overens :angel: Ojda, noen må stoppe meg!

Tenker labrador jeg. I den vil du få alt du vil ha tror jeg, samt at den vil komme godt overens med basseluskene! Noen vil kanskje si at det er en dorsk og treg hund, men velg linjer med litt omhu, ho

Hmmmm, jeg liker vorsteher! Skal se nærmere på den.

Tenker labrador jeg. I den vil du få alt du vil ha tror jeg, samt at den vil komme godt overens med basseluskene! Noen vil kanskje si at det er en dorsk og treg hund, men velg linjer med litt omhu, hold den slank og gi den trim og ikke " forvent" at den skal være treg, så får du en super hund som det ikke er pelsstell med etc. Rottweiler er selvfølgelig også en mulighet, og igjen, her må du virkelig velge linjer med omhu!

Edit: wtf funker ikke norsk paa ipad?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscher? De kan være litt pysete på vær, men det er litt hva man gjør det til.

Fine, fine hunder! Men jeg synes den blir litt liten! Også orker jeg ikke enda en værpyse :lol: Har faktisk tenkt litt på ridgeback da... Hvordan er den?

Rottweiler! Hvis du vil vite hverdagen vår, så er det bare å si ifra, så kan jeg fortelle jeg fortelle

:-)

Sent from my GT-I9100

Hihi. Rottis frister veldig veldig.

Tenker labrador jeg. I den vil du få alt du vil ha tror jeg, samt at den vil komme godt overens med basseluskene! Noen vil kanskje si at det er en dorsk og treg hund, men velg linjer med litt omhu, hold den slank og gi den trim og ikke " forvent" at den skal være treg, så får du en super hund som det ikke er pelsstell med etc. Rottweiler er selvfølgelig også en mulighet, og igjen, her må du virkelig velge linjer med omhu!

Edit: wtf funker ikke norsk paa ipad?

Hadde noen labradorer på pensjonatet der jeg jobba. Og det var pels, pels og mere pels i burene deres enda jeg rydda morgen og kveld :/ Men ellers synes jeg de er fine hunder, særlig jaktvarianten. (Samme med jaktgolden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke frekt ment :) Men det eksisterer da vel ingen hunderase du som ikke behøver pelsstell i form av klipping/napping, som har underull (og tåler kulde godt), men som til gjengjeld ikke røyter mye (iallefall sesongmessig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke frekt ment :) Men det eksisterer da vel ingen hunderase du som ikke behøver pelsstell i form av klipping/napping, som har underull (og tåler kulde godt), men som til gjengjeld ikke røyter mye (iallefall sesongmessig)?

Jeg tåler noe røyting altså. Jeg skjønner jeg og at det er vanskelig å finne en hund som IKKE røyter i det hele tatt. Men det er forskjell på mengden røyting da. Og labrador-røyting synes jeg er for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler noe røyting altså. Jeg skjønner jeg og at det er vanskelig å finne en hund som IKKE røyter i det hele tatt. Men det er forskjell på mengden røyting da. Og labrador-røyting synes jeg er for mye.

Ja, skjønner, har et nært fam.medlem med Labrador, og ser ikke at h*n røyter noe mer enn andre raser med samme type pels.

Tidligere nabo med Rottweiler/Dalmatiner stod i hagen og børstet hunden timevis i røyteperioden, med fulle bæreposer som resultat tilslutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret saluki!

Nei, det måtte i såfall vært en langhåret! Frynsene på ørene gjør jo hele salukien :aww: Jeg blir litt forvirra av min egen smak, digger rottweilere, amstaffer og den typen hunder. Og saluki, liksom :lol:

Ja, skjønner, har et nært fam.medlem med Labrador, og ser ikke at h*n røyter noe mer enn andre raser med samme type pels.

Tidligere nabo med Rottweiler/Dalmatiner stod i hagen og børstet hunden timevis i røyteperioden, med fulle bæreposer som resultat tilslutt. :)

Ja, er vel individuelt som det meste annet :) Var bare at jeg la veldig merke til det med labradorene vi hadde på pensjonatet. Og dalmatiner er vel kjent for å røyte veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbis og rottis røyter omtrent på samme måte :)

Å. Hm. Javel, da får jeg heller finne en rase som jeg liker godt og som passer meg. Og tenke på røyting/ikke røyting i andre rekke. Er ikke så viktig for MEG, er samboeren som får hetta :P Og jeg støvsuger da hver dag uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder røyting på rottis, så røster de to ganger i året skikkelig ellers ikke all verden.

Når det gjelder kulde, så bruker jeg som regel aldri dekken ell no.. Når det nærmer seg 30 blå, så bruker jeg å ha på.. Men da ikke potesokker..

Sent from my GT-I9100

Er vant med to-ganger-i-året-røyting med schäferne vi hadde. Skal gå an å overleve det, så lenge hunden ikke ligger i tøysofaen og legger igjen alt sammen der. Tror det er det samboeren har sett seg litt lei på :P

Jeg mener ikke at hunden må tåle kulde så veldig godt, bare at det er kjekt å ha en hund som orker å bli med på tur selv om det er vinter eller bare dårlig vær, liksom :) Den trenger ikke tåle teltturer i tjue minus. (For det tåler ikke jeg heller). Men basenjien er altså ekstremt pysete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert trekkhunder da, eller røyter de for mye? Mana synes jeg faktisk ikke røyter noe særlig. bare to ganger i året jeg merker det sånnsett. Og det kan gjerne børstes av iløpet av en uke om man jobber iherdig med børsten innimellom, haha. Litt hår får man jo fra alle hunder.

Ellers så er kanskje ikke vorsteh noe dårlig forslag nei. Dalmis? Whippet? Lapphund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, jeg liker vorsteher! Skal se nærmere på den.

Bare husk at det må litt jobb til for å få dem til å gå løs, det er jo fortsatt jaktinnstinkt i dem. Men trikset jeg gjorde med Yaris var å få inn innkalling så fort som mulig, jobbet endel med valpeinnkalling. Og gikk med han løs store deler av tiden i starten, da har de ikke så stor radius. Og det er overhodet ikke umulig eller vanskelig altså, bare minner på at det bør være et fokuspunkt i starten. Ellers er det kjempeflotte hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis litt av poenget er å få en hund som har lyst å være med ut året rundt så er vel ikke saluki noe sjakktrekk å anbefale. Og heller ikke når det kommer til det å trene lydighet. Der fungerer nok whippeten bedre, men heller ikke den vil synes at ordtaket "det fins ikke dårlig vær bare dårlig vær" er et bra ordtak.

Hva med schnauzer? Mellom eller riesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger. Hannhunder røyter ca 1 gang i året , pelsstellet er minimalt.

Min siste likte ikke når det ble for varmt , ellers er de alltid med.

Jeg innbiller meg at de leker godt med basenjier også.

Lyd er ikke et problem på rasen , da hadde jeg aldri hatt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...