Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gir dere til hunden når den er alene?


Teserere
 Share

Recommended Posts

Gir dere godbiter/bein etc n岠hunden skal v沥 alene hjemme? Hva gir dere?

kjenner jeg er litt redd for 堧i Aida noe, i frykt for at hun skulle sette noe i halsen n岠jeg ikke er der. Er det en overdreven frykt? Hun har ikke satt noe i halsen siden hun var valp, og n堥r hun 4. Men man hrer jo de skrekkhistoriene da... men n堶urderer jeg 堧i henne noe innimellom, hva er tryggest? Er for sysselsettingens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gitt mine hunder noe når de skal være alene. Både fordi jeg er redd de skal sette noe i halsen, men også for at de ikke skal drive å leke og gire seg opp mens de er alene. Jeg vil de bare skal ligge å sove og ta livet helt med ro.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme frykt som deg, og har derfor ikke gitt hundene mine noe når de er hjemme alene. De får frokost og tur før jeg går, også har de vann og biteleker tilgjengelig når de er alene. Jeg tror de stort sett sover når jeg ikke er hjemme (jeg er sjelden vekke en hel arbeidsdag) og jeg legger til rette for at de skal være utslitt og trøtt når jeg går. Når det er sagt vil jeg gjerne følge med i denne tråden, for hvis noen har gode forslag har jeg lyst til å prøve det jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hos meg er rutinen helt klar, når jeg går om morran får hundene følgende:

Noah: 1 griseøre, en tom halvlitersflaske fylles trekvartfull med tørrfor og frolic, en brødblings/alt. kjeks

Hermine: En god neve tørrfor og frolic og to dentasticks pluss kjeks

..av og til kjøper jeg margbein og da får de begge det, men Hermine får ikke tyggeting som blir seigt og guffent - hun har ikke kjever til å knage over og forsøker å svelge blaute filler hele og det gir meg dødsangst faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ingen ting når de er alene hjemme. De ligger å slapper av og har ikke behov for noe når de er alene :) Ikke tør jeg heller å gi de noe som de kan sette i halsen. Ene min er veldig kjapp og tror han har verdens største hals :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får alltid en godis når jeg drar. Dentastix eller noe annet mykt noe som spises fort. Det er en av rutinene ved at jeg går, og av og til virker det som om Vida mener jeg skal forte meg å gå slik at hun for godisen sin. :lol:

Ellers har de tilgang på vann og leker, men det er kun Noomi som har glede av lekene. Hun er travelt opptatt med å rydde ting ut og inn av skittentøyskurven når hun er alene. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geo må få en liten distraksjon akkurat i det jeg går, så han får frossen Kong med smøreost eller frossent margbein med smøreost (første gangen jeg bruker margbeinet blir det selvfølgelig med kjøtt). Dette er store ting som han ikke klarer å bite i stykker, så dermed blir det heller ingenting å sette fast i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får alltid en godis når jeg drar. Dentastix eller noe annet mykt noe som spises fort. Det er en av rutinene ved at jeg går, og av og til virker det som om Vida mener jeg skal forte meg å gå slik at hun for godisen sin. :lol:

Sånn er min og :P Han vil helst være med, men når han skjønner at det ikke skjer vil han bare ha oss avgårde så fort som fy virker det som :P

Min får en dentastix eller frossen kong, alternativt godbiter strødd utover gulvet. Tyggebein og leker har han tilgjengelig, men han sover nok nesten nonstop :P Jo, og noen ganger får han maten sin idet vi går også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mine får alltid en godis når jeg drar. Dentastix eller noe annet mykt noe som spises fort. Det er en av rutinene ved at jeg går, og av og til virker det som om Vida mener jeg skal forte meg å gå slik at hun for godisen sin. :lol:

Ellers har de tilgang på vann og leker, men det er kun Noomi som har glede av lekene. Hun er travelt opptatt med å rydde ting ut og inn av skittentøyskurven når hun er alene. :lol:

Sånn er Noah også - han kan ikke få meg ut av huset fort nok - spesielt ikke om han vet det er margbein på gang.

Jeg gir ALLTID noe, og det er ene og alene for å distrahere de litt når jeg går - de vil jo gjerne være med, og jeg er redd det kan bli lyd om jeg bare går. Dessuten så synes jeg det er koselig å vite at de koser seg litt når jeg har gått. Det er ikke så kult å være hjemme alene 8 timer for dagen.

Jeg gir aldri ting som kan sette seg fast - derav kun mykis ting til bulldoggen, men noe får de alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ofte noe når jeg går, men ikke alltid. Kommer ann på hvor lenge jeg skal vaere vekke, om han har fått mye tyggeting den uken osv. Gir ikke bein, men gir grise-/okseører, haler, tørrfisk, okse"muskel" osv. Evt bare noen biter tørket vom, men de går nok unna veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke noe, fordi jeg har to hunder og er redd det skal bryte ut krangel mellom dem om "ressursene". Den ene spiser mye fortere enn den andre, og da er hun (den grådigste) straks borte hos den yngste hunden for å prøve og rane han for hans godsaker.... det kan gå galt.

Det var også et tilfelle der jeg var tilstede hjemme, men skulle teste ut en sånn rød leke som vagger og står av seg selv, sånn som som fylles med f.eks. tørrfôrkuler, og som maten triller ut av hvis hunden slår på den med labben så den kommer over på siden (leken retter seg selv opp igjen med en gang etterpå).

Denne skulle jeg teste ut for første gang en dag, og eldstehunden ble helt manisk og fiksert på den greia. Hun skjønte straks hvordan hun skulle få ut maten, så det trillet tørrfôrkuler hele tiden. Men så prøvde jo småen seg på den leka og å ta en tørrfôrkule som trillet ut.... og da angrep hun (eldste) med et brøl. Maten som kom ut var HENNES og ingen andre ville hun dele med, nei! Det ble ingen skader på minstemann, men det er ikke sikkert det går like bra en annen gang, så den leka er lagt bort i en skuff. Tør ikke bruke den når begge to er tilstede og iallefall ikke når de er alene hjemme!

Andre ting som tyggebein osv er vel noe av det samme... eldstehunden skal alltid bortil og prøve å ta det yngstemann har. Foreløbig lar han henne bare rane ham, men etterhvert som han modnes og gror til vil han sannsynligvis ikke tillate det lenger, og DA kan det bryte ut bråk hvis jeg gir dem noe godt og så går fra huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så masse svar som har kommet :D Jeg har aldri pleid å gi Aïda noe før, og hun får stort sett en god tur før jeg drar. Jeg tror hun bare sover når hun er alene. Det er bare det at av en eller annen grunn så har jeg begynt å engste meg for at hun skal utvikle separasjonsangst her i London... Det er 1 mnd til skolen starter, og det er ene alene fordi jeg vil venne Aïda til vårt nye rom. Vi bor på et lite rom, maks 10 kvm, og deler resten med andre som kan være hjemme når jeg ikke er det. Det er helt nytt for Aïda. Før hadde hun større plass, og kom noen hjem før meg tok de alltid henne ut... Så jeg har begynt hjemme alene trening igjen, gradvis litt og litt. Og tenkte at jeg kanskje kunne gi henne noe i tillegg da :) Men jeg diller ikke altså :P

Mana får en frossen kong med tubeost i. Den begynner hun på med en gang, bruker kanskje 10 min eller noe, og så sover hun til vi kommer hjem.

Ikke dumt. :)

Jeg gir hundekjeks og litt forskjellig jeg. Men ikke bein.

Kjeks blir jo borte før jeg rekker å lukke døra... Vil gi noe som hun forhåpentligvis bruker et par minutter på :P

Det jeg har liggende, feks en grisehale, et stk fårikålkjøtt, en kyllingklubbe, en kong med noe inni, et stk tørrfisk, noen hundekjeks.

Rått kjøtt gies frossent.

Gir du frossent kjøtt når hunden er alene?

Geo må få en liten distraksjon akkurat i det jeg går, så han får frossen Kong med smøreost eller frossent margbein med smøreost (første gangen jeg bruker margbeinet blir det selvfølgelig med kjøtt). Dette er store ting som han ikke klarer å bite i stykker, så dermed blir det heller ingenting å sette fast i halsen.

Aïda spiser opp margbena hvis hun får sjansen :super:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...