Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Bar stump er nok det som funker best!

Sjekket nå, salven heter Inotyol :)

Og angående Babybjornen: Så lenge du fester barnet ordentlig, så sitter/henger de helt fint altså. Men jeg har ikke brukt Babybjornen så mye heller da, ville nok ikke brukt den mange timer hver eneste dag akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Bærenerdene er anti babybjörn iallfall. Jeg har aldri brukt en, så jeg vet ikke. Mange klager på vondt i ryggen med de.

Men se til forskjell fra Ergoen, hvor barnet sitter på rumpa og blir støttet langs hele ryggen. En bjørn er bygd helt annerledes. Men men, jeg er ikke bærenerd på noe slags vis, mange nerder tar det for langt. Alt med måte vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærenerdene er anti babybjörn iallfall. Jeg har aldri brukt en, så jeg vet ikke. Mange klager på vondt i ryggen med de.

Men se til forskjell fra Ergoen, hvor barnet sitter på rumpa og blir støttet langs hele ryggen. En bjørn er bygd helt annerledes. Men men, jeg er ikke bærenerd på noe slags vis, mange nerder tar det for langt. Alt med måte vil jeg tro. :)

Jeg arvet to forskjellige typer Babybjorn, og den ene fikk jeg vondt i ryggen av, mens den andre kjente jeg nesten ingenting :) E var godt støttet opp også. Jeg er heller ingen nerd, så jeg aner ikke, altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud. I tre uker så spratt pokker meg tårene hver eneste gang han skulle ha mat. Så vondt det var. Good times. Men det gikk over. :)

Ja! Ull! Ull alt. Ull er fantastisk. Om sommeren bruker man ull/silke. Ull er gull året rundt. Og siklesmekker absolutt! Vi brukte de fra dag en (en gulper ja...). Liker de fra name-it for de har fleece på baksiden og holder klærne tørre.

Ja, altså jeg er SÅ innmari glad for at jeg ikke visste at det fantes såre brystvorter før jeg var der... Å grue seg til babyen skal amme, men allikevel måtte gjøre det minst hver tredje time, og så sitte der å gråte, mens babyen bare må spise (for mat må dem jo ha)... Første runde varte det i flere dager (men det føltes som flere uker), andre gang (da jeg sluttet med brystskjold; hun var så liten da vi begynte at vi måtte bruke det de to første mnd) varte det bare noen dager, men det var nesten vondere enn første gang... Bra man plutselig tåler alt i den situasjonen, for den smerten er rett og slett bare en utadæsjælopplevelse...

Vi har egentlig først begynt å bruke ull nå (hun er 6 mnd) for alt annet har vært bra nok til nå, men fra nå tror jeg hun aldri kommer til å gå med annet;) Greit å vite at hun aldri blir for varm eller for kald. Det er dyrt, men må vaskes sjeldnere enn andre klær (hvis ikke det er ordentlige flekker kan det bare luftes som regel) og man trenger færre plagg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet det er veldig individuelt, derfor jeg spurte når folk her merka det :)

Ja, og du spurte om når man vanligvis begynner å få mage - jeg svarte på begge deler ;-) At du visste svaret på spørsmålet ditt er ikke min feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså jeg er SÅ innmari glad for at jeg ikke visste at det fantes såre brystvorter før jeg var der... Å grue seg til babyen skal amme, men allikevel måtte gjøre det minst hver tredje time, og så sitte der å gråte, mens babyen bare må spise (for mat må dem jo ha)... Første runde varte det i flere dager (men det føltes som flere uker), andre gang (da jeg sluttet med brystskjold; hun var så liten da vi begynte at vi måtte bruke det de to første mnd) varte det bare noen dager, men det var nesten vondere enn første gang... Bra man plutselig tåler alt i den situasjonen, for den smerten er rett og slett bare en utadæsjælopplevelse...

Vi har egentlig først begynt å bruke ull nå (hun er 6 mnd) for alt annet har vært bra nok til nå, men fra nå tror jeg hun aldri kommer til å gå med annet;) Greit å vite at hun aldri blir for varm eller for kald. Det er dyrt, men må vaskes sjeldnere enn andre klær (hvis ikke det er ordentlige flekker kan det bare luftes som regel) og man trenger færre plagg...

Bare vent til tennene dukker opp :lol:

Vi hadde en del ull i fjor også, men da ble det faktisk ikke brukt så veldig mye. Hun er veldig varm av seg, og når de er såpass små er de ofte pakket inn i tepper osv (det var jo ull, da). Også skal de jo ikke være ute noe særlig når det er veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til tennene dukker opp :lol:

Blir hun som foreldrene så får hun ikke tenner før hun er nærmere et år;) Og da er vi nok ferdige med ammingen (i og med at hun rett og slett demonstrerer litt mot ammingen allerede og heller vil ha grøt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som aldri har brukt zink - salve ? Ever?

Vet ikke? :) H har vært litt rød i stumpen en gang, smurte litt sinksalve på og vips var det vekk ved neste bleieskift. Hun har fått litt et par ganger etter det også, når mor har lurt på om hun kanskje kunne være litt rød. Hønemor, jeg? Men jeg tviler ikke på at morsmelk funker som fjell, det er jo rene mirakelvæska det.

For såre brystvorter har purelan-salve vært redninga her, sammen med lufttørking av brystvortene (som var forsiiiiktig innsmurt i morsmelk først). Det er et voldsomt puppestyr i starten, med håndmelking og smøring og lufting.. Men her i huset var det ikke nødvendig så lenge, man blir herda :)

Puslespillmattene var fine, sånne skal kjøpes! Har savna noe slikt her i huset faktisk.

Edit; jeg har registrert såvidt at det er noe debatt for/mot lanolin, men jeg har ikke orka sette meg inn idet. Det fungerte veldig bra her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke? :) H har vært litt rød i stumpen en gang, smurte litt sinksalve på og vips var det vekk ved neste bleieskift. Hun har fått litt et par ganger etter det også, når mor har lurt på om hun kanskje kunne være litt rød. Hønemor, jeg? Men jeg tviler ikke på at morsmelk funker som fjell, det er jo rene mirakelvæska det.

For såre brystvorter har purelan-salve vært redninga her, sammen med lufttørking av brystvortene (som var forsiiiiktig innsmurt i morsmelk først). Det er et voldsomt puppestyr i starten, med håndmelking og smøring og lufting.. Men her i huset var det ikke nødvendig så lenge, man blir herda :)

Purelan var det ja! Det redda meg og! (sammen med resten av oppskriften din;)

Når det gjelder morsmelk så fikk jeg inntrykk av på sykehuset at det omtrent virket for alt; vi ble anbefalt å dryppe morsmelt i øynene når hun hadde antydning til øyebetennelse, det virka med en gang! fikk også beskjed om at det kunne brukes som nesedråper osv osv, så morsmelk er bare bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hun som foreldrene så får hun ikke tenner før hun er nærmere et år;) Og da er vi nok ferdige med ammingen (i og med at hun rett og slett demonstrerer litt mot ammingen allerede og heller vil ha grøt...)

E fikk tenner da hun var mellom 6-7 mnd hvis jeg husker riktig, og fant ut hvordan hun skulle bruke de etter hvert. Sluttet å amme da hun var ca 9 mnd, og hadde fått tenner oppe også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E fikk tenner da hun var mellom 6-7 mnd hvis jeg husker riktig, og fant ut hvordan hun skulle bruke de etter hvert. Sluttet å amme da hun var ca 9 mnd, og hadde fått tenner oppe også :lol:

Kan på en måte forestille meg følelsen! Særlig første gang de biter til ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på totimers tur i skogen i dag, det var veldig koselig. Litt trist uten hund, men sånne småtasser lager heldigvis mye liv. :)

H er i en så artig alder nå. Han sier så mye rart, elsker å synge og danse. :)

Favorittsyssel

8044581509_fbe2a7862b.jpg

Han er en gedigen fan av rosa, og typisk at mobilen ødela fargene, for å finne rosa blader i skogen var dagens opptur. Mesmerizing.

8044592792_1fc0097f69.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for enda flere tips, dere er geniale å ha altså. :D

(Her tas det omtrent notater!)

Og jeg vet om såre brystvorter... venninnen min sa at det var mye verre å amme enn å føde.

MEN det skal selvsagt ikke skje meg... *optimismen lenge leve*

Edit: Søte H! Gleder meg til den alderen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterriene overrasket meg mest. Og det til tross for at jeg ble advart, et par uker før fødselen. Før det hadde jeg aldri hørt om dem engang. Det var verst mens vi enda var på barselhotellet, og noen av dem måtte jeg puste meg gjennom mens jeg holdt meg fast i senga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg komme med et skikkelig dumt spørsmål :P Men når det er så fryktelig vondt å amme. Kan man ikke ta pumpe seg og gi melken på flaske i alle fall en gang eller to om dagen? Ser jo at det også er jobb, men for å avlaste litt? Eller er det noen ulemper jeg ikke kjenner til med sånt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg nå at jeg har fulgt med denne tråden siden den startet, og den har nå nådd 33 (!) sider, og jeg henger fortsatt med. Og jeg har ikke barn, og er ikke gravid, og har heller ingen (realistiske) planer om det heller de første årene. Men sukk! Fine tråden, fine bebiene og småbarna og fine fine alt sammen! Gleder meg sånn til det er min tur! *rasle rasle* :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg komme med et skikkelig dumt spørsmål :P Men når det er så fryktelig vondt å amme. Kan man ikke ta pumpe seg og gi melken på flaske i alle fall en gang eller to om dagen? Ser jo at det også er jobb, men for å avlaste litt? Eller er det noen ulemper jeg ikke kjenner til med sånt? :P

Mange babyer vil ikke ha puppen om de begynner med flaske. Mange babyer nekter å ta flaske. Mange mødre får problemer med produksjonen om de pumper for mye, ingen er bedre til å tømme puppen enn babyen.

Det siste er årsaken til at jeg måtte bite i eplet og kutte ut ammingen. Jeg ble lagt inn på sykehus og fikk medisiner som gjorde at jeg ikke kunne amme. Jeg klarte ikke å holde produksjonen ved bare å pumpe. Riktignok var det bare pumping over flere uker, og ikke bare en flaske i ny og ne.

Fy flate for en jobb forresten, å pumpe og prøve å holde produksjonen. Det var like før jeg grein når jeg helte melka ut i vasken. Så mye jobb og så kunne han ikke en gang spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på totimers tur i skogen i dag, det var veldig koselig. Litt trist uten hund, men sånne småtasser lager heldigvis mye liv. :)

H er i en så artig alder nå. Han sier så mye rart, elsker å synge og danse. :)

Favorittsyssel

8044581509_fbe2a7862b.jpg

Han er en gedigen fan av rosa, og typisk at mobilen ødela fargene, for å finne rosa blader i skogen var dagens opptur. Mesmerizing.

8044592792_1fc0097f69.jpg

Så kjekk han er :D

Tusen takk for enda flere tips, dere er geniale å ha altså. :D

(Her tas det omtrent notater!)

Og jeg vet om såre brystvorter... venninnen min sa at det var mye verre å amme enn å føde.

MEN det skal selvsagt ikke skje meg... *optimismen lenge leve*

Edit: Søte H! Gleder meg til den alderen også!

Jeg har selvfølgelig hatt litt såre brystvorter, men ikke veldig ille altså. Jeg syntes det gikk veldig fint :)

Etterriene overrasket meg mest. Og det til tross for at jeg ble advart, et par uker før fødselen. Før det hadde jeg aldri hørt om dem engang. Det var verst mens vi enda var på barselhotellet, og noen av dem måtte jeg puste meg gjennom mens jeg holdt meg fast i senga..

Huff! Jeg hadde ikke etterrier i det hele tatt, jeg. Ingen plager i det hele tatt, bortsett fra stingene, og det at E var såpass dårlig. Pluss legene som skulle snakke med meg om det hele tiden. Hadde ikke tid til det jeg, for jeg hadde en datter jeg måtte se på!

Nå skal jeg komme med et skikkelig dumt spørsmål :P Men når det er så fryktelig vondt å amme. Kan man ikke ta pumpe seg og gi melken på flaske i alle fall en gang eller to om dagen? Ser jo at det også er jobb, men for å avlaste litt? Eller er det noen ulemper jeg ikke kjenner til med sånt? :P

Jeg syntes det var sårere å pumpe meg enn å amme, faktisk :P Det blir på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg komme med et skikkelig dumt spørsmål :P Men når det er så fryktelig vondt å amme. Kan man ikke ta pumpe seg og gi melken på flaske i alle fall en gang eller to om dagen? Ser jo at det også er jobb, men for å avlaste litt? Eller er det noen ulemper jeg ikke kjenner til med sånt? :P

Det kan være vondt å pumpe også. Dessuten er det liksom noe man må igjennom, etter en viss tid er man herdet, hvis man pumper, kan det ta lenger tid... Jeg pumpet de tre første ukene, for å starte produksjonen og holde den vedlike, fordi L ble født for tidlig og ikke kunne amme, men jeg måtte produsere melk til henne allikevel. Det er like mye jobb, eller egentlig mye mer, like ubehagelig, og ikke helt ideelt for å få opp produksjonen,,. Selv om det er vondt, anbefaler jeg å holde ut, for det går over fortere (min erfaring) når man bare lar huden bli herdet på en måte...(jeg pumpet når jeg hadde den første runden med sårhet, det tok mye lenger tid å bli kvitt...)

Red; pluss det som Mari sier; det anbefales ikke å bruke flaske før man har etablert ammingen ordentlig, fordi det er forskjellige sugeteknikker

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såre brystvorter?

Trinn 1: Kjøp en tesil, av denne typen:

post-10638-0-12049600-1349124462.jpg

Trinn 2: Klipp av "koppene".

Trinn 3: Smekk de på utenpå brystvortene, ammeinnlegg utenpå, inn i BH`n med de :)

Trinn 4: IKKE putt puppen i noens munn før melka HAR kommet! Hver amming, uansett.

Trinn 5 :Trinn 4 er den verste biten ;)

Voila, 1 1/2 dag, problem nesten over. Smør med simplex (? nå ble jeg i tvil om navnet... spør apoteket, de vet det godt ;) ) øyesalve i mellomtiden. Fås på apoteket.

Sånn ellers er det med sugeforvirring (flaske/smokk/pupp osv.) en myte, og intet annen. Hilsen alle på Nyfødtintensiven (en av landets beste) der jeg og smådamene tilbrakte 9 uker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers er det med sugeforvirring (flaske/smokk/pupp osv.) en myte, og intet annen. Hilsen alle på Nyfødtintensiven (en av landets beste) der jeg og smådamene tilbrakte 9 uker.

Joda, det går bra når man må (hilsen en annen med noen uker på nyfødtintensiven, visstnok også en av landets beste, på baken;)

Men jeg tenker at hvis man KAN få til ammingen først, så er jo det bra, det er jo nok av de som strever med ammingen og jeg ser for meg at å da blande flaske inn der, kan gjøre det vanskeligere? Men jeg skal ikke si så mye, som har (måttet) brukt både flaske, amming (med og uten skjold) og smokk (og sonde, men det har jo ingenting med sugeteknikk å gjøre) samtidig. Så det går jo...

Red; og det med tesilen, er det for å stimulere brystet før ammingen, eller...? Skjønte ikke helt jeg, men ble veldig nysgjerrig... Sånne kjerringråd er fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går bra når man må (hilsen en annen med noen uker på nyfødtintensiven, visstnok også en av landets beste, på baken;)

Men jeg tenker at hvis man KAN få til ammingen først, så er jo det bra, det er jo nok av de som strever med ammingen og jeg ser for meg at å da blande flaske inn der, kan gjøre det vanskeligere? Men jeg skal ikke si så mye, som har (måttet) brukt både flaske, amming (med og uten skjold) og smokk (og sonde, men det har jo ingenting med sugeteknikk å gjøre) samtidig. Så det går jo...

Som regel er det jo ekstremt sjeldent at det har noe med anatomi eller vane hos hverken den ene eller andre parten å gjøre :) Stress derimot... Både rundt amming, forventningspress, forventning om at dette skal gå slik og slik, ikke venter til melken kommer osv. osv. Det skaper forvirring og frustrasjon, gråtende mødre (og unger) og såre brystvorter ;) Jeg har vært igjennom hele schmøla x 3, og har tre som alle har slukt luft okkesom remedie eller pupp. Og DET er et *******. Og sånt blir man så smått forstyrra av, når du hører det smeller luft ned i magen, og ungen vræææler for hver 3dje sup.

Men helt seriøst, jeg så artikkelen om "myten", og den ble lagt død :) Hvor man finner den? Har ingen aaanelse... Det jeg vet og har erfart, er at det blir ikke verre av hverken flaske eller smokk, eller bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...