Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg vet ikke hva som menes med sugeforvirring men jeg kjenner personlig babyer som har kranglet mye ved puppen etter å ha fått flaske og babyer som har nektet å ta flaske i det hele tatt.

Min tok begge deler, det var praktisk innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Jeg vet ikke hva som menes med sugeforvirring men jeg kjenner personlig babyer som har kranglet mye ved puppen etter å ha fått flaske og babyer som har nektet å ta flaske i det hele tatt.

Min tok begge deler, det var praktisk innimellom.

Den handler vel om sugeteknikk, og mødre frarådes å gi smokk eller flaske de første 6 ukene av div. fag- og ikke fagfolk. Stakkars mødre :heart:

Red: Det har vel ofte med mengden som kommer ut å gjøre :) Er du vandt med flompupper, er det ikke særlig artig å få en kjip gnien flaskesmokk i munnen, og vice versa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nyfødtintensiv var dere på, damer?

Både riksen og Drammen:) Vi fikk gleden av å være en av de første familiene som bodde på den flunkende nye nyfødtintensiven i Drammen:)

Red; Riksen var vel best fagmessig, ikke så bra når det gjaldt forhold for foreldrene osv. Der var den nye avd i Drammen super. Og supre er de som jobbet på de avd nesten alle sammen:)

Når det gjelder sugeforvirring; jeg har jo som sagt vært nødt til å trosse evt anbefalinger selv, og det har jo vært veldig praktisk å ha flere måter å gi mat på, men jeg hører jo om andre som har utfordringer når det gjelder det. Men det kan jo, som nevt over, ha like mye med stress å gjøre som andre ting.

Det har man jo også personlig erfaring med at kan påvirke både det ene og det andre ift amming;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red; og det med tesilen, er det for å stimulere brystet før ammingen, eller...? Skjønte ikke helt jeg, men ble veldig nysgjerrig... Sånne kjerringråd er fint:)

Brukes som Skjold :) Overlegen lufting, overhodet ingen berøring med ammeinnlegg/bh (ingenting som gror fast *grøss*), blir ikke klamme og ekle. Enkle å vaske. Så får man heller være litt stålpupp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på nyfødtintensiven på Ullevål, og jeg er utrolig glad for at jeg fødte rett ved altså. Det at de kunne løpe over "broen" med henne i steden for å måtte kjøre osv er nok grunnen til at hun overlevde.

Emilie tok både flaske, pupp og smokk i starten, hun. Hun fikk ikke næring i magen de første tre døgnene, så da fikk hun smokk for å stimulere sugerefleksen. Så fikk hun mat gjennom sonde, og etter en stund igjen fikk hun ta pupp. Hun tok flaske etter litt igjen, men sluttet. Da nektet hun både smokk og flaske til hun var nesten 7mnd! Heldigvis var hun aldri grinete, så vi fikk ikke bruk for smokk uansett. Nå leker hun med den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på nyfødtintensiven på Ullevål, og jeg er utrolig glad for at jeg fødte rett ved altså. Det at de kunne løpe over "broen" med henne i steden for å måtte kjøre osv er nok grunnen til at hun overlevde.

Emilie tok både flaske, pupp og smokk i starten, hun. Hun fikk ikke næring i magen de første tre døgnene, så da fikk hun smokk for å stimulere sugerefleksen. Så fikk hun mat gjennom sonde, og etter en stund igjen fikk hun ta pupp. Hun tok flaske etter litt igjen, men sluttet. Da nektet hun både smokk og flaske til hun var nesten 7mnd! Heldigvis var hun aldri grinete, så vi fikk ikke bruk for smokk uansett. Nå leker hun med den :P

Jeg skjønner godt at de ikke vil ha sånne gummigreier i munnen jeg, etter å ha fått smaken på the real deal :D Eldstemann som blir tre i Januar ville ikke ha snakk om hverken smokk eller flaske, men måtte kapitulere da jeg mistet melken etter 5 mnd.

Med småjentene på 19 mnd var det jo mye ekstra for å si det forsiktig, og den minste fikk aldri oppleve annet enn litt kos med puppen. Hun var rett og slett for liten, og innen hun ble stor nok var melken borte- etter 9 uker med gråtende pumping og gud vet hvor mange flasker med oxycontin... Den største av de hadde bare en uke på sonde, før hun kunne ammes, og å gå over på flaske etter det igjen var ingen problem. Når de er sultne er de sultne, og da spiller det tydeligvis ingen rolle hvor melka kommer fra :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes som Skjold :) Overlegen lufting, overhodet ingen berøring med ammeinnlegg/bh (ingenting som gror fast *grøss*), blir ikke klamme og ekle. Enkle å vaske. Så får man heller være litt stålpupp ;)

Smart! Skulle ønske jeg hadde fått det tipset tidligere;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror den tesil greia har samme funksjon som albueskjell ? Bare at albueskjellene samler opp litt av brystmelken som pipler og lindrer i seg selv ?

Jeg ble pumpet på Riksen en gang. Fordi jeg ikke fikk ammet første natta ble melken min en dag forsinket noe som resulterte i baby som gikk for mye ned i vekt og brystvorter som blødde. Det hjalp med å få i gang melken uten å plage brystvortene enda mer.

A er sin mor lik og fikk tenner før han var 3 mnd og han BEIT ! Han lå å hugg etter puppen og gnagde på den. Etter noen uker hvor jeg seriøst vurderte å slutte med ammingen hadde jeg ved et uhell en helt usannsynlig lite pedagogisk reaksjon ( fikk slått hodet hans borti en stol i det jeg skvatt til når han beit meg til blods ) og da var det helt slutt gitt. Ammet til han var 9 mnd og hadde munnen full av tannebisser uten problemer.

Her var det flaska han fikk ved samvær hos pappaen som avsluttet ammingen. Plutselig en dag var puppen æsj. Det var skikkelig trist husker jeg. Første 'løsrivelsen' .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det flaska han fikk ved samvær hos pappaen som avsluttet ammingen. Plutselig en dag var puppen æsj. Det var skikkelig trist husker jeg. Første 'løsrivelsen' .

Jeg er overrasket ovr hvor trist jeg syns det er at det går mot slutten. I begynnelsen likte jeg ikke den totale avhengigheten av meg, og syns ammingen var et styr (og det var det også- lenge), men nå syns jeg det er trist at jeg liksom ikke blir såå essensiell lenger (vet det er tull, men det føles litt sånn), også så praktisk som det er!... Også føles det som du sier som at det er det første skrittet ut i verden på en måte... Og værre skal det sikkert bli;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen quick fix for såre brystvorter, altså. Jeg som trodde jeg hadde kommet på noe revolusjonerende :lol:

Høres sikkert ut som ingenting, men i dag har jeg svelget en stoooor kamel. Jeg hater å reise til lege, jordmor og lignende annet enn det de sier jeg skal komme på. Jeg liker ikke å virke stakkarslig, syte og klage for småting. Men det har tydeligvis forandra meg at jeg har en bebis i magen, for i dag ringte jeg jordmor pga hodepine :lol: Noen kjenner seg kanskje igjen, men det var altså en diiiger kamel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror den tesil greia har samme funksjon som albueskjell ? Bare at albueskjellene samler opp litt av brystmelken som pipler og lindrer i seg selv ?

Jeg ble pumpet på Riksen en gang. Fordi jeg ikke fikk ammet første natta ble melken min en dag forsinket noe som resulterte i baby som gikk for mye ned i vekt og brystvorter som blødde. Det hjalp med å få i gang melken uten å plage brystvortene enda mer.

Blir litt samme greia ja :) Rett og slett å hindre gnag, berøring og ammeinnlegg/bher som gror fast. Men i motsetning til skjellene, som er pottetette- noe som ikke er heldig- slipper tesilen til luft, og det tørker. Morsmelken er jo den beste healeren, om man lar de henge fritt og lufttørke etter hver amming. Det er ikke så enkelt om man ikke sitter alene hjemme- og da er silene uunnværlige. Skjellene er sikkert fine som krisehjelp, men ikke noe jeg ville brukt ellers- da fukt ikke akkurat hjelper sår til å gro...

La puppene henge fritt :bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen quick fix for såre brystvorter, altså. Jeg som trodde jeg hadde kommet på noe revolusjonerende :lol:

Høres sikkert ut som ingenting, men i dag har jeg svelget en stoooor kamel. Jeg hater å reise til lege, jordmor og lignende annet enn det de sier jeg skal komme på. Jeg liker ikke å virke stakkarslig, syte og klage for småting. Men det har tydeligvis forandra meg at jeg har en bebis i magen, for i dag ringte jeg jordmor pga hodepine :lol: Noen kjenner seg kanskje igjen, men det var altså en diiiger kamel :lol:

Altså, det finnes ingen quick-fix, men om du er veldig bevisst på å aldri legge babyen til før melken har kommet- så slipper du antagelig hele scenarioet. Og det er det vanskeligste med hele ammingen... Vente, når arvingen er sulten NÅ! Men greier du å stresse ned og vente, så er mye gjort :) Jeg greide det ingen av gangene igrunn, og hadde såre brystvorter ut av h&%¤#. Og følte meg egentlig som en idiot et par mnd. etter, når jeg begynte å bli dreven på det med at melken kommer, når den kommer, ungen eller omgivelser dør ikke av skriking osv... Men da jentene kom var jeg like dum igjen. *sukk*... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen quick fix for såre brystvorter, altså. Jeg som trodde jeg hadde kommet på noe revolusjonerende :lol:

Høres sikkert ut som ingenting, men i dag har jeg svelget en stoooor kamel. Jeg hater å reise til lege, jordmor og lignende annet enn det de sier jeg skal komme på. Jeg liker ikke å virke stakkarslig, syte og klage for småting. Men det har tydeligvis forandra meg at jeg har en bebis i magen, for i dag ringte jeg jordmor pga hodepine :lol: Noen kjenner seg kanskje igjen, men det var altså en diiiger kamel :lol:

Hodepine i svangerskap kan være tegn på svangerskapsforgiftning, så lurt å kontakte lege da :) jeg ble innlagt pga hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres sikkert ut som ingenting, men i dag har jeg svelget en stoooor kamel. Jeg hater å reise til lege, jordmor og lignende annet enn det de sier jeg skal komme på. Jeg liker ikke å virke stakkarslig, syte og klage for småting. Men det har tydeligvis forandra meg at jeg har en bebis i magen, for i dag ringte jeg jordmor pga hodepine :lol: Noen kjenner seg kanskje igjen, men det var altså en diiiger kamel :lol:

Jeg var også sånn, men da jeg ble gravid fikk jeg plutselig et annet liv å tenke på, og ble mye mer "flink" til å ringe jordmor hvis det var noe småting (jeg er ellers veldig flink til å tenke at hvis jeg bare glemmer ting så går det over til slutt;)... Å ta kontakt med legen da jeg fikk hodepine og diverse var ivertfall det beste valget jeg har tatt, da det viste seg å være svangerskapsforgiftning. Det er ikke for å skremme, men man SKAL være ekstra påpasselig når man er gravid:) Flink jente:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hodepine i svangerskap kan være tegn på svangerskapsforgiftning, så lurt å kontakte lege da :) jeg ble innlagt pga hodepine.

Jeg var også sånn, men da jeg ble gravid fikk jeg plutselig et annet liv å tenke på, og ble mye mer "flink" til å ringe jordmor hvis det var noe småting (jeg er ellers veldig flink til å tenke at hvis jeg bare glemmer ting så går det over til slutt;)... Å ta kontakt med legen da jeg fikk hodepine og diverse var ivertfall det beste valget jeg har tatt, da det viste seg å være svangerskapsforgiftning. Det er ikke for å skremme, men man SKAL være ekstra påpasselig når man er gravid:) Flink jente:)

Ja, det var nettopp det jeg også tenkte. Det ble en hyggelig tur til jordmor. Alt var heldigvis som det skulle. Urinprøve og blodtrykk var helt fint, magen vokser helt perfekt og hjertet slo som det skulle. I tillegg har jeg gått ned 1 kg siden sist kontroll i uke 16 - det lønner seg å spise skikkelig og droppe sukker, ja. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke vært hos jordmor jeg. Bare til ultralyden, men det var bare en random en.

Skal ikke før i slutten av måneden og da er jeg snart 26 uker på vei.

Er du hos lege du da? Jeg er annenhver gang lege og jordmor. Men hadde jo egentlig jordmortime i uke 12, så nå i 24 og lege innimellom. Så lege i 28, jordmor etter det, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos lege i uke 12, ultralyd i uke 18 og jordmor i uke 26 og det er alt. Er det bekymringsfullt?

Er i fin form da. :)

Du, jeg tuller med deg. Nå måtte jeg kikke i boka og har surra veldig :P Jeg var hos legen i uke 12 (for å ta alle tester og sånn). Ringte og bestilte time hos jordmor og hun sa hun trengte ikke ha meg inn før da og da, men at jeg kunne komme til samtale om jeg ville det. Så da var jeg på det en eller annen gang. Så ord. ultralyd. Og jordmor i uke 24. Skal ta sukkerbelastningstest i uke 28 og inn uka etter for svangerskapskontroll. Så da er det ca hver 6. uke jeg er det. Så hver 4. etter uke 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da høres det ganske likt ut! :)

Jeg skulle gjerne flydd til jordmor hele tiden, men det er bare fordi det er så spennende - ikke utifra reelt behov. :P

Haha.. Jeg synes ikke det er så spennende, jeg :P Veldig koselig å måle, veie og sjekke at alt er i orden, men ikke noe jeg gidder en gang i uka. :P Har det begynt å sparke livlig i magen din nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...