Gå til innhold
Hundesonen.no

Rolig, men litt smart hund til leilighet samt by/markaturer?


xing
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har prøvd å lese meg opp på raser, og tenke gjennom hva slags hunderase som kan passe for meg. Er voksen, bor i leilighet med katt i Oslo, jobber fulltid med kort arbeidsvei.

Har kommet frem til at de viktigste tingene er:

- Ikke for bjeffete (ok om det ringer på døra)

- Kan (dresseres til?) å omgåes katter, andre hunder, mennesker inkl. barn

- lite pelsstell

- ok med litt regn/kulde

- liker å gå tur i marka og byen

- ok i bil

- aktiviteter for hunden:Har ikke erfaring med dette, men se på lydighet, sporing og kanskje lure coursing som aktuelle aktiviteter.

- gjerne en rase som ikke skal ha type hard og avansert dressur for å lære hverdagslydighet

- størrelse kanskje ikke så viktig

Har erfaring med (fra familie/venner): Foxterrier, islandsk fårehund, rottweiler/doberman mix, schaefer, boxer/grønlandhundsmix, dachs. Hvis jeg skulle velge av disse ville det bli terrier eller rottweilermixen.

Har vel landet litt på whippet ev. greyhound nå, men er åpen for forslag...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet høres fint ut i forhold til det du ser for deg. Jeg har hatt problem med én av disse tingene, og det er å omgås katter - det er en del jaktinstinkter, rasen vil gjerne jage hvis den oppdager noe interessant. Men jeg vet om whippeter som kan omgås katter, særlig da familiens egne katter.

På forhånd, før jeg fikk whippet, trodde jeg regn/kulde kunne bli et problem, men det har egentlig ikke vært det. For turer i veldig dårlig vær tar jeg på han dekken - han har heller ikke noe problemer med å droppe tur en dag om det virkelig står ille til utenfor døren. Litt regn og kulde har derimot ikke vært noe problem. Vind er verre. Kald vind er egentlig det verste i forhold til været, men kan dempes med et godt dekken.

Lydighet kommer du neppe langt med en whippet, men den liker - i hvert fall gjør min det - å bruke hodet sitt litt også (i hvert fall hvis du skulle være så heldig som meg å få et matvrak). Vi har ikke vært så aktive med vår hund. Har vært på et valpekurs, og har hele tiden tenkt at jeg skal lære meg å gå spor - men det har aldri blitt noe av. Vi trives i hovedsak med turgåing og rolige dager hjemme (dette er et sofadyr inne, og en racer ute). Vår fikk sin første erfaring med agility i går, noe som visst nok gikk ganske bra (jeg var ikke der selv, min samboer som gikk), og det er ikke umulig at det er noe vi fortsetter med. Lure coursing vil vi også bli aktive med nå som vi er flyttet til østlandet (hvor det er flere muligheter enn i Bergen).

Jeg tror også en del av terrierne kunne passet til dine planer. Familien min har cairn terriere. Fin rase, men hannhunden i familien kan bjeffe en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon! Visste forøvrig ikke at whippetene kan spore! For meg er det vel mest aktuelt med hannhund, da min bror har en hunn som ikke liker andre hunner (islandsk fårehund).

Tenkte jeg skulle teste litt i forhold til katten med å låne en kattevant hund. Det er forøvrig (masse) katter og hunder i bakgården her og det jeg har sett reagerer hun kun på hunder som gjør utfall mot henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i leilighet med katten går det nok helt fint, det er stort sett ute jaktinstinktet slår til. Vet om en leveringsklar whippethann, så si fra hvis du vil ha kontaktinfo for å snakke med oppdretteren :)

Ellers kunne du muligens ha hatt det fint med en shiba? Hvis du ikke forventer "kadaverdisiplin" (smarte hunder har egen vilje!), vel å merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på Basenjien? Hendig størrelse, kan ikke bjeffe (men er ikke lydløs), minimalt pelsstell, ingen hundelukt, veldig katteaktig og går godt med katter. Egner seg til lure coursing og en herlig turkamerat. Mye humor og en ekstrem framtredende personlighet.

Man må dog være obs på at det er en urhund med mye instinkter og stor selvstendighet. Oppdragelsen blir mye lik den man gir katter. Den er ikke glad i regn/ kulde.

Her har jeg samlet / skrevet mye info om rasen:

http://www.kingwanas...njiengelsk.html

f_centa_03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle teste litt i forhold til katten med å låne en kattevant hund. Det er forøvrig (masse) katter og hunder i bakgården her og det jeg har sett reagerer hun kun på hunder som gjør utfall mot henne.

Jeg tror en whippet og katt kan være bestiser - men det er ikke sikkert at whippeten er bestis med fremmede katter, så litt må man uansett passe på når man har hund med jaktinstinkter. Jeg tror derimot utgangspunktet er bedre om hunden vokser opp med katt hjemme.

Whippet kan selvsagt spore - det kan alle hunder. Noen har bedre forutsetninger enn andre, men jeg vet om flere whippeter som gjør det godt med nesen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyhound (siden du nevnte den) kan passe ut ifra de kriteriene du har satt opp. Det er en stille og rolig hund som ikke trenger den avanserte type dressur. De er veldig lettstelte, men må ha dekken på når det er kaldt og regner. Det er viktig at du har områder hvor du kan slippe hunden løs så den får løpt ifra seg litt. I mine øyne er dette viktig når man har mynde. Ellers er det kjekke hunder å ta med seg overalt, i marka eller på bytur. De trives også med sporing og litt lydighet. Men en greyhound er en veldig stor hund (særlig hannene). De tar mye plass, feks i bil. Og det er ikke like lett å ta kollektivtransport med disse fordi de tar så mye plass. Er jo som å drasse meg seg en kalv. Sånn sett er Whippet enklere.

Greyhound trives godt med andre dyr, også katt. Vel og merke innad i familien. Jaktinnstinktet er høyt ellers. Dette er en rase som generellt ikke trives godt alene, mange har gjerne flere fordi de trives i flokk. Jeg har foreløpig min alene, men jeg jobber ikke fulltid.

Ellers er greyhound verdens herligste rase :)

Bare spør hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for mye fin info!

Har sett at det er en Wippethann avetert fra en kennel som seriøs ut..:-)

Skal se nærmere på shibaen, den har jeg ikke tenkt på!

Greyhounden er da kanskje ute av bildet hvis de er spesielt følsomme på å være hjemme om dagen.

Har faktisk sett mye på Basenjien, synes de ser ut som flotte og interessante hunder. Men slo det litt far meg da de i en artikkel kun ble anbefalt for "viderekomne hundeeiere"..lurer på, vil den ule (istedet for å bjeffe) på dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston terrier, shiba eller DSG?

Jeg har en boston, en shiba og 2 dansk / svenske gårdshunder.

Alle disse rasene kan egentlig passe i ditt liv.

Gårdisene har et noe høyt aktivitetsnivå, men er enkle å oppdra.

Milde og fine hunder, men til tider litt for glade i forhold til omgang med små barn.

Dette er jo en treningssak.

Eldstemann er oppvokst med hest, hund og kaniner og har fungert supert rundt disse.

Shibaen er ganske mye roligere, men rimelig sær, og det krever mer å oppdra en shiba.

Vi har fått en kjempebra hund av Linus, får mye hyggelige tilbakemeldinger på hans åpne væremåte.

Og han er fullstendig konflikssky, men det er vel ikke en utpreget egenskap i rasen.

Rasens selvstendighet er både en fordel og en bakdel.

Jeg liker at Linus er så avslappet i alle situasjoner, men har som sagt jobbet en hel del mer med han ennmed gårdisene og bostonnen.

Linus er også vokst opp med katt, og det fungerte supert..

Bostonen min er en mellomting av disse.

Passe aktivitetsnivå, men henger med på lange turer og elsker det.

Han er ikke så glad i regn, men fungerer fint både sommer og vinter.

Gåttfred har vært veldig enkel å oppdra, men så får vi mye "gratis" i og med at de andre hundene er voksne og har grei hverdagslydighet.

Så han lærer av de, feks dette med innkalling.

Gåttfred er mild og kontaksøkende.

Grei i omgang med barn.

Familiens klovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ift til katt går det mest sannsynlig fint så sant du kjøper valp eller en kattevandt hund. Jeg kjenner flere med jakt, vakt og gjeterhunder som går supert sammen med familiens katt. Dog må man ikke forvente at hunden ikke jakter andre katter ute, jaktinstinktet blir gjerne trigget av katter som løper vekk.

Har selv jakthundrase som er oppvokst med 2 katter, har aldri vært et problem. Ble nylig også introdusert til en tredje katt da jeg flyttet og disse også går helt fint sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk gjerne ut shibaen, ja, men ta med i betraktningen at dette er en jakthund, med svært store individuelle forskjeller hva gjelder aktivitetsnivå. :) Min yngste er en fysisk maskin med en motor få andre shibaer kan matche (bortsett fra nær slekt), mens den eldste er en skikkelig kosegris som "alle" kunne hatt. Men begge jakter på absolutt alt.

Jeg bodde de første 3 årene av mitt hundehold i en bygård i Oslo, og det gikk helt fint, men det er først nå hvor vi har kjempestor hage og skogen rett utenfor døra at jeg føler jeg kan gi dem det livet de fortjener. En shiba er ekstremt tilpasningsdyktig, og kan fint leve et godt og tilfredsstillende liv i en leilighet og turer i bebygde strøk, så lenge den innimellom får litt vind under magen og kan kjenne naturkreftene kalle.

I tillegg til at de er ekstremt vakre, tåler alt av vær og vind og er skrekkelig underholdende å leve med, er de urhunder med instinktene utenpå kroppen. De er dønn ærlige og kan være ganske territoriale, men også her er det individuelle forskjeller. Har ei venninne med ei shibatispe som uten problemer slipper hvem som helst av andre hunder inn i huset sitt, men så er også den tispa den mest sedate shibaen jeg kjenner. Mine to kan ikke få besøk av fremmede hunder inne, men hannhunder og noen tisper går greit etter at vi har gått tur sammen (nå er dette for det meste et problem med den eldste hunden). Mange shibaer er gode sporhunder og liker å trene triks og lydighet, men bestemmer sjøl når de vil vise fram sine kunster.

Les gjerne mer om rasen på hjemmesidene mine og på norsk shibaklubb! :) Hvis du bor i Oslo-området kan du gjerne komme og hilse på de røde farer også. :)

www.kennelokurimono.com

www.trollbolla.com

www.norskshibaklubb.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dansk svensk gårdshund er en fin liten allrounder som kan brukes til det meste, har lite jaktlyst og er en enkel hund å trene i hverdagslydighet. Den har ikke terrier-kampen i seg og er en mer omgjengelig hund. Passer fint i bymiljø, men er energisk nok til å tilbringe lange dager på tur. Enkle og ukompliserte hunder, langt å foretrekke fremfor den mer populære Jack russel terrieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har prøvd å lese meg opp på raser, og tenke gjennom hva slags hunderase som kan passe for meg. Er voksen, bor i leilighet med katt i Oslo, jobber fulltid med kort arbeidsvei.

Har kommet frem til at de viktigste tingene er:

- Ikke for bjeffete (ok om det ringer på døra)

- Kan (dresseres til?) å omgåes katter, andre hunder, mennesker inkl. barn

- lite pelsstell

- ok med litt regn/kulde

- liker å gå tur i marka og byen

- ok i bil

- aktiviteter for hunden:Har ikke erfaring med dette, men se på lydighet, sporing og kanskje lure coursing som aktuelle aktiviteter.

- gjerne en rase som ikke skal ha type hard og avansert dressur for å lære hverdagslydighet

- størrelse kanskje ikke så viktig

Har erfaring med (fra familie/venner): Foxterrier, islandsk fårehund, rottweiler/doberman mix, schaefer, boxer/grønlandhundsmix, dachs. Hvis jeg skulle velge av disse ville det bli terrier eller rottweilermixen.

Har vel landet litt på whippet ev. greyhound nå, men er åpen for forslag...?

Canis har en "rasevelger" der den velger rase som passer til dine kriterier! =) Ta en titt på den.. på canis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo også anbefale gårdshunden, da :)

Min er litt over 6 måneder nå og har bjeffet to ganger på fotballen i hagen og en gang på porten da det var mørkt ute og noen slamret med en bildør på bensinstasjonen som er naboen vår. Lite lyd i ham, og vi merker ikke mye til den varslingen som mange mener er karakteristisk for rasen. Foreløpig, iallfall :)

Han er samarbeidsvillig og hengiven, morsom å jobbe med og overhodet ikke vanskelig å ha med seg rundt om kring. Vi har hatt ham med til Oslo noen ganger, og bylivet er ikke noe problem for ham foreløpig (bortsett fra trillekofferter på fortau, da - DET er skummelt!).

Han er ikke vanntett (som min venninnes fireåring så fint sa det..), så når det regner går han helst ikke ut. Iallefall ikke på tissetrurunden. Men det å gå i skogen når det regner er ikke noe stort problem, det er liksom som om han går inn i en annen modus når vi er i skogen. Jeg regner med å måtte bruke dekken på ham på vinteren, da, for han blir nok litt kald, men jeg tror ikke det blir noe veldig stort problem :)

Jeg tror også han blir en seig liten hund som kan være med på lange turer etterhvert men samtidig viser han også sofakosegris tendenser, så jeg tror vi kan klare å få til en fin kombinasjon :)

Gårdshundfolk pleier å være hyggelige å ha med å gjøre, så om du ser noen (på forumet eller andre steder) er du sikkert hjertelig velkommen til å hilse på noen individer også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flere raser å velge i enn jeg hadde trodd! Kom ut med farao hund og østerrisk pinscher på rasevelgeren hos canis, et par raser jeg også må se nærmere på.

Angående bjeffing så vil det være all slags lyder i leiligheten om vinduene er åpne, alt fra barn som leker til bråkete fylliker. Pluss at jeg hører om det ringer på hos andre.

Skal nok også ta en runde og titte litt på hunder, så takk for invitter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk svensk gårdshund er en fin liten allrounder som kan brukes til det meste, har lite jaktlyst og er en enkel hund å trene i hverdagslydighet. Den har ikke terrier-kampen i seg og er en mer omgjengelig hund. Passer fint i bymiljø, men er energisk nok til å tilbringe lange dager på tur. Enkle og ukompliserte hunder, langt å foretrekke fremfor den mer populære Jack russel terrieren.

Gårdshunden har variabelt jaktinstinkt, de er jo rottejegere og har ofte sterkt instinkt på smådyr (men er ikke typen som stikker langt til skogs i timesvis, stort sett).

Den er ikke særlig ok med regn og kulde.

Kjappe og lettlærte ja, men om TS har tenkt å drive noe videre med LC og LP så ville jeg valgt en annen rase.

Ellers oppfyller den det meste av kriteriene, så det kommer litt an på hva som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasevelger-tester syntes jeg egentlig er ganske tullete, og ofte villedende. Det kommer stort sett opp mye rart. (Tok den nå og fikk blandt annet bearded collie og russisk sort terrier - og det er langt ifra hunder for meg. :P )

Faraohunden er vel litt sær? Og pincher er vel ikke nødvendigvis så stille av seg?

Jeg tenkte også på Dansk svensk gårdshund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en fransk bulldog? Se nøye på linjene og prøv å finne en som avler på hunder med litt lengre "nesegrev", for å forhåpentligvis unngå de verste pusteproblemene.

Fransk bulldog er den perfekte byhund. Nøyer seg med lite, men blir med på mye om man vil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en tråd om en basenjivalp, ble imponert over at den var så uforstyrrelig i de fleste nye omgivelser. Det samme gjelder vel muligens Shiba Inuen. Alle de urhundtypene er spennende og kanskje en av de passer for meg,,Leste litt om Faraoene, at de måtte trimme og løpe masse (da går jeg ut fra at det er timesvis hver dag) så de faller kanskje ut av listen.

Tror ikke bulldog er noe for meg, pga risken med helseproblemer..Gårshunden, mja..

tenke, tenke...:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sjekk ut etnahunden også. :) de er jo utseendemessig en mindre versjon av farao, de kan konkurrere i lure coursing, jeg går lydighet klasse 1 med tispa mi, det er lydighets- og agilitychampioner i Finland, en viltsporchampion i Sverige, og en med Freestylediplom-tittel i Sverige, de kan brukes til alt. :) Det blir ett kull i Norge i år, og mest sannsynlig ett eller to kull neste år. Sjekk kennel Biscotti sine sider, min hjemmeside, og Podencoklubbens hjemmeside for å finne mer om rasen. De er veldig enkle, trivelige hunder å ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Sandy er opptatt av å fronte shibaen som jakthund, og joda, det er vel det eeegentlig. Litt som at corgien egentlig er en gjeterhund. Men det er få som kjøper shiba til jakt - dog litt flere enn de som kjøper corgi til gjeting, men... Shiba er først og fremst en selskapshund. Og det er ikke mange av de som er som Knertmonsteret til Sandy altså! Jeg har en nokså gjennomsnitts-shiba, hva gjelder aktivitetsnivå. Hun elsker turer i skog og mark, og er fint med på telttur ei uke. Men hun er like happy for å rusle på aker brygge og spise is, eller gå tur i nabolaget med naboungene. (Har ei frøken som er ganske glad i folk og unger. Ikke alle shibaer er det, selv om det har bedret seg betraktelig.)

Om du velger shiba eller basenji blir litt ett fett, de har mye av de samme greiene. Litt valget mellom kort pels eller underull? Nydelige raser begge to, hvis man vil ha en selvstendig og smart selskapshund, med mye personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en fransk bulldog? Se nøye på linjene og prøv å finne en som avler på hunder med litt lengre "nesegrev", for å forhåpentligvis unngå de verste pusteproblemene.

Fransk bulldog er den perfekte byhund. Nøyer seg med lite, men blir med på mye om man vil.

Lengden på "nesegrevet" har ingen ting med pusteproblemer eller ikke å gjøre, det er det som er "inni der" som er viktig ;) Så man kan IKKE se på en bulldog om den har pusteproblemer eller ikke, bare ved å se på nesa. Hadde det vært så enkelt liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...