Gå til innhold
Hundesonen.no

Wordpress spørsmål


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Du må nok skifte tema, eventuelt se om du kan få bort side-menyen. Det eneste temaet jeg ble fornøyd med (selv om jeg savnet å ha side-meny) var det jeg hadde på den gamle bloggen...modularity lite tror jeg det het. Det har ikke så voldsomt mange muligheter, men du kan velge bakgrunn, header og om du vil ha lys eller mørk selv. Du kan og ha widgeter nederst på siden (altså arkiv, nyeste innlegg osv.)

Trykk på innstillinger i sidemenyen.

Velg Media

Fyll inn hvor stort store bilder skal være. Jeg har bare valgt 1024 x 1024, selv om jeg aldri legger ut bilder som er bredere enn 800 pixler.

Når du så setter inn bilde i en post får du valg om hvor stort bilde skal være, altså miniatyr, medium eller stor. Da velger du bare stor.

Husk at det er lurt å forminske bildene dine før du legger dem ut, wordpress trykker dem jo sammen, og skarpe bilder ser fort uskarpe ut. Det tar og lenger tid å laste siden når du legger dem ut store, og du fyller raskere opp lagringsplassen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mest sannsynlig har du f.eks .htaccess fil og andre skjulte filer i mappa. Du må vise skjulte filer i ftp program. Godaddy har vel bare gjort det enkelt slik at du kan installere WP med et klikk. Man

Lag en side som heter blogg som er tom, og velg at innleggsiden skal være på den.

Posted Images

Pga innstikket er laget av wp.com og de har laget innstikk slik(reklame for dem - dessverre). Det fins nok innstikk som gjør det samme og der du blir avsender.

Det du spør om er hvorfor det kommer fra wp.com istedet for fra deg selv, altså jakthund.net

Det er du som har wordpress på ditt domene og hoster selv, så glem .org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aktiverte email-abonnement fra jetpack, og testet ut ved å følge min egen blogg. På min epost står det:<p>I innboksen står avsender som vandalmis.net og emnet er follow vandalmis.net Den eneste "reklamen" for wordpress.com kommer nederst, men er kanskje den du tenker på?

Follow Vandalmis.net

Howdy.

You recently signed up to follow this blog's posts. This means once you confirm below, you will receive each new post by email.

To activate, click Confirm Follow. If you believe this is an error, ignore this message and nothing more will happen.

Blog Name: Vandalmis.net

Blog URL: http://lolapagola.com

Confirm Follow

If you want to see all of the blogs you follow on the web in one easy place, sign up for a WordPress.com account.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den selv og hørte bare hva Monica sa. Så jeg tok deg for gitt at det var slik hun sa og ga svar utifra det.

Uansett om det er slik jeg oppfattet hun sa det var, eller slik du sier det er hos deg, så klarer iallefall undertegnede å la være å bruke deres innstikk på det når de reklamerer slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende temaer har nye versjoner tilgjengelig. Merk de du vil oppdatere og klikk «Oppdater tema».

Merk: Alle tilpasninger du har gjort i tema-filene vil gå tapt.

Hva betyr dette- Altså hva vil gå tapt? Jeg har ikke endret noe css eller noe i slike filer, men hva nøyaktig er "tema-filene" ?

Sorry ett sikkert veldig teit spørsmål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er filene theme bruker - altså i ditt tilfelle Mantra themets filer. Det skal kun være 'fare' hvis du har endret f.eks themets egne style.css filer, maler osv. Hvis du har endret css via "Custom CSS" innstillingene, så skal ikke disse berøres. Men på dette theme har man muligheten til å eksportere theme options - altså ting du har endret av farge og andre innstillinger du har valgt. Gjerne eksporter dette før oppdatering for sikkerhetsskyld. (ligger på høyresiden på mantra settings) Edit2: tror sannelig farger og slikt ble resatt til standard sist jeg oppdaterte hvis jeg ikke husker feil når jeg tenker meg om, så en backup er litt lurt :D

Edit: F.eks ettersom theme og innstikk 'krever' javascript for å fungere optimalt, så har jeg lagt til egen kode i header.php som gir brukere med javascript blokkert en beskjed om dette. Denne må jeg legge inn igjen etter oppdatering. (jeg kunne gjort det anderledes, men det er en annen diskusjon : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, siden det blir så mye bilder for tiden kunne jeg tenke meg en side som jeg kunne legge inn bilder i.

Ser egentlig for meg at det et minibilde med tittel på albumet under, og om man trykker seg inn der så kommer man i et galleri, ihvertfall noe i den duren, slik at jeg kan ha flere gallerier på samme side.

Er dette mulig med vanlig wordpress? (altså .com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Synd den kun viser siste innlegg og ikke linker - Du kan ikke endre adressen slik at den kommer på bloggen istedet for forside?

btw: Hvordan ble det med spammen på siden din ?

Hmm jeg tror ikke det går an, siden bloggen ikke har noen egen feed (tror jeg) Det skal jeg sjekke :-)

Mye mindre spam nå ja! Det går litt i bølger, i dag har jeg ikke fått noe, andre dager får jeg 10+. Men betydelig mindre enn før. Det merkelige er at de fleste kommentarene kommer i gjesteboken, rart de velger akkurat den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for det meste spam-bots, så jeg gjetter på at det er navnet på siden(ettersom din er engelsk og det er større sjanse for at de søker det enn norske 'gjestebok'), da det er større sjanse å få en bot(program) til å klare å poste på en gjestebok enn andre sider som kanskje ikke engang har kommentarfelt. Så de(bot) søker vel nettet etter det navnet ... tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål!

Jeg prøver å bytte header nå, har laget en ny i ps, på eksakt størrelse. Lagret bildet i jpg, slik som nåværende header. Trykker browse, velger fil... Og når jeg trykker upload, så bare forsvinner valgt fil uten at det skjer noe mer?? Har prøvd å logge inn og ut, prøvd igår og idag... Går ikke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg fjernet kommentarfeltet? Lagde side til nye tilskuddet. Har huket vekk "kommentarer" i skjerminstillinger.

Da fjernes vel bare kommentarfeltet når du redigerer sidene?

Du må gå inn på Alle sider-klikke på hurtigredigering under den nye siden og huke av der.

(iallefall slik jeg gjør det :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et problem med wordpress. Jeg vil ha statisk forside og har da laget en side jeg kaller for "News" som jeg har merket som statisk forside. Men i tillegg til den er det en knapp i menylinjen som heter "Hjem" og som viser den samme siden som "News". Hvordan fjerner jeg "Hjem"-knappen (den finnes ikke under Alle Sider).

Grunnen til at jeg har opprettet News-siden, er at jeg ikke finner ut hvor jeg kan redigere Hjem-siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ønsker å legge inn et galleri i bloggen, altså flere små bilder som man kan trykke seg inn på. Helst som et rutenett, feks 3x3, ikke ett og ett bilde under hverandre, hvis dere skjønner? Såeh, hvordan gjør jeg det? Trenger jeg plug-in?

Så finner jeg ikke igjen sidebar'en :icon_redface: Skal redigere den, men finner den ikke i menyen??

Gå på innstillinger -> lesing

Forsidevisning:

En statisk side:

velg så forside f.ex en side du har kalt Hjem og innleggssiden har du kalt blogg. voila Husk å lag de sidene før du velger i menyen ;)

Jeg må ha inn dette med teskje jeg :hairy:

Jeg lager en ny side som skal fungere som forside og lagrer utkastet. Deretter velger jeg statisk forside og den nye siden? Blir denne hetende "home"? Kan navnet endres? Hva skjer med bloggen da? Og kan jeg endre navn fra "home" til nyheter? Hvordan???

Jeg aktiverte email-abonnement fra jetpack, og testet ut ved å følge min egen blogg. På min epost står det:<p>I innboksen står avsender som vandalmis.net og emnet er follow vandalmis.net Den eneste "reklamen" for wordpress.com kommer nederst, men er kanskje den du tenker på?

Er det den plug-in'en man bruker for at man skal kunne abbonnere på siden? Hvordan går jeg frem for å laste den ned på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid til å svare på det første du spør om, men om ingen har svart kan jeg prøve senere (ikke sikkert jeg vet heller da :P)

Men det andre spørsmålet så ja, den får du i jetpack-pakken. Når den er aktivert så kan du dra den inn i sidebaren din på bloggen, via widgets :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...