Gå til innhold
Hundesonen.no

Wordpress spørsmål


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke i tvil om hva JEG hadde gjort.

Jeg hadde kjøpt domenet med epost og webhotell fra domeneshop, og gladelig betalt de 430kronene pr år.

(=36kr pr mnd, det er en 200g melkesjokolade i mnd det :ahappy: )

Men dette må du vurdere selv, er det slik at hjemmeside er en hobby du vet du bruker tid og energi på, så ta det helt ut, ha dine bilder på ditt webhotell og ha full kontroll og alle muligheter selv, ikke stol på 3.part og deres begrensninger..

(Hvor mange har vel ikke sett gjestebøker ol levert av 3.part og mistet alt når 3.part legger ned, blir hacket e.l.? (Det skjer ikke med WP.com altså de består og er seriøse på backup))

Bare et domene som peker til din wp.com, koster usle 90kr året med videresending til wp.com...

Så har man det med epost (+70kr for egen epost), jeg synes det er veldig enkelt og ryddig å ha en epostadresse som heter post@___.__ i stede for

jeglagetdenneepostadressenmedmitt14tissnickogfødselsår@hotmail.com når man skal søke jobb foreksempel.

(en seriøs epostadresse, og en "spamadresse@gmail.com" som man bruker på nettet til å registrere seg med, anbefales)

Webhotell er også genialt til altmuligrart bare man kommer på å bruke det.

Video : Med dagens HD video så anbefaler jeg å bruke youtube / vimeo (ja en 3.part) til å lagre/vise videoene. man kan skjule videoene fra almenheten og kun bruke den privat.

Nå gulper jeg bare opp alt jeg føler for å nevne i farten.. :P stopper nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mest sannsynlig har du f.eks .htaccess fil og andre skjulte filer i mappa. Du må vise skjulte filer i ftp program. Godaddy har vel bare gjort det enkelt slik at du kan installere WP med et klikk. Man

Lag en side som heter blogg som er tom, og velg at innleggsiden skal være på den.

Posted Images

Chattet med Adobe en gang angående Photoshop CS, jeg måtte spørre om jeg snakket med en virkelig person eller en BOT siden annenhvert svar var det samme... :P "no sir, im a real person."

Hehe, ja man kan lure egentlig på hvilke kriterier/krav det stilles til slike jobber mange ganger.

Ringte support for en HP all-in-one skriver en gang. Det endte med at jeg måtte forklare han hvorfor hans svar ikke hadde noe med saken å gjøre (konstruktivt, slik at han kanskje ikke ga samme dårlige forslag til andre). Det var så enkelt som at han snakket om IP, når jeg hadde kontakt med skriveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte dette med bildene, du kan da legge inn flere samtidig også er i .com versjonen. Eller roter jeg med ting dere lurer på her?

Kan du det? Altså som store bilder, ikke som små? Slik som disse f.eks? http://lolapagola.com/is-a-la-casper/

For slike kan man jo legge inn mange av på en gang http://lolapagola.co...ogs/2012-album/

Slik ser det ut for meg etter jeg lastet inn en plugin, disse avkryssingsboksene hadde jeg ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan registrere et domene (navnet ditt som du sier) og så kan du peke til der du har siden nå. (f.eks hos domeneshop er dette gratis - men domene koster da) Da kommer man til din side nå med å skrive navnetduvelger.com. (men man kommer altså til der du har det nå xxx.wp.com)

Skal du ha alt på samme sted, så må du kjøpe serverplass og legge inn WP der. Da har du alt på en plass. (men hvis du har/tar mye bilder og film, så må du beregne å betale for mer en 1GB plass over tid)

Jeg er ikke i tvil om hva JEG hadde gjort.

Jeg hadde kjøpt domenet med epost og webhotell fra domeneshop, og gladelig betalt de 430kronene pr år.

(=36kr pr mnd, det er en 200g melkesjokolade i mnd det :ahappy: )

Men dette må du vurdere selv, er det slik at hjemmeside er en hobby du vet du bruker tid og energi på, så ta det helt ut, ha dine bilder på ditt webhotell og ha full kontroll og alle muligheter selv, ikke stol på 3.part og deres begrensninger..

(Hvor mange har vel ikke sett gjestebøker ol levert av 3.part og mistet alt når 3.part legger ned, blir hacket e.l.? (Det skjer ikke med WP.com altså de består og er seriøse på backup))

Bare et domene som peker til din wp.com, koster usle 90kr året med videresending til wp.com...

Så har man det med epost (+70kr for egen epost), jeg synes det er veldig enkelt og ryddig å ha en epostadresse som heter post@___.__ i stede for

jeglagetdenneepostadressenmedmitt14tissnickogfødselsår@hotmail.com når man skal søke jobb foreksempel.

(en seriøs epostadresse, og en "spamadresse@gmail.com" som man bruker på nettet til å registrere seg med, anbefales)

Webhotell er også genialt til altmuligrart bare man kommer på å bruke det.

Video : Med dagens HD video så anbefaler jeg å bruke youtube / vimeo (ja en 3.part) til å lagre/vise videoene. man kan skjule videoene fra almenheten og kun bruke den privat.

Nå gulper jeg bare opp alt jeg føler for å nevne i farten.. :P stopper nå...

Nå liker jeg min gmail addresse jeg da :P Og syntes det er oversiktelig og greit å lese derifra samt legge i mapper, + at jeg har mailer helt tilbake til 2007 eller noe og det vil jeg vel beholde, så mail er ikke så veldig aktuelt og vet ikke om sirieveline@sirieveline.com er noe bedre en sirila89@gmail.com.. eller hmm.. det ser jo ganske profft ut med @sirieveline.com og kan vel velge det man vil foran uansett.

Men si at jeg kjøper domene fra domeneshop.no, gjør jeg fremdeles endringer i WP? Og hvis jeg kun skaffer domene så utgjør det vel ikke noe forskjell med tanke på mine muligheter der den dag i dag? Og hva skjer når man går inn på evt. sider innenfor WP-siden min, vil det fortsatt være www.sirieveline.com/yaris f.eks. eller vil det da endre seg til www.sirieveline.wordpress.com/yaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir slik det er idag, ettersom du jo har siden der. Det er kun domene du registrerer som pekes dit.

Hvis du senere vil prøve WP på webhotell selv, så gjør du det og importerer slik Lola gjorde tidligere i tråden her.

Er du sikker?

Jeg har vært rundt på litt ulike sider. Om jeg er logget inn på min .com så får jeg opp på andre .com sider mitt "kontrollpanel" øverst, hvor jeg bla kan klikke på følg bloggen osv

Er jeg på sider jeg vet er .org så kommer ikke denne linjen øverst.

Har vært inne på en side hvor denne "kontrollpanel" menyen er og domenenavnet er brukt

Om jeg klikker på undersider så kommer det med domenenavn./side

Så om det stemmer så vil det bli www.sirieveline.com/yaris og ikke www.sirieveline.wordpress.com/yaris

Men jeg er ikke 100% sikker.

Siden jeg har vært inne på tilhører en sonis, så vet ikke om jeg kan legge ut hennes hjemmeside uten tillatelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ikke så veldig mye ork til å sette meg inn i veldig mye nytt (ihvertfall ikke per dags dato) og er ganske glad i slike enkle tema som det jeg har nå bl.a. og at endringer går fort og greit. Eneste som jeg ikke liker akkurat nå, er jo at jeg må legge inn et og et bilde, og det kan være kjipt når man skal legge inn 5+ bilder. Samtidig laster jeg opp bildene på Picasa Web, og kopierer URL-addresse. Det hadde jo vært deilig og hatt dem liggende permanent et sted relatert til nettsiden slik at jeg ikke trenger å sjekke om jeg har bildene liggende noe sted om jeg skulle finne på å slette et Picasa-album + at jeg da gjør to ting, legger bilder på Picasa og så et og et på WP.

Jeg skal flytte domenenavnet til wordpress.com

Om du venter noen dager kan jeg sikkert være mer behjelpelig med hvordan prosessen er og det med domenenavn og wp.

Jeg har flyttet domenavnet til one.com

Har tre domenenavn der nå og vært fornøyd. Hatt det ene i 1,5 år der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi skal prøve å forklare forskjellen på løsningene - om det er .org eller .com er ikke saken.

Du laster ned WP fra .org adressen.(for å legge WP systemet inn på ditt webhotell (hoste wp selv)) .wp.com hoster WP. Derav får du xxx.wordpress.com i adressen.

Hvis DU hoster, så får du ikke dette. Da får du navnetduvelger.com (eller .net .org .no)adressen.

Selve adressen er ikke poenget - det er hvor det hostes (hvor siden er) som er poenget. Har du den en annen plass enn hos ditt hotell, så får du adressen fra de hom hoster med i adressen.

wp.com hoster jo WP og da får du opp de de hoster - altså med wordpress.com adressen.

Du hoster ikke selv hvis du bare skaffer domene og peker til wordpress.com adressen din. Det ENESTE som er anderledes er at folk kan skrive navnetduvelger.com istedet for navnetditt.wordpress.com

Edit: men jeg har tatt før jeg, så jeg kan jo gjøre det her også, men jeg tror ikke det,

Send meg en PM med adressen til den du mener så skal jeg se uten å gi ut navn/domene her

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir slik det er idag, ettersom du jo har siden der. Det er kun domene du registrerer som pekes dit.

Hvis du senere vil prøve WP på webhotell selv, så gjør du det og importerer slik Lola gjorde tidligere i tråden her.

Ok, for jeg lurer jo da nemlig på om det er greiere å ha alt samlet hos WP. Nå har jeg faktisk fått endret de småtingene jeg ville nå i første om gang, bl.a. egen hjem-side slik som MonicaT åpnet tråden med å spørre om, samt fjernet mulighet for å kommentere alt annet enn blogginlegg.

Jeg skal flytte domenenavnet til wordpress.com

Om du venter noen dager kan jeg sikkert være mer behjelpelig med hvordan prosessen er og det med domenenavn og wp.

Altså du skal ha domene via WP? Slik som jeg tenker litt på? Da er jeg spent på å se hvordan det fungerer og slik.

Jeg syntes nemlig det er lett forståelig slik det er nå, kanskje litt tungvindt men det er liksom lite jeg redigerer utenom oppdatering på sider som allerede er der, og blogginnlegg. Men vil jo gjerne at det holder seg til sirieveline.com/yaris f.eks.

Og om det må koste 30$ i året så gjør det ikke noe for meg.

EDIT:

Der forsto jeg mer KarpeSkrotum, men er det mulig å evt. betale for hosting hos WP slik at jeg slipper å peke hit og dit og da beholder mittnavn.com uansett hvor i bloggen jeg befinner meg?

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er mulig for $13.00 året. http://en.support.wo...existing-domain

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med samlet?

Du får jo samme som det er nå foruten adressen. Skal du ha mer plass, muligheter der, så tar de mer penger for det. Da er det like greit å la WP ligge på egen serverplass(hoste selv) og der du kan gjøre hva du vil uten å betale for tilleggstjenester som er gratis hvis du hoster selv.

Som pris-eksemplet Tore ga, så med one.com har du 5GB plass, så mange e-poster du vil osv - samt når du legger inn WP, så kan du gjøre hva du vil uten å tenke på at du må betale ekstra for å endre noe. Da kan du også kutte ut WP(hvis du vil det senere) og gå for f.eks Joomla eller andre ting uten at du trenger å gjøre mer - du har jo allerede egen plass der du gjør hva du vil. Sammenlign det gjerne med at du har egen PC, kontra låner ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du skal ha domene via WP? Slik som jeg tenker litt på? Da er jeg spent på å se hvordan det fungerer og slik.

Jeg syntes nemlig det er lett forståelig slik det er nå, kanskje litt tungvindt men det er liksom lite jeg redigerer utenom oppdatering på sider som allerede er der, og blogginnlegg. Men vil jo gjerne at det holder seg til sirieveline.com/yaris f.eks.

Og om det må koste 30$ i året så gjør det ikke noe for meg.

Jepp, jeg skal knytte domenenavnet til wp.com (koster 13$ når man har domenenavn - noe jeg har)

Så koster det evt 30$ om en vil endre på themes (det kan det hende jeg vil, om det gir meg muligheter til å endre skirfttype, farge etc)

Må bare vente til det er flyttet til one.com

Det tar max 5 dager og skal være i orden mandag/tirsdag. Da skal jeg prøve å mappe over domenenavn og se hvordan det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er mulig for $13.00 året. http://en.support.wo...existing-domain

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med samlet?

Du får jo samme som det er nå foruten adressen. Skal du ha mer plass, muligheter der, så tar de mer penger for det. Da er det like greit å la WP ligge på egen serverplass(hoste selv) og der du kan gjøre hva du vil uten å betale for tilleggstjenester som er gratis hvis du hoster selv.

Som pris-eksemplet Tore ga, så med one.com har du 5GB plass, så mange e-poster du vil osv - samt når du legger inn WP, så kan du gjøre hva du vil uten å tenke på at du må betale ekstra for å endre noe. Da kan du også kutte ut WP(hvis du vil det senere) og gå for f.eks Joomla eller andre ting uten at du trenger å gjøre mer - du har jo allerede egen plass der du gjør hva du vil.

Men i mine øyne så må jeg da sette meg inn i hvordan det fungerer å ha serverplass et eget sted osv. Som sagt jeg vil ha det enkelt og forståelig slik at jeg trenger å lese minst mulig om endringer og slikt.

Nå ble ikke innlegget ditt med MonicaT, men jeg endte opp med å gå for pakken til 99$, så prøver jeg det et år og ser hva jeg syntes. Så om noen hadde giddet så setter jeg pris på om dere prøver å gå inn på sirieveline.com og ser hva som skjer? :)

Jeg får ihvertfall opp at sidene nå følger mitt hoveddomene, og det blir altså sirieveline.com/yaris (uten at wordpress ordet blander seg inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funka det og uten wordpress. Kanskje like greit, men syns det var litt dyrt jeg da, med tanke på at man er litt begrenset også med den pakken. Men slik du sier det, så passer det deg sikkert bra - bra du fikk det til, selv om det kostet noen kr ;)

Det er helt sant, jeg tror ikke det er noe billig løsning, men innen et år har jeg vel bestemt meg for om jeg vil lære mer, eller bare holde meg til den løsningen.

Også er det jo smak og behag hva man ønsker personlig til seg selv, det er vel like mye meninger om websider som om hundehold osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å videresende domenenavn til andre områder av internett er hele poenget med domenenavn.

Grunnstrukturen til internett er ikke domenenavn men IP-adresser, domenenavn er bare en fancy måte å komme til IPadresser på

www.torejorgen.com

www.spor.se

www.bebright.no

Går alle til www.spor.se...

www.torejorgen.com --> www.spor.se --> 194.63.248.78

andre adresser jeg har går til andre domenenavn, andre webhotell og andre undermapper på webhotell osv...

Du velger selv om du vil ha "cloaked" forwarding, som betyr at om du har spor.se og sender den til rhgakljrhgkajfd.com/kake så står det fortsatt spor.se som adresse i nettleseren (gjelder også undersider)...

Om du velger Åpen videresending så skriver man inn spor.se så dukker rhgakljrhgkajfd.com/kake opp i adressefeltet i stede...

Den gamle adressen til bloggen var : www.spor.se/wordpress/ denne er nå sendt tilbake til spor.se/ med en index.html fil (ikke .htaccess, selv om det også hadde gått an) slik at de som eventuelt har linker og bokmerker ikke skulle få en brutt adresse...

Med et domene er ALT dere lurer på mulig såvidt jeg skjønner av spørsmålene.

Viste ikke at wp.com tok seg såpass betalt for elementære funksjoner...

OM dere skal betale, så hadde jeg heller kjøpt noe jeg selv eier/leier, i stede for å betale for tjenester og funksjoner som ved selv-eie er 100% gratis å leke med...

wordpress er gratis fritt og åpent, hvorfor betale for funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wordpress er gratis fritt og åpent, hvorfor betale for funksjoner.

Fordi jeg ikke skjønte halvparten av hva du skrev over der, og nå er det akkurat som før bare enda flere valgmuligheter, lagringsplass, null reklame OG eget domenenavn og det eneste jeg har gjort er å legge inn kredittkortnr mitt og trykket enter.

Og det betaler jeg mer enn gjerne noen kroner ekstra for, det er liksom ikke snakk om mer enn 50kr i måneden, og det kan jeg leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 kr i måneden på noe slikt synes jeg er mye jeg da, iallefall når det kommer til en personlig hjemmeside.

Det er ikke så komplisert som det høres ut egentlig, det var mye enklere enn jeg hadde trodd. Trodde det skulle være masse ting å sette i stand, men vips var siden oppe :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mye for noen, når det finnes billigere alternativer.

Men nå sitter jeg og skal lage meg email-konto via Google apps, men for å vise at jeg eier domene så er jeg blitt bedt om å laste opp en html-fil til sirieveline.com, noen som aner hvordan jeg gjør det?

EDIT:

Tror jeg fikk det til ved å gå frem via WP istedenfor via Google Apps :) Er vel 24-72 timer før jeg vet sikkert da :P

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her! :)

De siste blogginnleggene jeg har skrevet ser ut til å være slumset sammen av en fyllik.... Linjeskift i hytt og pine, og avsnittene er oppdelt på helt andre steder og måter enn de ser ut i tekstboksen.

Flere som har hatt tilsvarende problemer? Og evnt hvordan ordnet dere det? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her! :)

De siste blogginnleggene jeg har skrevet ser ut til å være slumset sammen av en fyllik.... Linjeskift i hytt og pine, og avsnittene er oppdelt på helt andre steder og måter enn de ser ut i tekstboksen.

Flere som har hatt tilsvarende problemer? Og evnt hvordan ordnet dere det? :icon_confused:

Morsom bugg...

                         

Alternativ 1: Har du rotet i CCS filene til themet du bruker?

Gikk vel ikke ann på wp.com det?

Alternativ 2, du gjør det som er fyfy, du skriver teksten et annet sted (eks word) og limer inn i wordpress...?

Alternativ 3, det er en bug med videovisningen. Hvilken plugin bruker du til video?

(Eller var det ikke mulig å installere plugins på wp.com heller?)

Edit : Alternativ 4 : kan være å bytte Tekstverktøy fra TinyMCE3, 4 eller hva det er som brukes, se om det fixer biffen.

(om det er mulig på wp.com)

Edit 2 : http://wordpress.stackexchange.com/questions/29702/wordpress-automatically-adding-nbsp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...