Gå til innhold
Hundesonen.no

Vegetarianisme


Ia
 Share

Recommended Posts

Tror grunner til å bli vegetarianer er veldig forskjellige. Noen velger fordi de syns synd på dyrene (selv om det kanskje egentlig er naturlig at dyr spiser hverandre), og andre finner bare smaken uappetittelig. I familien spiser vi veldig lite kjøtt bare fordi vi ikke liker smaken så godt.

Bønner skal visst være godt for å passe på å få nok jern? Er ikke fitness ekspert (tror mange på Sonen er skikkelig proffe der), og bortsett fra bønnetipset så har jeg ikke så mye å komme med.

Tror du burde kjenne på det, teste ut og prøve å finne vegetariske ting du liker. Mamma maste jo alltid om å spise grønnsaker, så det kan jo ikke være for galt. Eneste jeg ikke hadde gitt opp var fisk. Tror det er visse ting i fisk du ikke kan erstatte... med mindre du tar tran (bleh) o.l :P

Valnøtter og linfrø (gjerne knuste) er eksempler på vegetabilske kilder til omega 3, men det er litt omdiskutert om fettsyrene i disse blir tatt opp i kroppen i like stor grad som de fra fisk. Det er fordi de vegetabilske fettsyrene (korte kjeder) må omdannes i kroppen til de lengre kjedene som er viktigst for oss, og som finnes ferdig i f.eks fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis vi vinner i Lotto, stikker vi herfra, svooooosjjjj

Jeg har også jobbet på økogårder. Alle dyrene gikk inn og ut som de ville hele året. Kuene var kun inne for melking. Liten innhegning på fremsiden av fjøset og et enormt uteområde på baksiden med

Jeg har vokst opp som lakto-ovo-vegetarianer, og aldri (med unntak av 3 uhell, som alle endte vondt) spist kjøtt/ fisk eller fugl. Begge mine foreldre er det. De "konverterte" begge i voksen alder, o

Det er viktig å huske på at for å utnytte proteinene best mulig er det ofte nødvendig å spise slike ting sammen med noe annet. F.eks. linser og brød.

Ææ, nå blir det kjempevanskelig igjen! :lol:

Hvordan skal man lære seg alle disse reglene..

Tror grunner til å bli vegetarianer er veldig forskjellige. Noen velger fordi de syns synd på dyrene (selv om det kanskje egentlig er naturlig at dyr spiser hverandre), og andre finner bare smaken uappetittelig. I familien spiser vi veldig lite kjøtt bare fordi vi ikke liker smaken så godt.

Ja, det har du nok rett i. Og det er absolutt naturlig å spise dyr, det er bare måten menneskene gjør det på som ikke alltid er like naturlig. Men absolutt, begrunnelsene varierer mye. For meg spiller mange faktorer inn, og jeg tror rett og slett jeg ville hatt det bedre med meg selv på den måten :)

Bønner skal visst være godt for å passe på å få nok jern? Er ikke fitness ekspert (tror mange på Sonen er skikkelig proffe der), og bortsett fra bønnetipset så har jeg ikke så mye å komme med.

Tror du burde kjenne på det, teste ut og prøve å finne vegetariske ting du liker. Mamma maste jo alltid om å spise grønnsaker, så det kan jo ikke være for galt. Eneste jeg ikke hadde gitt opp var fisk. Tror det er visse ting i fisk du ikke kan erstatte... med mindre du tar tran (bleh) o.l :P

Ja, det er klart, jeg kommer sikkert til å prøve og feile en del i begynnelsen. Nå har jeg en misstanke om at jeg er allergisk mot en del grønnsaker og (skakke værra enkelt :P ), så jeg får bare se.

Jeg kommer aldri til å ta tran :lol:

Men det jeg tenker på, er villfisk. Det er jo ikke all fisk som kommer fra oppdrett. Det er litt dyrere, og selges kanskje ikke overalt (?), men det er jo absolutt ikke umulig?

Valnøtter og linfrø (gjerne knuste) er eksempler på vegetabilske kilder til omega 3, men det er litt omdiskutert om fettsyrene i disse blir tatt opp i kroppen i like stor grad som de fra fisk. Det er fordi de vegetabilske fettsyrene (korte kjeder) må omdannes i kroppen til de lengre kjedene som er viktigst for oss, og som finnes ferdig i f.eks fisk.

Se, det der er sånne ting jeg trenger å få vite!

Jeg trenger sånt. Er litt redd det blir vanskelig å erstatte fisk.

Men når dere snakker om bønner... Er tomatbønner godkjent? Er det sunt? Altså bønner i tomatsaus. Det liker jeg godt, nemlig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææ, nå blir det kjempevanskelig igjen! :lol:

Hvordan skal man lære seg alle disse reglene..

Kjøp deg en kokebok om vegetarmat som også inneholde litt grunnleggende informasjon. Den store vegetarkokeboken er fin, og koster ikke mer enn 80 kroner. Når det gjelder protein finnes det fire hovedkilder: meieriprodukter, nøtter/frø, belgfrukter, og kornprodukter (ja, det er protein i ris, havre, hvete, etc. også). Hvis du i hvert måltid spiser fra minst to av disse gruppene, så er du på sikker grunn. Dette er det ganske vanlig å gjøre, uten at du tenker over det. For å få "hele" proteiner må du kombinere. Noen eksempler:

Brød med peanøttsmør

Ertesuppe med rundstykke til

Mais og bønner (til taco, for eksempel)

Linseburger (med hamburgerbrød)

Pasta og ost

Musli med yoghurt

Musli med nøtter og frø

Kikerter og couscous

Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en kokebok om vegetarmat som også inneholde litt grunnleggende informasjon. Den store vegetarkokeboken er fin, og koster ikke mer enn 80 kroner. Når det gjelder protein finnes det fire hovedkilder: meieriprodukter, nøtter/frø, belgfrukter, og kornprodukter (ja, det er protein i ris, havre, hvete, etc. også). Hvis du i hvert måltid spiser fra minst to av disse gruppene, så er du på sikker grunn. Dette er det ganske vanlig å gjøre, uten at du tenker over det. For å få "hele" proteiner må du kombinere. Noen eksempler:

Brød med peanøttsmør

Ertesuppe med rundstykke til

Mais og bønner (til taco, for eksempel)

Linseburger (med hamburgerbrød)

Pasta og ost

Musli med yoghurt

Musli med nøtter og frø

Kikerter og couscous

Etc.

Tusen takk! :)

*notere, notere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du mener det er verre med oppdrettsfisk, enn pattedyr som blir avlet og fetet opp for å slaktes?

Jeg er opptatt av å være SUNN, i form av at maten min er så ren som mulig. Derfor ønsker jeg kortreist mat som jeg "gjerne" har sett før den har blitt slakta. Den skal ikke være fra utlandet, og den skal ikke være unødvendig (jordbær midt på vintern i norge, etc). Ferske grunnleggende ingredienser. Ferdigposer fra toro og så videre inneholder så mye piss at jeg vrenges innvendig.

Men til poenget: som utflytta nordlenning til østlandet har jeg dessverre opplevd et stort fall i fiskeinntaket mitt. Dette fordi oppdrettsfisk er stappfull av HØGG (både fiskevaksiner, medisiner, "hormoner" (type...vekststoff)) og de er innavla og gjerne disfigurert så det ljomer. De har lite muskler og mye fett. Jeg finner det nesten umulig å finne god fisk her på østlandet, iallefall har jeg begynt en større leting etter GOD fersk fisk. Oppdrettsfisk er helt ute av alle spørsmål, selv om jeg hverken er vegetarianer eller noe annet. Hvis man hadde visst hvordan det ser ut på havbunnen og i vannet rundt en fiskemære, tror jeg man hadde fått halvveis bakoversveis...

EDIT: Denne er jo litt interessant å lese, og verdt å tenke over når det gjelder den fantastiske tilgangen vi har på ren, sunn mat.... http://www.nrk.no/nyheter/1.8232216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp som lakto-ovo-vegetarianer, og aldri (med unntak av 3 uhell, som alle endte vondt) spist kjøtt/ fisk eller fugl.

Begge mine foreldre er det. De "konverterte" begge i voksen alder, og har ALDRI siden den dagen de bestemte seg for å bli vegeterianere for rundt 35 år siden spist kjøtt siden.

Dersom du vet hvordan du skal sette sammen maten for å få dekket din kropps vitamin-behov igjennom vegetarmat trenger du ikke kost-tilskudd.

Å leve på et fullverdig vegetarisk diett er en ganske annen diett en det "vanlige norske". Grønnsakene blir hovedretten, og da er kokt brokkoli kjedelig altså.

Nøkkelordet er proteiner, de fleste får i seg mest proteiner igjennom kjøttet. For å erstatte dette må du spise mye:

Nøtter, belgfrukter (bønner, linser, kikerter o.s.v), cottage cheese, meieriprodukter, egg, soja, tofu m.m.

Jeg lager mye WOK'er med det jeg liker, spennende gryteretter i tomat- eller fløtesaus, linsekaker, hummus os.s.v. Jeg passer på å alltid ha med mye proteiner i maten. Det blir mye kikerter, linser, bønner m.m. Avokado er også en vidunderlig grønnsak når det kommer til det meste.

Dersom du klarer å lage spennende mat som dekker ditt vitaminbehov tror jeg faktisk at det med din innstilling vil være enkelt å "konvertere", men om du ikke får dekket ditt behov kan det være fort gjort å få "craving" på kjøtt igjen.

Personlig trenger jeg et kost-tilskudd: Jern. Uansett hva jeg spiser klarer jeg ikke å dekke mitt behov her. Mine foreldre og søster (som også er veggis) trenger ikke dette, så det er nok mest meg. Jeg hadde også underskudd på B12 under mine graviditer.

Ta en utvidet blodprøve hos lege etter noen mnd. som vegetariane, så finner du nok ut om du har mangler.

Lykke til, og spør om det er noe :)

Edit: Tomatbønnene du snakker om er OK, men ikke det beste. Sausen inneholder en del sukker og salt, og om jeg ikke tar feil er bønnene avskallet (?) noe som gjør at de mister mange nyttige mineraler.

Du burde også kjøpe tørre belgfrukter (bønner, kikerter o.s.v) kok opp MASSE i slengen, og ha i porsjonsbokser i fryseren. Da slipper du saltet i laken i boksen, og det er ogsså mye mer økonomisk- og godt.

Mine favoritter er kikerter, kidneybønner og brune linser.

Brune linser er fantastisk i linsekaker og linsesuppe. Nam nam.

Pass også på å få i deg mye grønne grønnsaker (blant annet en god jern-kilde). Erter, spinat og brokkoli slår aldri feil :)

Spinat må forøvrig tilberedes riktig for at den skal bli god. Godt krydder, buljong, kanskje litt mel (ristet ut til den blir klumpfri i litt melk f.eks) og en fløteskvett gjør underverker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig trenger jeg et kost-tilskudd: Jern. Uansett hva jeg spiser klarer jeg ikke å dekke mitt behov her. Mine foreldre og søster (som også er veggis) trenger ikke dette, så det er nok mest meg.

Kan bare nevne at c-vitaminer er viktig for opptaket av jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Tusen takk!

Veldig godt og betryggende og høre fra folk som klarer seg bra. Jeg ser liksom for meg at det er en så stor greie å vende seg om, men kanskje det ikke er det. Tar med meg alt som blir sagt. Det er jo litt sånn nå, at jeg rett og slett ikke vet helt hva jeg lurer på. Jeg har aldri vært vegetarianer, og selv om jeg har tenkt på det lenge, har researchen min vært dårlig. Så jeg setter stor pris på all informasjon som bli pakket inn i hodet mitt! :)

Jeg kan jo med det samme si at jeg er veldig, veldig allergisk mot all slags nøtter, da. Hasselnøtter og mandler går fint, men jeg klarer ikke å spise det alene, liksom. Men ser jo ut til at det finnes nok av alternativer :)

Jeg er veldig glad i egg, nemlig, og er derfor litt skeptisk til å droppe det. Jeg er jo klar over at verpehøner ikke har det godt, men kanskje jeg er nødt til å "glemme" det litt, iallefall sånn til å begynne med. Jeg gjør jo iallefall noe.

Hvordan er det med krydder, forresten? Kan jeg krydre så mye jeg vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med krydder, forresten? Kan jeg krydre så mye jeg vil?

Huh? Hva mener du? Sånn vegetar-messig? Eller snakker vi en spesiell rett her? Krydder rocker! Er det som skiller en god salat fra en ITALIENSK salat. Og da mener jeg ITALIENSK...! Olje, salt og pepper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Hva mener du? Sånn vegetar-messig? Eller snakker vi en spesiell rett her? Krydder rocker! Er det som skiller en god salat fra en ITALIENSK salat. Og da mener jeg ITALIENSK...! Olje, salt og pepper!

Tenker egentlig i forhold til næring og sånt, jeg... :icon_redface:

Jeg tror jeg har tenkt alt for lite på kostholdet mitt de siste nesten atten årene, for jeg har veldig liten peiling på alt som heter mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig i forhold til næring og sånt, jeg... :icon_redface:

Jeg tror jeg har tenkt alt for lite på kostholdet mitt de siste nesten atten årene, for jeg har veldig liten peiling på alt som heter mat..

Krydder har ganske lite å si på næring tror jeg. Mest for smak :) Men prøv friske urter som basilikum i maten hvis det blir kjedelig. Eller ruccola salat, også spennende. Gir litt annen smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips her ser jeg!;) Har vært lako-ovo vegetarianer i 16 år nå(oh starter bli gammel! Ble det på ungdomskolen etter heimkunnskapen våget ikke bli det før da lærern nok har klikket om ikke har spist maten hun var skikkelig skummel!Hehe

har ikke vært noen problem ikke ta noe kostilskudd nei å må si jeg har vært veldig sløv med sjekke med blodprøve hvordan det står til.Kun nylig er ferdig med en kur med jern men,det er nå den første på 16 år;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hvis man hadde visst hvordan det ser ut på havbunnen og i vannet rundt en fiskemære, tror jeg man hadde fått halvveis bakoversveis...

Enjoy. :o

Flere her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp som lakto-ovo-vegetarianer, og aldri (med unntak av 3 uhell, som alle endte vondt) spist kjøtt/ fisk eller fugl.

Begge mine foreldre er det. De "konverterte" begge i voksen alder, og har ALDRI siden den dagen de bestemte seg for å bli vegeterianere for rundt 35 år siden spist kjøtt siden.

Dersom du vet hvordan du skal sette sammen maten for å få dekket din kropps vitamin-behov igjennom vegetarmat trenger du ikke kost-tilskudd.

Å leve på et fullverdig vegetarisk diett er en ganske annen diett en det "vanlige norske". Grønnsakene blir hovedretten, og da er kokt brokkoli kjedelig altså.

Nøkkelordet er proteiner, de fleste får i seg mest proteiner igjennom kjøttet. For å erstatte dette må du spise mye:

Nøtter, belgfrukter (bønner, linser, kikerter o.s.v), cottage cheese, meieriprodukter, egg, soja, tofu m.m.

Jeg lager mye WOK'er med det jeg liker, spennende gryteretter i tomat- eller fløtesaus, linsekaker, hummus os.s.v. Jeg passer på å alltid ha med mye proteiner i maten. Det blir mye kikerter, linser, bønner m.m. Avokado er også en vidunderlig grønnsak når det kommer til det meste.

Dersom du klarer å lage spennende mat som dekker ditt vitaminbehov tror jeg faktisk at det med din innstilling vil være enkelt å "konvertere", men om du ikke får dekket ditt behov kan det være fort gjort å få "craving" på kjøtt igjen.

Personlig trenger jeg et kost-tilskudd: Jern. Uansett hva jeg spiser klarer jeg ikke å dekke mitt behov her. Mine foreldre og søster (som også er veggis) trenger ikke dette, så det er nok mest meg. Jeg hadde også underskudd på B12 under mine graviditer.

Ta en utvidet blodprøve hos lege etter noen mnd. som vegetariane, så finner du nok ut om du har mangler.

Lykke til, og spør om det er noe :)

Edit: Tomatbønnene du snakker om er OK, men ikke det beste. Sausen inneholder en del sukker og salt, og om jeg ikke tar feil er bønnene avskallet (?) noe som gjør at de mister mange nyttige mineraler.

Du burde også kjøpe tørre belgfrukter (bønner, kikerter o.s.v) kok opp MASSE i slengen, og ha i porsjonsbokser i fryseren. Da slipper du saltet i laken i boksen, og det er ogsså mye mer økonomisk- og godt.

Mine favoritter er kikerter, kidneybønner og brune linser.

Brune linser er fantastisk i linsekaker og linsesuppe. Nam nam.

Pass også på å få i deg mye grønne grønnsaker (blant annet en god jern-kilde). Erter, spinat og brokkoli slår aldri feil :)

Spinat må forøvrig tilberedes riktig for at den skal bli god. Godt krydder, buljong, kanskje litt mel (ristet ut til den blir klumpfri i litt melk f.eks) og en fløteskvett gjør underverker.

Hvordan gjør du det med barna? Spiser de kjøtt?:)

Spør kun av nyskgjerrighet :)

Personlig er jeg for glad i kjøtt til å leve uten, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått en grundig innføring av folk som faktisk driver med prosuksjon av ulike dyr og på ulike måter det året jeg gikk husdyrvitenskap på uni. i Ås, har jeg endret syn på mye. Spesielt dette med egg og melk tenkte jeg lite over før.

Melk og storfekjøtt kommer fra de samme dyra! Sikkert 90 % av det norske storfekjøttet kommer fra melkekyr. Vi er dårlige på ammeku i Norge sånn sett. Så jeg tenker at om man synes det er fælt å spise kjøtt pga dyra, så burde det samme gjelde melk. Og samme story med egg forøvrig. Er det noe jeg ikke vil si jeg synes er god dyrevelferd, så er det burhøns som verper og forholdene de lever under! Hver høne bor på ett A4-ark hvis de sitter i bur. Ved løsdrift hakker de på hverandre...

Og vet dere hvordan laks slaktes? Oppdrettslaks altså. De sklir gjennom en "sklie" med kniver i. De snittet i buken og sendes til et kar der de svømmer til de blør ihjel. Det er den mest vanlige metoden har jeg skjønt.. Ikke spesielt allright spør du meg!

Jeg sier ikke dette for å være bedreviter eller noe, men jeg synes det er viktig å se på helheten før man gjør seg opp meninger om hva man spiser i forhold til dyrevelferd.

Forøvrig er jeg av den oppfatning at de fleste norske dyr har et allright liv jeg da. Høns maybe not. Og at økologisk er så mye "snillere" enn vanlig drift, den går jeg ikke med på. Som nevnt tidligere, forskjellene er ikke allverdens. Jeg har til dags dato ennå ikke fått "bevis" for den ekstra gode dyrevelferden økologisk drift fører med seg..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode alternativer til "selvproduserte" egg må være de som kjøpes på det lokale torget fra private bønder eller fra en bonde du kjenner som driver liten produksjon.

Jeg tror også at lam og kalver som går ute en sesong før de blir slaktet har det utrolig bra. Det samme med de hvite kuene som kun brukes til kjøtt. De vanlige melkekuene som står inne 9-10 mndr i året lenket til samme plass har det nok litt kjedelig.

Scampi er forresten noe av det verste for miljøet man kan spise.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode alternativer til "selvproduserte" egg må være de som kjøpes på det lokale torget fra private bønder eller fra en bonde du kjenner som driver liten produksjon.

Jeg tror også at lam og kalver som går ute en sesong før de blir slaktet har det utrolig bra. Det samme med de hvite kuene som kun brukes til kjøtt. De vanlige melkekuene som står inne 9-10 mndr i året lenket til samme plass har det nok litt kjedelig.

Scampi er forresten noe av det verste for miljøet man kan spise.

De kuene som brukes til kjøtt er det som kalles ammeku. Ofte raser som limousin, charolais, hereford og angus og andre tunge typer (i Europa den mye omtalte belgisk blå). Der får mor og barn gå sammen (derav ammekyr) og ofte er de ute hele året med mulighet til å gå inn om de vil. De går i løsdrift i fjøset. Jeg syntes det så veldig kjekt ut å være ammekyr da jeg var og så på hos en som drev med det jeg altså :) Det da sammenliknet med å være melkeku. De MÅ være mer inne, da det er der de melkes. Men også de kan ha et veldig bra liv!

I Norge er vi ikke spesielt gode på kjøttfeprofuksjon. Norsk storfekjøtt generelt holder en lav standard ift EU'S standarder. Nettopp fordi vi slakter NRF-melkekyr (Norsk Rødt Fe, altså gode melkekyr) mer enn vi avler på "renavla" kjøttfe. Men det er en annen sak.. Off topic! Skulle i alle fall ønske fler drev med ammeku og at det lønte seg å drive kombo av det og melk mer enn det gjør i dag. :) Spesialisert drift og produksjon av storfekjøtt er kanskje en av de minst lønnsomme måtene å drive med produksjonsdyr som er!

Sorry O.T. Men dette engasjerer meg, sånn ift dyra da :P

Hvorfor er scampi ikke-miljøvennlig? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enjoy. :o

Flere her:

Ja, det er vel typisk menneskenoldus-atferd dette: det man ikke ser det finnes ikke. Også later vi som at alt er helt allright :whistle: Det vistes ikke så godt på denne filmen, men i fjorder med lite strømning og lite oksygentilførsel er vannet gjerne grønt og algeveksten enorm. For alle med litt ekstra biologisk bakgrunn er jo numero uno lærdom at anoksiske forhold = algevekst, som ytterligere forverrer tilstanden.

Men fisk er jo så sunt jo, også ser man jo ikke fælsleghetene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, det er vel typisk menneskenoldus-atferd dette: det man ikke ser det finnes ikke.

Nei det har vi ikke sett. :o Her er ett nytt klipp som viser en oppdrettsbonde som ikke er helt fornøyd med at NMF filmer med ROV i nærheten men likevel på utsiden av mærene. Det er ikke vanskelig å skjønne at han har noe å skjule.

Red: Ser nå at klippet er klippet, desverre det var ganske fornøyelig iunderholdning å se bonden holde på i sitt desperate forsøk på å sabotere. Siterer i stedet fortsettelsen fra NMF sine sider:

"Så knøt de kabelen fast i båten og deretter kjørte de fra Miljødronningen for å forsøke å slikte kabelen i stykkker. Båten kjørte så rundt Miljødronningen for å førsøkte å få kabelen til å tvinne seg rund propellen. NMF forsvarte seg med å bruke vannkanon som forsvar. Da de slapp kabelen gjorde de det slik at den sank ned på propellen til Miljødronningen. Det aller første angrepet som har blitt gjort av fiskeoppdrettere skjer altså av alle dager på verdens miljødag 5. juni i 2012 i Norge! Angrepet har påført den fiberoptiske kabelen strekknekk og "sår". Kabelen har en verdi på omtrent 750 tusen kr. Hvor omfattende skadene er, er foreløpig uklart."

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er opptatt av dyrevelferd, men likevel vil spise fisk og kjøtt, tror jeg man skal unngå industrialisert oppdrett og produksjon i størst mulig grad. Men alternative tilbud er dessverre både sjeldne og dyre.

Der sier du akkurat det jeg vil ha frem med mine innlegg. Er motivasjonen for å slutte å spise kjøtt nettopp dyrevlelferd burde man etterstrebe å kun spise animalske produkter som egg og melk fra dyr som ikke lever under "konvensjonelle" forhold, da det er "det samme" (kommer fra samme sted) som dyra man egentlig ikke "vil" spise. Men at det er vanskelig å finne gode alternativer tror jeg såvisst!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...