Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundgård - for hund eller eiers skyld?


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter her nå i finværet og tenker, at snart må bikkja inn fordi jeg skal på jobb. Samboer kommer hjem om et par timer, men syntes så synd på hårballen som må ligge inne å kjede seg i disse timene.

Har flere ganger tatt meg selv i å vurdere hundegård, men pga terrenget må det da graves ut for å få til og det er egentlig ikke aktuelt her! Jeg har derimot satt opp høyt gjerde rundt hele eiendomen (var åpent før) slik at han kan løpe fritt når vi er hjemme. Han er en ordentlig latsabb og ville aldri hoppet over uansett.

Også tar jeg meg selv i å tenke da. At en hundegård, hvor hunden kan være mens eier er borte, er den mest for eieren, eller for hunden? For mitt eneste argument for å skaffe en hundegård han kan være i når vi ikke er hjemme er jo fordi den kan låses og ingen kan stjele hunden! At han kan stikke av er egentlig ikke noe å tenke på engang, han stortrives her inne, og en meter høye gjerder klatrer han aldri over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er en fin løsning for hunder som liker seg i hundegården og ikke står å bjeffer konstant liksom, også hvis hundegårdene er store nok og har litt plen/område der hunden kan gjøre fra seg.

Hvis/når vi skal bygge hundegård skal vi sette den opp bak huset så han som er inni ikke kan se opp på veien og til naboer, bare skogen. Da slipper han å sitte og "passe på" noe som kan gjøre han her stressa ihvertfall (tror de fleste BC kan bli det av å ha for mye å passe på av gangen).

Kommer jo også an på hvordan og hvilken hunder folk har da! :)

+ er fint å ha en hundegård der en kan sette bikkja i hvis det er andre på besøk som kanskje er redd hunder eller noe slik, da slipper den jo også å stå på ett rom/bur...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som oppholdssted mens eier er på jobb etc, synes jeg ¨hundegård er flott. Forutsatt at hunden liker det da. I en hundegård kan hunden gjøre fra seg akkurat når de trenger, de må ikke holde seg i flere timer mens eier er borte. Er det gras/grusdekke, kan hunde grave, spise gras, velge å ligge i sol eller skygge, inne i hus eller utenfor (hundehus). "hoved" bosted bør det ikke være når hunden er enehund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg ville hatt min hund alene i hagen om jeg ikke tar hjemme, uansett hvor rolig hunden er. En hundegård er mye tryggere. Men jeg synes ikke noe om hunder som står i små gårder mens eier er hjemme. Hva er poenget med det...

Sent from my u8800 using Tapatalk 2

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hundegård(er) både for min og hundenes skyld. Hundene får beveget seg, lekt og kost seg mens jeg er på jobb. Jeg er sikker på at de er sikkert forvart mens jeg er borte.

De er for det meste ute når jeg er hjemme også (bortsett fra om natta) men jeg er mye ute med dem. Og de slippes da ut av hundegården og inn i det området som er det nærmeste jeg kommer hage. Så er jeg selvsagt på tur med dem. Er været dårlig så er de mer inne enn om været er bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en stor hundegård tilknytta en del av låven(så de kan gå inn og ut som dem selv vil) og jeg tenker mange ganger at dem kunne stått der når vi er på jobb. Men jeg tør ikke, pinglete er jeg. de hadde sikkert hatt det som plommen i egget der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ville det vært for hundens skyld. Nå er jeg jo noen år unna en hus og hage og mulighet for hundegård, men drømmen er å ha mulighet til å lage det slikt at hunden kan velge om den vil være inne eller ute i hundegården, a la katteluke for hund. Om døra er åpen nå så ligger han jo hele dagen på verandran og lukter på livet, så trur en hundegård ville vært perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hundegård til hele hurven her, og det er vel både for min skyld og hundene sin skyld :)

Min, fordi jeg ikke har samvittighet til at de skal ligge inne hele dagen mens jeg er på jobb. Hundene sin, fordi de kan da gå inn og ut som de ønsker, sole seg i sola (utrolig viktig for min dronning!) og herje som de selv vil.

Hundene mine trives veldig godt i hundegården :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart for begges del.

Flytter om noen uker og da skal vi ha et hunderom i kjelleren med utgang til hundegård. Her skal de være på dagtid. Da slipper jeg å få hetta når toget er forsinket hjem fra jobb. Da kan de være inne eller ute akkurat som de vil.

Ønsket ikke at de skulle ha et lite hundehus, så derfor blir det hunderom. Mine hunder er vandt med å være inne hele dagen mens jeg er på jobb, så vil at de skal ha muligheten til å være inne og ha god plass. Tror det blir veldig bra alle.

Ellers skal hagen gjerde inn, så når vi er hjemme vil de kunne være i hagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når hundene er ute mens dere er på jobb, er den da låst? Er det frykten min er her, at hunden blir stjålet! Ellers kunne han bare vært i hagen ettersom den er like hundesikker som en hundegård!

Han er uansett ute fra jeg står opp til jeg legger meg, døra står oppe så og si hele tia så han bestemmer selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at hundegård er til det beste for begge parter, såfremt hunden synes det er trivelig å være der da. Det fremmer vel heller ikke godt naboskap og ha hunden sin utendørs med konstant bjeffing.

Vi har hatt lyst til å bygge hundegård en god stund nå, men er litt usikker på hvor og hvordan. Særlig dette med hvor stor den bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For hunden først og fremst så for meg selv.

Hund fordi jeg har hunder som trives ute og fordi jeg nå har en med innendørsallegi som bør være ute mest mulig. Har også hatt hunder som har vært reine inne hunder og fått alternativet med å være ute dem ble fornærmet når dem ikke fikk stå ute og jeg var på jobb. Og fordi at jeg da vet at dem har mulighet til å tisse og gjøre fra seg når dem har behov

For mehg selv for hundene har vært så fornæyde med å kunne være ute de timene jeg var vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan man bruker den tenker jeg. Jeg kunne gjerne tenkt meg en hundegård hvor hundene kunne vært mens jeg er på jobb istedet for og ligge inne. Hundegård som oppbevaring døgnet rundt er jeg ikke noen fan av. Jeg ville ikke hatt hunden i hagen mens jeg er på jobb, hundegård er mye tryggere og den kan låses :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hund, det.

Min hund hadde følt seg vanskjøttet om han måtte stå ute i en slik hundegård alene, andre liker det.

Nitro også. Hadde følt det som straff å bli stengt ute han :P

Men det hadde vært fint å hatt en utgang fra huset, ut til en hundegård, men samtidig er jeg redd for at hunden skal bjeffe av å stå der. Har hørt alt for mange hunder stå i hundegård og bjeffe når eierene har vært borte. DET er irriterende (og ikke artig for hunden heller tydeligvis) Syns det er da bedre med et mindre område med ro, så ikke hunden stresser ut og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han kan stikke av er egentlig ikke noe å tenke på engang, han stortrives her inne, og en meter høye gjerder klatrer han aldri over!

Tipper at hvis den rette anledningen byr seg, så flyr han over det gjerdet lett som bare det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drømmesituasjon ville vært å hatt muligheten til å ha verandadøra åpen på dagtid. Reven elsker å sitte utpå der å beskue verden, men hadde hun vært alene hjemme over noe ville hun ikke likt å blitt stengt ute der ute, så da måtte hun ha hatt anledning til å gå inn igjen. Siden det å gå fra huset med inngangsdører åpne generelt sett ikke er noe forsikringsselskaper støtter opp om, må vel bisken være inne da :( Men vurderer å lage til hundehus for å sjekke om det kan være et alternativ som kan falle i smak. Mer utetid ville vært kjærkomment for både bikkja og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at hvis den rette anledningen byr seg, så flyr han over det gjerdet lett som bare det :P

Jeg sitter å venter på det enda! Forventet at han skulle reagere på løpetispene i nabolaget men sitter bare og uler om de er rett utenfor gjerdet! Isåfall skal jeg følge med for han vil ikke ta 60 hinderne på agility engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å venter på det enda! Forventet at han skulle reagere på løpetispene i nabolaget men sitter bare og uler om de er rett utenfor gjerdet! Isåfall skal jeg følge med for han vil ikke ta 60 hinderne på agility engang!

Min mor sin lille terrier hopper lett over et gjerde som er over en meter høyt. Hermes trenger så vidt å ta sats på et slikt hopp. Jeg ville ikke stolt på at den ikke hopper over - hvis han først finner ut at det går an, så går det ikke lenge til det skjer igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner SÅ å ha hundegård! Jeg synes det er en fantastisk innretning dersom hunden trives der - jeg har mye mindre dårlig samvittighet for å være på jobb en hel dag dersom hunden har en hundegård hvor hun har mulighet til å rusle rundt, kikke på ting, gå på do om hun vil det - være ute i frisk luft. Gleder meg til den dagen jeg kan bo på landet og ha hundegård igjen ... Så til spørsmålet i topicen - jeg mener det er en vinn-vinn situasjon, men nei, jeg ville aldri hatt hunden løs i hagen når jeg ikke var hjemme. Bare tanken på at hvem som helst kan komme seg inn til hunden gir meg frysninger på ryggen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Mattilsynet sier dette,

3. HUNDEGÅRD

3.1 Hver hund bør ha minst 12 m2 å bevege seg på når den holdes i hundegård. Hvis hunder deler hundegård bør størrelsen på hundegården økes med 7 m2 per hund.

Men det tror jeg er for hunder som bor i hundegård 24/7. Syntes i grunnen det er greit å bestrebe seg etter en san størrelse jeg da til en og til to hunder selv om dem ikke bor ute hele tiden.

Edit:

Link er jo kjekt å ha http://mattilsynet.no/regelverk/veiledere/dyrevern/retningslinjer_for_hold_av_hund_utend_rs_17439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...