Gå til innhold
Hundesonen.no

Drar i båndet på tur..


Honey_
 Share

Recommended Posts

Hei dere! :)

Nå har det seg slik at jeg passer en hund på rundt 4 år, som har en veldig slitsom og svært vanlig uvane.. Han drar i båndet når vi går tur! Jeg søkte etter forumtråder som handlet om dette, men fant ingen (litt rart, ettersom det er et ganske kjent problem, men jaja), så jeg tenkte jeg bare kunne lage mitt eget.

Han går litt bedre når han har et slikt "kveler-halsbånd", men det liker jeg ikke å bruke ettersom det må jo være veldig ubehagelig og ekkelt for hunden! Det er en hund til i huset, en liten chihuahua, den går så pent i bånd og man skulle ikke tro den hadde gjort annet. Så er det da en sjans for at man kan bli kvitt denne uvanen på en voksen hund?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er mulig, og det fins nok mange måter å komme dit på. Du må bare velge en metode du har tro på, og holde deg til denne :)

Du kan feks velge å stoppe hver gang han drar, og vente til han ikke drar lenger før du går videre. Men dette kan jo ta litt tid.

En annen ting er jo godbiter. Belønne han når han ikke drar. evt klikkertrene dette.

En tredje ting du kan gjøre er jo å passe på at "kvelehalsbåndet" sitter så langt opp på halsen som mulig. Da vil du med en gang oppleve at du får mye bedre kontroll på hunden, og det vil bli lettere for deg å få han til å ikke dra. (Det er bare å ha han på siden av deg, med båndet plassert høyt, og enten stoppe (føre han tilbake på plass) eller dra båndet litt OPPOVER når han går for langt frem :)

Opp til deg ;) Men ha troa, det er nok mulig å få det til, sprøsmålet er bare hvor lang tid det vil ta, og hvor mye arbeid du vil legge i det, hvis det bare er en hund du passer

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent på det samme med min en stund nå, og han er blitt mye bedre enn han var når jeg fikk han.

Jeg stopper opp hver gang han trekker og venter til han slakker båndet. Så går jeg videre. Det er den metoden som fungerer best på min. Jeg veksler på å bruke sele og halsbånd, da jeg ønsker at han skal gå fint i begge deler.

Båndtrening krever masse tid og tålmodighet og at man er konsekvent. Noen hunder lærer det fort, andre trenger mer tid. Men det er viktig å ikke gi opp og trene, trene og trene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tredje ting du kan gjøre er jo å passe på at "kvelehalsbåndet" sitter så langt opp på halsen som mulig. Da vil du med en gang oppleve at du får mye bedre kontroll på hunden, og det vil bli lettere for deg å få han til å ikke dra. (Det er bare å ha han på siden av deg, med båndet plassert høyt, og enten stoppe (føre han tilbake på plass) eller dra båndet litt OPPOVER når han går for langt frem :)

Det er vel også greit å legge til at grunnen til at du får bedre kontroll på hunden er fordi det er mest smertefullt der. Særlig siden TS tydelig er opptatt av at det ikke skal være ubehagelig for hunden. :)

Jeg har belønnet mine ved kontakt. Generelt sett så ser jeg ikke vitsen med å straffe hunden med vondter når det heller kan fikses med godbit.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også greit å legge til at grunnen til at du får bedre kontroll på hunden er fordi det er mest smertefullt der. Særlig siden TS tydelig er opptatt av at det ikke skal være ubehagelig for hunden. :)

Jeg har belønnet mine ved kontakt. Generelt sett så ser jeg ikke vitsen med å straffe hunden med vondter når det heller kan fikses med godbit.

Jeg tror ikke det er direkte smertefullt for hunden å flytte halsbåndet 10 cm lenger opp, men du har nok rett i at hvis hunden begynner å dra veldig så er det det litt mer ubehagelig enn å ha vanlig halsbånd eller sele. Men det gjør nok ikke spesielt vondt.

Men er jo bare for TS å prøve det, og bare velge den metoden som passer best :) Bare kom med 3 forskjellige alternativer jeg. Er ikke alle som er "for" å alltid drasse med seg masse godbiter og "bestikke" hunden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er direkte smertefullt for hunden å flytte halsbåndet 10 cm lenger opp, men du har nok rett i at hvis hunden begynner å dra veldig så er det det litt mer ubehagelig enn å ha vanlig halsbånd eller sele. Men det gjør nok ikke spesielt vondt.

Men er jo bare for TS å prøve det, og bare velge den metoden som passer best :) Bare kom med 3 forskjellige alternativer jeg. Er ikke alle som er "for" å alltid drasse med seg masse godbiter og "bestikke" hunden ;)

Tja.. Grunnen til at det er mye mer effektivt å flytte båndet helt øverst er vel fordi det nettopp er så mye mer smertefullt. Det er vel nesten ingen beskyttelse der i form av muskler, så da går det jo rett på strupen. Det at hunden ikke hyler betyr ikke at den ikke har det vondt. Men selvfølgelig opp til TS. Jeg foretrekker "bestikkelser" framfor smerte. Vil helst ha hunder som er glade på tur og det oppnår jeg best sånn. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Grunnen til at det er mye mer effektivt å flytte båndet helt øverst er vel fordi det nettopp er så mye mer smertefullt. Det er vel nesten ingen beskyttelse der i form av muskler, så da går det jo rett på strupen. Det at hunden ikke hyler betyr ikke at den ikke har det vondt. Men selvfølgelig opp til TS. Jeg foretrekker "bestikkelser" framfor smerte. Vil helst ha hunder som er glade på tur og det oppnår jeg best sånn. ;)

Det er nok fortsatt en god del muskler som binder hodet fast til resten av kroppen ;) Er jo uansett også fortsatt en del hud og hår mellom også, så jeg er ikke med på at det er smertefullt for hunden. Slik jeg ser det er grunnen til mer kontroll at hunden ikke har noe særlig kraft bak hvis den legger seg på. Man setter jo båndet nesten på det høyeste punktet på hunden, i motsetning til over "dra-musklene" som er lenger ned (som hunden feks bruker hvis den har på sele, eller har sjangs til å bruke hvis man bruker vanlig halsbånd. Vet ikke om dere ser linken, er ikke så god på dette enda :P

http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no&sa=X&biw=960&bih=490&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=rp_Kd8OYBGWiFM:&imgrefurl=http://www.atlasdogs.com/muskler.php&docid=MDsWGcZHIsrDrM&imgurl=http://www.atlasdogs.com/Bild/muskler1.jpg&w=640&h=395&ei=ze3VT8WzDo_YsgaAmqTxDw&zoom=1&iact=hc&vpx=84&vpy=64&dur=732&hovh=176&hovw=286&tx=155&ty=89&sig=113437053881042616243&page=1&tbnh=107&tbnw=173&start=0&ndsp=10&ved=1t:429,r:0,s:0,i:72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fortsatt en god del muskler som binder hodet fast til resten av kroppen ;) Er jo uansett også fortsatt en del hud og hår mellom også, så jeg er ikke med på at det er smertefullt for hunden. Slik jeg ser det er grunnen til mer kontroll at hunden ikke har noe særlig kraft bak hvis den legger seg på. Man setter jo båndet nesten på det høyeste punktet på hunden, i motsetning til over "dra-musklene" som er lenger ned (som hunden feks bruker hvis den har på sele, eller har sjangs til å bruke hvis man bruker vanlig halsbånd. Vet ikke om dere ser linken, er ikke så god på dette enda :P

http://www.google.no...29,r:0,s:0,i:72

Tror du ikke helstrup er smertefullt for hunden? Et halsbånd som trekkes hardt sammen over strupen, og du tror ikke det er smertefullt?

Til TS: Bruk av grime kan forresten være et bra triks. Enda en mulighet til å få kontroll på hunden uten å bruke smerte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke helstrup er smertefullt for hunden? Et halsbånd som trekkes hardt sammen over strupen, og du tror ikke det er smertefullt?

Til TS: Bruk av grime kan forresten være et bra triks. Enda en mulighet til å få kontroll på hunden uten å bruke smerte. :)

Trodde vi snakket om å flytte halsbåndet lenger opp på halsen jeg...?

I det helstrup strammes er det sikkert ikke særlig behagelig nei, men for meg er ikke riktig bruk av helstrup å gå å la hunden dra i det heller (jeg er ikke for at hunden skal være i mest mulig smerte altså :P). Strammingen skal jo få hunden til å stoppe, hvis den ikke gjør det er det jo ikke noe poeng. Å flytte båndet lenger opp fungerer like bra med vanlig halsbånd som med helstrup eller hva du vil. Helstrup som ikke strammes er ikke vondt for hunden. Ikke alle hunder som bruker helstrup går å strammer i det hele tiden, dermed er ikke alle hunder i sterke smerter når de bruker det.

Mulig dette blir litt uklar, men det får så være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vi snakket om å flytte halsbåndet lenger opp på halsen jeg...?

I det helstrup strammes er det sikkert ikke særlig behagelig nei, men for meg er ikke riktig bruk av helstrup å gå å la hunden dra i det heller (jeg er ikke for at hunden skal være i mest mulig smerte altså :P). Strammingen skal jo få hunden til å stoppe, hvis den ikke gjør det er det jo ikke noe poeng. Å flytte båndet lenger opp fungerer like bra med vanlig halsbånd som med helstrup eller hva du vil. Helstrup som ikke strammes er ikke vondt for hunden. Ikke alle hunder som bruker helstrup går å strammer i det hele tiden, dermed er ikke alle hunder i sterke smerter når de bruker det.

Mulig dette blir litt uklar, men det får så være..

Vi gjorde det, men jeg bare trodde du mente generelt der. Måtte bare høre. Jeg har lest (her på sonen) at det er mer smertefullt lengre oppe på halsen pga mindre beskyttelse for luftrøret. Men jeg gidder ikke sjekke det opp, så det får heller bare være. :P

Jeg vet at mange bruker strupen "riktig" og at det kun er smertefullt for hunden innimellom for de, men det er fortsatt smerte og det synes jeg er greit å få med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ikke like sterk oppe på halsen spm nede (dra-punktet), derfor er det lettere å stoppe hunden (man bruker mindre krefter selv)

Grime kan også anbefales, samt en sele (ikke den som gjør vondt under armhulene), men en type som sitter i front og vender hunden mot deg om den legger seg på å drar..husker ikke navnet, men skal være filmer av den på youtube

Sent fra min iPad ved bruk av Tapatalk HD ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste uansett hvilken metode du velger er å være konsekvent. Om man ikke orker det en hel tur kan man ha på en sele hunden kan vimse i og bytte mellom halsbånd, som betyr gå pent, og sele hvor den kan vimse for eksempel.

På stresskaninen min (dvergpinscher) så stopper jeg og venter til hun av egen vilje slakker båndet, roser og går videre. Det tar tid i starten, og er en tolmodighetstest, men hunden lærer selv å slakke båndet. Har brukt samme metode på Tesh (grand danois) hun drar så og si aldri i bånd lenger, med hun har jeg også en rekke tur komandoer som "gå bak" "gå her"( gå ved siden av) "versågod" (vims som du vil, men ikke trekk) Jeg syns det er gull verdt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg tar på sele på min hund og knyter båndet rundt magen min og lar den dra (jobbe) når vi er på tur, den elsker det :) men får KUN dra når vi har på sele.

Jeg har prøvd masse rart for å få hunden min til å slutte dra når den har halsbånd. Stort sett klikker og den "stoppe-teknikken" flere her har nevnt. Noe jeg har prøvd de siste dagene som har gitt utrolig framgang bare på 3-4 turer er i stedet for å stoppe, begynner jeg nå å rygge så fort hunden drar. Det innebærer at jeg må "dra" henne littegranne, men på ingen måte hardt og ubehagelig. Jeg rygger til hun får fokus på meg og er sånn ca ved siden av meg. (altså der jeg vil ha henne) Så går jeg framover igjen. Bråstopper og rygger igjen så fort hun drar igjen. Belønner henne med litt godbiter hvis jeg syntes hun er flink over lengre strekker. Håper du skjønte dette. Dette er hvertfall noe som har gitt oss STOOOR framgang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...