Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger papillon regndekken?


Recommended Posts

Hva mener du? Evt hvorfor, hvorfor ikke..

Blitt litt forvirret av rådene jeg har fått. Noen mener den MÅ ha for å ikke bli forkjølet, mens andre mener at pelsen blir ødelagt av å bruke det, mens noen andre igjen mener at en hund er en hund og tåler regn...

Det er vel også forskjell på om man skal ut å tisse i fem minutter eller å gå tur i en eller to timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" dekken gnager litt på pelsen, spesielt på langhåra hunder. Dette med at den "må" ha regndekken er nok fordi den ikke har underull, og blir derfor våt helt inn til huden når pelsen blir våt, og da klarer den heller ikke å holde på varmen. Skal du gå mer enn bare 5 min tissetur ville jeg tatt på regndekken, og om du ikke liker at pelsen blir stygg kan du alltids skaffe et med mykt stoff innerst som ikke gnager så mye (ull og fleece ganger..), evt. kjøpt/lagd et dekken i lycra til frøkna :) Men ville ikke latt ho gå ute uten regndekken ;)

Edit: Ser jeg har skrevet om bikja som om det er tispe hele veien, hehe aner ikke hvorfor, menmen, du får unnskylde om det er en herremann du har :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjøper et funksjonelt regndekken (eller varmedekken) i god kvalitet, så mener jeg det kan være til hjelp for mange hunder.

Klart hunder tåler regn, men samtidig så er det jo vi som bestemmer aktivitetene og da under hvilke værforhold, dermed kan ikke hunden selv velge i miljøet iforhold til regulering av sin egen temperatur. Derfor bruker jeg gjerne f eks dekken/sokker ved behov slik som ved pauser i vinterkulde, begynnelsen av turer når det er veldig kaldt, eller et regndekken ved en rolig gåtur i meget surt vær.

Du kjenner hunden din og livet dere lever best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

"Alle" dekken gnager litt på pelsen, spesielt på langhåra hunder. Dette med at den "må" ha regndekken er nok fordi den ikke har underull, og blir derfor våt helt inn til huden når pelsen blir våt, og da klarer den heller ikke å holde på varmen. Skal du gå mer enn bare 5 min tissetur ville jeg tatt på regndekken, og om du ikke liker at pelsen blir stygg kan du alltids skaffe et med mykt stoff innerst som ikke gnager så mye (ull og fleece ganger..), evt. kjøpt/lagd et dekken i lycra til frøkna :) Men ville ikke latt ho gå ute uten regndekken ;)

Edit: Ser jeg har skrevet om bikja som om det er tispe hele veien, hehe aner ikke hvorfor, menmen, du får unnskylde om det er en herremann du har :P

OT, men Papillon har vel underull?

Selv har jeg svært dårlig erfaring med regndekken/dress, brukt det kun en eneste gang på min hund og aldri igjen.

Gikk en tur på noen timer i duskregn og sølepytter, han var nybadet dagen før og gjennomgredd gjennom hele pelsen rett før tur uten en eneste floke, og kom hjem med de verste tovene jeg noen sinne har sett på bena. Ikke floker, men direkte tovet innerst til huden!

Det hadde han aldri fått om han ikke hadde hatt den dressen på, så må ha vært en kombinasjon av regndressstoffet og våt pels. Men så har ikke din rase noe særlig med pels på labbene, så der går det sikkert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men Papillon har vel underull?

Jeg trodde ikke det? De er vel bare langhåra, med ett hårlag. Men såklart mulig jeg tar feil :)

Edit: Sjekka NKK rasestandard Papillon, står dette om pelsen:

Hårlag:

Rikelig, skinnende, bølgete (ikke krøllet) uten underull.

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, trenger jo ikke det. En hund kan da gå ute i regnet uten å bli forkjøla. Om ikke hunden skal være blaut ute i et par døgn, så tror jeg det går veldig fint uten.

Men om hunden ikke trives som blaut på tur så ser jeg ikke noen grunn til å ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an hunden din :) Noen hunder er mer vare på været enn andre og det er vanskelig å si om akkurat din hund vil trenge regndekken eller ikke. Fryser den, på med dekken. Hvis ikke, la vær :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon skal ikke ha underull, men de fleste har litt uansett. Mengden kommer an på individ, linjer ol. Min egen har veldig lite underull, og hun hadde nok frøse om hun ikke hadde brukt regndekken ute, i og med at hun blir våt rett igjennom og inn til huden. Pelsen hennes er ikke blitt ødelagt noe av det så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes man skal se ann bikkja litt :) Jeg bruker regndekken på min. Han bryr seg ikke om regnet overhode og han fryser heller ikke, men jeg syntes det er dødskjedelig å tørke han etter tur samt at han er våt i mange timer etterpå :P Så jeg bruker regndekken først og fremst for min egen del.

Bruker hurtta-dekken og det sliter ikke på pelsen. Men så regner det ikke så ofte her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke brukt regndekken på min, men nå har ikke vi vært altfor mye ute i pøsregn heller. Kommer til å bruke det når hun fryser. Pelsen tåler vann og blir ikke ødelagt av å få regn på seg i alle fall :D

Min har ikke underull som jeg kan se, så hun blir fort våt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bruke det på Bella om vi skal gå lang tur. Har en regnjakke til henne, rød med refleks på. Hun blir våt helt inntil huden hvis ikke og bare skjelver. Ikke trivelig det. Ikke merka den sliter på pelsen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si det er nødvendig :) Så lenge hunden er i bevegelse så holder de som oftest varmen veldig godt. Jeg har dalmatiner, de har null underhull og blir fort gjennomvåte. Vi har ikke regndekken i heletatt, vi har vinterdekken som blir brukt 1-2 ganger gjennom vinteren. Han holder seg varm så lenge han ikke må stå rolig eller hvis det blåser MYE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får se an hunden. Noen hunder fryser fort når de blir våte, andre ikke :) skal man gå langt i regnvær kan dekken være greit for å unngå våt og kald hund hele turen. Eller om man skal på utstilling og hunden er nybadet. Man får bruke litt skjønn rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...