Gå til innhold
Hundesonen.no

Unio streik, rammes du ?


Strøssel
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg i jobb da, men jeg jobber mye ut mot skoler, og per nå er ingen av skolene jeg har for øyeblikket noe særlig rammet av streik, men det kommer nok hvis streiken holder det gående. Er endel på jobb som er i streik også, men min fagforening er foreløpig i konflikt bare, så jeg tropper opp jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke rammet av streik på noen som helst måte i år, men har ofte blitt det i løpet av skolegangen min, både i grunnskolen og på vgs. Jeg er enig i at lærerne bør få høyere lønn, men samtidig syns jeg kanskje streikingen mister noe av sin slagkraft når de går ut i streik "hvert eneste år". Det er ikke så mange andre virkemidler å slå i bordet med, jeg er klar over det, men nå er det nesten slik at man forventer at det blir lærerstreik hver forsommer... Og da spørs det hvor effektivt det egentlig er.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil vel straks langt flere bli berørt, siden streiken ble trappet opp i dag og flere i morgen. Selv er jeg spent på om jeg kommer meg hjem fra Osloturen i helgen med tanke på drivstoffproblematikken som kan oppstå. Får vel fylle tanken når jeg nærmer meg østlandet, der det er mulig. Og kanskje ta med meg en dunk i bilen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Første som ble tatt ut i streik ble selvfølgelig barnehagen til A, men heldigvis har jeg mulighet til å ha han med på jobb. Selv om det ikke er optimalt.

Er i utgangspunktet helt for høyere grunnlønn for feks barnehage og lærere, men samtidig synes jeg de glemmer alle andre godene de faktisk har ( megapensjon i forhold til ' oss andre', en særdeles trygg jobb, bedre permisjonsgoder osv..skulle gjerne jobbet i staten jeg..) og at deres eventuelle lønnsøkning på sikt vil føre til større arbeidsledighet.

Lønnsnivået her til lans bør følge eksportsektoren, ikke statlig sektor. Høyere lønn i statlig sektor betyr høyere lønn i det private og høyere lønn innen eksport betyr enda mindre konkurransedyktige priser på eksportvarer og store nedleggelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det som er stridens kjerne - stat og kommune har blitt tilbudt et oppghør som er vesentlig lavere enn oppgjøret i industrien/privat sektor, og det har pågått gjennom flere år. Resultatet er at grupper som lærere, sykepleiere m fl sliter med rekrutteringen fordi man får bedre betalt for utdannelsen sin andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det som er stridens kjerne - stat og kommune har blitt tilbudt et oppghør som er vesentlig lavere enn oppgjøret i industrien/privat sektor, og det har pågått gjennom flere år. Resultatet er at grupper som lærere, sykepleiere m fl sliter med rekrutteringen fordi man får bedre betalt for utdannelsen sin andre steder.

Til gjengjeld har man andre fordeler i statlig sektor.... Jeg vet om flere som har valgt å gå over i stat og kommune etter at de fikk barn siden man omtrent må drepe noen for å bli sagt opp, man har enormt mye bedre permisjons og pensjonsavtaler osv. Privat sektor betyr mer usikkerhet. Derfor vil lønnsveksten i privat sektor alltid være høyere enn i statlig, og vi trenger begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av en på bensinstasjonen i dag at det lønte seg å fylle opp tanken før fredag for da regnet de med at det var tomt på de fleste bensinstasjonene. Dette gjaldt i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av en på bensinstasjonen i dag at det lønte seg å fylle opp tanken før fredag for da regnet de med at det var tomt på de fleste bensinstasjonene. Dette gjaldt i Østfold.

Ja, det går nok fort tomt når folk blir paranoide og monterar ekstratank på både tak og hengjar for å hamstre til dei sprekk...

Sjølv blir eg ikkje ramma enno (med unntak av at eg lurar på om bosbilen streikar? Men vi har stor søppeldunk og er berre to personar + leigebuar, så det går greitt :P ), men 11. juni tek godstransporten opp att forhandlingane etter at dei vart utsatt halvanna døgn på overtid sist veke. Det blir veldig spennande, og vert det streik der, vil det fort merkast mange plassar. Suldal Transport er eitt av selskapa som er tekne ut, og då går alle som er organiserte ut. Vi driv mykje med matkøyring til butikkar, og det kan nok bli glissent i ein del butikkar på vestlandet ganske fort.

Desverre er nok dette ein bransje der verken kundar eller konkurrentar tek fem flate øre for å drive streikebryting, så andre aktørar vil nok klare å demme opp ein del av effekten, iallefall i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på privatskole (i administrasjonen), men her er ingen tatt ut i streik. Merker lite til det hele, men ser jo at det er noe fullere på benisinstasjonene enn det pleier.

Gjelder dette for privatskoler også, tro? Får ikke håpe det, jeg vil bli ferdig nå, jeg ...

Jeg vil tro det ikke begrenses til offentlige skoler ettersom ansatte på privatskoler kan være i samme fagforening som de på offentlige...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp ble tatt ut i streik i går jeg.Jobber som renholder.Satt streike vakt i 4 timer i dag kledd som en sumobryter!;) Haha! Er jo ikke varmt her akkorat.Bisken her er stor fornøyd da for hu er jo så klart med på vakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare for dumt. Her rammes hele Europa av økonomisk krise og folk mister jobben fordi selskapene ikke lengre har råd til å lønne arbeidstakerne. Vi kan ikke fortsette å kreve lønnsøkning i dagens situasjon. Folk strømmer inn til landet fra hele Europa og tar jobbene våre (EØS gir fri flyt av arbeidsplasser). Ja, det er urettferdig at så viktige yrker som politi og lærere har dårligere årslønn enn mange andre, men dette er ikke tiden. Jeg tror Norge, som alle andre land i Europa og USA vil merke store forandringer og alt annet enn lønnsforhøyelser i neste tiårene. Vi lever på oljepengene... foreløpig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...