Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidligere eier av Amstaff på leting etter ny hunderase, noen tips?


turbobully
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

presa og dogo blir noe heeelt annet enn pittbull og amstaff.. dette blir vakthunder some r skeptiske til fremmede kontra terriere som er sosiale med folk. hvis du ikke vil bruke hunden i bitearbei

Boxer?

Sett på Airdale terrier da? Ikke så godt etablert som brukshund her i Norge, men tror ikke en må reise lange vegen for å finne en fra linjer som passer til ditt bruk Sjekk ut kennel Wayosi

Vet ikke om han var helt abnorm, men Varg MÅ ha vært over 50 kg, han var større OG kraftigere en naboens to (og de vet jeg veide dette) 50-kilos rottiser. Jeg vil tippe Varg var midt mellom 50 og 60 kg, og alldeles ikke tjukk. Ellers traff jeg en, i nabolaget hvor jeg bodde tidligere, som var minst 50 han også, en ordentlig rugg, ikke feit denne heller (og for øvrig bærre lækker).Tispene jeg kjenner til har lagt på 35, så er det så unormalt at de er opp i 50-70?

Jeg ser ikke helt hvordan dette motstrider det jeg sa, siden jeg skriver at noen hannhunder bikker 50-55 og at over der ligger unntakene. Det er en enorm forskjell på 55 kilo og 70 kilo altså.

presa og dogo blir noe heeelt annet enn pittbull og amstaff.. dette blir vakthunder some r skeptiske til fremmede kontra terriere som er sosiale med folk.

Dette kan godt understrekes. Det er stor forskjell på bull & terrier rasene og molossere. Jeg kan forstå at de for mange ligner fysisk, men hundeholdet er rett og slett noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan dette motstrider det jeg sa, siden jeg skriver at noen hannhunder bikker 50-55 og at over der ligger unntakene. Det er en enorm forskjell på 55 kilo og 70 kilo altså.

Det var bare noen tanker jeg gjorde meg siden du skrev dette:

Det er heller sjelden at de veier 50-70 kilo altså. 70??

Men godt mulig jeg misforsto, men differansen mellom 55 og 70 er jo bare 15. Jeg har en boerboel hjemme nå og han er eksempelvis under 60 cm i mankehøyde, altså lavere enn min mellomstore schæfertispe, og han veier 70 kg uten å være feit. Når jeg tenker litt, så er det ikke helt fjernt at en ambull da kommer opp i 70 kg, hvis den er grovt bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en boerboel hjemme nå og han er eksempelvis under 60 cm i mankehøyde, altså lavere enn min mellomstore schæfertispe, og han veier 70 kg uten å være feit.

whaaat? OT, men den bikkja skulle jeg gjerne sett bilde av :P Det høres veldig ekstremt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det var bare noen tanker jeg gjorde meg siden du skrev dette:

Men godt mulig jeg misforsto, men differansen mellom 55 og 70 er jo bare 15. Jeg har en boerboel hjemme nå og han er eksempelvis under 60 cm i mankehøyde, altså lavere enn min mellomstore schæfertispe, og han veier 70 kg uten å være feit. Når jeg tenker litt, så er det ikke helt fjernt at en ambull da kommer opp i 70 kg, hvis den er grovt bygget.

Helt OT: men standarden for schäfertisper er 55-60cm, så om din tispe er 60cm er hun stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT: men standarden for schäfertisper er 55-60cm, så om din tispe er 60cm er hun stor.

Jeg har ikke målt ham, men jeg vet bare at han er lavere enn henne i manken og hun er i likhet med bb'en, under 60 cm (57 cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare noen tanker jeg gjorde meg siden du skrev dette:

Ja, ok Emilie... Så du leste ikke de neste setningene. Jeg brukte 50-70 som referanseramme siden TS gjorde det. Da er det lettere for h*n å relatere seg.

Men godt mulig jeg misforsto, men differansen mellom 55 og 70 er jo bare 15.

Det er ikke noe bare med det. Forskjellen på en hund på 70 i normalkondisjon og en hund på 55 i normalkondisjon er faktisk veldig stor.

Når jeg tenker litt, så er det ikke helt fjernt at en ambull da kommer opp i 70 kg, hvis den er grovt bygget.

Jeg som har vært inn i rasen i noen år har sjeldent opplevd en amerikansk bulldog over 60 kilo, og jeg har sett mange grove hannhunder. Du trenger absolutt ikke tro på det hvis ikke du vil. Uansett er det OT og sannsynligvis ganske uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok Emilie... Så du leste ikke de neste setningene. Jeg brukte 50-70 som referanseramme siden TS gjorde det. Da er det lettere for h*n å relatere seg.

Det er ikke noe bare med det. Forskjellen på en hund på 70 i normalkondisjon og en hund på 55 i normalkondisjon er faktisk veldig stor.

Jeg som har vært inn i rasen i noen år har sjeldent opplevd en amerikansk bulldog over 60 kilo, og jeg har sett mange grove hannhunder. Du trenger absolutt ikke tro på det hvis ikke du vil. Uansett er det OT og sannsynligvis ganske uinteressant.

Jeg synes bare det var litt rart det skulle være så unormalt med dyr opp i 50-70 kg'sklassen, siden min erfaring tilsier noe annet, men da tar jeg helt feil da. Regner med du vet best, beklager, trekker meg herved fra resten av diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det var litt rart det skulle være så unormalt med dyr opp i 50-70 kg'sklassen, siden min erfaring tilsier noe annet, men da tar jeg helt feil da. Regner med du vet best, beklager, trekker meg herved fra resten av diskusjonen.

Seriously, Emilie? Seriously? Du velger å bli snurt og furten fordi min erfaring ikke stemmer overens med din? :icon_confused: Holy sensitive batman.

Men ok da. Rasestandarden på bully (den tyngste typen innen rasen) sier 36 - 56 kilo. I min erfaring kommer de aller fleste hannhunder av begge typer innefor den rammen. La vi la det være med dette nå eller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anslå kilo på øyemål kan jo innimellom gå helt over stokk og stein. Mange tilfeldige folk tipper min Riesen oppe i 50-70 kilo :w00t: Mens han egentlig er i underkant av 45 kilo. Spesielt mannfolk tar godt i når de anslår vekta hans ;)

Og mange tipper min whippet mye lavere enn han er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog, det finnes jo mange staffe- "eiere/oppdrettere" og driver og avler fram større individer av rasen, for og få de mer på størrelse med pitbull/amstaff. Jeg har f.eks ei venninne som har en staffe tispe på 1,5 år på rundt 20 kilo.

Trudde ikke det var noen her i Norge/Sverige som avlet på disse. Trudde dette var såkalte Irish Staff, som ikke kunne registreres i Norge.

Jeg har ikke så mye for og avle staff til og se ut som Pitbull, men hvis det finnes mer atletiske, litt høyere staffer som ser ut som staffer så er jo det ganske så bra for min del.

Ellers er det kommet mye bra forslag. Har jo også vurdert om jeg skal gå bort fra slike bullhunder. Og da finnes det jo mye spennende også. Men er jo noe med utsende som gjør at jeg ikke klarer og rette blikket bort fra bullhunder. Hmmm.

Men jeg må si det har kommet mye gode forslag her. Og takk for tipset om at hunder må være raseregistrert i NKK for og kunne drive på med IPO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo også vurdert om jeg skal gå bort fra slike bullhunder. Og da finnes det jo mye spennende også.

Nuvel. Er egentlig ingenting som når opp til en god amstaff :( Nærmeste jeg har kommet den amstaffen jeg egentlig vil ha, er den ambulltispa jeg har på låns i disse dager, men siden RIK utgår med ambull er ikke det et alternativ.

:offtopic: Og nei, NBF-bruksen er ikke "det samme" som RIK minus bitt. For meg som simpelthen ikke gidder trene banelydighet til krampa tar meg og heller vil konsentrere meg om å få en hund som kan finne hva som helst, når som helst, og på hvilket som helst underlag, så er SPH perfekt å trene mot :queen: (D- og C- klasse, joda, men etter det har jeg nok falt av lasset). Og "SL-sporet" er i hvert fall rimelig langt unna NBF'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor får ikke NOX-hunder gå IPO eller bruks?

Ellers så har jeg jo inntrykk av at "de fleste" amstaff-folk går for amerikansk bulldog. ;)

Du får da starta i NBF-bruks med en NOX-registrert blanding? Eneste er at du må komme med på (og gjennomføre) en mentalttest/beskrivelse og de renrasa blir prioritert fremfor NOX-registrerte om det er for mange påmeldt på en konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde ikke det var noen her i Norge/Sverige som avlet på disse. Trudde dette var såkalte Irish Staff, som ikke kunne registreres i Norge.

Jeg har ikke så mye for og avle staff til og se ut som Pitbull, men hvis det finnes mer atletiske, litt høyere staffer som ser ut som staffer så er jo det ganske så bra for min del.

Ellers er det kommet mye bra forslag. Har jo også vurdert om jeg skal gå bort fra slike bullhunder. Og da finnes det jo mye spennende også. Men er jo noe med utsende som gjør at jeg ikke klarer og rette blikket bort fra bullhunder. Hmmm.

Men jeg må si det har kommet mye gode forslag her. Og takk for tipset om at hunder må være raseregistrert i NKK for og kunne drive på med IPO.

Notorious Staffords her i Norge avler frem høyere og mer atletiske individer av staffen. Og dem er registrert i NKK :)

Her er link til hjemmesiden dems: http://notorious-staffords.com/om%20oss/untitled1.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar alle sammen. Og takk til Quintinus for tips om oppdretter.

Men jeg lurer på en ting. Vil det ikke være idioti og velge en atletisk høy staff med tanke på dagens rasestandar? Ser for meg at man vil få mye problemer med politiet hvis man har en staff som er 5-10 cm høyere en rasestandaren, og ser mye mer atletisk en dagens pølse med bein hundene som man hele tiden ser på gatene.

Har funnet noen oppdrettere i UK som har fine staffer. Ikke helt rasetypiske, men er avlet etter det jeg vektlegger i en hund. Noen er registrert i klubber som ikke er annerkjent av NKK.

Jeg trur jeg skal rette blikket litt mot disse atletiske staffene, for trur dette vil være den hunden som vil best erstatte amstaffen.

Og det ser ut som jeg må over til England, Irland eller Nederland for og finne hunder som er avlet etter mine krav. Så da blir neste spørsmål, er det vanskelig og importere en hund? Hva må jeg passe på osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er registrert i klubber som ikke er annerkjent av NKK.

Så da blir neste spørsmål, er det vanskelig og importere en hund? Hva må jeg passe på osv?

Det du MÅ(!) passe på ved import er at du får overført registrering til NKK! Utenlandske stamtavler holder ikke hvis politiet velger å sette lupen på din hund - dette er bekreftet gjennom rettspraksis. DNA-bevis for rasetilhørighet må også foreligge. Det vil si: ligg unna hunder som er registrert i ikke-anerkjente klubber, og dobbeltsjekk med NKK at du får omregistrert en aktuell valp.

Les mer her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar alle sammen. Og takk til Quintinus for tips om oppdretter.

Men jeg lurer på en ting. Vil det ikke være idioti og velge en atletisk høy staff med tanke på dagens rasestandar? Ser for meg at man vil få mye problemer med politiet hvis man har en staff som er 5-10 cm høyere en rasestandaren, og ser mye mer atletisk en dagens pølse med bein hundene som man hele tiden ser på gatene.

Har funnet noen oppdrettere i UK som har fine staffer. Ikke helt rasetypiske, men er avlet etter det jeg vektlegger i en hund. Noen er registrert i klubber som ikke er annerkjent av NKK.

Jeg trur jeg skal rette blikket litt mot disse atletiske staffene, for trur dette vil være den hunden som vil best erstatte amstaffen.

Og det ser ut som jeg må over til England, Irland eller Nederland for og finne hunder som er avlet etter mine krav. Så da blir neste spørsmål, er det vanskelig og importere en hund? Hva må jeg passe på osv?

Ikke noe problem om du har papirene i orden :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel. Er egentlig ingenting som når opp til en god amstaff :(

:heart:

]Det vil si: ligg unna hunder som er registrert i ikke-anerkjente klubber, og dobbeltsjekk med NKK at du får omregistrert en aktuell valp.

Les mer her

Merk at blodprøver må tas før valpen tas inn til landet. Dette er det mange som brenner seg på.

Jo og så på tampen. Ikke forvent å få deg en amstaff med en "atletisk staff" (hva nå enn det egentlig betyr). En amstaff er en amstaff, en staff er en staff, de er to forskjellige raser. På disse atletiske staffene er det minst like mye grums som på show staffene, det er mye stress og i min erfaring mer hundeaggresjon. Helsebiten er ikke helt perfekt i den leiren heller, og kanskje vanskeligere å orientere seg i da det er så uhyre få som helsetester.

Hvis jeg var deg ville jeg lagt utseendeprioriteringen på is med det første og heller funnet meg en liste over raser som har de egenskaper jeg trives best med. Så kan du prioritere utseende i neste steg av prosessen. Utseende er viktig altså, det er ikke det. Men du skal leve med hunden i mange år framover, og da er det andre ting som er viktigere.

Velger du deg atletisk staff, ikke nøy deg med å glo på nettsider til oppdretterne. Kom deg ut og møt hunder. Masse, masse hunder! Om det betyr reising, so be it. Men dann deg et bilde av rasen basert på egenerfaring, ikke bilder og oppdretters beskrivelser. Det er sagt med de beste intensjoner, og ha i bakhodet at jeg er pisse sær og streng når det kommer til hva jeg mener gjør en god bull & terrier, men du vil ikke sitte med en stressbombe av en hund som er overdrevet hundeaggressiv og som er vanskelig å trene med da den mangler fokus og konsentrasjon. Da kan den være så høy og lett i kroppen som bare det, det spiller ingen trille fordi hundeholdet består av så mye mer enn å se på hunden.

Alt det sagt, det finnes flotte staffer av den gamle typen. Jeg har selv vurdert de. Men det er en vei å finne fram til de, så ta tiden til hjelp og møt så mange hunder du bare får til før du tar et endelig valg.

Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svar alle sammen. Og takk til Quintinus for tips om oppdretter.

Men jeg lurer på en ting. Vil det ikke være idioti og velge en atletisk høy staff med tanke på dagens rasestandar? Ser for meg at man vil få mye problemer med politiet hvis man har en staff som er 5-10 cm høyere en rasestandaren, og ser mye mer atletisk en dagens pølse med bein hundene som man hele tiden ser på gatene.

Har funnet noen oppdrettere i UK som har fine staffer. Ikke helt rasetypiske, men er avlet etter det jeg vektlegger i en hund. Noen er registrert i klubber som ikke er annerkjent av NKK.

Jeg trur jeg skal rette blikket litt mot disse atletiske staffene, for trur dette vil være den hunden som vil best erstatte amstaffen.

Og det ser ut som jeg må over til England, Irland eller Nederland for og finne hunder som er avlet etter mine krav. Så da blir neste spørsmål, er det vanskelig og importere en hund? Hva må jeg passe på osv?

Jo, det er helt idiotisk å avle på hunder som minner om Pitt/Amstaff, pga forbudet. Og det er ikke enten pølsehund eller atletisk hund, de fleste Staffene er en fin blanding mellom Bull og Terrier, innenfor standarden begge veier! Og det er også idiotisk å importere en hund som ikke kan reg i NKK, da har du ikke noe bevis for at det er en Staff. Liker man ikke Staffen sånn som den er så kjøper man en annen rase, enkelt og greit.

så lenge hunden din er registrert i NKK som staff vil du iallefall ikke få problemer med politiet. Da har du jo bevis på at det er en renrasa staff.

Nja, helt til noen bestemmer seg for å dobbeltsjekke blodprøvene, da kan noen få problemer med sine såkalt ekte Staffer.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...