Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidligere eier av Amstaff på leting etter ny hunderase, noen tips?


turbobully
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg er på leting etter min neste hund. Og da må jeg jo finne ut hvordan rase jeg skal velge.

Jeg har tidligere eid Amstaff, og vokst opp med en Pitbull blanding (når jeg var liten unge). Og likte jo disse hundene meget godt. Og jeg har faktisk vurdert og flytte til Sverige for og kunne fortsette med og ha Amstaff, men pga jobb og familie kan jeg ikke gjøre det.

Kjenner flere som har staff, og en venn driver oppdrett på disse.

Jeg må si at disse hunden er meget morsomme, men jeg synes de blir litt små.

Nå ønsker jeg da og finne en rase som passer meg, som jeg kan ha lovlig i Norge. For og bryte loven for og kunne ha den rasen jeg liker best, vil aldri skje. Helt på tryne og skulle risikere hundens liv for og være egoistisk, og kun tenke på hva jeg liker.

Det jeg vil bruke hunden til er IPO og WP. Da jeg synes IPO ser spennende ut, krevende og morsomt for eier og hund. Men vil ikke trene bite delen, da jeg personlig ikke liker denne biten av IPO. (ikke noe ondt mot de som trener dette!)

Så etter mye skriving, kan jeg vel oppsummere det til hund i størrelsen 45-55 cm høy, ikke noe særlig over 30-35 kg tung, atletisk og muskuløse hunder, som skal trenes i WP og IPO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

presa og dogo blir noe heeelt annet enn pittbull og amstaff.. dette blir vakthunder some r skeptiske til fremmede kontra terriere som er sosiale med folk. hvis du ikke vil bruke hunden i bitearbei

Boxer?

Sett på Airdale terrier da? Ikke så godt etablert som brukshund her i Norge, men tror ikke en må reise lange vegen for å finne en fra linjer som passer til ditt bruk Sjekk ut kennel Wayosi

Hei. Takk for svar. Dogo og Rottweiler blir litt for mye hund, med tanke på vekten, og høyden.

Har sett litt på den rasen, men som sakt så blir det for stor hund for meg.

Ja, er ikke lett og måtte lete etter ny rase når jeg trivdes godt med den jeg hadde. Helt sykt og forby raser. Jeg ville heller innført et sertifikat for «risikohunder». Slik at man hadde mer kontroll på hvem som eide de, og hvem som får lov og eie slike hunder. Men det blir en helt annen debatt.

Og IPO uten biting, kommer av at jeg har blitt bitt av hund selv. Og synes ikke da at å trene en hund til og bite andre mennesker (og dyr for den saks skyld) på kommando ikke helt passer overens med mine verdier om hundehold. Men alt uten bitingen synes jeg ser veldig spennende og utfordrende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

presa og dogo blir noe heeelt annet enn pittbull og amstaff.. dette blir vakthunder some r skeptiske til fremmede kontra terriere som er sosiale med folk.

hvis du ikke vil bruke hunden i bitearbeid ville jeg sett poå standar type amerikansk bulldog. du har ikke noe garanti for at hunden blir så liten som du ønsker, men allikevel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Og IPO uten biting, kommer av at jeg har blitt bitt av hund selv. Og synes ikke da at å trene en hund til og bite andre mennesker (og dyr for den saks skyld) på kommando ikke helt passer overens med mine verdier om hundehold. Men alt uten bitingen synes jeg ser veldig spennende og utfordrende ut.

OT: Når det gjelder figurant arbeidet i IPO, så handler det overhodet ikke om å lære opp en hund til å bite hverken mennesker eller dyr. Det er slike fordommer som vi som kjenner sporten ønsker å bekjempe. Jeg anbefaler deg å gå et RIK grunnkurs, så vil du forstå hva RIK-sporten er og ikke er.

SandyEyeCandy: Riksporten er verdens største brukshundsport, så hvis man ønsker å konkurrere på internasjonalt nivå, så er det en fordel og holde seg til RIK fremfor bruksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SandyEyeCandy: Riksporten er verdens største brukshundsport, så hvis man ønsker å konkurrere på internasjonalt nivå, så er det en fordel og holde seg til RIK fremfor bruksen.

Jeg er kjent med at sporten er stor, men visste ikke at en kan velge å konkurrere bare i visse deler. :)

Og IPO uten biting, kommer av at jeg har blitt bitt av hund selv. Og synes ikke da at å trene en hund til og bite andre mennesker (og dyr for den saks skyld) på kommando ikke helt passer overens med mine verdier om hundehold. Men alt uten bitingen synes jeg ser veldig spennende og utfordrende ut.

For all del, du trenger ikke forklare hvorfor du ikke liker bitearbeid, det er opp til enhver å vurdere. :) Poenget mitt er bare at du likegodt kan drive med vanlig bruks (spor og brukslydighet) når du likevel ikke vil ha med bitedelen. Lettere å finne et treningsmiljø også, etter hva jeg forstår.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er kjent med at sporten er stor, men visste ikke at en kan velge å konkurrere bare i visse deler. :)

For all del, du trenger ikke forklare hvorfor du ikke liker bitearbeid, det er opp til enhver å vurdere. :) Poenget mitt er bare at du likegodt kan drive med vanlig bruks (spor og brukslydighet) når du likevel ikke vil ha med bitedelen. Lettere å finne et treningsmiljø også, etter hva jeg forstår.

Rik sporten inneholder IPO, BSL og schütshund programmer. Dvs Spor (A), lydighet(B) og figurantarbeidet©. Man kan konkurrere innen kun spor A i rene sporprøver, man kan konkurerrere i SL som er sporlydighet (A+B) i tillegg har de nordiske landene RRP (RIK runderings program) og RSP (Rik spor program) hvor lydigheten er lik resten av IPO programmet, mens bruksøvelsene er som i NBF programmet. Det er ikke noe vanskeligere eller anderledes å trene innenfor RIK programmet enn NBF'en i noen treningsmiljøer så lenge man ikke skal ha med gruppe C.

Hva med Amerikansk Bulldog? Men vær obs, det er mye ymse der ute av oppdrettere og hunder (spesielt helsemessig). Amerikansk Bulldog er ikke en FCI-registrert rase, men de kan registreres i NOX-registeret. :)

Den kan ikke TS starte i RIK programmet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk Bulldog og Boxer er gode forslag ja.

Men når det kommer til Amerikansk Bulldog så har jeg kun sett store hunder på 50-70 kg, men det kommer sikkert mye på hvordan linjer de kommer fra. Men hvorfor kan ikke jeg bruke denne til RIK? Er det siden den ikke er godkjent rase oss NKK?

Eneste med Boxeren er at jeg har hørt (lest) at de har mye helseproblemer.

Nei, skal ikke være lett dette her.

Skulle kunne strukket Staffen litt i høyde, og slanket de litt. Så hadde det jo vært en fin hund. Men vet ikke helt hvordan de er og trene. Har ikke lest om noen som har Staff som trener IPO. Men noen må vel være først ut. Men som det er sakt, jeg sikter ikke etter den store gullmedaljen innen IPO, bare for kos, og lokal konkurranse. Men er jo gøy og lykkes med treningen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kunne strukket Staffen litt i høyde, og slanket de litt.

Hehe, tell me about it! Nøyaktig derfor jeg ikke har gått for det. Vil ha en mellomting mellom staff og ambull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent hvilken som helst rase kan jo brukes til WP - det er jo tilogmed dvergschnauzere som driver med det vet jeg. Så da er det vel å finne en hund som også passer til IPO som er cluet, og de fleste der er jo litt større raser gjerne i gr 1 eller 2. Kanskje pinscheren kunne vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk Bulldog og Boxer er gode forslag ja.

Men når det kommer til Amerikansk Bulldog så har jeg kun sett store hunder på 50-70 kg, men det kommer sikkert mye på hvordan linjer de kommer fra. Men hvorfor kan ikke jeg bruke denne til RIK? Er det siden den ikke er godkjent rase oss NKK?

Ambullen er ikkje en godkjent FCI rase nei.

Ellers kunne muligens Doberman være noe for deg? Eller ville jeg sakt Ambull eller rottweiler selv, men ser disse allerde er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk bulldog, presa, alano og andre hunder som ikke er godkjente i NKK kan IKKE konkurrere i IPO-sporten, ikke gruppe A (spor) eller B (lydighet) heller.

Edit: en god boxer, kan fungere utmerket til IPO (alle grener), men det forutsetter litt research. Jeg kjenner til flere som er aktive med sine boxere innen sporten, og inntil i fjor sommer hadde jeg også en meget bra boxer i hus. Men ønsker du deg et dugelig emne er det viktig å se etter resultater hos foreldredyrene, for det å trene en boxer er IKKE det samme som å trene en schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk bulldog, presa, alano og andre hunder som ikke er godkjente i NKK kan IKKE konkurrere i IPO-sporten, ikke gruppe A (spor) eller B (lydighet) heller.

Edit: en god boxer, kan fungere utmerket til IPO (alle grener), men det forutsetter litt research. Jeg kjenner til flere som er aktive med sine boxere innen sporten, og inntil i fjor sommer hadde jeg også en meget bra boxer i hus. Men ønsker du deg et dugelig emne er det viktig å se etter resultater hos foreldredyrene, for det å trene en boxer er IKKE det samme som å trene en schæfer.

Hvorfor får ikke NOX-hunder gå IPO eller bruks?

Ellers så har jeg jo inntrykk av at "de fleste" amstaff-folk går for amerikansk bulldog. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på Airdale terrier da? Ikke så godt etablert som brukshund her i Norge, men tror ikke en må reise lange vegen for

å finne en fra linjer som passer til ditt bruk :) Sjekk ut kennel Wayosi :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor får ikke NOX-hunder gå IPO eller bruks?

Ellers så har jeg jo inntrykk av at "de fleste" amstaff-folk går for amerikansk bulldog. ;)

Regelverket i RIK tilsier at det er et avlsprogram ergo er det laget for bruksraser som et avlsverktøy. Derfor får ikke nox registrerte hunder delta i RIK programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har jeg jo inntrykk av at "de fleste" amstaff-folk går for amerikansk bulldog. ;)

Nei, de fleste som holder seg innen sjangeren går for staff.

Jeg har en amerikansk bulldog på 30 kilo, jeg har hatt ei tispe på 33 og en hannhund på 35. Hun jeg har nå er på samme størrelse som amstaffhannen, faktisk litt lavere. Det er heller sjelden at de veier 50-70 kilo altså. 70?? Det tror jeg aldri at jeg har hørt om engang. Noen hanner bikker 50-55, men over det ligger unntakene.

Uansett, det er en rase jeg veldig sjelden anbefaler. Det er en jungel rett og slett, og man bør være litt inn i rasen for å ha forutsetninger for å luke ut og ta gode valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fleste som holder seg innen sjangeren går for staff.

Jeg har en amerikansk bulldog på 30 kilo, jeg har hatt ei tispe på 33 og en hannhund på 35. Hun jeg har nå er på samme størrelse som amstaffhannen, faktisk litt lavere. Det er heller sjelden at de veier 50-70 kilo altså. 70?? Det tror jeg aldri at jeg har hørt om engang. Noen hanner bikker 50-55, men over det ligger unntakene.

Uansett, det er en rase jeg veldig sjelden anbefaler. Det er en jungel rett og slett, og man bør være litt inn i rasen for å ha forutsetninger for å luke ut og ta gode valg.

Vet ikke om han var helt abnorm, men Varg MÅ ha vært over 50 kg, han var større OG kraftigere en naboens to (og de vet jeg veide dette) 50-kilos rottiser. Jeg vil tippe Varg var midt mellom 50 og 60 kg, og alldeles ikke tjukk. Ellers traff jeg en, i nabolaget hvor jeg bodde tidligere, som var minst 50 han også, en ordentlig rugg, ikke feit denne heller (og for øvrig bærre lækker).Tispene jeg kjenner til har lagt på 35, så er det så unormalt at de er opp i 50-70?

Edit: Simira: NOX er ikke det et register for norske hunder? Ett av poengene med RIK-sporten er at det skal være et internasjonalt verktøy for blant annet avl, som Gråtass sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...