Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidligere eier av Amstaff på leting etter ny hunderase, noen tips?


turbobully
 Share

Recommended Posts

Mari, Mari, Mari - er 27% mer enn max vekt er noe å mase om, egentlig?

Bare 27%? :ahappy:

Nja, helt til noen bestemmer seg for å dobbeltsjekke blodprøvene, da kan noen få problemer med sine såkalt ekte Staffer.

Sånn litt på siden, men en sånn mistenkeliggjøring av alle som velger en annen type staff enn det du gjør er en skikkelig uting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

presa og dogo blir noe heeelt annet enn pittbull og amstaff.. dette blir vakthunder some r skeptiske til fremmede kontra terriere som er sosiale med folk. hvis du ikke vil bruke hunden i bitearbei

Boxer?

Sett på Airdale terrier da? Ikke så godt etablert som brukshund her i Norge, men tror ikke en må reise lange vegen for å finne en fra linjer som passer til ditt bruk Sjekk ut kennel Wayosi

Bare 27%? :ahappy:

Nemlig! Bare bittelitt i overkant av en fjerdedels mer enn maksimal vekt, altså. Du må slutte å henge deg opp i bagateller. Dessuten, såvidt jeg kan skjønne av både innlegg og bilder i denne tråden så er (over)vekt/størrelse ikke lenger hverken målbart eller synlig. ;)

Hereon out så er vekt / volum / størrelse utelukkende subjektive formater som har ren teoretisk interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil ikke sitte med en stressbombe av en hund som er overdrevet hundeaggressiv og som er vanskelig å trene med da den mangler fokus og konsentrasjon. Da kan den være så høy og lett i kroppen som bare det, det spiller ingen trille fordi hundeholdet består av så mye mer enn å se på hunden.

Amen til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på siden, men en sånn mistenkeliggjøring av alle som velger en annen type staff enn det du gjør er en skikkelig uting.

Det er ikke mistenkeliggjøring, det er fakta. Det er godt kjent at det er noen som trikser med blodprøvene, og det er også en grunn til at man nå skal betale 60 kr per blodprøve (da er det penger til overs for å dobbeltsjekke blodprøver)

Red<. Og det kan jo like gjerne gjelde "show" Staffen som den "atletiske", er ikke blodprøvene i orden så har man et problem.

Endret av Trym&Tuva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mistenkeliggjøring, det er fakta. Det er godt kjent at det er noen som trikser med blodprøvene, og det er også en grunn til at man nå skal betale 60 kr per blodprøve (da er det penger til overs for å dobbeltsjekke blodprøver)

Red<. Og det kan jo like gjerne gjelde "show" Staffen som den "atletiske", er ikke blodprøvene i orden så har man et problem.

Det finnes juks i alle aspekter av livet. Det eneste du oppnår med akkurat den kommentaren i akkurat den settingen er å opprettholde stigmatiseringen av bullehundeiere som kriminelle.

TS har fått vite hvor viktig det med riktige papirer på en staff, liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar på sidelinja, så er det folk som skryter av at de har lovlige papirer på sine ulovlige hunder, og de gjør det mer eller mindre åpenlyst (kriminelle hundeeiere må være noe av det mest idiotiske som er), til folk de ikke kjenner. Så jeg ville ha forsikra meg om at min hund faktisk var den rasen den ble registrert som, og at jeg kunne dokumentert det. Det er så vidt jeg veit derfor terrierklubben har bedt om disse dna-registreringene på staffen, for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes juks i alle aspekter av livet. Det eneste du oppnår med akkurat den kommentaren i akkurat den settingen er å opprettholde stigmatiseringen av bullehundeiere som kriminelle.

TS har fått vite hvor viktig det med riktige papirer på en staff, liksom.

så lenge hunden din er registrert i NKK som staff vil du iallefall ikke få problemer med politiet. Da har du jo bevis på at det er en renrasa staff.

Det var denne setningen jeg svarte på, for du er ikke 100% sikker selv om du har en hund som er reg i NKK. Hvorfor gjør dette til at alle bullehundeiere er kriminelle? Det er ganske greit å være litt obs på den problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge hunden din er registrert i NKK som staff vil du iallefall ikke få problemer med politiet. Da har du jo bevis på at det er en renrasa staff.

Det var denne setningen jeg svarte på, for du er ikke 100% sikker selv om du har en hund som er reg i NKK. Hvorfor gjør dette til at alle bullehundeiere er kriminelle?

En, jeg har ikke sagt noe om at du mener alle bullehundeiere er kriminelle. To, det har noe med hvordan du flegger fram budskapet på. Det er stor forskjell på å si at, "husk at DNA prøvene må være i orden, NKK lagrer dem og kan sjekke de når de vil", og "Nja, helt til noen bestemmer seg for å dobbeltsjekke blodprøvene, da kan noen få problemer med sine såkalt ekte Staffer." Den siste der hinter ikke så rent lite til at de som ikke har showstaff jukser med papirene. I samme innlegg skriver du at det er idiotisk at folk avler på pit bull/amstaff lignende hunder (newsflash, showstaffer ligner også på amstaff og pit bull for alle andre enn oss hundenerder) og at det er showstaffen som er "slik rasen er" og at om man ikke liker den så kan man velge noe annet.

Sånt bidrar ikke til en sak hvor det er essensielt at man står samlet. Det er litt synd at du ikke ser at det er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hvor skal jeg begynne :( Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere i denne tråden, men...

Trudde ikke det var noen her i Norge/Sverige som avlet på disse. Trudde dette var såkalte Irish Staff, som ikke kunne registreres i Norge.

Jeg har ikke så mye for og avle staff til og se ut som Pitbull, men hvis det finnes mer atletiske, litt høyere staffer som ser ut som staffer så er jo det ganske så bra for min del.

Ellers er det kommet mye bra forslag. Har jo også vurdert om jeg skal gå bort fra slike bullhunder. Og da finnes det jo mye spennende også. Men er jo noe med utsende som gjør at jeg ikke klarer og rette blikket bort fra bullhunder. Hmmm.

Men jeg må si det har kommet mye gode forslag her. Og takk for tipset om at hunder må være raseregistrert i NKK for og kunne drive på med IPO.

Det finnes som nevnt tidligere i tråden oppdrettere som avler på "atletiske" staffer. De er ofte utenfor standarden, og ikke nødvendigvis så mye mer atletiske enn en sunn "showstaff". Av de som faktisk har resultater å vise til er det ikke noe overvekt av verken den ene eller andre typen. De "atletiske" har også ofte mye mer konstruelle feil, som alt for lite vinkler, steile skuldre, dårlige overlinjer etc.

Notorious Staffords her i Norge avler frem høyere og mer atletiske individer av staffen. Og dem er registrert i NKK :)

Her er link til hjemmesiden dems: http://notorious-sta.../untitled1.html

Den hjemmesiden er ikke oppdatert på 2 år.

Hei. Takk for svar alle sammen. Og takk til Quintinus for tips om oppdretter.

Men jeg lurer på en ting. Vil det ikke være idioti og velge en atletisk høy staff med tanke på dagens rasestandar? Ser for meg at man vil få mye problemer med politiet hvis man har en staff som er 5-10 cm høyere en rasestandaren, og ser mye mer atletisk en dagens pølse med bein hundene som man hele tiden ser på gatene.

Har funnet noen oppdrettere i UK som har fine staffer. Ikke helt rasetypiske, men er avlet etter det jeg vektlegger i en hund. Noen er registrert i klubber som ikke er annerkjent av NKK.

Jeg trur jeg skal rette blikket litt mot disse atletiske staffene, for trur dette vil være den hunden som vil best erstatte amstaffen.

Og det ser ut som jeg må over til England, Irland eller Nederland for og finne hunder som er avlet etter mine krav. Så da blir neste spørsmål, er det vanskelig og importere en hund? Hva må jeg passe på osv?

Jeg syns det blir feil å utelukkende velge en hund pga utseende, mentalitet må da være essensielt her, spesielt mtp at du ønsker å trene hunden din målrettet! (jeg vet forresten om staffer som trener IPO) Når det er sagt så er det flere som har fått opp øynene for å bruke staffen, og det dukker stadig opp flere på diverse konkurranser. Selv går vi i kl 2 i lydighet og 1 i agility, samt at hun er en reser på spor. I sverige vil du finne mange flere individer som både er MH testet samt har resultater å vise til, der borte er mange godkjente på ettersøk f.eks. Dersom du velger å importere er det som sagt viktig med blodprøven!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En, jeg har ikke sagt noe om at du mener alle bullehundeiere er kriminelle. To, det har noe med hvordan du flegger fram budskapet på. Det er stor forskjell på å si at, "husk at DNA prøvene må være i orden, NKK lagrer dem og kan sjekke de når de vil", og "Nja, helt til noen bestemmer seg for å dobbeltsjekke blodprøvene, da kan noen få problemer med sine såkalt ekte Staffer." Den siste der hinter ikke så rent lite til at de som ikke har showstaff jukser med papirene. I samme innlegg skriver du at det er idiotisk at folk avler på pit bull/amstaff lignende hunder (newsflash, showstaffer ligner også på amstaff og pit bull for alle andre enn oss hundenerder) og at det er showstaffen som er "slik rasen er" og at om man ikke liker den så kan man velge noe annet.

Sånt bidrar ikke til en sak hvor det er essensielt at man står samlet. Det er litt synd at du ikke ser at det er uheldig.

Whaaat? Nå må du virkelig trekke inn klørne her. Det var et svar på en som sa at du var sikkra hvis du har stamtavle i NKK, nei du er ikke det! Nå tilegner du meg litt mer meninger enn det jeg har.

Og ja, jeg mener sånn helt seriøst at om man ikke liker en Staff som er innenfor dagens rasestandar så kan man velge en annen rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whaaat? Nå må du virkelig trekke inn klørne her. Det var et svar på en som sa at du var sikkra hvis du har stamtavle i NKK, nei du er ikke det! Nå tilegner du meg litt mer meninger enn det jeg har.

Jeg har ikke tillegnet deg noe som helst. Jeg har fortalt deg hvordan du kan oppfattes. Jeg forstår hva du mener, men måten du framstiller det er ikke helt heldig og er så absolutt åpent for misforståelse. Det er det jeg forsøker å forklare deg. Ingen klør ute. Jeg er fullstendig zen.

En rasestandard kan tolkes i vinkel, det vet du like godt som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare få sakt her at jeg velger ikke hund etter utesnde. Men først finner jeg hunder jeg liker av utsende, så finner jeg ut om de passer til meg. For meg vil jeg ikke kjøpe en "stygg" hund med de rette egenskapene, heller ikke en pen hund med gale egenskapene. Jeg vil ha i pose og sekk, og da velger jeg først utsende, så videre derifra. Med noen gode tips så har jeg da funnet ut at jeg kan rette blikket tilbake til staffen, siden det finnes mer atletiske linjer her i skandinavia. Og da vil jeg jobbe med og finne den rette hunden for meg. Finner jeg ikke det, vil jeg se på neste rase osv. For jeg har da ikke travelt med og finne min nye hund. Om det tar 1 år, eller 3 år har ikke noe og si. Da rett hund er viktigst.

Har også fått vite at Amerikansk bulldog ikke er et lurt valg, nettopp pga jeg ikke kan trene IPO. Så jeg har fått mye ut av tråden. Og jeg har etter hjelp fra dere, og mye googling funnet ut at det går og finne pene staffer i dag. Rasen kjenner jeg godt, men viste ikke at det var flere som avlet på den atletiske versjonen.

Og til det om den atletiske gjør det bedre eller dårligere i hundesporter har ikke så mye og si for meg. Den atletiske ser bedre ut i mine øyne. For jeg skal ikke kjempe om 1. plass, men ha en trivelig hund, som jeg liker og kan ha mye morro på mitt og hundens nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar på sidelinja, så er det folk som skryter av at de har lovlige papirer på sine ulovlige hunder, og de gjør det mer eller mindre åpenlyst (kriminelle hundeeiere må være noe av det mest idiotiske som er), til folk de ikke kjenner.

Du, dette har jeg opplevd flere ganger. Bekymringsverdig lite vett i de knollene der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei. Takk for svar. Dogo og Rottweiler blir litt for mye hund, med tanke på vekten, og høyden.

Har sett litt på den rasen, men som sakt så blir det for stor hund for meg.

Jeg har ei lita, atletisk rottweiler tispe på "bare" 32 kg, hu rekker meg bare til knærne.. De kommer også i både store og små - muskuløse og de mer atletiske! Forrige tispa jeg hadde var av den tyngre typen, høyere og over 40 kg så det er stor forskjell!

Lykke til med valg av rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kanskje litt sent, men så en annonse på finn i dag om forventede valper fra en eng. staff krysning. Blandinger er jo ikke alltid det sikreste, men kan jo hende det er interessant. Far var staffe og moren var blanding av staffe og labrador og derfor ganske mye større enn en vanlig staffe. Så fortsatt litt "bull" ut da. Kanskje det kunne være noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador blir jo tatt for å være pitbull borte i statene, av og til :P Er litt skeptisk til direkte "labradorifisering" av staffen, håper for all del dette er trygge, gode hunder, foreldrene til det nevnte kullet.

Ja det må man jo nesten sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...